جدیدترین جاذبه‌ها و اقامتگاه‌ها در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
جدیدترین جاذبه‌ها و اقامتگاه‌ها در گرجستان

طی دو سال اخیر و با برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، تور گرجستان دوباره رونق گرفته و تفلیس و دیگر شهرهای توریستی این کشور نیز، به توسعه خود ادامه می‌دهند. چندی رستوران، کافه و جاهای دیدنی جدید در این کشور وجود دارد که در سفر دوباره به گرجستان، می‌توانید به سراغشان رفته و تجربه‌ای متفاوت از این سفر کسب کنید.  در این نوشته قصد داریم، به جاذبه‌های مختلف و هتل‌های جدید گرجستان بپردازیم. مسلما فرصت نیست تا از تمامی مکان‌های جدید در این نوشته نام ببریم و به همین جهت، به مهم‌ترین‌ها اکتفا خواهیم کرد.

 

جدیدترین جاذبه‌ها در تفلیس گرجستان

تفلیس در سالی که گذشت، تغییراتی زیادی کرده و این حتی از ظاهر کشور نیز برپاست. اما یکی از جدیدترین جاهایی که بحث‌های زیادی هم درباره‌اش وجود دارد، تور پناهگاه تفلیس (Tbilisi Bunker Tour) است که اولین تور قانونی به پناهگاه‌های دوران شوروی بوده که در گذشته در این شهر ساخته شده‌اند و حالا برای مدت‌هاست که به حال خود رها شده بودند. این پناهگاه‌ها در تمامی شهرهای بزرگ شوروی وجود دارند و برای حملات اتمی احتمالی تعبیه شده‌‌اند. این پناهگاه‌ها برای مدت‌ها بی‌استفاده مانده‌اند و وجود تجهیزات بسیار قدیمی در آن‌جا نیز به همین دلیل است.

 

هتل‌های ارزان باتومی به پیشنهاد تریپ‌ادوایزر

پناهگاه مورد نظر در تفلیس، کاملا پاکسازی شده و برای تور گردشگران آماده شده است. شرکت در این گردش کوتاه، تفلیس را از زاویه‌ای متفاوت به شما نشان خواهد داد. برای شرکت در این تورها، باید از طریق صفحه فیسبوک مجموعه وایز گای اقدام نمایید.

در کنار این جاذبه‌ی گردشگری متفاوت و جدید، در نظر داشته باشید که پارک ویک (Vake Park) و همچنین پارک پوشکین (Pushkin Square) نوسازی اساسی را تجربه کرده و بسیاری از بخش‌های آن‌ها دچار تغییرات اساسی شده است. همچنین موزه کتاب‌ها (Museum of Books) بعد از سال‌ها به شکلی کاملا متفاوت دوباره شروع به کار کرده و در کنار جذاب‌ترین موزه‌های گرجستان، دوباره جایی عالی برای بازدید توریست‌ها در تفلیس محسوب می‌شود.

هتل‌های جدید در تفلیس گرجستان

چند هتل مختلف، سال قبل به لیست برترین هتل‌های تفلیس اضافه شده‌اند. هتل خانه تفلیس قدیم (House Hotel Old Tbilisi) یکی از این موارد است که در واقع بوتیک هتلی با ظهر خانه‌های قدیمی است که در یک عمارت تاریخی قرار داده شده است. این مجموعه دارای ۱۷ اتاق بزرگ و متفاوت از هم بوده و با توجه به خبرهای زیادی که از آن عنوان شده و همه کنجکاوش هستند، در ۴-۵ ماه اواخر بهار تا اوایل پاییز، به سختی بتوان اتاقی در آن‌جا برای اقامت پیدا کرد. بوتیک هتل بازار (Bazzar Boutique) نیز از جمله اقامتگاه‌های جدید در مرکز تفلیس بوده که فضایی مدرن دارد و رستورانی جدید را هم به شهر اضافه کرده است.

 

بهترین مکان‌ها برای صرف صبحانه در سال ۲۰۲۳

گفته می‌شود، هتل پاراگراف میدان آزادی (Paragraph Hotel Freedom Square) که بنایی به شکل موج داشته و سال‌هاست در حال ساخت است، طی یکی دو ماه آینده افتتاح می‌شود و هتل هیات ریگنسی (Hyatt Regency) نیز در ادامه، در ساختمان وزارت عدالت در خیابان روستاولی باز خواهد شد و هر دوی این مجموعه‌ها، مطمئنا به اقامتگاه‌های پرطرفدار در سفر به تور گرجستان بدل می‌شوند.

اما اگر به دنبال یک انتخاب متفاوت هستید، در تفلیس برنامه‌ای به نام خانه‌های میراثی (Heritage Home)  راه اندازی شده که در آن، شما می‌توانید، به صورت محدود در یکی از خانه‌های تاریخی و زیبای شهر که نوسازی شده است، اقامت داشته باشید. انتخاب‌های شما همگی از میان بهترین و زیباترین خانه‌های تاریخی خواهد بود اما هنوز تعداد آن‌ها بسیار محدود است اما گفته می‌شود، چندین خانه‌ی جدید به این لیست اضافه می‌شود.

 

۱۰ مکان رویایی زمستانی گرجستان

رستوران‌ها و کافه‌های جدید در تفلیس گرجستان

در ادامه، نگاهی هم بندازیم به رستوران‌ها و کافه‌های جدید که در تور گرجستان ۱۴۰۲ می‌توانید در آن‌ها به سفارش غذا و نوشیدنی بپردازید. ساتبوری (Satburi)  یکی از جاهایی است که به سرعت به بهترین رستورا‌های تفلیس بدل شده است. این مکان هم رستوران، هم بار و هم بوتیک بوده و درست در انتخاب باغ موشتهید ساخته شده است. طراحی بیرونی و داخلی این بنا، مدرن و بسیار زیباست و برای هر بخش آن، اسمی مجزا در نظر گرفته شده است.

جان وردمن که قبلا هم رستورانی معروف در تفلیس داشته، مکانی جدید در نزدیکی موزه یادبود ادبیات ایلیا چاوچاوادزه به نام الگیا (Elegia) راه اندازی کرده است که تمرکز آن بر روی غذاهای بر پایه گیاه و نوشیدنی‌های طبیعی است. همچنین رستوران قدیمی او، پولیپونیا (Poliphonia) نیز به آدرس جدید در متسمانیدا منتقل شده است. همچنین بر روی تپه معروف نزدیک به تفلیس، مکانی به نام گوندا کاچاپوری (Gunda Khachapuri)  باز شده که همان طور که از اسمش پیداست، اختصاصا به غذای محلی معروف گرجستان، خاچاپوری اختصاص دارد.

چیکوس (Chicos) کافه رستوران جدید، به سرعت به یکی از ترندهای شهر برای صرف صبحانه بدل شده و پیکتوگراما با آوردن غذاهای منطقه خوسور که منطقه‌ای کوهستانی به شمار می‌آید، تنوعی در غذاهای محلی شهر به وجود آورده است. البته تعداد رستوران‌ها و کافه‌های جدید در تفلیس بیش‌تر از این تعداد است و تنها خبرهای مهم را در لیست این بخش آورده‌ایم.

 

جاذبه‌های طبیعی گرجستان

جاذبه‌های جدید گرجستان

اما فارغ از تفلیس، کمی درباره دیگر شهرهای گرجستان نیز صحبت کنیم. کوتایسی در سال گذشته تغییراتی داشته است و چندین رستوران و کافه جدید در آن‌جا افتتاح شده که تعدادشان بسیار بیشتر از چیزی‌ست که بتوان از همه نام برد. رستوران‌ها و کافه‌های استوری (Story) و پیاتو (Piatto) از جمله این مکان‌ها هستند و همچنین اگر اهل رفتن به بار باشید، زیاری (Ziari) به سرعت بعد از افتتاح به یکی از شلوغ‌ترین مکان‌ها کوتایسی در طول شب بدل شده است.

اما مهم‌ترین خبر برای کوتایسی، تمام شدن ساخت و سازها و به روزرسانی فرودگاه بین‌المللی کوتایسی است که چند ماه پیش شروع به کار کرد.همچنین ایستگاه راه آهن کوپیتناری (Kopitnari) نیز افتتاح شده و سفر با قطارهای سریع‌السیر از تفلیس و باتومی به آن‌جا راحت‌تر خواهد بود.

 اگر به دنبال اقامتگاهی خاص و متفاوت در سفر به تور گرجستان هستید، پورتو گوماتی (Porto Gumati)، کلبه‌های زیبایی را کنار رودخانه اجاره می‌دهد. این مجموعه فوق‌العاده جذاب، کلبه‌های متنوع به سبک‌های مختلفی داشته و یک فضای آرامش بخش و بی‌نظیر در گرجستان را برایتان به همراه خواهد آورد.  پورتو گوماتی چسبیده به دریاچه واقع شده و همان‌جا هم می‌توانید برای قایق سواری اقدام کنید و طبیعت جنگلی اطراف را نیز پیاده بگردید.

 

مهمترین جاذبه‌های تاریخی در باتومی

همچنین موزه باستان شناسی وانی (Vani Archeological Museum) نیز در فاصله ۴۵ دقیقه با ماشین از کوتایسی افتتاح شده است. در حال حاضر مهم‌ترین موزه‌ی جدید در گرجستان، همین موزه وانی است که نگاه‌های زیادی را به خود معطوف کرده است. اما اگر قصد دارید در تور گرجستان، گردشی یک روزه از تفلیس به گوری را تجربه کنید، باید بگوییم که تورهای خاصی در این شهر شکل گرفته که به جای بازدید از صومعه‌ها و کلیساها، شما را به دیدن ابنیه و مکان‌های به جا مانده از دوران شوروی می‌برند. تمامی این مکان‌ها نوسازی شده و برای بازدید عموم مهیا شده‌اند.

در کنار تمام این مراکز مختلفی که از آن‌ها اسم بردیم، چند منطقه حفاظت شده جدید نیز به لیست این مناطق در سال گذشته در گرجستان اضافه شده است. مناطق محافظت شده تانا و تدزامی (Tana and Tedzami Protected Landscape) دو مورد از آن‌ها به حساب می‌آیند که هر دو در کاختی بوده و از نظر زیست محیطی بسیار مهم هستند.

همچنین برنامه‌ریزی شده تا ۵۱ هزار هکتار از منابع طبیعی راچا به عنوان پارک ملی جدید شروع به کار کند و مسیرهایی برای طبیعیت گردی در این محل مهیا شود که مجموعا ۷۴ کیلومتر طول خواهد داشت. همین حالا هم این موضوع از برنامه ریزی اصلی خود عقب است و به نظر می‌یاد، طی ماه‌های آینده امکان بازدید از آن‌جاها مهیا شود. کمی‌ دورتر ازاین منطقه در نزدیکی ساچخره (Sachkhere)، کار مرمت و بازسازی قلعه مودیناخه (Modinakhe Castle) نیز به پایان رسیده و بازدید از آن‌جا برای عموم ممکن شده است. همچنین در استان کومو کارتلی (Kvemo Kartli) نیز، قلعه دیگری به نام خولوتی (Khuluti Fortress) مرمت و نوسازی شده است.

 

راهنمای سفر یک روزه از تفلیس به مسختا

اگر به بازدید از موزه‌های جدید علاقه دارید، موزه‌های اونی لوکال لور (Oni Local Lore Museum) و موزه بورجومی کاوالری (Borjomi Cavalry Museum) از جدیدترین‌ها در شهر بورجومی به حساب می‌آیند. بورجومی کم‌ترین تغییرات را نسبت به سال پیش تجربه می‌کند اما مثل همیشه، انتخابی جذاب برای سفر به گرجستان به حساب می‌آید.

برای آن‌هایی که همیشه دوست دارند در سفر به گرجستان، تابستان‌ها به باتومی بروند نیز این نوید را بدهیم که مجموعه رومز هتل (Rooms Hotel) یک هتل جدید و بسیار شیک در نزدیکی بندر افتتاح خواهد کرد. این هتل اواسط بهار شروع به کار می‌کند و به یک انتخاب عالی برای اقامت در باتومی تبدیل خواهد شد.

مسئولان گردشگری گرجستان، قبلا پروژه‌هایی به نام‌های جاده چای گوریا و جاده واین اختی را راه‌اندازی کرده بودند که هر دو این برنام‌ها موفقیت آمیز بوده است. در راستان همین موفقیت‌ها، مسیری جدید و خوشمزه به نام جاده پنیر در چند شهر کوهستانی این کشور برنامه ریزی شده است که در واقع از جاهایی که دامداری در آن‌جا رونق دارد می‌گذرد. قبلا برای جاده‌های دیگر، فستیوال‌های مخصوص در نظر گرفته شده بود و احتمالا برای جاده پنیر هم فستیوال‌هایی با تم خوراکی در نظر گرفته می‌شود. باید منتظر بود تا ببینیم، برنامه‌ها برای جاده پنیر در تابستان و پاییز به چه صورت خواهد بود.

 

اقامت در متسختا در سفر به گرجستان

منبع

 

۲۲ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران