همه چیز درباره تاکسی‌های پرنده دبی!

جاذبه‌های گردشگری دبی
همه چیز درباره تاکسی‌های پرنده دبی!

دبی سعی دارد تا با ارائه جذاب‌ترین‌ها، گردشگران و سرمایه گذاران را از سراسر جهان به این شهر زیبا در ساحل خلیج فارس بکشاند. از بلندترین برج‌ها گرفته تا بزرگ‌ترین مراکز خرید در این شهر وجود دارد و خیابان‌ها مملو از ماشین‌های لوکسی است که هر کدام ده‌ها هزار دلار قیمت دارند. اما تاکسی پرنده دبی قرار است همه چیز را در این شهر تغییر دهد و تصویر دبی را همچون فیلم‌های علمی تخیلی کند. در ادامه همراه ما باشید تا به شما بگوییم که چقدر به واقعیت تاکسی‌های پرنده در دبی نزدیک هستیم!

 

تاکسی‌های پرنده در دبی

تصور کنید که سوار یک تاکسی پرنده برقی شیک و تقریباً بی‌صدا شده‌اید و در عرض چند دقیقه در سراسر دبی می‌چرخید. این چشم انداز آینده نگرانه در شرف تحقق است، زیرا این شهر برای راه‌اندازی اولین سرویس تاکسی هوایی تجاری جهان تا اوایل سال ۲۰۲۶ آماده می‌شود، در حالی که برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای آغاز آن در سال ۲۰۲۵ نیز دارد.

این ابتکار یک تلاش مشترک بین شرکت جوبی اوییشن (Joby Aviation)، شرکت پیشگام در هواپیماهای برخاست و فرود عمودی الکتریکی (eVTOL)، سازمان راه و ترابری دبی(RTA) و شرکت اسکای‌پرتز(Skyports) توسعه‌دهنده زیرساخت پیشرو برای حمل و نقل هوایی پیشرفته(AAM) است.

این قرارداد به شرکا جوبی حقوق انحصاری برای استفاده از تاکسی‌های هوایی در دبی را به مدت شش سال اعطا می‌کند و موقعیت شهر دبی را به عنوان یک مرکز جهانی نوآوری و پیشگام در راه‌حل‌های حمل و نقل پایدار مستحکم می‌کند.

عکس: timeoutdubai

 

شروع به کار تاکسی‌های پرنده در دبی

مسئولان شهر دبی اعلام کرده اند که قرار است یک وسیله ی نقلیه ی جدید به سیستم حمل و نقل دبی اضافه شود تا بتواند از حجم ترافیک آن کم کند. تاکسی های پرنده ای که قرار است به زودی معرفی شوند، وسایل حمل و نقل کوچکی هستند که ظرفیت یک نفر را دارند و این تاکسی ها، بسیار کوچک و پر سرعت بوده و امکانات کاملی هم دارند.

این تاکسی ها Ehang 184 نام دارد. طبق گفته ی مسئولان دبی، در ماه ژوییه این تاکسی های نوین عمومی می شوند. این وسیله ی کوچک تا حالا چند بار آزمایش شده تا از بی خطر بودن آن، مطمئن شوند. این شرکت چینی، اولین بار محصولش را در نمایشگاه لاس وگاس امریکا در معرض دید قرار دارد و دبی هم اولین شهری بود که برای خرید آن داوطلب شد.

عکس: thenationalnews.com

 

مطر طایر مدیر کل و رئیس هیئت مدیره اجرایی سازمان راه و ترابری دبی می‌گوید: سرویس تاکسی هوایی بخشی از تلاش‌های سازمان راه و ترابری دبی برای پذیرش فناوری‌های حمل و نقل آینده است و یک گزینه جدید و کارآمد جابجایی را برای ساکنان و گردشگران دبی ارائه می‌دهد. این ادغام یکپارچه با شبکه حمل و نقل موجود دبی، تجربه سفری روان و متصل را تضمین می‌کند و دردسر جابجایی بین حالت‌های مختلف حمل و نقل را از بین می‌برد.

شرکت جوبی برای اطمینان از راه‌اندازی و بهره‌برداری یکپارچه با شرکت اسکای‌پرتز همکاری کرده است که چهار ایستگاه را که به صورت استراتژیک در سراسر دبی قرار دارند، طراحی، ساخت و راه‌اندازی می‌کند. این ایستگاه‌ها به راحتی در مکان‌های کلیدی مانند فرودگاه بین‌المللی دبی، جزیره جمیرا، مارینا دبی و مرکز شهر دبی قرار خواهند گرفت و دسترسی آسان را برای ساکنان و مسافران تور دبی به طور یکسان تضمین می‌کنند.

عکس: timeoutdubai

 

تاکسی های پرنده دبی چه ویژگی ای دارند؟

بر اساس اطلاعاتی که ارائه شده، این تاکسی ها دارای ۴ یا ۸ بازو هستند و چهار پره دارند، با باطری کار می کنند و حداکثر می توانند تا ۲۳ الی ۳۰ دقیقه در آسمان پرواز کنند و بعد از آن ۲ ساعت زمان لازم دارند تا دوباره شارژ شوند. تاکسی های پرنده می توانند حداکثر ۱۰۰ کیلو بار را جا به جا کنند.

تاکسی ها پرنده حدود  ۳.۹ متر طول و ۱.۶ متر ارتفاع دارند و بسیار کوچک هستند و به همین دلیل، موقع پارک کردن اندازه ی یک ماشین معمولی جا می گیرند. بدنه ی آنها بسیار مقاوم است و در نتیجه در برابر گرمای دبی کاملا مقاوم هستند.

عکس: timeoutdubai

 

استراتژی پروازِ بدون خلبان تاکسی های پرنده

چندی است که به دلیل شلوغی خیابان ها و وقوع حوادث هولناک رانندگی، استفاده از خودروهای بدون راننده بیشتر مورد توجه قرار گرفته و پیش بینی می شود تا چند سال آینده (حدود سال ۲۰۳۰ میلادی) همه ی خودروها بدون نیاز به راننده حرکت کنند. اما این موضوع چقدر می تواند درباره ی هواپیماها هم صادق باشد؟

متاسفانه هنوز اطلاعات دقیقی از جزئیات چگونگی خودرو بودن تاکسی های پرنده منتشر نشده است اما رئیس راه و ترابری دبی (RTA) طی ایمیلی به خبرگزاری سی ان ان گفته است:

دبی حتما به باهوش ترین شهرستان دنیا تبدیل خواهد شد و در تاکسی های پرنده سعی شده تا از آسان ترین روش ها برای پرواز بدون سرنشین استفاده شود. این تاکسی ها خواهند توانست یک مسافر را به همراه یک چمدان به هر کجا که مد نظر باشد برسانند. تنها مسافر باید توسط یک صفحه ی نمایش هوشمند مقصد خود را انتخاب کند و نگران هیچ چیز دیگری نباشد زیرا همه ی مسیرها از قبل برنامه ریزی شده اند.

عکس: visitdubai.com

 

مسیرهایی که تاکسی باید طی کند همگی توسط یک مرکز کنترل زمینی مشخص و کنترل می شوند. در این مرکز زمینی مسیر ها توسط یک شبکه ی 4G رمزگذاری و از پیش تعیین می گردند. گفته می شود کنترل این تاکسی ها با محدودیت هایی در زمینه ی فناوری رو به رو هستند که به زودی این مشکلات حل خواهد شد.

در حال حاضر این تاکسی های تک سرنشین از باتری های بسیار قوی برای حمل و نقل استفاده می کنند که در بیشترین حالت می توانند ۳۰ دقیقه در حال پرواز باشند که زمانِ مناسبی برای حرکت در شهری مانند دبی است.

این از نگرانی های هر مسافری است که بخواهد این تاکسی ها را برای سفرهای کوتاه انتخاب کند. ما از فناوری بسیار قوی برای برقراری ارتباط از مرکز به هواپیمای بدون خلبان استفاده کرده ایم که قطع شدن ارتباط در این خصوص بعید است اما به هر علتی اگر این اتفاق رخ دهد تاکسی به صورت اتومات و بلافاصله به امن ترین و نزدیک ترین محلی که در دسترس است فرود می آید.

عکس: visitdubai.com

۲۷ شهریور ۱۴۰۳

نظرات کاربران