۱۵ دانستی جغرافیایی جالب درباره روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
۱۵ دانستی جغرافیایی جالب درباره روسیه

روسیه کشوری پهناور است که شاید باورش سخت باشد که ۱۱ منطقه زمانی مختلف را در بر می‌گیرد. این کشور دارای مناطق متنوع جغرافیایی بوده و از سواحل گرم و آفتابی تا نقاط قطبی را شامل شده و زیبایی‌های بی‌نظیری را میزبانی می‌کند که تنها در تور روسیه، امکان بازدید از آن‌جا را خواهید داشت. این کشور بزرگ و جذاب، مسلما دانستی‌های جالبی را در دل خود جای داده است که امروز می‌خواهیم به سراغ آن‌ها رفته و ۱۵ مورد از جالب‌ترین‌هایشان را که برای گردشگران نیز حائز اهمیت است، به شما معرفی کنیم.

 

سرمای معروف روسیه و شهرهایی منحصر به فرد

چیزی که همه درباره روسیه می‌دانند، سرمای هوایی است که در مناطق قطبی جریان داشته و باعث می‌شود تا زندگی در بعضی از نقاط این کشور، سبک و سیاقی متفاوت داشته باشد. همین باعث می‌شود تا بعضی از آمار و ارقام در روسیه، کاملا منحصر به فرد به نظر بیاید.

  • بازه‌ی دمای هوایی که در نقاط مختلف روسیه و در روزهای متفاوت سال تجربه می‌شود، بین -۶۷ درجه سانتیگراد تا +۴۵ درجه سانتیگراد است. یعنی تفاوتی ۷۸ درجه‌ای که البته درباره یک منطقه خاص نیست و گرم‌ترین نقطه روسیه در زمانی خاص از سال تا سردترین نقطه این کشور در زمانی متفاوت را مقایسه می‌کند. دو اقامتگاه در روسیه، به عنوان سردترین نقاط مسکونی در دنیا شناخته می‌شوند که دهکده‌های اویماکون (Oymyakon) و ورخویانسک (Verkhoyansk) نام دارند که سرمای هوا در اوج زمستان در آن‌جا، به -۶۷ درجه می‌رسد. به طور کلی شرایط شهرهای روسیه در زمستان، جزو موارد خواندنی در مورد این کشور است.
  • بزرگ‌ترین شهر جهان در منطقه‌ای قطبی در روسیه واقع شده. مورمانسک (Murmansk) که البته شهری معروف محسوب می‌شود، با این که وسعت زیادی دارد اما تنها ۲۷۰ هزار نفر جمعیت داشته که البته برای شهری قطبی، بسیار زیاد به حساب می‌آید.

  • شمالی‌ترین شهر دنیا با جمعیت بالای یک میلیون‌ نفر نیز در اختیار روسیه است. در واقع وقتی برای سفر به سنت پترزبورگ سفر می‌کنید و به دیدن زیبایی‌های این کشور می‌روید، در واقع از چنین شهری بازدید می‌کنید.
  • یکی دیگر از شهرهای جالب در روسیه، سوچی (Sochi) است که نه تنها شهری توریستی و زیبا به حساب می‌آِد، بلکه پر بارش‌ترین شهر در کل روسیه نیز هست. جایی که المپیک زمستانی در آن‌جا برگزار شده و در عین حال، تابستان‌ها، سواحل گرم و آفتابی برای گردشگران ارائه می‌کند. این شهر به خاطر شرایط جغرافیایی خاص خود، هر ساله میزان بارش زیادی به شکل باران و برف را تجربه می‌کند.

 

تماشای شفق قطبی در سفر به روسیه

  • بالاترین دمایی که تا به حال در روسیه ثبت شده است، ۴۵.۴ درجه سانتیگراد بوده که مربوط به شهری در استان اوتا (Utta) است. شهر کالمیکیا (Kalmykia) در روز ۱۲ جولای سال ۲۰۱۰، این دما را ثبت کرده و یک رکورد را از خود به جای گذاشته است. اما نکته جالب‌تری در مورد کالمیکیا وجود دارد و آن این که، این مکان، تنها شهر بودایی در تمام قاره اروپا به حساب می‌آید و اکثریت جمعیت آن به این آیین گرایش دارند. در اروپا، هیچ شهری وجود ندارد که اکثریت مردم آن به این آیین گرایش داشته یا مذهب رسمی آن‌جا به حساب بیاید.

 پهنه‌های آبی خاص در روسیه

در هر گوشه‌ای از روسیه، دریاچه‌ای بزرگ، رودخانه‌ای معروف یا سواحل دریایی زیبا وجود دارد. همین باعث شده تا در این زمینه نیز، دانستنی‌های زیادی وجود داشته باشد که در این جا، تنها به ۵ مورد از مهم‌ترین و خاص‌ترین‌های آن‌ها اشاره خواهیم کرد که برای همه جالب خواهد بود.

  • ۴ درصد از کل سرزمین روسیه را آب تشکیل می‌دهد. در این میان اما عمیق‌ترین پهنه‌ی آب شیرین دنیا در روسیه و در استان ایرکوتسک (Irkutsk) قرار دارد. دریاچه بایکال (Lake Baikal) یکی از معروف‌ترین دریاچه‌های جهان است که عمیق‌ترین دریاچه آب شیرین در جهان بوده و یک پنجم آب شیرین کل این کره‌ی خاکی را در خود جای داده است. عمق این دریاچه به ۱۶۴۲ متر می‌رسد و اگر می‌خواهید مقایسه کنید، کافی است بدانید که تقریبا دو برج خلیفه که بلند‌ترین برج جهان است، بر روی هم، به اندازه عمق این دریاچه می‌رسد. دریاچه‌ای که در طول زمستان، یخ زده و به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور و دلیلی برای رفتن به تور روسیه بدل می‌شود. حتی یک داستان قدیمی نیز هست که می‌گوید، بخشی از طلای ذخیره شده امپراطوری روسیه، به اعماق این دریاچه انداخته شده.

 

بهترین مقاصد تابستانه برای سفر به روسیه

  • کمی دورتر از بایکال، سد براتسک (Bratsk) قرار گرفته که دومین منبع بزرگ آب شیرین در جهان بوده و بیش از ۱۶۹ کیلومتر مکعب آب شیرین در خود جای داده است. این سد بر روی رودخانه‌ی زیبای آنگارا قرار گرفته است. تنها رودخانه‌ای که از بایکال بیرون می‌رود و در نهایت وارد این سد می‌شود. سد براتسک در ارتفاع ۴۰۰متری از سطح دریا و در سال ۱۹۶۷ احداث شده و یکی از مرتفع‌ترین سد‌های جهان به حساب می‌آید.
  • بزرگ‌ترین باتلاق جهان هم در روسیه قرار گرفته است. باتلاق واسیوگان (Vasyugan Swamp) آن‌قدر بزرگ است که در قلمرو چهار استان قرار می‌گیرد و وسعت آن ۵۳ هزار متر کیلومتر مربع است. کافی است وسعت آن را با کشورهایی مثل بوسنی و هرزگوین یا کاستاریکا مقایسه کنید تا بدانید، این باتلاق به تنهایی از دو کشور مذکور هم بزرگ‌تر است!

  • امواج ۱۲ دریا به سواحل روسیه می‌رسد و همچنین بزرگ‌ترین دریاچه جهان (دریای خزر) نیز در این کشور قرار دارد. وجود این دریاها باعث شده نکات ریز و درشت زیادی را بتوان به عنوان دانستنی در این مکان لیست کرد. مثل بودن بزرگ‌ترین ماهی جهان در محدوده دریاهای روسیه، بودن مناطق قطبی و همچنین سواحل گرم سیری در یک کشور و نکات این چنینی دیگر که گفتن از همه‌ی آن‌ها در حوصله این نوشته نمی‌گنجد.
  • طولانی‌ترین رودخانه اروپا بدون محاسبه روسیه وولگا است که ۳۵۰۰ کیلومتر طول داشته و بخشی از آن در روسیه جریان دارد. اما از نظر طول، این رودخانه در روسیه، سومین رودخانه بلند محسوب شده و لنا با ۴۴۰۰ کیلومتر رکورد دار است. بخش زیادی از این رودخانه فوق‌العاده جذاب، در خاک روسیه قرار دارد و بخشی از آن به صربستان نیز می‌رسد. در کرانه‌ی رودخانه لنا، یکی از شگفتی‌های طبیعی و از جمله جاذبه‌های گردشگری مهم روسیه قرار گرفته است. ستون‌های لنا (Lena Pillars)، یک بخش صخره‌ای بوده که در طی هزاران سال به شکل ستون‌های سنگی در آمده‌اند و در کنار رودخانه، منظره‌ای فوق‌العاده را به وجود می‌آورند.

 

سفر به روسیه چقدر هزینه دارد؟

مناظر طبیعی شگفت‌انگیز روسیه

در کنار دریاها و دریاچه‌های روسیه، این کشور کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده و حتی آتشفشان‌های فعالی نیز در خاک خود دارد که هر کدام از آن‌ها، زیبایی مضاعفی به این کشور می‌بخشند. در مورد طبیعت کوهستانی روسیه نیز دانستنی‌های بی‌شماری وجود دارد که در ادامه، تنها به ۵ مورد از آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

  • مناطق کوهستانی، حدود ۳۰ درصد از خاک روسیه را به خود اختصاصی داده‌اند. بلند‌ترین نقطه در روسیه و کل اروپا، کوه البروس (Mount Elbrus) است. این کوه بخشی از قفقاز به حساب می‌آید و دارای دو قله‌ی بلند به ارتفاع ۵۶۴۲ متر و ۵۶۲۱ متر است. صعود به این ارتفاعات در میان کوهنوردان اروپایی بسیار پرطرفدار است و برنامه‌های کوهنوردی حرفه‌ای به این منطقه، در طول فصول گرم، بیشتر انجام می‌شود.

  • طولانی‌ترین رشته کوه روسیه، رشته کوه اورال (Ural Mountains) است که به نوعی می‌توان گفت، این کشور را به دو بخش شما و جنوب تقسیم می‌کند. طول رشته کوه اورال به دو هزار کیلومتر می‌رسد و شاید باور نکنید اما مرز‌های روسیه هم در مناطقی با آسیا و هم با مناطقی در اروپا، در کنار این رشته کوه واقع می‌شود. خود رشته کوه اورال، به تنهایی یکی از شگفتی‌های طبیعی این کشور است.
  • لقب باستانی‌ترین کوه جهان نیز به کارانداش (Karandash) می‌رسد که کوهی نسبتا کوچه در جنوب رشته کوه اورال در استان چلیابینسک (Chelyabinsk) است. این کوه تنها ۶۱۰ متر ارتفاع دارد اما طبق گفته دانشمندان، قدمت آن به ۴.۲ میلیارد سال می‌رسد. کافی‌ست بدانید که گفته می‌شود، عمر کره زمین، چیزی نزدیک به ۴.۷۵ میلیارد سال است! نوعی ماده معدنی به نام اسراندایت (israndite) در این کوه وجود دارد که گفته می‌شود به ابرقاره‌ای بوده که در گذشته‌های بسیار دور وجود داشته است و تا ۲ میلیارد سال پیش هم هنوز به آن شکل بوده است.

 

سفر زمینی و ارزان به روسیه

  • مرتفع‌ترین آتشفشان اوراسیا نیز در روسیه واقع شده است. کلیوچوسکایا سوپکا (Klyuchevskaya Sopka) در شبه‌جزیره کامچاتکا (Kamchatka) در شرق دور روسیه واقع شده و ارتفاع آن به ۴۸۵۰ متر می‌رسد. البته شبه جزیره کامچاتکا نه تنها میزبان این آتشفشان زیباست که منظره‌ای بی‌بدیل را در آن‌جا ساخته، بلکه جاذبه‌های گردشگری بسیار بیشتری در دل خود جای داده است و توریست‌هایی که به دنبال بازدید از جاهای خاص در سفر به روسیه هستند، به این منطقه شرقی می‌روند.
  • و در نهایت، چهارمین معدن عمیق روباز جهان نیز در روسیه قرار دارد که البته یکی از خطرناک‌ترین معادن جهان نیز به حساب آمده و دیگر در آن‌جا عملیات استخراج انجام نمی‌شود. معدن اوداچنایا (Udachnaya) به عمق ۶۴۰ متر حفر شده و دهنه‌ای بزرگ دارد و ظاهر خاص و شگفت‌انگیزش، دست مایه عکاسی بسیاری از هنرمندان شده است. چند سال پیش، تلاش‌هایی برای احیای این معدن انجام شد اما با توجه به خطرات آن، این عملیات نیز تعطیل شد و معدن به حال خود رها گشت. دردسرهای زیادی برای بازدید از این محل وجود دارد و تنها آن‌هایی که به دنبال گرفتن عکس‌هایی از این معدن هستند، زحمت رفتن به آن‌جا را در تور روسیه به جان می‌خرند.

منبع

 

۰۲ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران