اجاره ماشین در تایلند

جاذبه‌های گردشگری تایلند
اجاره ماشین در تایلند

برای آن‌هایی که در سفر به تایلند، مقاصدی غیر از بانکوک را انتخاب می‌کنند، اجاره ماشین انتخابی عالی محسوب می‌شود. امکان گشت و گذار آزادانه در مناطق بکر و دست نخورده و دسترسی به سواحل خلوت‌ و زیبا، بخشی از خوبی‌های داشتن یک ماشین اختصاصی است. اما نکاتی برای اجاره ماشین در تایلند وجود دارد که باید قبل از سفر از آن‌ها با خبر باشید. نکاتی که سعی کرده‌ایم به صورت کامل آن‌ها را در نوشته‌ی امروزمان پوشش دهیم.

 

آیا اجاره ماشین در تایلند ارزش هزینه‌ای که می‌کنید را دارد؟

بله، مخصوصا اگر به صورت خانوادگی یا جمعی به تور تایلند بروید، با اجاره ماشین، بخش زیادی از هزینه‌های رفت و آمد خود به نقاط دور از مرکز شهر را کاهش خواهید داد. از دیگر مزیت‌های داشتن ماشین در تایلند را می‌توان موارد زیر بر شمرد:

  • راحتی در رفت و آمد و امکان بهره بردن از کولر ماشین در سفرهای خارج از شهر در هوای گرم تایلند
  • دسترسی به دهکده‌های کوچک، سواحل دنج و اماکن رفتن به شهرهای تایلند در اطراف مقصد اصلی
  • رهایی از شلوغی‌های مرسوم وسایل نقلیه عمومی
  • راحتی فرزندانتان که احتمالا در شلوغی‌های واسیل نقلیه عمومی و گرمای تایلند اذیت خواهند شد

عکس: asiapositive.com

 

شرایط اجاره ماشین در تایلند

یک سری شرایط کلی برای اجاره ماشین در تایلند وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، با این حال شرکت‌های مختلف، ممکت است در بعضی جزییات از هم متفاوت باشند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم ماشین خود را از یک مرکز معتبر تهیه کرده و از قبل، وبسایت آن‌ها را برای شرایط اجاره ماشین مشاهده کنید. اما شرایط اجاره ماشین در تایلند به شرح زیر است:

  • گواهینامه بین‌المللی

برای اجاره ماشین، حتما باید گواهینامه بین‌المللی ارائه کنید. شما می‌توانید از طریق کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای این منظور اقدام نمایید. به طور کلی، تایلند هیچ گواهینامه محلی از کشورهای مختلف را قبول نکرده و حتما به گواهینامه بین‌المللی احتیاج است. البته هنگام اجاره ماشین هم گواهینامه بین‌المللی و هم گواهینامه اصلی خود را باید همراه داشته باشید.

  • شرایط سنی

تنها افراد بالای ۲۱ سال با در دست داشتن اصل پاسپورت امکان اخذ ماشین را دارند. البته برای بعضی از ماشین‌ها، حداقل شرایط سنی ۲۳ سال در نظر گرفته شده است. جالب این است که بعضی از شرکت‌ها، برای افراد زیر ۲۶ سال، مبلغ بیشتری را برای اجاره‌ی ماشین طلب می‌کنند! حداکثر سن نیز در اکثر جاها ۷۰ سال بوده اما در بعضی از جاها ۶۵ سال در نظر گرفته خواهد شد.

 

خوردن بهترین غذاهای خیابانی در بانکوک

عکس: rentacarclub.com

 

  • شرایط دیگر رانندگان

فراموش نکنید که اگر بعد از اجاره ماشین در تایلند، ممکن است، کسی غیر از شما رانندگی کند، باید مدارک او را هم هنگام دریافت ماشین، ارائه کرده و اجازه‌ی رانندگی او را بگیرید.

بعضی از شرکت‌ها، حداکثر مسافت برای اجاره ماشین در نظر می‌گیرند که این اتفاق به ندرت می‌افتد اما هیچ کدام به شما اجازه‌ی خروج ماشین از تایلند را نمی‌دهند.

عکس: thethaiger.com

 

روند اجاره ماشین در تایلند‌

اگر از سایت‌های رسمی مثل rentalcars.com برای این منظور اقدام کنید، تمامی شرایط از جمله بیمه، قیمت و ... را در آن‌جا مطالعه کرده، ماشین مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید و هزینه‌ها را قبل از مراجعه به دفاتر این شرکت‌ها پرداخت می‌نمایید و تنها برای تحویل ماشین به دفتر مراجعه می‌کنید. شرکت‌هایی نظیر Avis، Hertz، Europcar، Sixt و ... هم از این طریف ماشین‌های خود را ارائه می‌کنند.

اما اگر می‌خواهید به دفاتر مراجعه کنید، ان‌ها را در همه‌ جای تایلند می‌بینید. در فرودگاه، نزدیک مراکز خرید و خیابان‌های معروف، تابلوهای این شرکت‌ها دیده می‌شوند. بعد از مراجعه، لیست قیمت‌ها را مشاهده کرده و سپس، حتما باید شرایط بیمه را بپرسید. بعد از این که مبالغ مورد نظر را مرور کردید، هزینه‌ها را پرداخت، قرار داد را می‌بندید و ماشین به شما تحویل می‌شود. حتما در این مرحله از همه جای ماشین عکس بگیرید تا ایراداتی که ممکن است بعدا به ماشین وارد باشد را گردن شما نندازند!

 

بهترین ریزورت‌های ساحلی تایلند

عکس: walkaboutmonkey.com

 

هزینه‌های اجاره ماشین در تایلند

بسته به شرکت و ماشینی که انتخاب می‌کنید، هزینه اجاره ماشین در این کشور بسیار متنوع است. قیمت‌ها از چیزی حدود هزار بات (۳۲ دلار) برای یک ماشین کوچک ۴ صندلی به ازای یک روز آغاز می‌شود و ماشین‌های SUV با ۵ تا ۷ صندلی قیمتی نزدیک به هزار و پانصد بات (۴۵ دلار) دارند. اما حداکثری نمی‌توان برای این قیمت در نظر گرفت و ماشین‌های لوکس‌تر، مسلما گران‌تر هستند. این قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن بیمه بوده و شامل سوخت هم نمی‌شود و باید همان مقدار سوختی که تحویل می‌گیرید را در هنگام برگرداندن ماشین، تحویل دهید.

همچنین، مبلغی بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار بات نیز بیانه از شما گرفته می‌شود که برای خسارات احتمالی پیش شرکت نگهداری خواهد شد. نکته بسیار مهم این است که حتما قبل از ساعت تحویل خود را به شرکت برسانید تا یک روز مبلغ اضافی از شما دریافت نشود و همچنین شرایط بیمه مد نظر خود را نیز کاملا جویا شوید.

عکس: thailandnomads.com

 

بیمه ماشین در تایلند

انتخاب‌های مختلف برای بیمه در هنگام اجاره ماشین در تایلند پیش پای شما گذاشته می‌شود که البته همیشه و در همه‌ی شرکت‌ها همه‌ی این انتخاب‌ها وجود ندارند و هر کدام هم قیمتی متفاوت و متناسب با ماشین مورد نظرتان دارند:

  • بیمه شخص ثالث یا بیمه مسئولیت (Liability Insurance)

این بیمه خسارات ناشی از تصادف با اشخاص دیگر را پرداخت کرده و یکی از بیمه‌های استاندارد در تایلند به حساب می‌آید.

  • بیمه حوادث شخصی (PAI)

این بیمه در زمان اجاره ماشین در تایلند به عنوان یک گزینه‌ی جانبی و با هزینه‌ی بیشتر ارائه شده و شامل هزینه‌های درمانی خود شخص و سرنشینان در هنگام تصادف می‌شود. البته برای این بیمه سقفی در نظر گرفته می‌شود.‌

  • بیمه دزدی (TP)

این بیمه در کنار دزدیی ماشین، هزینه‌هایی که ممکن است خسارات ناشی از اقدام به دزدی باشد را نیز پوشش می‌دهد.

  • بیمه خسارات ناشی از تصادف (CDW)

یکی از مهم‌ترین بیمه‌هایی که باید در زمان اجاره ماشین در تایلند به دنبالش باشید این گزینه است و مبلغ نهایی پرداخت بیمه نیز، بر اساس هزینه‌هایی است که شرکت اجاره دهنده به عنوان هزینه‌های تعمیرات در نظر می‌گیرد. البته خیلی اوقات باز هم مبلغ نهایی بیش از پرداخت بیمه بوده و شما چیزی هم باید از جیب پرداخت کنید. چیزهایی که در این بیمه عموما پوشش داده نمی‌شود شامل آینه‌ها، پنجره‌ها، تایر و چرخ است.

  • بیمه خسارات ناشی از تصادف شدید (SCDW)

این گزینه با مبلغ بیشتری در دسترس شما خواهد بود و در واقع یک نسخه بالاتر از CDW به حساب می‌آید.

بعضی از شرکت‌های کارت‌های اعتباری، بیمه‌های مخصوص به خود را ارائه می‌دهند اما متاسفانه، مسافران ایرانی که از کارت‌های اعتباری بین‌المللی بی بهره هستند، از این گزینه‌ها امکان استفاده ندارند.‌

عکس: insureyonder.com

 

آیا رانندگی در تایلند امن است؟

رانندگی در تایلند به اندازه رانندگی در یک کشور اروپایی امن و البته ساده نیست. ترافیک زیاد، دقت نکردن به قوانین رانندگی و جاده‌های باریک در اطراف شهر، از جمله مشکلات رانندگی در این کشور به حساب می‌آید. با این حال، در صورت رعایت اصول و رانندگی آرام، می‌توانید، بعد از اجاره ماشین در تایلند آن را سالم به شرکت برگردانید. با این حال ممکن است تصادف برای همه پیش بیاید. یک سری نکات در مورد شرایط رانندگی در تایلند، موارد زیر است که بهتر است حتما مد نظر داشته باشید:

  • ماشین‌ها ممکن است در چهار راه‌ها خیلی منتظر نوبت یکدیگر نمانند
  • در بزرگراه‌ها ماشین‌های زیادی حداکثر سرعت را رعایت نمی‌کنند
  • ترمز ناگهانی در تایلند مرسوم است، پس فاصله مورد نیاز را حفظ کنید
  • موتورهای بسیار زیادی در تایلند رفت و آمد می‌کنند که باید مراقب آن‌ها هم باشید
  • در مسیرهای خارج از شهر حتما مراقب حیوانات در خیابان باشید و با سرعت زیاد رانندگی نکنید

 

شرایط سفر به تایلند در سال ۱۴۰۲

عکس: walkaboutmonkey.com

 

منبع

 

۲۸ آذر ۱۴۰۲

نظرات کاربران