سواحل تفریحی دریاچه سوان ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
سواحل تفریحی دریاچه سوان ارمنستان

اغلب گردشگران در مقصد گردشگری که به آن سفر می‌کنند به دنبال سواحل بکر و لذت بردن از تفریحات آبی و دریایی هستند. با این تفسیر تور ارمنستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مسافران دوست دارند تا در کنار بازدید از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان فرصت لذت بردن از تفریحات ساحلی را نیز داشته باشند. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا کشور ارمنستان ساحلی با اهداف تفریحی دارد یا نه؟ خوشبختانه پاسخ به این سوال مثبت بوده و توریست‌ها می‌توانند از سواحل تفریحی متعددی در آن دیدن کنند. ناگفته نماند که تمامی این سواحل در امتداد دریاچه سوان ارمنستان قرار دارند. از این رو مطالب این مقاله را به معرفی سواحل تفریحی دریاچه سوان ارمنستان اختصاص داده‌ایم.

 

آشنایی با دریاچه سوان، ارمنستان

قبل از اینکه بخواهیم در مورد سواحل دریاچه سوان صحبت کنیم بهتر است آشنایی کلی با این دریاچه زیبای ارمنی داشته باشیم. دریاچه سوان که در استان گغارکونیک (Gegharkunik) واقع شده، بزرگترین دریاچه مرتفع ارمنستان و در کل قفقاز جنوبی است. این دریاچه با ارائه مناظر زیبا از طبیعت به عنوان «گنجینه ملی» این کشور شناخته می‌شود و از همین رو توانسته به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان تبدیل شود. جالب است بدانید که کلمه Sevan از دو قسمت "Sev" به معنای سیاه و "Vank" به معنای صومعه تشکیل شده و در زبان آمیانه ارمنی به معنای صومعه سیاه است. اکنون که با این گنجینه ملی ارمنی آشنا شدید در ادامه همراه ما باشید تا به معرفی محبوب‌ترین سواحل تفریحی آن بپردازیم.  

 

سواحل خصوصی دریاچه سوان، ارمنستان

سواحل تفریحی دریاچه سوان واقع در کشور ارمنستان در دو دسته خصوصی و عمومی قابل استفاده هستند. به این صورت که سواحل خصوصی برای ورود نیاز به پرداخت هزینه داشته و گردشگران امکان استفاده رایگان از فضا و تفریحات آن را نخواهند داشت. در عوض سواحل عمومی رایگان بوده و همه افراد می‌توانند به راحتی به فضای آن دسترسی داشته باشند. از دیگر تفاوت‌های مهم سواحل عمومی و خصوصی می‌توان به جمعیت گردشگران اشاره کرد. به این صورت که سواحل خصوصی معمولا آرام‌تر بوده و فضای دنج‌تری دارند. در حالی که سواحل عمومی به خصوص در فصل‌های اوج گردشگری مملو از جمعیت بوده و شلوغ خواهند بود. در زیر به معرفی مهم‌ترین سواحل خصوصی دریاچه سوان می‌پردازیم:

 

تور ماهیگیری در دریاچه سوان ایروان

  • ساحل سوان آپ این (Sevan Up Inn Beach)

ساحل Sevan Up Inn یه یک هتل کوچک در حوالی دریاچه سوان تعلق دارد که در بخش شمالی منطقه سوان واقع شده است. این مکان گزینه‌ای عالی برای اقامت خانواده‌ها و همچنین جوانانی است که قصد بازدید از این مکان و تفریح در دریاچه سوان در سفر با تور ارمنستان را دارند، محسوب می‌شود. به خصوص اگر تصمیم دارید اقامتی چند روزه در این منطقه داشته باشید فضای این هتل برای شما مناسب خواهد بود. این هتل دارای بنایی تازه تاسیس بوده و علاوه بر ساحل اختصاصی از یک استخر نیز برخوردار است. البته که برای استفاده از ساحل اجباری به اقامت در هتل مربوطه نبوده و گردشگران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای در حدود ۵۰۰۰ الی ۷۰۰۰ درام ارمنستان اجازه ورود به آن را پیدا کنند. هزینه یک شب اقامت در اتاق دو نفره آن نیز در فصل تابستان حدود ۴۵۰۰۰ درام است.

  • ساحل گغما (Geghama Beach)

ساحل گغما از دیگر مناطق محبوب دریاچه سوان است که دارای ساحلی شنی بوده و در بخش شمال غربی سوان قرار دارد. فضای این ساحل مملو از آلاچیق‌ها و کلبه‌های متنوع از که شباهت زیادی به مسافرخانه‌های محلی دارند. فضای این ساحل بسیار صمیمی بوده و شما در حین آبتنی می‌توانید دوستان جدیدی را برای خود پیدا کنید. اما اینکه ساحل گغما در بین گردشگران تور ارمنستان محبوب است، تفریحات آبی متنوعی هستند که در آن وجود دارد. از جمله این موارد می‌توان به پاراسل، ترامپولین آبی، شاتل سواری و ... اشاره کرد. هزینه ورود به منطقه ساحلی به همراه در اختیار داشتن آلاچیق‌ها برای هر نفر ۵۰۰۰ درام است.

چنانچه تمایل به اقامت شبانه در این ساحل را داشتید می‌توانید یکی از کلبه‌های ساحلی را به ارزش ۲۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ درام کرایه کنید. البته هزینه کلبه‌های دو خواب حدود ۵۰۰۰ درام بیشتر خواهد بود. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها بسته به فصل‌های مختلف سال می‌توانند متغیر باشند.

 

معرفی زیباترین دریاچه‌های ارمنستان

  • ساحل ویشاپ (Wishup Shore)

مورد بعدی از سواحل اختصاصی دریاچه سوان ارمنستان، ساحل ویشاپ نام دارد. این ساحل زیبا با صخره‌های بسیار کوچکی است که گاهی اوقات حتی شبیه ماسه هستند، هر گردشگری را مجذوب خود می کند. برای دسترسی به این ساحل باید به قسمت شمال شرقی دریاچه سوان واقع در نزدیکی روستایی به نام شورزا (Shorza) بروید. این ساحل بخصوص در بین جوانان بسیار محبوب بوده و مکانی شاد و دوست داشتنی برای لذت بردن از تفریحات آبی در اطراف دریاچه سوان محسوب می‌شود. هزینه ورود به ساحل ویشاپ برای هر نفر ۱۰۰۰ درام است که فقط شامل اجاره تخت‌های آفتابگیر می‌شود. توجه داشته باشید که تعداد تخت‌های آفتاب‌گیر در این ساحل کم بوده و بهتر است حوله جداگانه‌ای برای دراز کشیدن بر روی آن را برای احتیاط به همراه داشته باشید.

ناگفته نماند که Wishup Shore  کابین‌های کوچکی را با تمام امکانات لازم نیز به گردشگران ارائه می‌دهد. اجاره کابین‌های یک نفره به ازای هر یک شب ۳۰۰۰۰ درام بوده و کابین‌های دو نفره حدود ۳۵۰۰۰ درام قیمت دارند. علاوه بر آن گردشگرانی که به دنبال اقامتی متفاوت‌تر هستند، می‌توانند چادرهای Wishup را اجاره کنند. این چادرهای که معمولا برای دو نفر طراحی شده‌اند برای یک شب ۱۲۰۰۰ درام قیمت دارند. توجه داشته باشید که اگر تصمیم دارید در چادر بمانید، باید از یک حمام مشترک استفاده کنید.

به شما این اطمینان را می‌دهیم که هرگز از انتخاب ساحل ویشاپ در حوالی دریاچه سوان خسته نخواهید شد. چرا که در کنار فضای زیبا این ساحل فرقت تفریحاتی مانند قایقرانی، کایت سواری، موج سواری و ... را نیز برای علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. علاوه بر این، گاهی اوقات برخی رویدادهای سرگرم‌کننده مثل روشن کردن آتش در نیمه‌های شب و اجرای موسیقی زنده در اطراف آتش برگزار می‌شوند که قطعا برای مسافران سرگرم‌کننده خواهد بود.

  • ساحل وایت شورجه (White Shorja Beach)

یکی دیگر از سواحل محبوب در سوان که معمولا گردشگران جوان و پرانرژی را به خود جذب می‌کند، ساحل وایت شورجه نام دارد. این ساحل در قسمت شمال شرقی دریاچه سوان قرار گرفته و فضایی واقعا تمیز دارد. هزینه ورودی به ساحل وایت شورجه بسته به فصل بین ۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰ درام ارمنستان متغیر بوده و مهمانان می‌توانند پس از پرداخت هزینه و ورود به ساحل از تخت‌های آفتابگیر استفاده کنند. تعداد تخت‌های آفتاب‌گیر در این سحل زیاد بوده و قطعا یکی از آن‌ها نسیب شما خواهد شد. همچنین این ساحل دارای کلبه کلبه‌های چوبی کوچکی است که برای اقامت شبانه اجاره داده می‌شوند. هزینه اقامت در این کلبه‌ها به ازای هر یک شب تقریبا ۱۸۰۰۰ درام است.

همچنین مسافرانی که ساحل وایت شورجه را برای استفاده از تفریحات آبی دریاچه سوان انتخاب می‌کنند، امکان استفاده از رستوران منطقه را با انواع غذاها و نوشیدنی‌های مختلف خواهند داشت. معمولا در فصل تابستان از دی جی‌های معروفی دعوت می‌شود تا با اجراهای پرشور لحظات به یاد ماندنی را برای مهمانان خود رقم بزنند.

 

سفر به ارمنستان و مدیریت هزینه‌ها ۲۰۲۱

 

سواحل عمومی دریاچه سوان، ارمنستان

همان طور که گفته شد سواحل تفریحی دریاچه سوان در کشور ارمنستان به دو دسته عمومی و اختصاصی دسته بندی می‌شوند. در بخش فوق چند مورد از سواحل اختصاصی سوان معرفی شدند. در صورتی که قصد سفری اقتصادی به ارمنستان را داشته و تمایلی به پرداخت هزینه اضافی بابت ورود به سواحل را در این کشور ندارید، سواحل عمومی انتخاب خوبی برای شما خواهند بود. برای این منظور در ادامه همراه ما باشید تا با چند مورد از برترین سواحل عمومی دریاچه سوان در ارمنستان آشنا شوید:

  • ساحل مارتونی (Martuni Beach)

این ساحل چندین سال پیش در شهر مارتونی که در قسمت جنوبی دریاچه سوان قرار دارد، افتتاح شد. شهرداری مارتونی که به صورت دوره‌ای پاکسازی ساحل را انجام می‌دهد، مراقبت از آن را بر عهده دارد. بنابراین این ساحل شنی بسیار تمیز بوده و برای شنا و تفریحات آبی گردشگران مناسب خواهد بود. البته توجه داشته باشید که بر خلاف سواحل عمومی دریاچه سوان، ساحل مارتونی تجهیزاتی از قبیل تخت آفتابگیر و چتر را در اختیار شما قرار نداده و خدمات خاصی را ارائه نمی‌دهد.

 

کلیسای سنت آستواتساتین ایروان

  • ساحل درختیک (Drakhtik Beach)

Drakhtik که به معنای "بهشت کوچک" ترجمه می‌شود، بدون شک یکی از زیباترین و بهترین سواحل عمومی دریاچه سوان است که گردشگران می‌توانند در سفر به ارمنستان از آن بازدید کنند. این ساحل زیبا در قسمت شمال شرقی دریاچه سوان واقع شده و چشم‌اندازی زیبا از صخره‌های بزرگ اطراف و همچنین جنگل‌های زیبایی را به نمایش می‌گذارد. در فصل تابستان و روزهای خوش آب و هوای سال مردم محلی برای شنا و آبتنی به ساحل درختیک آمده و از فضای زیبا و دوست داشتنی آن لذت می‌برند.

  • ساحل گلدن (Golden Shore)

مورد بعدی از سواحل تفریحی دریاچه سوان ارمنستان که در دسته ساحل‌های عمومی قرار می‌گیرد، گلدن شور نام دارد. این ساحل زیبا در سمت شمال غربی دریاچه واقع شده و دارای آبی بسیار زلال است. به طوری که کمتر قسمتی از دریاچه سوان را می‌توان پیدا کرد که آبی در این حد تمیز و زلال داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر این ساحل طلایی را برای شنا و تفریحات آبی خود انتخاب می‌کنید حتما باید کفش مخصوص شنا به همراه داشته باشید. در غیر این صورت راه رفتن بر روی سنگ‌ها و صخره‌های اطراف بسیار درناک و دشوار خواهد بود.

 

راهنمای گردش ۴۸ ساعته در ایروان

 

منبع

 

۲۸ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران