بناهای تاریخی هند

جاذبه‌های گردشگری هند
بناهای تاریخی هند

از معابد باستانی در جنوب هند تا ابنیه نمادینی که در دوره‌ی حکومت مغول‌ها در این کشور ساخته شد، جاذبه‌های تاریخی زیادی هستند که در سفر به هند، امکان بازدید از آن‌ها را خواهید داشت. چندین بنای مهم تاریخی جهان در این سرزمین بزرگ ساخته شده و تماشای این شکوه هنر و معماری، چیزی نیست که به سادگی بتوان از کنارش گذشت. بر همین اساس، ما مهم‌ترین بناهای تاریخی هند را در این نوشته به شما معرفی خواهیم کرد تا شما نیز در طول سفرهایتان، از بعضی از آن‌ها بازدید به عمل آورید.

 

نالاندا در بیهار (Nalanda)

اگر چه حالا ویرانه‌هایی از نالاندا باقی مانده است، اما این مکان، از سده هفتم قبل از میلاد مسیح تا سال‌های ۱۲۰۰ بعد از میلاد، یکی از مراکز آموزشی با شکوه و شلوغ در منطقه به حساب می‌آمد و بسیاری برای کسب آموزش و خدمت -حتی از راه‌هایی دور همچون چین، تبت، کره یا مناطق مرکزی آسیا- به آن‌جا می‌رفتند. اگر چه حالا، ویرانه‌های به جا مانده از این بنا، فضایی به بزرگی ۱۲ هکتار را اشغال می‌کنند، اما بنای اولیه و کلاس‌ها، معابد و دیگر بخش‌های نالاندا، در گذشته فضایی بسیار بزرگ‌تر را در بر می‌گرفت و در دوران اوج خود، بیش از ۱۰ هزار دانش آموز و ۲ هزار معلم را در بر می‌گرفت. اینجا یکی از نقاط تاریخی در سفر با تور هند است که دیدن آن شما را شگفت زده می‌کند.

 

۱۵ هتل رمانتیک هند

عکس: wikipedia

 

مجموعه معبد ویتالا در هامپی (Vittala Temple Complex)

در دوران اوج خود، شهر مملو از معبد هامپی (Hampi) یکی از متمول‌ترین و بزرگ‌ترین شهرها در جهان به حساب می‌آمد. حالا هم بسیاری از گردشگران جهان در سفر به هند، حتما سری به معبد ویتالا می‌زنند تا یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی هند را که یکی از میراث جهانی یونسکو نیز به حساب می‌آید را از نزدیک ببینند. این معبد فوق‌العاده زیبا در میان دیگر ویرانه‌های به جا مانده از ویجایاناگارا (Vijayanagara) یا همان شهر پیریزو قرار گرفته و جزییات کم‌نظیر به کار گرفته شده در آن‌، چشمان شما را شیفته خود خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی این بنای زیبا، سنگ‌تراشی‌هایی با جزییات فراوان است که در ستون‌ها به کار گرفته شده و همچنین چندین مجسمه نیز در اطراف معبد اصلی به چشم می‌خورند.

عکس: tourismindia

 

معبد خورشید کونراک در اوریسا (Konark Sun Temple)

بسیاری از مجلات مهم دنیا در حوضه‌های مرتبط، معبد خورشید در کونراک (Konark) را یکی از عجایب هفت گانه هند می‌نامند. بنایی که در سال ۱۲۵۵ میلادی ساخته شده و طراحی آن شبیه به یک ارابه‌ی هظیم است که دوازده ستون سنگی باشکوه با کنده‌کاری‌های بسیار زیبا آن را به دوش می‌کشند. این ارابه حتی طرحی از چرخ‌ داشته و هفت اسب سنگی آن را پیش می‌برند، درست شبیه به یکی دیگر از معابد خورشید معروف که در سوریه ساخته شده بود. معبد خورشید کونراک به گونه‌ای ساخته شده تا در زمان طلوع خورشید، ابتدا نور به دروازه‌ی این بنا می‌تابد و اگر بخواهید زیبایی واقعی آن‌جا را تماشا کنید، باید دقیقا در همان زمان در ورودی معبد خورشید باشید.

 

زیباترین لوکیشن‌های عکاسی برای عروسی در هند

عکس: tripadvisor

 

صومعه تاوانگ در آروناچال پرادش (Tawang Monastery)

بزرگ‌ترین صومعه هند و دومین صومعه بزرگ جهان، در آروناچال پرادش (Arunachal Pradesh) واقع شده. این صومعه بودایی بزرگ و معروف که بر فراز کوهی سرسبز قرار گرفته، بدون شک یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی هند بوده و البته گردشگران زیادی را نیز هر ساله به سمت خود جذب می‌کند. صومعه تاوانگ در سال ۱۶۸۱ میلادی و طی یک سال و در ارتفاع ۱۰ هزار پایی از سطح دریا ساخته شده است. دالای لامای پنجم پیشنهاد ساخت این بنا را داده بود و از آن بالا، دره‌ی رودخانه تاوانگ به زیبایی هر چه تمام‌تر نمایان بوده و منظره‌ی بسیار زیبا را پدید می‌آورد. طراحی زیبا و رنگارنگ و همچنین وجود یک تندیس ۱۸ فوتی بودا را نیز در کنار این جزییات بگذارید تا ببینید با چه بنای جذابی مواجه هستید.

عکس: travelogyindia

 

مسجد مکه در حیدرآباد (Mecca Masjid)

یکی از قدیمی‌ترین مساجد هند که در قرن 16 میلادی در حیدرآباد (Hyderabad) ساخته شده است. از نکات جالب توجه در مورد مسجد مکه که دلیل اسم گذاری آن نیز بوده، ساخته شدن بنای مرکزی آن، از آجرهایی است که خاک آن از خود مکه به این گوشه از هند آورده شده. در ساخت این مسجد عظیم از ۸ هزار کارگر استفاده شده است و دستور ساخت آن را نیز محمد قلی قطب شاه داده بود اما وقتی که بنا آماده شد، دیگر او شاه نبود و پادشاهی مغول‌ها در آن‌جا حکم‌رانی می‌کردند. مسجد مکه در منطقه قدیم شهر حیدرآباد واقع شده، نمای بیرونی چشم‌نوازی دارد و همچنین، تنها چند قدم از بازار لاد (Laad Bazaar) و قصر چوامحل (Chowmahalla Palace) فاصله دارد.

 

آشنایی با غارهای الفانتا در بمبئی

عکس: karnatakatravel.blogspot

 

هوا محل در جیپور (Hawa Mahal)

هوا محل در ابتدا برای زنی از دربار ساخته شده بود تا بدون این که نیاز باشد از خانه بیرون رود، امکان تماشای زندگی روزمره مردم در خیابان‌ها و فستیوال‌ها را داشته باشد. این بنای پنج طبقه زیبا که از جمله شناخته‌ شده‌ترین بناهای تاریخی در هند محسوب می‌شود، به صورت هرمی ساخته شده و از طرفی، با نمای صورتی رنگ و خاصی که دارد، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جیپور و به طور کلی، راجستان محسوب می‌شود. البته تنها رنگ صورتی هوا محل که در قرن هجدهم میلادی ساخته شده، آن را به چنین محبوبیتی نرسانده است، بلکه جزییات خاص آن‌جا و طراحی کلی‌اش، باعث شده تا این قدر مورد توجه قرار بگیرد و بسیاری از آن‌ها که در تور هند شرکت کرده و به راجستان می‌روند، حداقل یک عکس در این محل می‌گیرند.‌

عکس: moneycontrol

 

تاج محل در آگرا (Taj Mahal)

