معرفی مساجد تاریخی هند

جاذبه‌های گردشگری هند
معرفی مساجد تاریخی هند

اگر چه طبیعت زیبای هند، بخشی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این کشور پهناور به شمار می‌رود، اما بسیاری از مردم دنیا، تصاویری از مساجد تاریخی هند یا ابنیه‌هایی در این سرزمین که از قرن‌ها پیش به جا مانده‌اند را در ذهن داشته و به امید دیدن این اماکن، در تور هند شرکت می‌کنند. بخش مهمی از جاذبه‌های تاریخی هند به مساجد مهم این کشور بر می‌گردد. مساجدی که در دوره‌های مختلف ساخته شده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، گردشگرانی از سراسر دنیا را به سمت خود جذب می‌کنند.

در نوشته‌ای که امروز برایتان تدارک دیده‌ایم، به مرور برخی از مهم‌ترین مساجد هند پرداخته و از ویژگی‌هایشان برایتان خواهیم گفت:

 

مسجد جامع در دهلی نو، هند (Jama Masjid)

مسجد جامع دهلی نو در سال ۱۶۴۴ ساخته شده و جزو آثار جذاب به جا مانده از دوران امپراطوری مغول در هند است. در حال حاضر، این بنای زیبا، بزرگ‌ترین مسجد در کل هند محسوب شده و از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دهلی است. گنجایش این مسجد حداقل ۲۵ هزار نفر است که در جشن‌های مذهبی و مراسمات مهم، مردم بسیار بیشتری به مسجد جامع دهلی نو مراجعه  می‌کنند.

این بنای مهم مذهبی، دارای ۴ مناره، دو دروازه و دکور مرمری بوده که به زیبایی‌های آن‌جا می‌افزاید.حتی اگر به دید یک مکان مذهبی به آن‌جا نگاه نکنید، با این حال، مسجد جامع دهلی به عنوان یکی از مهم‌ترین مساجد هند، جزو زیباترین ابنیه تاریخی این کشور نیز بوده و حتما پیشنهاد می‌کنیم که از این محل بازدید کنید.

ساعات بازدید: ۷ صبح تا ۱۲ ظهر و ۱:۳۰ ظهر تا ۶:۳۰ شب

عکس: arrivalguides

 

 

مسجد مکه در حیدر آباد، هند (Mecca Masjid)

ساخت مسجد مکه به سال ۱۶۱۷ میلادی بر می‌گردد و از این حیث، قدیمی‌ترین مساجد هند است.  اما چرا اسم این مسجد را مکه گذاشته‌اند؟ به این خاطر که سنگ‌ها و حتی خاکی که برای ساخت مسجد مورد استفاده قرار گرفته‌ است، تماما از مکه به این گوشه از حیدآباد وارد شده و سپس شروع به ساخت مسجد کرده‌اند.

مسجد مکه دارای یک گالری بزرگ با سقفی قوس دارد، سالن عظیم نماز، بالکن‌های هشت‌ ضلعی، راهروهای زیبا، مناره‌های دیدنی و جاذبه‌هایی فوق‌العاده است و هم در بیرون و هم در داخل بنا، طراحی هنرمندانه و چشم‌نوازی دارد. متاسفانه در یک واقعه تاسف بار در سال سال ۲۰۱۷، بخشی از دکور اصلی در داخل نمازخانه آسیب دید که بعدا مرمت گشت. این بنا در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین نمونه‌ها از معماری دوران قطب شاهیان به حساب آمده و مسلما جزو زیباترین مساجد تاریخی هند به حساب می‌آید.

ساعات بازدید: ۴ صبح تا ۹:۳۰ شب

 

بایدها و نبایدهای سفر به هند

عکس: karnatakatravel

 

مسجد جمالی کمالی در دهلی، هند (Jamali-Kamali Mosque)

این بنای باستانی، قدیمی‌ترین مسجد دهلی بوده که البته دیگر فعال نیست و ویرانه‌های آن به عنوان یک بنای تاریخی مورد توجه گردشگران تور هند است. مسجد جمالی کمالی دو بنای به هم چسبیده است که شامل مسجد و همچنین مقبره شیخ فضل‌الله با لقب جمالی و شخص دیگری به نام کمالی‌ست که اطلاعاتی از وی وجود ندارد. از همین رو مسجد را با نام جمالی کمالی صدا می‌زنند.

از زیبایی‌های این بنا استفاده از خاک سرخی است که در آن استفاده شده و زیبایی مضاعفی به آن‌جا داده است. در داخل بنا نیز از مرمر استفاده شده تا به جذابیت این محل اضافه می‌کند. اگر اهل عکاسی از ابنیه باستانی هستید و می‌خواهید قابی معرکه ثبت کنید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما در تور هند، سری به مسجد جمالی کمالی بزنید.

ساعات بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر

عکس: mapsofindia

 

مسجد آدهای دین کا جونپرا در اجمیر، هند (Adhai Din ka Jhonpra)

اگر در سفر به هند، سری به اجمیر زدید، حتما از ویرانه‌های به جا مانده از مسجد آدهای دین کا جونپرا نیز دیدن نمایید. البته که این مسجد تاریخی دیگر فعال نیست و بخشی از آن از بین رفته، اما هنوز هم می‌توان شکوه معماری و عظمت آن را تماشا کرد و البته اگر جمعیت زیادی در آن‌جا نباشد، می‌توانید در کنار آن‌جا، عکسی جذاب گرفت. همین عظمت باعث شده تا آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین مساجد تاریخی هند به شمار آورد.

ساخت این بنا حدودا ۷ سال به طول انجامید و در سال ۱۱۹۲ به بهره برداری رسید. مسجد آدهای دین کا جونپرا جزو اولین نمونه‌ها از معماری هندو اسلامی بوده که بعدها در چندین مسجد دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت. البته گفته می‌شود، در محلی که حالا مسجد بنا شده، قبلا بنایی دیگر وجود داشت و عبادتگاهی برای باورهای هندو بود، اما در حال حاضر چیز خاصی از گذشته‌ی این بنا باقی نمانده است.

ساعات بازدید: ۶ صبح تا ۷ بعد از ظهر

 

معرفی برترین مراکز خرید هند

عکس: timesofindia.indiatimes

 

مسجد بارا ایمامبارا در لاکنو، هند (Bara Imambara)

این مسجد را با نام آسافی ایمامبارا (Asafi Imambara) نیز می‌شناسند، بنایی که در سال ۱۷۸۴ ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های بدون پِی در هند محسوب می‌شود. بخش زیادی از مسجد بارا ایمامبارا روباز بوده و در آن از آهن یا چوب استفاده نشده است.

نکات جالبی در مورد این بنا جود دارد اما یکی از جالب توجه‌ترین آن‌ها این است که مسیرهایی که برای رسیدن به صحن اصلی در نظر گرفته شده، پر پیچ و خم است و گفته می‌شو، ۱۰۲۴ راه برای رسیدن به بخش اصلی وجود دارد ولی تنها از دو راه می‌توانید به دروازه مسجد برگردید. جلوه‌ی معماری هندی، بزرگی بنا و خصوصیاتی که از آن‌ها نام بردیم، این بنای زیبای سنگی را به یکی از خاص‌ترین مساجد تاریخی هند بدل کرده است.

ساعات بازدید: ۶ صبح تا ۵ بعد از ظهر

عکس: holidify

 

مسجد حضرت بال در سریناگار، هند (Hazratbal Masjid)

ساخت این مسجد سفید رنگ زیبا در جامو و کشمیر، بیش از ۱۱ سال به طول انجامید تا این که در نهایت، در سال ۱۹۷۹ به بهره برداری رسید. البته در گذشته و در همین مکان، مسجدی قدیمی وجود داشت که در نهایت برای ساخت بنای جدید، از بین رفت اما هنوز بخش‌هایی از آن حفظ شده و به همین دلیل، آن‌جا را در لیست امروزمان لحاظ کرده‌ایم. در این مکان همچنین تارهای مویی نگهداری می‌شود که گفته شده متعلق به حضرت محمد (ص) است.

مسجد حضرت بال در نزدیکی دریاچه دال واقع شده و ترکیب سفیدی بنا در کنار پهنه‌ی آبی، چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبا را به وجود می‌آورد. این مسجد تنها یک گنبد و یک مناره دارد و بر خلاف بسیاری از مساجد هند که قبل‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، مناره‌های پر تعدادی در آن‌جا نخواهید دید.

ساعات بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر

 

۷ کتابخانه از بهترین کتابخانه‌های دهلی

عکس: itinari

 

 

تاج‌المسجد در بوپال، هند (Taj-ul-Masajid)

تاج‌المسجد جزو مساجد تاریخی هند و از جمله خاص‌ترین مساجد در دنیاست و دلیل آن، رنگ صورتی نمای کلی بنا نیست، بلکه موتیف‌هایی است که در آن به کار گرفته شده و تمامی آن‌ها از مساجد سوریه به این گوشه از هند آورده شده است. یکی دیگر از مشخصه‌های بارز تاج‌المسجد، مناره‌های بسیار بزرگ آن است که در دو طرف ورودی واقع شده و در کنار سه گنبد سفید‌ رنگ، بنایی کاملا قرینه را پشت حیاطی بزرگ به وجود می‌آورد.

ساخت این مسجد چیزی نزدیک به ۷ سال طول کشید و در نهایت، درهای آن در سال ۱۸۸۷ به روی نمازگذاران باز شد، اما تغییرات بزرگی در سال ۱۹۵۸ روی آن اعمال شد. بسیاری از موتیف‌های گفته شده نیز، در مساجدی از سوریه متعلق به قرن ۱۳ وجود داشتند که در نهایت، به دست امیر کویت رسیده بوده و او آن‌ها را برای ساخت این مسجد، اهدا نمود.

ساعات بازدید: ۶ صبح تا ۸ بعد از ظهر

عکس: indiaimagine

 

مسجد جامع در احمد آباد، هند (Jama Masjid)

چندین مسجد جامع در هند وجود دارد که اکثر آن‌ها، مساجدی بزرگ و زیبا هستند اما مسجد جامع حیدر آباد، بدون شک جزو ارزشمندترین مساجد هند بوده و باید در پایان نوشته، از آن‌جا نیز اسم می‌بردیم. بنای اصلی اصلی در اوایل قرن ۱۵ ساخته شده و در حال حاضر، دیگر از آن‌جا برای برپایی نماز استفاده نمی‌کنند و همین باعث می‌شود، آن‌ها که به تور هند می‌روند، خیلی راحت‌تر بتوانند از بنا دیدن نمایند.

از ویژگی‌های مسجد جامع احمد آباد، معماری متفاوت آن نسبت به دیگر مساجدی است که از سبک هندو اسلامی استفاده می‌کنند. این بنا از اولین آثار موسوم به معماری گوجارات است و استفاده از ستون‌های متعدد، جلوه‌ای متفات و جالب توجه به آن‌جا داده است. اگر چه این سبک عملا به تلفیق معماری اسلامی و هندو گفته می‌شود، اما مسجد جامع احمد آباد، بیشتر به معماری هندو شباهت دارد و ظاهر آن، از بسیاری جهات، با دیگر بناهایی که پیش‌تر از آن‌ها اسم بردیم فرق دارد.

ساعات بازدید: ۶ صبح تا ۸ بعد از ظهر

 

تجربه بالن سواری در بهترین شهرهای هند

عکس: gujarattourism

 

نکته مهم‌ این که، باید در نظر بگیرید، بازدید از مساجد فعال در زمان اقامه نماز، به روی گردشگران بسته بوده و همچنین باید پوشش مناسب جهت بازدید از مساجد را رعایت نمایید.

منبع ۱

منبع ۲

۲۵ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران