گردشگری سلامت در هند

جاذبه‌های گردشگری هند
گردشگری سلامت در هند

هند سرزمینی با تنوع جغرافیایی و فرهنگی و ذهن‌های بزرگ است و گردشگران از سراسر جهان، به دلایل مختلف به این کشور سفر می‌کنند از جمله برای بهره مندی از برخی از فرصت‌های شغلی و بیزینسی. با اینحال بسیاری از گردشگران، هدف درمانی از این سفر دارند.

گردشگری سلامت در هند، در سالهای اخیر بسیار رونق گرفته و جالب است بدانید این کشور در شاخص گردشگری پزشکی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در رتبه دهم قرار گرفت. همچنین در کشورهای متمرکز بر سلامتی در آسیا و اقیانوسیه، در رتبه سوم قرار دارد.

 

مختصری درباره گردشگری سلامت در هند

توریسم پزشکی یا گردشگری سلامت، به صنعتی اطلاق می‌شود که بیماران بین‌المللی برای درمان‌های پزشکی، زیبایی یا سلامتی به آن سوی مرزهایشان سفر می‌کنند. در مورد توریسم پزشکی در هند باید بگوییم عوامل متعددی از جمله دانش بی‌نظیر، پزشکان درجه یک، تجربه گسترده و بیمارستان‌های برتر در سال‌های اخیر، این کشور را بعنوان قطب اصلی گردشگری سلامت در جهان مطرح کرده‌اند.

جالب است بدانید حتی با وجود محدودیت‌های سفر در زمان اپیدمی کرونا، این کشور در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۲ میلیون گردشگر تور هند بابت اهداف سلامت داشت. البته باید گفت بیشتر گردشگران سلامت از کشورهای آسیایی یا آفریقایی مانند سریلانکا، بنگلادش، نپال، مالدیو، اندونزی و کنیا و غیره به هند سفر می‌کنند.

عکس: shikshanews.com

 

همچنین باید گفت از قدیم الایام، سیستم‌های طب جایگزین در هند رشد و ترقی داشته‌اند. طبیعت درمانی، سیدها، سووا-ریگپا، آیورودا، هومیوپاتی، یوگا و مدیتیشن، پانچاکارما و درمان‌های جوان سازی، هزاران سال است که با موفقیت در این کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. پزشکی مدرن نیز از نظر درمان و زیرساخت در اینجا رشد چشمگیری داشته است. این امر منجر به ایجاد یک سیستم سلامت و مراقبت بهداشتی کل نگر شده و هند را به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری سلامت بدل کرده است.

گفتنی است در حال حاضر صنعت گردشگری سلامت در هند، در بخش‌های زیر عملکرد فوق العاده‌ای دارد:

  • درمان‌های انکولوژی
  • پیوند عضو
  • روش‌های دندانپزشکی مانند روکش، ایمپلنت دندان، دندان مصنوعی، جراحی فک و صورت و غیره.
  • روش‌های جراحی زیبایی و پلاستیک مانند کاشت مو، لیپوساکشن، رینوپلاستی، درمان‌های پوستی و غیره.

 

بناهای تاریخی هند

عکس: medium.com

 

عوامل موفقیت گردشگری سلامت در هند

توریست پزشکی در هند، هر ساله به طور پیوسته در حال رشد است. در این رابطه دولت هند، مراکز تسهیلاتی را برای گردشگران بین المللی ایجاد کرده است. اما بطور کلی عوامل مختلفی در موفقیت گردشگری توریسم در این کشور نقش داشته‌اند از جمله:

  • هزینه پایین درمان

هند مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا را با نرخ‌های پایین ارائه می‌دهد. هزینه درمان در هند، یک دهم هزینه درمان مشابه در ایالات متحده و یا انگلستان است. برای مثال، هزینه جراحی بای پس قلب در ایالات متحده، تقریبا ۱۲۳۰۰۰ دلار آمریکا تمام می شود، در حالی که در هند این هزینه به ۷۹۰۰ دلار آمریکا یا کمتر کاهش می‌یابد.

  • کیفیت بالای زیرساخت‌ها و تجهیزات

هند، ۴۳ بیمارستان معتبر JCI را در خود جای داده است. این کشور، زیرساخت‌هایی با کیفیت بالا را برای ارائه درمان در اختیار دارد که از آخرین فناوری‌ها و تکنیک‌ها بهره برده‌اند. از اینرو گردشگری سلامت در هند، در سطح جهانی از حمایت قوی زیرساخت‌ها برخوردار است. هر روز که می‌گذرد بر تعداد بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و سایر مراکز درمانی در کشور افزوده می‌شود. جالب است بدانید مراکز پزشکی هندی خاصی وجود دارند و درمان‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهند که حتی توسط بیمارستان های پیشرو در جهان نیز ارائه نمی‌شوند.

  • پزشکان متخصص

پزشکان هندی به دلیل بهره هوشی بالا، استعدادهای ویژه، مهارت‌های بالا، عزم سرکوب ناپذیر و طبیعت سخت کوش در سراسر جهان شهرت دارند. اکثر آنها، مدرک خود را از برخی از بهترین موسسات پزشکی جهان دریافت کرده و تجربه کافی در زمینه‌های علمی مورنظرشان کسب کرده‌اند. آنها درک بسیار خوبی از روش‌های پزشکی جهانی دارند.

عکس: kareoptions.com

 

  • مراقبت‌های پس از درمان

در راستای گردشگری سلامت در هند باید گفت کادر پرستاری در کشور نیز، بسیار حامی بوده و به راحتی می‌توان با آنها صحبت کرد. پرستاران هندی نیز بعنوان بهترین پرستاران در جهان شناخته شده‌اند و کل دوره درمانی را به یک دوره عالی بدل می‌کنند. گردشگران سلامت در هند، معمولا می‌توانند مراقبت و پشتیبانی عالی پس از درمان را از متخصصان آموزش دیده دریافت کنند.

بیماران پس از درمان و حتی بعد از بازگشت از تور هند به کشور خود، همچنان توسط این کادر برای مدت زمان مشخصی پیگیری می‌شوند و وضعیت سلامتشان مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر بیماران نیاز به مشورت در مورد نگرانی‌های بعد از درمان داشته باشند، متخصصان مراقبت و پرستاران به صورت‌های مختلف آنلاین و آفلاین به راحتی در دسترس هستند.

  • زمان انتظار

در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند ایالات متحده، انگلستان و کانادا، بیماران باید در مدت زمانی طولانی منتظر جراحی‌های بزرگ باشند. اما هند، زمان انتظار بسیار کمی را برای جراحی و درمان به بیماران تحمیل می‌کند.

 

۱۵ هتل رمانتیک هند

عکس: outlookindia.com

 

  • ویزای توریستی الکترونیکی

برای تسهیل سفر بدون دردسر برای مسافران سلامت در هند، دولت ویزای توریستی الکترونیکی را برای مسافرانی که برای مقاصد پزشکی از هند بازدید می‌کنند، توسعه داده است. مسافرانی که مایل به استفاده از درمان‌های پزشکی کوتاه مدت هستند، می‌توانند از ویزای الکترونیکی استفاده کنند و ۶۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند.

  • هتل‌های ارزان

بیمارانی که برای توریسم درمانی سفر می‌کنند، معمولا همراهانی دارند و طبیعتا هر گونه درمانی، مستلزم چند روز اقامت پس از جراحی است. با توجه به رشد روزافزون گردشگری سلامت در هند، رزرو هتل‌های مجاور بیمارستان‌ها افزایش یافته است. و البته اکثر جراحی‌های پیچیده در این رابطه در شهرهایی مانند دهلی و بمبئی اتفاق می‌افتد. نکته جالب اینکه می‌توانید اتاقی را با قیمتی مناسب، بین ۳۰-۴۰۰ دلار در هتل رزرو کنید. بنابراین بدون اینکه متحمل هزینه‌های بالای اقامت شوید، در طول زمان قبل و بعد از عمل تا زمان بهبودی، خود و همراهانتان از اقامتی مقرون به صرفه بهره مند خواهید شد.

  • زبان

با وجود تنوع زبانی در هند، انگلیسی یکی از زبان‌های رسمی در این کشور است. زبان انگلیسی که یک زبان جهانی است، ارتباط با بیماران خارجی را آسان می‌کند و به رشد صنعت گردشگری سلامت در هند کمک می‌نماید.

عکس: entrepreneur.com

 

  • هزینه پایین زندگی

هزینه کلی زندگی در این کشور پایین است. اما ممکن است از شهری به شهر دیگر، به طرز قابل توجهی متفاوت باشد. با وجود تنوع، گردشگران خارج از کشور می‌توانند از تهیه تمامی مایحتاج خود، با بودجه معقول لذت ببرند.

  • غذاهایی با قیمت مناسب

هند، به دلیل تنوع در خدمات غذایی نیز شهرت دارد. هزاران غذای مختلف، از شمال هند تا جنوب هند ارائه می‌شوند و که سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف را پوشش می‌دهند و البته، همه آنها قیمت مناسبی دارند. این مزیت، به بیمارانی که با هدف گردشگری سلامت در هند به این خطه سفر کرده‌اند، بسیار کمک می‌کند.

  • آب و هوای عالی

آب و هوا نیز برای گردشگران سلامت در هند بسیار خوب و مناسب است. بدون شک آب و هوای پاک و محیطی با طراوت، نقش بسزایی در بهبودی سریع بیماران ایفا می‌کنند.

  • حمایت‌های قانونی

سیستم‌های حقوقی بسیاری از کشورهای توسعه ‌یافته مانند ایالات متحده، در مورد پرونده‌های مرتبط با سلامتی و دعاوی بسیار سختگیرانه برخورد می‌کنند. زیرا به هر حال در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، زندگی یک فرد در خطر است. اما در این کشورها، معمولا هزینه‌های حقوقی در صورت بروز مشکل، در حین درمان یا در حین جراحی در بخش مراقبت‌های بهداشتی بالا بوده و حتی گاهی یک سوم هزینه‌های بیمارستانی، صرف مبارزه‌های حقوقی و حل و فصل مسائل مختلف مرتبط با قصور و خطاهای درمانی می‌شود. با این حال، این امور در کشورهای در حال توسعه از جمله در هند، چندان گران یا سخت نبوده و این امر، کمک می‌کند تا هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را تا حد ممکن کاهش دهند.

در نهایت، دیگر دلایل موفقیت و رشد گردشگری سلامت در هند عبارتند از: ارتباطات بین المللی، سهولت رفت و آمد بین شهری، ترانسفر فرودگاهی بیمار و همراهان، قدرت و شتاب در داروسازی، وام به بخش بیمارستان و هتلداری، درمان جایگزین و گزینه های طب سنتی.

 

۷ دلیل قانع‌کننده برای سفر به بمبئی

عکس: indiacsr.in

 

۵ مقصد برتر گردشگری سلامت در هند

  • چنای

این شهر، یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها در هند برای دریافت مراقبت‌های پزشکی به شمار می‌آید. طبق تحقیقات کنفدراسیون صنایع هند، تقریبا ۴۰ درصد از بیماران، چنای را به دلیل استانداردهای بالای مراقبت و درمان انتخاب می‌کنند. چنای بعنوان "پایتخت سلامت هند" شناخته می‌شود و سالانه بیماران خارجی بسیاری را برای تعویض مفصل ران، جراحی‌های چشم، بای پس قلب، پیوند مغز استخوان و روش‌های پزشکی جایگزین پذیراست.

  • بمبئی

این شهر در سریع‌ترین شکل ممکن، در زمینه صنعت گردشگری سلامت در هند در حال پیشروی است. بمبئی، تعدادی بیمارستان فوق تخصصی و همچنین یک مرکز تحقیقاتی و تشخیصی برای روش‌های ارتوپدی و کاهش وزن را در خود جای داده است. این شهر، همچنین به دلیل درمان‌های آیورودا و جراحی‌های زیبایی شهرت دارد.

عکس: hindustantimes.com

 

  • دهلی نو

در پایتخت می‌توانید شاهد چندین بیمارستان خصوصی برجسته باشید، از جمله بیمارستان‌هایی که پکیج‌هایی را برای جراحی عمومی، جراحی چشم، مراقبت از قلب، جراحی مغز و اعصاب به بیماران خارجی ارائه می‌دهند.

  • احمدآباد

احمدآباد یکی دیگر از شهرهای هند است که به تدریج، بعنوان مرکز گردشگری سلامت در هند مطرح شده است. بسیاری از افراد غیر مقیم، بیمارستان‌های احمدآباد را ترجیح می‌دهند که از امکاناتی درجه یک برخوردارند.

  • بنگلور

این شهر نیز از امکانات پزشکی درجه یک و متخصصان پزشکی بسیاری بهره برده و در واقع این عوامل، از جاذبه‌های اصلی گردشگری بنگلور به شمار می‌آیند. همچنین پزشکان متعددی در بنگلور هستند که آموزش‌های پیشرفته‌ای را در غرب گذرانده‌اند و این امر، زمان انتظار کم و دسترسی سریع به مراقبت‌های پزشکی را برای بیماران به ارمغان می‌آورد.  

عکس: hindustantimes.com

 

دستورالعمل‌های ویژه برای گردشگری سلامت در هند

  • در سفر با تور هند، یک ارزیابی داخلی از سطح پاکیزگی و بهداشت مکان یا رستورانی که برای غذا خوردن انتخاب می‌کنید، انجام دهید. در طول سفر حتما یک کیت پزشکی، با بانداژها و آنتی بیوتیک‌های لازم همراه داشته باشید.
  • از حضور در مکان‌های شلوغ بپرهیزید. ممکن است وسوسه شوید که در رویدادهای پرازدحام شرکت کنید، به خصوص اگر زمان برگزاری فستیوال‌های سالانه باشد. با این حال، توصیه می‌کنیم به خودتان استرس وارد نکنید و ترجیحا از مکان‌های دنج و آرامی مانند قلعه‌ها، طبیعت، موزه‌ها و نظایر اینها دیدن کنید.
  • گیاهخوار شوید. بهتر است یک غذای گیاهی را به جای گوشت نیم پز انتخاب کنید. هند در درجه اول، یک کشور گیاهخوار است و هر ایالت در مورد غذای گیاهی، تخصص خاص خود را داراست. بنابراین، گزینه‌های زیادی برای انتخاب در پیش رو دارید. اما اگر گوشت را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که تازه و کاملا پخته شده است.
  • هند کشوری متنوع است و ممکن است در اینجا، با انواع مختلفی از مردم روبرو شوید. بنابراین سعی کنید در برخورد با  مردمان، خصوصا اگر با هدف گردشگری سلامت در هند سفر کرده‌اید، آرامش خود را حفظ کنید و از وقت گذرانی در این کشور نهایت لذت را ببرید.

 

تفریح در بهترین سواحل گوا

عکس: theprint.in

 

  • همیشه صابون و یک ژل ضد باکتری، برای تمیز نگه داشتن و ضدعفونی دستانتان همراه داشته باشید.
  • تمام داروهای لازم را همراه داشته باشید.
  • هنگام سفر بین ایالت‌های مختلف، سفر هوایی را به تاکسی ترجیح دهید.
  • یک تاکسی مجاز از شرکتی مطمئن را، برای سفرهای درون شهری استخدام کنید.
  • از خوردن آب لوله کشی، سالاد، آب میوه تازه و یخ خودداری کنید.
  • از سفر انفرادی به مکان‌های شلوغ خودداری کنید.
  • از غذاخوری‌های کنار جاده‌ و غرفه‌های مواد غذایی خرید نکنید.
  • در نهایت از شهرهای عجیب و غریب گرفته تا بناهای تاریخی و سواحل آرام و کوه‌های برفی، گزینه‌های توریستی جذابی را در این کشور شاهد خواهید بود. بعلاوه آب و هوای هند از شمال به جنوب و از شرق به غرب بسیار متفاوت است و گردشگران خارجی می‌توانند بنا به ترجیحات آب و هوایی‌شان، از جاذبه های هند دیدن کنند. خصوصا اگر بیمار هستید و با هدف گردشگری سلامت در هند سفر کرده‌اید، این مورد را مدنظر داشته باشید.

عکس: thedope.news

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۷ مرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران