آشنایی با ۱۵ فستیوال مهم در ویتنام

جاذبه‌های گردشگری ویتنام
آشنایی با ۱۵ فستیوال مهم در ویتنام

یکی از بهترین‌ راه‌هایی که باعث می‌شود، تور ویتنام که در آن شرکت می‌کنید، به سفری به یادماندنی بدل خواهد شد، این است که برنامه‌ریزی کرده و در زمان یکی از فستیوال‌های مهم این کشور، در آن‌جا باشید. هر ساله، فستیوال‌ها و جشن‌های بسیار زیادی در ویتنام انجام می‌شود که هر کدام حال و هوای خود را دارند. ما لیست امروزمان را از سال نوی سنتی این کشور آغاز کرده و در نهایت، ۱۵ مورد از مهم‌ترین فستیوال‌های ویتنام را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

جشن سال نو سنتی ویتنام (Tet Nguyen Dan)

این جشن سال نو، اول تا سوم اولین ماه بر اساس تقویم قمری است و به همین دلیل، با توجه به تقویم شمسی در طول سال جا به جا می‌شود. بزرگ‌ترین جشن کشور در طول سال که با آتش‌بازی، برنامه‌های تفریحی متنوع، گرد هم آمدن خانواده‌ها کنار هم، دکورهای مخصوص و البته سر زدن به معابد باستانی جشن گرفته می‌شود. این جشن در تمامی شهرهای ویتنام به بهترین شکل برگزار می‌شود اما اگر به دنبال برنامه‌های تفریحی متنوع باشید، بهتر است در زمان جشن سال نو سنتی ویتنام، به یکی از شهرهای بزرگ این کشور سفر کنید. در سال پیش رو، سال نو در روز  ۲۱ بهمن خواهد بود.

فستیوال لیم ویتنام (Lim Festival)

فستیوال لیم جایی است که شما می‌توانید، از اجرای آوازهای سنتی کوان هو (Quan Ho) که در لیست یونسکو نیز ثبت شده است، لذت ببرید. این فستیوال در روزهای دوازدهم و سیزدهم ماه اول قمری برگزار شده و چندین و چند استیج بزرگ برای این اجراها در شهرهای مختلف و دهکده‌ها برپا می‌شود و هنرمندان نیز با پوشیدن لباس‌های محلی به اجرای موسیقی سنتی خود می‌پردازند و در کنار این برنامه‌ها، بازی‌های سنتی نیز برپا می‌شود. فستیوال لیم بسیار محبوب بوده و جزو جشن‌های جذاب برای گردشگران تور ویتنام نیز به حساب می‌آید.

 

۱۰ مورد از جذاب‌ترین کارها در هانوی

فستیوال اولین ماه کامل ویتنام (Tet Nguyen Tieu)

این فستیوال نیز در اولین ماه از سال قمری و در روزهای چهاردهم و پانزدهم برگزار می‌شود. این جشن قرن‌ها قبل از چین وارد ویتنام شده اما به مرور با فرهنگ و مذهب مردم این کشور ادغام شده و حالا یکی از مهم‌ترین جشن‌های ملی ویتنام محسوب می‌شود. داستانی حماسی از خدایان و الهگان پشت این روز وجود دارد و مردم نیز در این روز، به برپا کردن آتش، روشن کردن شمع بر روی قایق‌های کاغذی و رها کردن آن در آب، روشن کردن فانوس‌ها و چیزهایی از این دست می‌پردازند و منظره‌ای زیبا را در شهرهای مختلف می‌سازند.

فستیوال پاگودا عطر ویتنام (Perfume Pagoda Festival)

این فستیوال، مردم محلی از جاهای مختلف ویتنام را به هانوی و پاگودا معروف این شهر به نام "عطر" می‌کشاند. مردم برای دعا و مراسما مذهبی خود به آن‌جا می‌آیند و پانزدهمین روز اولین ماه قمری را در طول روز به این شکل برپا می‌کنند تا شب به سراغ جشن ماه کامل بروند. جمعیت مردمی که به آن‌جا می‌آیند در کنار برنامه‌های خاص با لباس‌های محلی که در آن‌جا برپا می‌شود، جلوه‌ای جذاب دارد که در سفر به ویتنام در این ایام، پیشنهاد می‌کنیم، سری به آن بزنید.

 

تفریحات خانوادگی با کودکان در ویتنام

فستیوال فو گیای ویتنام (Phu Giay Festival)

این جشن بزرگ، در روز سوم سومین ماه قمری برگزار شده و عبادت‌کنندگان را به معبد فو گیای می‌کشاند. این معبد در فاصله‌ی ۸۸ کیلومتری هانو قرار گرفته و در طی سفر به ویتنام، در دسترس گردشگران خواهد بود. در کنار برنامه‌های مذهبی و نمایش‌های خاصی که در این روز برگزار می‌شود، برنامه‌های تفریحی، اجراهای سنتی و انجام بازی‌های قدیمی نیز جزوی از این فستیوال بوده که به جذابیت‌های آن اضافه می‌کند.

فستیوال معبد پادشاه هونگ ویتنام (Hung King Temple Festival)

فستیوالی که در این معبد برگزار می‌شود، ۵ روز قبل از فستیوال قبلی در روز دهم ماه سوم قمری هر سال بوده و برای بزرگداشت پادشاه اول ویتنام است که د سال ۲۸۷۹ قبل از میلاد مسیح، حکومت خود را در آن‌جا آغاز کرد. ۱۰۰ فانوس در این روز معبد به پرواز در آمده، گل‌های رنگارنگ و متعدد به آن‌جا برده می‌شود و رژه‌هایی با لباس‌های محلی در این مکان برپا می‌شود که حتما از دیدنشان لذت خواهید برد.

فستیوال هوئه ویتنام (Hue Festival)

فستیوال هوئه هر دو سال یک بار برگزار شده و در شهری به همین نام برپا می‌شود. فستیوالی که کار خود را ۲ هزار سال قبل آغاز کرد و در آن، مراسمات و برنامه‌های هنری سنتی، بازی‌های قدیمی و اجراهای رقص انجام می‌شود. فستیوال هوئه یک هفته به طول می‌انجامد و خارجی‌های زیادی برای تماشای آن، در سفر به ویتنام، به این نقطه از کشور می‌روند. البته به طور کلی بین ماه‌های آوریل تا جون، چندین فستیوال مختلف در هوئه برگزار می‌شود که شامل پرواز کایت، سفال‌گری، رقابت قایق سواری، شطرنج انسانی و ... می‌شود.

 

آشنایی با خاص‌ترین معابد ویتنام

روز اتحاد مجدد ویتنام (Reunification Day)

این روز مهم در تاریخ ویتنام، به عنوان یک جشن بزرگ و تعطیل رسمی پاس داشته می‌شود. ۱۰ اردیبهشت، تاریخی بود که ویتنام جنوبی از اشغال آمریکایی‌ها در آمد و دوباره به ویتنام شمالی متصل شد و کشور ویتنام تمامی مرزهای خود را بعد از جنگ پس گرفت. برنامه‌های بسیار زیادی از جمله کنسرت‌ها و جشن‌های بزرگ در شهرهای مختلف برپا می‌شود و حتی گروه‌های بین‌امللی هم برای اجرا به شهرهایی همچون دانانگ یا هانوی می‌روند. خارجی‌ها هم می‌توانند در تمامی این جشن‌ها شرکت کرده و سفری لذت بخش را در این ایام سپری کنند.‌

روز تولد بودا در ویتنام (Vasak)

هر ساله هشتم ماه چهارم قمری، به عنوان روز تولد بودا جشن گرفته می‌شود که در ویتنام به آن روز واساک گفته می‌شود. در این روز، تمامی معابد کشور مملو از گل‌های رنگارنگ شده، ویتنامی‌های، غذاهای مصوص خود را درست می‌کنند و در خیابان‌های شهرهای بزرگ، جشن‌های خیابانی به راه می‌افتد. البته جشن‌های بزرگی که حالا در ویتنام می‌بینید، بیشتر در سال‌های اخیر شکل گرفته و در گذشته، بیشتر این روز به دعا و بردن گل‌ به معابد اختصاص داشت. بهترین جا برای بودن در این روز در تور ویتنام، هوی آن است که هم معابد زیبایی دارد و هم جشن‌های جذابی را میزبانی می‌کند.

 

۱۷ نوشیدنی معروف ویتنامی

روز ارواح سرگردان در ویتنام (Wandering Souls Day)

روز ارواح سرگردان در ویتنام به نام له وو لان (Le Vu Lan) خوانده شده و هر سال در روز پانزدهم از هفتمین ماه قمری برگزار می‌شود. مردم محلی اعتقاد دارند، در این روز، ارواح سرگردان به دیدن نوادگان خود رفته و از خانه‌هایشان بازدید می‌کنند. البته این روز، یک فستیوال بزرگ نیز به حساب آمده و دسته‌های گل بزرگ در جاهای مختلف به چشم می‌خورد. با این حال، له وو لان، از آن جشن‌هایی است که بیشتر برای خود مردم محلی بوده تا توریست‌های که به سفر به ویتنام می‌روند.

روز استقلال ویتنام (Vietnam Independence Day)

هر ساله در ۱۱ شهرویر، کشور ویتنام روز استقلال خود را جشن می‌گیرد. در این روز، رییس جمهور این کشور، استقلال ویتنام را اعلام و از همان تاریخ، این روز به عنوان یک جشن ملی شناخته می‌شود. روزی که مردم کشور به بهترین شکل جشن می‌گیرند، رژه‌های بزرگ برگزار می‌کنند و در شهرهای بزرگ شاهد آتش بازی نیز خواهید بود.

فستویال میانه پاییز ویتنام (Mid-Autumn Festival)

این جشن، هر ساله در روزهای چهاردهم و پانزدهم هشتیم ماه قمری برگزار شده و از طرفی به آن فستیوال ماه کامل هم گفته می‌شود که نباید با اولین ماه کامل در ابتدای سال قمری اشتباه گرفته شود. در این جشن، شاهد کودکان در سطح شهر هستیم که فانوس‌های مخصوص به دست می‌گیرند، رقص معروف شیر در خیابان‌ها برپا می‌شود و انواع غذاهای خوشمزه نیز توسط مردم محلی پخت خواهد شد. این جشن، از سال‌های بسیار دور و برای روزهای برداشت پایه گذاشته شده است.‌

 

استراحتی گرمسیری در سواحل نها ترانگ

فستیوال فانوس هوی آن ویتنام (Hoi An Lantern Festival)

اگر در تور ویتنام، قصد رفتن به شهر زیبای هوی آن را دارید، بهتر است جوری برنامه‌ریزی کنید که در روز چهاردم در آن‌جا باشید، چون این جشن روز چهاردهم هر ماه قمری برگزار می‌شود. هر ماه این شهر تاریخی، مملو از فانوس‌های رنگارنگی می‌شود که شهر را به شکلی زیبا به در آورده و جذابیتی خاص به آن‌جا می‌بخشد. برق تمامی مکان‌های بخش باستانی شهر خاموش می‌شود تا شب، این فانوس‌های رنگی باشند که آن‌جا را روشن می‌کنند. همچنین در این روز، ورودی تمامی معابد رایگان است و گردشگران می‌توانند، بدون پرداخت هیچ مبلغی از این مراکز فرهنگی زیبا دیدن نمایند.

هالووین در ویتنام (Halloween)

اگر فکر می‌کنید، جشن‌های ویتنام تنها به فرهنگ مردم این شهر ختم می‌شود، کاملا در اشتباهید. در کنار جشن‌هایی مثل ولنتاین، هالوین طرفداران زیادی در این کشور داشته و خیلی از جوان‌ها با لباس مبدل در جشن‌های مختلفی که در سطح شهرهای بزرگ برپا می‌شود، این روز را به تفریح می‌پردازند. در جاهای مختلف کدوهای تزیین شده می‌بینید و بچه‌ها نیز برای قاشق زنی به محلی می‌روند. البته اصلی‌ترین جاها برای جشن گرفتن هالووین، کلاب‌های بزرگ و بارهاست که اکثر جوان‌ها در آن‌جاها دور هم جمع می‌شوند.

 

آشنایی با فرهنگ و سنت ویتنام در سفر

کریسمس در ویتنام (Christmas)

و در نهایت، فراموش نکنید که کریسمس و همچنین سال نو میلادی نیز در ویتنام، یک جشن بزرگ برپاست. جدا از این که بخش زیادی از مردم این کشور مسیحی کاتولیک هستند، به طور کلی کریسمس و سال نو میلادی، محبوبیت زیادی در ویتنام داشته و البته با توجه به آب و هوای گرم‌سیری آن، کاملا متفاوت از آن چیزی است که در سفر به اروپا تجربه خواهید کرد. همچنین باید انتظار آتش بازی بزرگی در شهرهای بزرگ ویتنام در شب سال نو را داشته باشید.

منبع

 

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران