حقایقی جالب درباره نیژنی نووگورود در روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
حقایقی جالب درباره نیژنی نووگورود در روسیه

با تور روسیه به یکی از بزرگترین کشورهای جهان سفر می‌کنید. کشوری منحصر به فرد که زیبایی‌های بسیاری را در دل شهرهایش جای داده است. شاید از تور مسکو و تور سن پترزبورگ زیاد شنیده باشید اما حقایق جالبی وجود دارد که ممکن است شما را به شهر نیژنی نووگورود Nizhny Novgorod که با نام گورکی Gorky هم شناخته می‌شود، علاقه‌مند کند. نیژنی نووگورود شهری بزرگ در کنار رودخانه ولگا در غرب روسیه و یکی از مهم‌ترین شهرهای نظامی این کشور است که به خاطر کرملین قرن شانزدهمی که جاذبه اصلی شهر به شمار می‌رود و توسط ۱۳ برج مستحکم، از جمله برج دمیتروسکایا احاطه شده، شهرت پیدا کرده است. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تجاری و صنایع دستی روسیه در سال ۱۲۲۱ تأسیس شد و در ۴۶۰ کیلومتری مسکو قرار دارد.

 

نام نیژنی نووگورود در زمان شوروی سابق

نامگذاری شهر نیژنی نووگورود به این خاطر که از دید شهرهای معروف روسیه همچون مسکو، ولادیمیر و موروم، پایین‌تر به حساب می‌آمد، نامش را نیژنی به معنی پایین گذاشتند تا از نوگورود قدیمی و نوگورود غربی متمایز باشد. از آنجایی که اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۳۰، نام شهرها را تغییر داد تا از دوره تزاری و سلطنتی فاصله بگیرند. به همین دلیل نیژنی نوگورود در سال ۱۹۳۲، به نام نویسنده مشهور شوروی، ماکسیم گورکی تغییر نام یافت. گورکی بنیانگذار رئالیسم سوسیالیستی است و در زمان خود پنج بار نامزد دریافت جایزه نوبل شد. اما پس از مدتی در سال ۱۹۹۰ نیژنی نوگورود دوباره به نام اصلی خود بازگشت و هم‌اکنون پارک و مرکز فرهنگی گورکی یکی از جاذبه‌های دیدنی روسیه در سفر خانوادگی به مسکو شناخته می‌شود.

 

بهترین مکان‌ها در روسیه برای تماشای شفق قطبی

رودخانه‌های نیژنی نووگورود، کرملین نیژنی نووگورود و خیابان روژدستونسکای

نیژنی نووگورود شهری تاریخی است. کرملین از اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های نیژنی نوگورود محسوب می‌شود که حتما باید از آن بازدید کنید. اسرار کرملین به ما می گوید؛ در اوایل قرن شانزدهم به عنوان یک قلعه نظامی ساخته شد و امروز به عنوان موزه‌ای در یک فضای باز مورد توجه و بازدید قرار می‌گیرد. کرملین باستانی نیژنی نووگورود که از صخره‌هایی که به نقطه تلاقی رودخانه‌های بزرگ ولگا و اوکا، مشرف است، بیرون آمده بهترین منظره شهر را دارد. قدمت این برج باشکوه با دیوارهای دوازده متری که توسط یک معمار ایتالیایی طراحی شده‌اند، به سال ۱۵۰۰ برمی‌گردد. دقیقا در همین مکان از روسیه در سال ۱۶۱۲، قهرمانان تاریخ این کشور، کوزما مینین و کنت دیمیتری پوژارسکی، ارتش مهاجم لهستان را در شرایطی خارق‌العاده شکست دادند. این لحظه به افسانه‌ای در تاریخ روسیه تبدیل شد و مجسمه‌ای به افتخار این دو نفر در پای سنت باسیل در مسکو ساخته شده است. با راهنمای گردش در کرملین شما می‌توانید به تماشای مرکز تاریخی شهر که در آن یک موزه هنر و کلیسای جامع دوست داشتنی فرشته میکائیل و همچنین یک بنای یادبود قابل توجه برای کسانی که در جنگ جهانی دوم جنگیدند و شعله آن برای همیشه در خاطره آنها سوسو می‌زند، بروید.

قدم زدن در مسیر روژدستونسکای هم که یکی از خیابان‌های اصلی شهر است، می‌تواند برای گردشگران جالب باشد. در این خیابان می‌توانید خانه‌های اصلی قرن هجده و نوزدهم را از نزدیک ببینید. رودخانه‌های نیژنی نووگورود هم برای سفرهای دریایی بسیار مناسب هستند. از آنجایی که این شهر در محل تلاقی رودخانه‌های ولگا و اوکا از مهم‌ترین رودهای روسیه قرار گرفته، به صورت غیررسمی پایتخت سفرهای دریایی روسیه به شمار می‌رود و دسترسی شما را به مسکو، سن پترزبورگ، پرم و آستاراخان را آسان‌تر می‌کند.

اولین تانک اتحاد جماهیر شوروی را در نیژنی نوگورود

شوروی در کتاب‌های تاریخ برای ما یکی از قدرتمندترین کشورها شناخته شده است. این کشور که در جنگ جهانی دوم نقش مهمی ایفا کرد، در دوره‌ای با آلمان و نازی‌ها درگیر شد. در این مدت نیژنی نووگورود مهم‌ترین تولید کننده تجهیزات جنگی بود. گفته می‌شود که اولین تانک اتحاد جماهیر شوروی در این شهر ساخته شده است که شما می‌توانید آن را در یکی از برترین موزه‌های روسیه در این شهر ببینید.

نیژنی نووگورود، شهر هنر

شاید جالب باشد که بدانید نیژنی نوگورود به عنوان شهر هنر هم شناخته می‌شود. به عنوان مثال بلاگر بنچ Blogger Bench شبیه دو نیمکت است که با علامت @ به هم متصل شده‌اند بسیار دیدنی است، جالب است که در این مکان وای فای رایگان هم در دسترس است! همچنین گالری هنری کلادوفکا در مرکز شهر یکی دیگر از مکان‌های تفریحی هنری این شهر است که کنسرت، نمایش محلی و تئاترهای مختلفی در آن برگزار می‌شود. علاوه بر این می‌توانید به موزه خانه وارونه Upside Down House سری بزنید که بسیار سرگرم کننده است. شاید هم دلتان بخواهد به یک کنسرت عالی بروید و به صورت زنده یک موسیقی محلی، جاز و یا راک گوش دهید. هر چند یک بار در گذشته گردشگران تور خارجی از ورود به نیژنی نوگورود منع شده‌اند اما از سال ۱۹۹۱ به بعد این شهر دوباره به روی بازدیدکنندگان خارج از کشور باز شد. در واقع نیژنی نووگورود به خاطر اینکه در دوران شوروی سابق، منطقه‌ای نظامی به شمار می‌رفت، تمام این مدت برای گردشگران خارجی بسته بود. امروز سال‌ها از آن زمان گذشته و شما می‌توانید به راحتی از جاذبه‌های این شهر دیدن کنید.

 

بهترین فعالیت‌های جذاب در سنت پترزبورگ

ایستگاهی خیالی در مترو نیژنی نووگورود

شاید برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم خیلی عجیب نباشد اما جالب است که بدانید در سال ۱۹۹۳ ایستگاه مترویی میان ایستگاه‌های مسکوسکایا و استرلکا تعریف شده بود که به علت کمبود بودجه، هرگز ساخته نشد و نام این ایستگاه به صورت یک ایستگاه خیالی تا به امروز باقی مانده است و همچنان قطارها بدون توقف از آن عبور می‌کنند و به ایستگاه بعد می‌روند. شایعات دیگری نیز درباره این ایستگاه وجود دارد که روح دو کارگر که هنگام ساخت ایستگاه مسکوسکایا به هنگام ریزش دیواره‌ها، جان خود را از دست دادند، در خطوط قطار نیژنی نووگورود پرسه می‌زنند و داستان‌های در این باره میان مردم گفته می‌شود.

طولانی‌ترین پله در روسیه

پله‌های چکالوف که به عنوان یکی از مشهورترین خلبانان روسی در اوایل عصر هوانوردی والری چکالوف نامگذاری شده از دیدنی‌های نیژنی نووگورود است. او در سال ۱۹۳۷ اولین انسانی بود که از مسکو به ونکوور از طریق قطب شمال پرواز کرد. این پلکان دو میدان عمومی نیژنی نووگورود را که به ترتیب در خاکریزهای بالا و پایین رود ولگا قرار دارند به هم متصل می‌کند. در سال ۱۹۴۳ ، دوره‌ای که نیژنی نوگورود به گورکی معروف بود، پلکان‌های چکالوف با بیش از ۱۵۰۰ پله امتیاز طولانی‌ترین پلکان در روسیه را گرفت. در صورتی که برای ساخت آن هزینه هنگفتی در حدود هشت میلیون روبل صرف شده بود. گردشگران تور روسیه با بالا رفتن از این اثر تاریخی که از آنجا به تماشای اشعه‌های خورشید بر فراز شهر می‌نشیند، تصاویر و خاطره‌های خوشی را از سفر با خود به یادگار می‌برند. این پله‌ها توسط دولت شوروی ساخته شده و منحصر به شهر نیژنی نووگورود است. در انتهای این پلکان بنای یادبودی از چکالوف را خواهید دید. امروزه راه پله محل ملاقات و مکان مورد علاقه مردم محلی است. شما هم می‌توانید عکس‌های جالبی بر روی این پلکان بگیرید.

 

بهترین نقاط اینستاگرامی مسکو

باغ وحش لیمپوپو در نیژنی نوگورود

باغ وحش لیمپوپو بسیاری از مسافران نیژنی نوگورود را شگفت‌زده می‌کند. این باغ وحش علاوه بر اینکه محل زندگی حیوانات مختلفی است، یک باغ گیاه‌شناسی گرمسیری نیز به شمار می‌رود. این باغ وحش حیرت‌انگیز که در محاوره به آن لیمپوپو می‌گویند، انواع خزندگان، پستانداران و پرندگان را در خود جای داده است و حیات وحش روسیه را به خوبی برای توریست‌ها به نمایش می‌گذارد. در محوطه باغ وحش نیژنی نوگورود یک پارک مجسمه‌سازی کوچک نیز وجود دارد که شامل قطعات اصلی و ماکت است. دیدن این محوطه ممکن است برای شما جالب باشد.

تله کابین نیژنی نووگورود

سوار شدن بر تله کابین نیژنی نووگورود که در سال ۲۰۱۲ تکمیل شد، به سرعت به فعالیت مورد علاقه گردشگران تور مسکو تبدیل شده است. این سفر فرصت‌های بی‌نظیری را برای تماشای مناظر طبیعی زیبای شهر برای شما ارائه می‌دهد. تله‌کابین ۳۶۶۰ متری نیژنی را به شهر بور متصل می‌کند و در طول رودخانه ولگا به طول ۹۰۰ متر پانوراما امتداد دارد. تله‌کابین هم به عنوان وسیله‌ای مناسب برای حمل و نقل و هم به عنوان یک اکسپدیشن فوق‌العاده برای دیدن مناظر عمل می‌کند. هنگام غروب آفتاب برای تماشای منظره‌ای طلایی از رودخانه و چشم‌انداز اطراف آن بسیار مناسب است و خاطره‌ای فراموش نشدنی را در کنار عزیزانتان در ذهنتان ثبت می‌کند.

 

راهنمای سفر به حلقه طلایی روسیه

بازدید از یارمارکای نیژنی نووگورود

یارمارکا Nizhegorodskaya Yarmarka چیزی شبیه به یک نمایشگاه است. این مکان به عنوان بازار تاریخی سابق در سال ۱۹۹۱ بازسازی شد و هم اکنون یک مرکز نمایشگاهی مدرن عالی است. یارمارکا میزبان رویدادها، نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی است. در سال ۲۰۱۱ ، به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس مجدد نمایشگاه، مجموعه وسیعی از نمایشگاه‌ها با حضور هزاران نفر از اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا، ولادیمیر پوتین، میخائیل گورباچف و مارگارت تاچر برگزار شد. این نمایشگاه نه تنها یک مرکز پرهیاهو تجارت و فرهنگ است، بلکه یکی از چشمگیرترین مناظر شهر است.

نگاهی به جاذبه‌های دیگر شهر نیژنی نووگورود

در داخل دیوارهای کرملین نیژنی نووگورود، کلیسای جامع ارکان فرشته مایکل با رنگ سبز قرار دارد که در قرن هفدهم بازسازی شده است.

موزه هنر دولتی نیژنی نووگورود که در یک ساختمان بزرگ قرار دارد، نقاشی‌های روسی و اروپایی و مجموعه‌ای از نمادها را به نمایش می‌گذارد.

شعار گورکی در موزه ادبیات دولتی گورکی که با بیش از صد هزار نمایشگاه در شهر نیژنی نووگورود واقع شده این است: از همه بیاموز، اما هیچ کس را کپی نکن.

از آنجایی که نیژنی نووگورود هر ساله میزبان و لوکیشن فیلمبرداری بوده، به هالیوود روسیه شهرت یافته است. به عنوان مثال فیلمی به نام salt با بازی آنجلینا جولی در شهر نیژنی نووگورود فیلمبرداری شده که ممکن است برای دوستداران فیلم و سینما جالب باشد که با عبور از یک خیابان سکانسی از یک فیلم هالیوودی را به خاطر بیاورند.

در نیژنی نوگورود بیش از صد و بیست جامعه مذهبی و انجمن وجود دارد. این جوامع شامل پیروان مسیحیان ارتدکس، مسلمانان، یهودیان، لوتران، بودایی‌ها و سایر ادیان است. برخی از کلیساهای جامع محلی ارتدکس هستند، در شهر مساجد، کنیسه‌ها و سایر مراکز جامعه مذهبی نیز وجود دارد.

 

بهترین کارهای جذاب و غیرمعمول در روسیه

۱۱ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران