آشنایی با فرهنگ و سنت ویتنام در سفر

جاذبه‌های گردشگری ویتنام
آشنایی با فرهنگ و سنت ویتنام در سفر

اگر برای اولین بار با تور ویتنام سفر می‌کنید، کسب آگاهی از آداب و رسوم محلی کمک زیادی به شما می کند تا از موقعیت‌های ناراحت کننده که ممکن است ناخواسته خاطره بدی برای شما رقم بزند جلوگیری کنید. مردم ویتنام به فرهنگ و میراث خود بسیار افتخار می‌کنند و این در موقعیت‌های جمعی و آداب و رسوم اجتماعی ظریفی که با آن‌ها روبرو خواهید شد نشان داده می‌شود. اما این چیزی نیست که شما را نگران سفر به این کشور زیبا کند یا باعث شود مردد شوید. فقط کافی‌ست مهربان باشید و به سبک زندگی بومی دقت کنید آن وقت خیلی چیزها را یاد می‌گیرید. در ادامه ما شما را با برخی از آداب و سنت مردم ویتنام آشنا می‌کنیم.

 

پرسیدن سوالات شخصی

اگر به نواحی بومی‌تر سفر می‌کنید معمولا مردم و به خصوص زنان میانسال و سالخورده شما را با طوماری از سوالات شخصی غافلگیر می‌کنند. اگرچه در زندگی شلوغ شهری امروزه پرسیدن چنین سوالی برای اغلب مردم ناخوشاید است اما در جوامع محلی هنوز این جریان ادامه دارد. سوالاتی همچون «چند سالته؟»، «آیا متاهل هستید؟» یا «چقدر درآمد دارید؟» از جمله مواردی هستند که اغلب پرسیده می‌شود وه پاسخ به آن‌ها معمولا تنها راه نزدیک شدن به مردم محلی است. نگران نباشید در آن گوشه دنیا کسی شما را نمی‌شناسد بنابراین فقط با جریان همراه شوید. اگر بیش از ۳۰ سال دارید و مجرد هستید و از شما می‌پرسند که آیا متاهل هستید، بهتر است دروغ بگویید در غیر این صورت مردم برای شما متاسف خواهند شد.

 

بازدید از بهترین پارک‌های ملی ویتنام

ارزش خانواده

در فرهنگ ویتنامی، هر خانواده یک رهبر یا پدرسالار دارد و دیدن چندین نسل زیر یک سقف غیرعادی نیست و اغلب شهرها و روستاها به نام بزرگ‌ترین خانواده‌هایی که در آن‌ها زندگی می‌کنند نامگذاری می‌شوند. به طور سنتی، فرزندان تا زمان ازدواج با والدین خود زندگی می‌کنند. تا همین اواخر، مراسم عروسی با حداقل تماس عروس و داماد قبل از مراسم برگزار می‌شد اما این روزها، اکثر جوانان در انتخاب شریک زندگی و انتخاب زمان ازدواج آزادند.

لبخند

بسیاری از ویتنامی‌ها بدون در نظر گرفتن احساسات درونی به راحتی و اغلب مواقع لبخند می‌زنند، بنابراین لبخند را نمی‌توان به طور خودکار به عنوان شادی یا توافق تفسیر کرد. یعنی آن‌ها وقتی خجالت می‌کشند لبخند می‌زنند و یا وقتی ناراحت می‌شوند به جای هر واکنش دیگر فقط لبخند می‌زنند. برای ویتنامی‌ها، لبخند پاسخی مناسب در بیشتر موقعیت‌هایی است که بیان کلامی مورد نیاز یا مناسب نیست. این به عنوان جایگزین برای "متاسفم"، "متشکرم" یا "سلام!" استفاده می‌شود و شما به عنوان یک خارجی باید درک درستی از لبخند آنان داشته باشید.

 

معرفی ۱۵ جاذبه‌ گردشگری در ویتنام

حرکات فیزیکی در ملا عام

اگرچه ویتنام این روزها کشور بازتری شده اما همچنان ابراز علاقه فیزیکی در عموم مردم ناپسند و غیر قابل قبول است. به همین دلیل خیلی به ندرت پیش می‌آید که ابراز علاقه همسران را در خیابان ببینید آن‌ها فقط با دست دادن و کمی خم شدن به جلو به یکدیگر سلام می‌کنند. به علاوه هنگام احوالپرسی نیز آ‌نها کمی خم می‌شوند و سر تکان می‌دهند، بدون اینکه گونه‌شان را ببوسند یا حتی یکدیگر را در آغوش بگیرند. اگر دوست ویتنامی‌تان خیلی به شما نزدیک نیست، بهتر است از تماس فیزیکی صمیمانه خودداری کنید.

مهمان نوازی

اگر به خانه ویتنامی‌ها دعوت شدید حتما از قبل درباره فرهنگ مهمان نوازی آنان تحقیق کنید. در مهمانی ویتنامی به شما خوش می‌گذرد و میزبانان با غذاهای فراوان از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند و انواع غذاهای خوشمزه را ارائه می‌دهند. در فرهنگ ویتنامی، بهترین راه برای نشان دادن قدردانی از غذاهای سرو شده، تمام کردن همه چیزهایی است که برایتان سرو کرده‌اند! همچنین آوردن یک هدیه مثل سبدی میوه، شکلات یا نوشیدنی نیز حرکت خوبی است و همیشه مورد قدردانی خانواده‌های میزبان قرار می‌گیرد.

 

بهترین زمان برای سفر با تور ویتنام

احوالپرسی

اگر برای اولین بار در ویتنام با شخصی ملاقات می‌کنید حتما با استفاده از آقا یا خانم و به دنبال آن نام، او را خطاب قرار دهید. در موقعیت‌های اجتماعی باید ابتدا از اعضای رده بالای خانواده استقبال کرد که این کار با کمی تعظیم در مقابل یکدیگر و در حالی که هر دو دست را به هم گره می‌زنند انجام می‌شود. همچنین بوسیدن گونه یا در آغوش گرفتن آداب قابل قبولی نیست و به ندرت پیش می‌آید که یک مرد ویتنامی با زن خارجی دست بدهد، بنابراین اگر پیشنهاد احوالپرسی شما رد شد به معنی توهین برداشت نکنید این برای ویتنامی‌ها امری عادی است. اگر در موقعیت‌های اجتماعی با کودکانی روبرو شدید، به آن‌ها دست نزنید و سر آن‌ها را لمس نکنید زیرا فقط سرپرست خانواده مجاز به انجام این کار است و از طرف هر کس دیگری این حرکت به عنوان بی‌احترامی تلقی می‌شود.

عبور از جاده

عبور از جاده‌های ویتنامی هیچ بی شباهت به اوضاع و احوال ایران نیست شما فقط به کمی شجاعت و اعتماد به نفس نیاز دارد. بنابراین آرام باشید و به آرامی و با سرعت ثابت به راه رفتن ادامه دهید. هنگامی که ترافیک سنگین شد، می‌بینید که چطور رانندگان حرکت بعدی شما را در خیابان پیش بینی می‌کنند همانطور که ما در ایران از خیابان‌ها عبور می‌کنیم. مخصوصا این که در ویتنام عموما ترافیک‌های سنگین اتفاق میافتد و رانندگان با سرعت کمی حرکت می‌کنند و درصد خطا و تصادف هنگام گذر از خیابان‌ها بسیار کم است.

 

۱۰ غذای محلی که باید در ویتنام امتحان کنید

نام

نام ویتنامی معمولا از سه کلمه تشکیل شده اما ممکن است دو، چهار یا پنج عنوان مجزا نیز باشد. اولین کلمه نام خانوادگی است و اکثر ویتنامی‌ها یک نام میانی دارند، اما این امکان وجود دارد که دو یا بیشتر یا حتی بدون نام میانی داشته باشند. محبوب‌ترین نام‌های میانی در ویتنام «ون» برای مردان و «تی» برای زنان است. از آنجا که نام‌های خانوادگی خاص، به ویژه نگوین رایج‌ترین نام خانوادگی ویتنامی است بر اساس برخی برآوردها، حدود ۳۸ درصد ویتنامی‌ها این نام خانوادگی را دارند، بنابراین، نمی‌توان از آن‌ها برای تشخیص افراد استفاده کرد. همچنین برخلاف خیلی از کشورها نام خانوادگی زنان بعد از ازدواج تغییری نمی‌کند.

بزرگ‌ترها قابل احترام هستند

بعد از نام و ملیت، سن یکی از اولین سوالاتی است که در ویتنام از شما پرسیده می‌شود. جامعه آن‌ها بر اساس باورهای کنفوسیوس ساخته شده، جایی که تجربه و خرد بسیار مورد احترام است. این بدان معناست که هر چه سن شما بیشتر باشد، احترام بیشتری به شما می‌دهند. وقتی با افراد مسن‌تر هستید، نباید کلمات ناپسند یا موضوعات نامناسبی مطرح کنید. در شام، ابتدا از بزرگ‌ترین افراد غذا سرو می‌شود و در خانه یا محل کار، نظرات آن‌ها اهمیت بیشتری دارد.

 

معرفی برترین سواحل ویتنام

فرهنگ هدیه دادن

هدیه دادن برای ایجاد روابط بین فردی مهم است و به یک اتفاق رایج در سراسر ویتنام تبدیل شده است. هدیه دادن نشانه احترام است و امتناع از گرفتن هدیه توهین آمیز است. اگر در سفر با تور ویتنام هدیه‌ای به شما داده شد، با کمال میل آن را بپذیرید. همچنین اگر هدیه گیرنده هستید، آن را جلوی همه باز نکنید. انتظار می‌رود بعدا که تنها هستید هدیه را باز کنید. مردم همچنین برای مناسب‌های مختلفی مثل خرید خانه، تولد، فارغ التحصیلی و تعطیلات رسمی به هم هدیه می‌دهند که می‌تواند از لوازم شخصی محبوب، کیک و شیرینی، چای و غذا و نوشیدنی باشد.

آداب مهمانی و سرو غذا

در طول دورهمی‌های ویتنامی‌، مهمانان اغلب دیر می‌آیند تا بیش از حد مشتاق به نظر نرسند. وعده‌های غذایی ویتنامی معمولا به‌صورت یکجا مشترک، با کاسه‌های کوچک برنج و چاپستیک برای هر غذاخوری سرو می‌شوند. یک کاسه غذا را می‌توان نزدیک صورت خود نگه داشت این امری عادی است. اما از گذاشتن چاپستیک‌ها برای صحبت کردن و استراحت بعد از هر چند لقمه و تقه زدن روی کاسه یا ضربه زدن به میز با چاپستیک باید اجتناب شود. اگر چای سرو شد و به شما تعارف کردند حتما با خوشرویی بردارید حتی اگر میلی به چای ندارید. در فرهنگ ویتنامی میزبانی خوب است که با مهربانی برای مهمانان نوشیدنی بریزد و بهترین قسمت‌های غذا را برای مهمانان خود سرو کند.

 

معرفی زیباترین معابد ویتنام

آداب و رسوم عمومی

مانند سایر نقاط دنیا دست دادن هنگام سلام و خداحافظی امری رایج است و همچنین وقتی می‌خواهید وارد خانه آن‌ها شوید باید کفش‌هایتان را در بیاورید. هرگز وسایل را از بالای سر کسی رد نکنید این کار بسیار توهین آمیز تلقی می‌شود زیرا سر را مقدس‌ترین قسمت بدن می‌دانند. وقتی می‌خواهید چیزی را به کسی بدهید، حتما از هر دو دست استفاده کنید تا حالت احترام حفظ شود. اگر می‌خواهید توجه را به چیزی جلب کنید، از تمام دست خود استفاده کنید و از یک انگشت اشاره نکنید، که بی‌احترامی محسوب می‌شود. در حالی که با مهمانان پشت میز می‌نشینید، نشانه گرفتن کف پای خود به سمت کسی بی ادبی تلقی می‌شود، زیرا این گونه استنباط می‌کند که او در موقعیت اجتماعی پایین‌تر از شما قرار دارد. مردم ویتنامی کم‌تر نگران ثروت و کالاهای مادی هستند تا موقعیت اجتماعی به دست آمده از سن، تحصیلات و تجربه، با این حال از لاف زدن درباره آن‌ها خوششان نمیاید زیرا اصل روابط اجتماعی‌شان بر فروتنی است.

حریم خصوصی

در طول سفر با تور ویتنام اگر خواستید از کسی عکس بگیرید اول از آن‌ها اجازه بگیرید و اگر تمایلی از خودشان برای گرفتن عکس نشان ندادند به خواسته آن‌‌ها احترام بگذارید. همچنین هنگام گرفتن عکس‌های مربوط به تأسیسات نظامی، پرسنل نظامی و فرودگاه‌های ویتنام احتیاط کنید این می‌تواند به عنوان نقض امنیت ملی تلقی شود و ممکن است خود را به دردسر بیاندازید!

 

کلیسای نوتردام سایگون در هوشی مین ویتنام

۱۱ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران