به کندوان تبریز برویم یا کاپادوکیای ترکیه؟

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
به کندوان تبریز برویم یا کاپادوکیای ترکیه؟

وقتی قصد سفر داریم، شروع به تحقیق و تصمیم‌گیری می‌کنیم که به سوی کدام مقصد روانه شویم. همانطور که می‌دانیم، یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز در شمال غربی ایران، روستای زیبای کندوان است که به معماری و طبیعتش شهرت دارد. از آنجایی که ممکن است قبلا از این مکان دیدنی و جالب دیدن کرده باشید و خوشتان آمده باشد، می‌توانید با تور کاپادوکیا به یک جاذبه مشابه کندوان در ترکیه بروید و جای جدیدی را کشف کنید و ببینید. در این مقاله با هر دوی این مکان‌های دیدنی بیشتر آشنا می‌شویم.

 

درباره روستای کندوان

روستای کندوان (Kandovan) در پای دامنه‌های کوه آتشفشانی سهند خودنمایی می‌کند. هنگامی که بخش‌هایی از استان آذربایجان شرقی را می‌پیمایید، یکی از اعجاب‌آورترین روستاهای صخره‌ای دنیا و ایران را خواهید دید که در صخره‌های کله قندی قرار دارد و میان اهالی آذربایجان به روستای کله‌قندی هم شناخته می‌شود. از آنجایی که روستای کندوان یک روستای ییلاقی محسوب می‌شود و آب‌وهوای آن در تابستان بسیار خنک و مطبوع می‌شود، یکی از بهترین نقاط دیدنی و آرامش‌بخش در این فصل به شمار می‌رود. اقلیم کوهستانی روستای کندوان، منجر به تشکیل جویبارهایی در سطح مناطق شیب‌دار روستا شده که به سمت دره‌ها در حرکتند و سرشاخه‌های اصلی رودخانه‌های مهم منطقه را تشکیل می‌دهند. در اطراف روستای کندوان هم مراتع سرسبزی قرار دارد که می‌توانید در آنجا حیواناتی را که برای چرا به این مراتع می‌روند را تماشا کنید.

 

بازدید از دریاچه صورتی کاپادوکیا

معماری خانه‌های روستای کندوان

یکی از اصلی‌ترین و جذاب‌ترین دلیلی که گردشگران را به سوی این روستا می‌کشاند، خانه‌های عجیب و خاص کندوانی است که مردم را ترغیب می‌کند تا برای ماه عسل یا اوقات فراغت خود به آنجا پناه ببرند و از کوه‌ها و طبیعت کمی آرامش هدیه بگیرند. معماری صخره‌ای این منطقه شهرت روستای کندوان را رقم زده است. خانه‌هایی به شکل حفره‌ در کالبد سنگ‌های کله‌قندی با نام کران که از جاذبه‌های اصلی این استان را شکل می‌دهد. جالب است که بدانید این صخره‌های کله‌قندی و کران‌های روستای کندوان به صورت کاملا طبیعی و در اثر فعل و انفعالات آتش‌فشانی به‌وجود آمده‌اند. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به‌وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال طولانی ایجاد شده و به این شکل درآمده‌اند تا شما داخل آنها استراحت کرده و حس‌های جدیدی را تجربه کنید.

جاذبه‌های دیدنی کندوان

زیباترین بخش طبیعت کندوان رودخانه پرآبش است. این رودخانه که از حاشیه روستا می‌گذرد، مناطق ییلاقی و باغات سرسبز منطقه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. یکی دیگر از مهم‌ترین دیدنی‌های روستای کندوان بازارچه صنایع دستی اینجاست. شما پس از استراحت در اقامتگاه‌های سنتی و متفاوتش می‌توانید از این بازارچه برای عزیزانتان سوغاتی بخرید. هتل لاله کندوان تبریز، (Laleh Kandovan Hotel) یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید برای ماه عسل یا تعطیلات خود انتخاب کنید. این هتل با معماری خاص خود از نظر امکانات و خدمات رفاهی در سطح بین‌المللی قرار دارد. هتل لاله کندوان هتلی پنج ‌ستاره با چهل کران یا اتاق سنگی است که در زمستان‌ها در کف اتاق‌ها سیستم گرمایشی مناسب دارد و در تابستان‌ها هم به طور طبیعی هوای خنک بسیار مطبوعی در اتاق‌ها جریان می‌یابد. به همین دلیل مقصد مناسبی برای سفر با تور داخلی در همه فصول به شمار می‌آید. شما حتی با دیدن مناظر زمستانی و پاییزی کندوان هم لذت خواهید برد. پس نگران هوای سرد و کوهستانی آذربایجان نباشید. این هتل سنگی همۀ امکانات رفاهی لوکس و مدرن از جمله جکوزی، لابی، رستوران، کافی‌شاپ، خشک‌خوشی، سفره‌خانۀ سنتی، سالن کنفرانس و اینترنت را برای گردشگران فراهم کرده است تا با اقامت در این فضای زیبا و شگفت‌انگیز تجربۀ کاملا متفاوتی به دست بیاورید.

 

مجموعه سوییت‌های غاری گرند الیت در کاپادوکیا

درباره کاپادوکیا

کاپادوکیا (Cappadocia) یکی از محبوب‌ترین شهرهای تاریخی ترکیه است که در آناتولی مرکزی قرار دارد. برخی از گردشگران این شهر را به عنوان یک مکان شگفت‌انگیز می‌شناسند و دلشان می‌خواهد حتما یک بار با تور ترکیه به آنجا سفر کنند. هتل‌های این منطقه معمولا زوج‌های عاشقی را که بر روی بالون به همسر آینده خود حلقه می‌دهند و یا بعد از ازدواجشان برای ساختن خاطراتی به یاد ماندنی به آنجا آمده‌اند را زیاد به خود می‌بینند. کاپادوکیا در میان صخره‌ها ساخته شده و به عنوان یکی از سه شهر صخره‌ای دنیا شهرت یافته است. در اینجا مکان‌های تاریخی، شهرهای زیرزمینی، خانه‌ها و کلیساهای ساخته شده در دل صخره‌ها، دست به دست هم داده‌اند‌ تا منظره‌ای جالب و دیدنی را به چشم ببینید.

کاپادوکیا سال‌ها پیش، بر اثر خاکستر ضخیمی از فوران‌های آتشفشانی به وجود آمد. به این صورت که مواد مذاب سرد و دچار فرسایش شدند و باد و آب بر آنها تاثیر گذاشت و شما امروز این نمای شگفت‌انگیز و چشم‌انداز زیبا را می‌بینید که ستون‌های بلند مخروطی، نوک‌تیز و کلاهک‌دار منحصر به‌ فرد دارد. است. بنا به نوشته مورخان، کاپادوکیا در دوران امپراطوری روم برای زندگی مسیحیان یکی از اماکن مهم به شمار می‌رفته است. در آنجا، اتاق‌ها به‌ وسیله تونل‌هایی با هم ارتباط داشته‌اند که تنها عبور یک نفر از آنها ممکن بوده است.

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری‌ کاپادوکیا

کاپادوکیا یکی از شهرهای ترکیه است که این روزها بیشتر میان گردشگران باب شده و افراد زیادی برای دیدن این منطقه به این کشور سفر می‌کنند. پس بهتر است بدانیم کدام جای دیدنی برای ما جذاب‌تر است و می‌خواهیم چه کارهایی انجام دهیم.

 بالن سواری: بیشتر افراد با دیدن عکس‌های اینستاگرامی رمانتیک کاپادوکیا برای اینکه سوار بر بالن شوند و از بالا چشم‌انداز زیبای منطقه را تماشا کنند و یا اینکه از هتل خود صدها بالونی را که همزمان به پرواز درآمده‌اند و رویایی به نظر می‌رسند را ببینند، با تور ترکیه به کاپادوکیا می‌آیند. برای انجام چنین فعالیتی لازم است که از قبل آب و هوای این منطقه را چک کرده باشید تا برای بالن‌سواری مناسب باشد. لازم است که بدانید هزینه بالن‌سواری در کاپادوکیا ارزان نیست. اما جز آن دسته تفریحاتی است که گردشگران زیادی دلشان می‌خواهد آن را تجربه کنند. برای این تفریح مبلغی در حدود ۱۲۰ یورو برای هر نفر در فصول خلوت تا ۳۰۰ یورو در فصول شلوغ سال در نظر بگیرید و بهترین فصل تابستان است.

 

بهترین سوغاتی‌های کاپادوکیا

تماشای نقش‌های باستانی: شاید کمتر کسی بداند که کاپادوکیا از دوره مادها بخشی از پادشاهی ایران بوده است. پرستش خدایان ایرانی، به‌ خصوص مهر و آناهیتا، در این منطقه رواج داشته و برخی نویسندگان یونانی در مورد برگزاری مراسم ایران در آنجا آثاری از خود به جا گذاشته‌اند. همچنین در سنگ‌نوشته‌های کاپادوکیا و لوح‌های سفالی، نوشته‌هایی به خط میخی یافت شده که از مقررات مالی، قراردادهای ازدواج و مسایل تجاری صحبت شده است.

درینکویو: شهر زیرزمینی درینکویو به معنای چاه عمیق یکی از جالب‌ترین دیدنی‌های کاپادوکیا است. این شهر هشت طبقه که از دوران امپراطوری مادها در استان نوشهیر باقی‌ مانده، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این شهر زیرزمینی قابلیت اقامت دو هزار شهروند  داشته و شامل اصطبل، انباری، مدرسه، سالن‌های غذاخوری و معبد بوده است.

گورمه: شهر گورمه که به شهر دودکش جن شهرت دارد، با بافت باستانی خود در قلب کاپادوکیه واقع شده است. کلیساها، حمام‌ها، مساجد و مدارس از جمله بناهایی هستند که در این شهر به چشم می‌خورند. کلیسای آرتاخانه، دورموش قدیر، یوسف کوچ و بزیرخانه، خانه‌های سنگی در اوزون دره و باغیل دره از جمله جاذبه‌های دیدنی گورمه هستند. احتمالا تصاویر مخروطی شکلی را که به دودکش‌های پری یا دودکش جن (Fairy Chimneys)  معروف هستند را دیده‌اید و مشتاقید که آنها را از نزدیک بازدید کنید. این‌ها خاکستر آتشفشانی هستند که در اثر باد و آب به این شکل درآمده‌اند. شبیه این دودکش‌ها با جنس‌های متفاوت را می‌توانید در قلعه بهستان در زنجان، دره مجسمه‌ها در قشم ایران و پارک ملی برایس کنیون در آمریکا نیز ببینید. جذابیت این دودکش‌ها ارتفاع بلند آنها و ظاهر عجیبشان است. قدمت دودکش جن در کاپادوکیا به فوران آتشفشانی در شصت میلیون سال قبل می‌رسد. بالن‌سواری در گورمه و تماشای مناظر زیبای آن از بالا نیز از تفریحات مورد علاقه گردشگران در این منطقه به شمار می‌رود. شما با حرکت از سمت گورمه به آوانوس، در پاشاباغ مجموعه‌ای از دودکش‌ها را خواهید دید که کلاهک آنها شبیه قارچ است. در زمان‌های بسیار دور، کشیش‌ها و راهبه‌ها برای عبادت و دوری از شهر به پاشاباغ و دودکش‌های آن پناه می‌بردند به همین دلیل با نام دره راهبان هم شناخته می‌شود. امروزه در سراسر پاشاباغ مغازه‌های جذابی برای تهیه سوغات و یادگاری وجود دارد.

اوچیسار: دروازه کاپادوکیا به عنوان مرتفع‌ترین نقطه منطقه، اوچیسار است که از مرکز شهر حدود پنج کیلومتر فاصله دارد. اوچیسار یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌های کاپادوکیا، قلعه‌ای دارد که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را پیش چشمتان قرار می‌دهد. در اوچیسار همچنین می‌توانید در میان کوچه‌های قدیمی قدم بزنید و از مغازه‌های صنایع‌دستی و سوغاتی بخرید.

موزه گورای: با ورود به ناحیه آوانوس می‌توانید از موزه گورای دیدن کنید. این موزه در زیر زمین قرار دارد و بسیار متفاوت و جالب است. در این موزه زیرزمینی می‌توانید موزه سفال و سرامیک گورای و نمادهای فرهنگی هزارن ساله این منطقه را ببینید و حتی ظروف سفالی خود را بسازید و سفالگری کنید.

 

۷ رستوران و کافه عالی در کاپادوکیا

به روستای کندوان برویم یا کاپادوکیا؟

روستای کندوان و کاپادوکیا هر دو بی‌نظیر هستند و ارزش دیدن دارند. همان طور که در ابتدای متن خواندیم، روستای کندوان معماری جالب و فوق‌العاده‌ای دارد، داخل ایران است و دسترسی راحت‌تری دارد. کافی است تا تصمیم بگیرید، از سایت‌های آنلاین یا به صورت تلفنی هتلی رزرو کنید و سفر خود را شروع کنید. از طرفی کاپادوکیا به دلیل توریستی بودن بیشتر و امکاناتی که کشور ترکیه برای گردشگران در نظر گرفته است، می‌تواند تجربه خاص‌تری به همراه داشته باشد. هزینه بیشتری نسبت به سفر داخلی دارد، می‌توانید آزادانه در مراتع بگردید و عکس بگیرید. اگر می‌خواهید سفرتان را میان یکی از آنها انتخاب کنید، کار سختی است. پس بهتر است برای هر کدام برنامه‌ای ترتیب دهید و از هر دوی آنها در زمان‌های مختلف دیدن کنید.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران