موقعیت جغرافیایی و شهرهای مهم گردشگری در ویتنام

جاذبه‌های گردشگری ویتنام
موقعیت جغرافیایی و شهرهای مهم گردشگری در ویتنام

ویتنام یکی از خوش آب و هوا و دیدنی‌ترین کشورهای جنوب شرقی قاره آسیاست. این روزها گردشگران زیادی با تور ویتنام برای رویارویی با جاذبه‌های رویایی که همچون تابلوی نقاشی بر روی زمین نقش بسته است، به این کشور سفر می‌کنند. شاید جالب باشد که در طول یک روز صدها قایق را در خلیج‌ ها لونگ ببینید که در تردد هستند. موزه‌ فضای باز هانوی و جلوه‌های زیبای تلفیق معماری آسیایی و فرانسوی هر هنردوستی را به خود جذب می‌کند. حال‌ و‌ هوای سنتی شهر ساحلی هوان‌وی نیز چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. پس با ما همراه باشید تا موقعیت جغرافیایی ویتنام و شهرهای مهم گردشگری آن را بشناسیم.

 

ویتنام کجاست؟

ویتنام یکی از کشورهای زیبای آسیا در جنوب شرقی است که فرهنگی غنی و طبیعت بی‌نظیری دارد. هر ساله هزاران گردشگر خارجی برای دیدن آثار تاریخی و جاذبه‌های دیگر به این کشور سفر می‌کنند. شاید بپرسید که ویتنام دقیقا کجاست. چه آب و هوایی دارد. چه جاهایی را باید ببینید و سوغاتی چه بخرید. ویتنام از سه منطقه شمالی، منطقه مرتفع مرکزی و دلتای رود مکونگ تشکیل شده و در طول یک هزار و ششصد کیلومتر از دلتای رود مکونگ تا جنوب دلتای رود سرخ در بخش شمالی کشیده شده است. دو رودخانه مهم ویتنام، رود مکونگ (به طول چهار هزار کیلومتر به عنوان بزرگترین رود در جنوب شرق آسیا و هفتمین رود قاره آسیا) و رود سرخ نام دارد. باغ‌های میوه، باغ نیشکر پناهگاه پرنده‌ها، بازارهای شناور روی رودخانه، شالیزارها، و روستاهای عجیب دلتای مکونگ در جنوب غربی ویتنام قرار دارند.

اگر ویتنام را بر روی نقشه جهان نگاه کنید، ویتنام در شرق شبه جزیره هند واقع شده و از شمال با چین، از غرب با لائوس، از جنوب با کامبوج و از شرق به دریای چین جنوبی محدود می‌شود. این کشور مرزهای آبی گسترده‌ای دارد که هم مرکزی برای تجارت و داد و ستد محسوب می‌شوند و هم بسیاری از آن‌ها به عنوان مناطق توریستی، مورد استقبال گردشگران تور ویتنام قرار می‌گیرند. نام رسمی این کشور، جمهوری سوسیالیستی ویتنام است و پایتخت آن‌، هانوی نام دارد. ویتنام دارای چندین جزیره بزرگ است. فوکویی، کاندائو، ری‌و‌چم و خوایی از مهم‌ترین آنها هستند. همچنین اگر ویتنام را در مقایسه با نصف‌النهار در نظر بگیریم، این کشور ۱۷۵۵ کیلومتر امتداد دارد. مردم این کشور طرح کلی آن را با سبدهایی بر روی یوغ برای حمل برنج مقایسه می‌کنند. سه چهارم ویتنام از کوه‌ها و فلات‌ها تشکیل شده است و فنسیپان مرتفع‌ترین آنها محسوب می‌شود.

 

۸ اقامتگاه خاص هوی آن در ویتنام

آب و هوای ویتنام

آب و هوای ویتنام موسمی استوایی و حیرت‌انگیز است. این آب و هوای استوایی در بخش جنوبی کشور، مشهودتر است. میانگین دما در شهر هانوی، ۲۳ درجه سانتی‌گراد و در شهر هوشی‌مین ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. میزان بارندگی معمولا بالاست و به دلیل برخورداری ویتنام از وسعت جغرافیایی، تفاوت چشمگیری در فصول مختلف را خواهید دید. قسمت شمالی ویتنام کوهستانی و در زمستان‌ها سرد است. در این فصل می‌توانید بارش برف را تماشا کنید. برای سفر به بخش‌های شمالی، ماه‌های نوامبر تا آوریل پیشنهاد می‌شود. اما قسمت جنوبی ویتنام آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. ماه‌های دسامبر تا آوریل فصل نسبتاً خشکی محسوب می‌شود و بهترین زمان برای سفر به مناطق جنوبی این کشور است. ویتنام جنگل‌های انبوه و درهم پیچیده دارد که ارتفاعات و گونه‌‌های جانوری و گیاهی فراوانی را در دل خود جای داده است. رودخانه‌‌ها، غارها و صخره‌های زیبا و دست‌نخورده‌ای را در اشکال مختلف خواهید دید که شما را مبهوت خود می‌کنند. به طور کلی این کشور را از نظر آب و هوایی به سه منطقه شمالی، جنوبی و مرکزی تقسیم می‌کنند. مناطق استوایی در شمال معتدل هستند. بارانی‌ترین ماه‌های سال در این منطقه از ماه می تا سپتامبر است. در ماه‌های سرد زمستان، جنوب کشور گرم است و از ماه نوامبر تا ژانویه کمی خنک‌تر می‌شود.

مرزهای جغرافیایی ویتنام

ویتنام یکی از زیباترین کشورهای جنوب شرق آسیاست که با داشتن کوه‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های انبوه استوایی، ساحل‌های دیدنی، شهرهای شلوغ و فرهنگ جذاب توانسته است گردشگران زیادی را دعوت کند. این کشور اغلب کشورهای آسیایی، فرهنگ اصیلی دارد که مشخصا در بطن جامعه و مردم محلی قابل مشاهده است. وجود معابد بودایی متعدد، بازارهای سنتی شلوغ، جشن‌ها و فستیوال‌های هیجان‌انگیز از جمله جنبه‌های فرهنگی اهالی ویتنام است که گردشگران را شیفته خود می‌کند.

طول کل مرز ویتنام با لائوس ۲۰۶۷ کیلومتر است که بخش شرقی ویتنام را به لائوس متصل می‌کند. بزرگراه‌های شماره ۸ نابه و شماره ۹ لائوبائو به آنجا منتهی می‌شوند. جالب است که بدانید گردشگران روس می‌توانند با استفاده از این گذرگاه‌ها بدون ویزا از لائوس دیدن کنند. این کشور همچنین از غرب به هند، از شمال با چین، از جنوب با کامبوج و از شرق با دریای چین هم مرز است. ویتنام مرزهای دریایی و خط ساحلی به طول ۳۲۶۰ کیلومتر دارد. از شمال شرقی، توسط آب‌های خلیج تونکین و در جنوب غربی توسط خلیج تایلند محدود می‌شود. معروف‌ترین بنادر این کشور سایگون، دانانگ و هایفونگ هستند.

 

سواحل نزدیک به شهر هوشی مین در ویتنام

شهرهای مهم گردشگری ویتنام

در سفرتان به ویتنام بهتر است از چند شهر و منطقه مهم و دیدنی این کشور دیدن کنید که در زیر لیست شده است:

هانوی: هانوی پایتخت ویتنام، قلب تپنده این کشور و اصلی‌ترین مقصد گردشگری در ویتنام به شمار می‌رود. این شهر یکی از توریستی‌ترین شهرهای ویتنام محسوب می‌شود. وجود بازارهای سنتی یکی از جاذبه‌های اصلی هانوی است که می‌توانید بهترین سوغات ویتنام را از آنها بخرید. بازدید از موزه‌ها و معابد بودایی متعدد از ویژگی‌های بارز مذهبی، فرهنگی و تاریخی هانوی ویتنام در نظر گرفته می‌شود. شهری که فرهنگ غربی و شرقی در آن به شکل جذابی با هم ادغام شده‌اند. در این شهر حتما غذاهای خیابانی ویتنام را امتحان کنید.

شهر تاریخی هیو: هیو برای علاقه‌مندان تاریخ، دیدنی‌ترین شهر در ویتنام شناخته می‌شود. شهر تاریخی هیو یکی از زیباترین نمونه‌های معماری تاریخی و سلطنتی ویتنام را دارد. این شهر در حاشیه رود پرفیوم قرار گرفته و محل زندگی امپراتوران ویتنام بوده است. جالب‌تر اینکه صدها ساختمان و یادمان تاریخی از قرن نوزدهم را در اینجا به جای مانده که گردشگران را به خود جذب می‌کند. وجود این جاذبه‌های تاریخی شگفت‌انگیز که یادآور شکوه دوران امپراتوری ویتنام است، شهر تاریخی هیو را در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داده است. یک کاخ بسیار زیبا با دیوارهای برافراشته در هیو وجود دارد که به امپریال سیتی یا شهر سلطنتی شناخته می‌شود. در این شهر، معابد و باغ‌های زیبایی وجود دارد که دیدنی هستند و گردشگران زیادی از آنها بازدید می‌کنند. همچنین هیو هر دو سال یک بار میزبان یک جشنواره بین‌المللی با نام فستیوال هیو می‌شود که مخصوص جشن گرفتن فرهنگ، هنر و غذای ویتنامی است و هر بار در آن صدها هنرمند و گروه‌های موسیقی شرکت می‌کنند.

 

جذاب‌ترین بازارهای ویتنام

هالونگ بی: خلیج هالونگ بی یکی از زیباترین و مشهورترین مناظر آبی دنیاست و از تعدادی جزیره و صخره سنگی تشکیل شده که بیشتر آنها با جنگل‌های انبوه پوشیده شده‌اند. ترکیب این صخره‌ها با آب سبز رنگ خلیج و قایق‌های شناور، منظره‌ای تماشایی و فراموش نشدنی را پدید می‌آوردند و در ذهن شما نقش می‌بندند. این خلیج که در فاصله ۱۷۰ کیلومتری پایتخت ویتنام، هانوی واقع شده ، پر از سواحل مخفی و رازآلود، صخره‌های آهکی و طبیعتی بی‌نقص است. برای رفتن به هالونگ بهترین راه این است که سوار کشتی کروز شوید و گشتی در اطراف بزنید تا هیچ کدام از زیبایی‌های آن از چشم شما پنهان نمانند. جالب است که بدانید خلیج هالونگ گذشته از سواحل بسیار جذابی که دارد، یک روستای شناور هم دارد که در گشت و گذار خود به هالونگ‌بی، خانه و مغازه‌هایی را ببینید که روی سطح آب شناور هستند.

شهر هوشی مین: هوشی‌مین در حاشیه رودخانه‌ سایگون و در فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری از هانوی قرار دارد. شهری پر از هیاهو و کافه‌های شبانه که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. هوشی‌مین جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد که برای افراد ماجراجو دیدنی است. هوشی‌مین نشان‌دهنده بقایای جنگ ویتنام است و توریست‌ها تاریخ این کشور را در موزه جنگ ویتنام و کاخ ریاست جمهوری این شهر می‌یابند. هوشی‌مین بزرگترین شهر ویتنام است و شما می‌توانید از بالای برج بلند بیتکسو منظره زیبای این شهر را تماشا کنید.

 

آشنایی با مقبره هوشی مین، ویتنام

هوی آن : هوی آن برای افراد علاقه‌مند به لباس و فشن شهر فوق‌العاده‌ای است. در واقع شهر هوی‌آن به نام شهر خیاطان شهرت دارد و مردمانش استعدادی ذاتی در دوخت لباس دارند. هوی‌آن یک شهر ساحلی زیباست و حتما باید غذاهای دریایی را در اینجا امتحان کنید. فستیوالی در این شهر مرسوم است که هر ماه، تمام مردم و گردشگران با به پرواز درآوردن فانوس‌ها، شبی که ماه کامل باشد را جشن می‌گیرند.   

پایگاه گردشگری کشور ویتنام را می‌توان به دو نیم تقسیم کرد: استراحت کوهستانی و دریا. برای گردش در مناطق کوهستانی، می‌توانید از بخش دالات (Dalat) بازدید کنید و در جاهای مختلف قدم بزنید. برای انجام تفریحات آبی نیز می‌توانید در خط ساحلی تفریح یا استراحت کنید. در این کشور برای گردشگران انواع تفریحات دریایی همچون کلوپ‌ها، دیسکوها، کافه و رستوران‌ها، مراکز غواصی و اتاق‌های ماساژ فراهم شده است. بهترین مورد در میان آنها، غذا است. برنج، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه و سرخ شده شما را مجذوب خود خواهد کرد. همچنین علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند پل معروف کونات‌بان (Kou Nhat Ban) که در قرن هفدهم ساخته شده است را هم ببینند.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران