آداب ازدواج در هند

جاذبه‌های گردشگری هند
آداب ازدواج در هند

ازدواج در هند، یک رویداد اجتماعی و هم مذهبی است. جوامع مختلف در این کشور، سنت‌ها و آداب و رسوم خاص خود را در برپایی این جشن دارند. ازدواج، پیوند دو خانواده است و نه فقط دو فرد. قبلا خانواده‌ها، برای هر مراسم عروسی در خانواده، یک ماه مرخصی می‌گرفتند. آنها با هم می نشستند و گپ می‌زدند و حتی غذا می پختند. با این حال، مردم این روزها کمتر درگیر آداب و رسوم هستند. در حال حاضر رویدادهای اصلی مانند پذیرایی، دکوراسیون، اجرای موسیقی و رقص به طور کلی برون سپاری می‌شوند و همه فعالیت‌های مرسوم، ظرف چند روز به پایان می‌رسند.

 

آداب ازدواج در هندوستان

فرهنگ ازدواج هند، تا به امروز تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار نگرفته و همچنان تمام قداست و اصالت خود را حفظ کرده است. در سفر با تور هند به یکی از شهرهای مهم این کشور، شما شانس دیدن این مراسم‌ها را خواهید داشت.

 

مراسم روکا

Roka، یک اعلام رسمی و یک مراسم نامزدی هندی است که آداب قدیمی ازدواج در هند را با ذوق مدرن ترکیب می‌کند. معمولا این مراسم، در خانه خانواده عروس برگزار می‌شود و با یک پوجا یا دعای مقدس آغاز می‌گردد و خانواده‌های عروس و داماد، دور هم جمع می‌شوند. در این مراسم، تعویض حلقه انجام می‌شود که حاکی از عشق و تعهد زوجین است.

 

بهترین سوغاتی آگرا هند

عکس: blog.venuelook.com

 

تعیین زمان عروسی

اولین قدم در هر عروسی هندی، مشورت با یک پاندیت یا کشیش هندو است. بر اساس طالع بینی زوج، پاندیت به تعیین "موهورات"، یعنی تاریخ و زمان مناسب برای عروسی کمک می‌کند. اعتقاد بر این است که تاریخ و زمان ازدواج در هند، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر آینده زوج داشته باشد. پس از تعیین تاریخ و زمان، نوبت به ارسال دعوت نامه عروسی می‌رسد.

 

مراسم هالدی

از دیگر مراسم و آداب قبل از عروسی، Haldi است که یک مراسم خصوصی بوده و تعدادی از اقوام نزدیک در آن شرکت می‌کنند. در این مراسم ازدواج در هند، زنان مسن فامیل خمیر زردچوبه، چوب صندل و گلاب را تهیه می‌کنند و روی صورت و دست عروس و داماد می‌مالند. اعتقاد بر این است که این خمیر، به آنها کمک می‌کند تا از شر استرس قبل از عروسی خلاص شوند و در روز بزرگ، به بهترین شکل ظاهر شوند. گفته می‌شود که این خمیر فواید زیادی نیز دارد، از جمله درخشندگی پوست و بهبود گردش خون.

عکس: neilredfern.com

 

لباس عروس و داماد

داماد در هند، لباس سنتی هندی با عمامه طلایی و تزئینات طاووس یا کت و شلوار به تن می‌کند. عروس نیز، جواهرات زیادی به خود می‌آویزد. این امر، نماد رفاهی است که او برای خانواده جدیدش به ارمغان می‌آورد. پوشیدن تزئینات گل، در مراسم ازدواج در هند جنوبی مرسوم است. لباس عروس (ساری)، می‌تواند به طرز باورنکردنی گران بوده و حتی شامل برخی از سنگ‌های قیمتی نیز باشد. به لحاظ رنگ، قرمز بعنوان رنگ خوش شانسی درنظر گرفته می‌شود. هرچند اغلب عروس‌هایی را که شاهد هستید، رنگ‌های صورتی، نارنجی، زرد و سایر رنگ‌های زنده به تن می‌کنند.

 

و اما مهمانان...

مهمانان لباس شیک می‌پوشند. برای آقایان، شلوار بلند و پیراهن کافی است. حتی در ثروتمندترین عروسی‌ها، این زنان هستند که جشن را با لباسی خیره کننده و براق تزئین می‌کنند. در مراسم ازدواج در هند، زنان ساری سنتی هندی و گاهی لباس‌های غربی به تن می‌کنند.

همچنین از رنگ‌های روشن استفاده کنید، اما از پوشیدن قرمز روشن یا رنگ مشابه خودداری کنید. زیرا به طور سنتی، این رنگ برای عروس اختصاص داده می‌شود. بعلاوه در اکثر عروسی‌های هندی، هر رنگی قابل قبول است، اما سیاه و سفید معمولا نامناسبند، زیرا این رنگ‌ها در مراسم تدفین یا دیگر مواقع غم و اندوه استفاده می‌شوند.

 

آشنایی با معابد آگرا

عکس: symphonyevents.com.au

 

حنابندان 

شب قبل از ازدواج در هند، عروس، دوستان و اقوام وی در جشنی به نام "Mehendi" دور هم جمع می‌شوند و در آنجا دست و پای یکدیگر را با حنا نقاشی می‌کنند، می‌رقصند و به موسیقی گوش فرا می‌دهند. این مراسم مرسوم، به طور سنتی برای محافظت از عروس از چشم بد انجام می‌شود. مهمانان اغلب، به عروس در مورد زندگی زناشویی توصیه‌هایی ارائه می‌دهند و همچنین در مورد شوهر آینده‌اش با او شوخی می‌کنند.

نقشهای حنا معمولا گلدار یا هندسی هستند و نام شوهر، در جایی از نقش‌ها به صورت رمزآلود نوشته می‌شود. قرار است عروس در میان تشویق زنان حاضر و آواز و رقص، به دنبال نام شوهرش در نقش حنا بگردد. می‌گویند هر چه رنگ حنا فردای آن روز عمیق‌تر و ماندگارتر باشد، شوهر در طی زندگی زناشویی بیشتر به زن محبت می‌کند!

 

مراسم برات 

از دیگر مراسم ازدواج در هند، می‌توان به برات اشاره کرد. در روز عروسی، داماد بر روی یک مادیان سفید که به زیبایی تزئین شده، به محل برگزاری به نام مندپ، یعنی محرابی می‌رود که معمولا توسط خانواده عروس انتخاب می‌شود. خود داماد، اغلب پشت پرده‌ای از گل استتار می‌شود و همه دوستان و خانواده‌اش در مقابل و اطراف مادیانش می‌رقصند و یک راهپیمایی پرسر و صدا و شاد و مفرح به نام " Baraat" شکل می‌گیرد.

هنگامی که این جمعیت به محل برگزاری می‌رسند، اعضای دو خانواده به یکدیگر سلام می‌کنند در این مرحله، یک رسم زیبا وجود دارد که در آن یکی از اعضای خانواده عروس، پرده گلی که داماد در پس آن قرار دارد را برای نگاه کردن سریع به صورت او بلند می‌کند تا به طور نمادین بررسی کند که واقعا وی مرد مناسبی است. هر چند امروزه به دلایل عملی، برخی از دامادها ترجیح می‌دهند با یک ماشین پر زرق و برق، همراه با خانواده و دوستان‌شان وارد محراب عروسی شوند.

عکس: slrlounge.com

 

مراسم جایمالا

مراسم Jaimala، آغاز مراسم ازدواج در هند را رقم می‌زند. در این مراسم، گلدسته‌ای که از گل‌های تازه مانند گل همیشه بهار، گل رز یا یاس ساخته شده، توسط عروس و داماد رد و بدل می‌شود. این تبادل، نشان دهنده پیوند و پذیرش یکدیگر بعنوان شریک بوده و اینکه برای همیشه در کنار هم خواهند ماند.

در ادامه، این زوج زن و شوهر اعلام می‌شوند. این مراسم همچنان در مندپ برگزار می‌شود که سازه خاصی است و معمولا با گل، پارچه‌های رنگارنگ، برگ‌های موز و انبه و برگ‌های نارگیل، تزئین می‌شود. مندپ گاهی اوقات دارای چهار ستون، بعنوان نمادی از چهار مرحله زندگی بر اساس وداهای هندو است.

پدر یا وصی عروس، دستان او را می‌گیرد و در دستان شوهرش می‌گذارد. حالا در این مراسم ازدواج در هند، او دیگر عضوی از خانواده پدرش نیست، بلکه از اعضای خانواده شوهرش به شمار می‌آید. سپس عروس و داماد، برای بخت و اقبال خم شده و به پای بزرگترها دست می‌زنند. قبل از خروج زن و شوهر از مندپ، بزرگان فامیل و همه مهمانانی که در جشن عروسی حضور دارند، برای خوشبختی عروس و داماد دعا می‌کنند و گلبرگ‌های گل و برنج را بعنوان پذیرش و تایید این پیوند، شادمانه بر سر و روی آنها می‌ریزند.

 

۱۰ مورد از تندترین غذاهای هندی

عکس: impactcollective.com

 

گرفتن بینی، پیچاندن گوش  

یک رسم خنده‌دار ازدواج در هند و  در جامعه گجراتی وجود دارد که در آن، مادر عروس سعی می‌کند بینی داماد را هنگام ورود در مراسم  Baraat بگیرد تا به او یادآوری کند که از آنجایی که اکنون با دخترش می‌کند، مسئولیت رفاه و خوشبختی او را بر عهده  دارد. سپس، او را در یک مراسم تشریفاتی کوچک برکت می‌دهد. در میان ماهارشتیان نیز رسم مشابهی وجود دارد که در آن برادر عروس، گوش داماد را می‌پیچاند تا به او هشدار دهد که در سال‌های پیش رو باید از خواهرش مراقبت کند.

 

پذیرایی عروسی

بعد از مراسم برات، وقت جشن گرفتن است! پذیرایی در مراسم ازدواج در هند،  یک جشن بزرگ را در تالار رقم می‌زند، با غذا و رقص فراوان. عروس و داماد،  به نوبت با یکدیگر و با خانواده و دوستان خود می‌رقصند. مهمانان، هدایایی از لباس گرفته تا جواهرات و پول را به زوج تقدیم می‌کنند که معمولا در یک جعبه یا پاکت مخصوص قرار داده می‌شوند.

همچنین باید گفت عروسی‌های هندی، به خاطرغذاهای فوق العاده‌ای که به سبک بوفه سرو می‌شود نیز شهرت دارند. غذاهای خوشمزه زیادی وجود خواهد داشت که در درجه اول گیاهی هستند. همچنین انواع مختلفی از دسرها نظیر جلبی و گلاب جامون ارائه می‌شوند.

 

بازی حلقه

در نهایت پس از پایان عروسی و رفتن دختر به خانه داماد، سرگرمی و بازی همچنان ادامه دارد. تا آخر شب خانواده‌ها و مهمانانشان با رقص، موسیقی و غذا جشن می‌گیرند.

یکی از بازی‌ها در مراسم ازدواج در هند، بازی حلقه است. این بازی، شامل یک حلقه و یک دسته سکه است که در ظرفی نقره‌ای قرار داده می‌شوند که با شیر و گل پر شده است. عروس و داماد دست‌های خود را در این ظرف فرو می‌برند و گفته می‌شود هر کسی که بتواند حلقه را پیدا کند، شریکی است که رابطه را "کنترل" خواهد کرد. در ضمن، عروس باید مراقب باشد که برای خوش شانسی، هنگام ورود به خانه داماد ابتدا با پای راست وارد شود!

عکس: rogerspictures.com

 

۰۸ فروردین ۱۴۰۳

نظرات کاربران