مگر کسی هم در جهان هست که درباره تاج محل چیزی نداند؟ این مکان نه تنها یکی از میراث جهانی یونسکو، بلکه یکی از عجایب هفتگانه جدید در دنیا به حساب می‌آید و با آن شکوه و زیبایی، هر ساله هزاران نفر را برای سفر به هند مجاب می‌کند.  شاه جهان دستور ساخت این بنا را داد تا مقبره‌ای برای همسرش ممتاز محل باشد و کار ساخت آن نیز در سال ۱۶۳۲ میلادی به پایان رسید و هنوز هم با عظمت تمام پابرجاست و به یکی از نماهای عاشقی در جهان بدل شده است.‌ استفاده از مرمر سفید در معماری این بنا، تاج محل را به شناخته‌ شده‌ترین نمونه از معماری مغول و یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی هند بدل کرده است که هر ساله چیزی بین ۷ تا ۸ میلیون بازدید کننده را به خود می‌بیند.

 

تفریح در بهترین سواحل گوا

عکس: britannica

 

رانی کی واو در گوجارات (Rani ki Vav)

رانی کی واو ابتدا به عنوان یک بنای یادبود برای پادشاهی در قرن یازدهم میلادی به دستور ملکه‌ی وی بعد از مرگش ساخته شده بود. بنایی که به صورت پلکان‌های در هم تنیده شده، گویی پایانی بر آن‌ها نیست ساخته شده و معماری آن، پاتان (Patan) در گوجارات (Gujarat) را به شهرتی جهانی رسانده است. تندیس‌های سنگی و زیبا و شکل قرار گیری پلکان‌ها باعث شده تا وقتی به این بنا می‌رسید، تصور کنید این معبد به صورت واژگون ساخته شده است. رانی کی واو بنایی خاص و متفاوت است که دیدنش، مخصوصا به آن‌ها که برای عکاسی به تور هند می‌روند، شدیدا پیشنهاد می‌شود.

عکس: kivu

 

معبد بریهادیسوار در تامیل نادو (Brihadeeswarar Temple)

کار ساخت معبد بریهادیسوار در سال ۱۰۱۰ میلادی به اتمام رسید. بنایی که در مدح شیوا (Shiva) یکی از الهگان باستان در شهر تاریخی تانجاوور (Thanjavur) در تامیل نادو (Tamil Nadu) ساخته شده و حالا یکی از میراث جهانی یونسکو در هند محسوب می‌شود. استفاده از نقاشی‌های دیواری تاریخی، نقاشی‌های که به داستان خدایان اختصاص دارد و مجسمه‌هایی که به زیبایی و با جزییات کامل طراحی شده‌اند، معبد بریهادیسوار را به یکی از زیباترین بناهای تاریخی هند بدل کرده است. این محل یکی از پربازدیترین جاذبه‌های گردشگری در تامیل نادو است و کافی‌ست بدانید که برای ساخت آن، بیش از 60 هزار تن گرانیت استفاده شده که در نوع خود، رکوردی غیر قابل تصور است!

 

۵ تور جذاب یوگا در کنار تاج محل در سفر به آگرا

عکس: indiatimes

 

قطاب منار در دهلی (Qutub Minar)

بسیاری از گردشگران که سفر به هند را برای تعطیلات خود انتخاب می‌کنند، به شهرهای بزرگ از جمله دهلی سفر می‌کنند. بلند‌ترین مناره آجری جهان با ۲۴۰ فوت ارتفاع نیز در دهلی واقع شده و شما در سفر به این شهر، امکان بازدید از یکی دیگر از بناهای ارزشمند هند را خواهید داشت که در قرن ۱۳ میلادی ساخته شده است. این مناره به دستور قطب‌الدین آیبک ساخته شده بود و بر روی دیواره‌ی آجری‌اش، نقش برجسته‌هایی از آیات قرآن با آهن کار شده که به زیبایی این بنا اضافه می‌کند. قطب منار از آن دست بناهای تاریخی هند است که شما را مجذوب خود خواهد کرد و تصویر آن برای همیشه در خاطرتان باقی می‌ماند.

عکس: tribuneindia

 

منبع

 

۱۴ تیر ۱۴۰۲ (به‌روز رسانی شده در: 14 شهریور 1402)

نظرات کاربران