مهمترین فرودگاه‌های مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
مهمترین فرودگاه‌های مالزی

مالزی، کشوری در جنوب شرقی آسیا است و از ۱۳ ایالت و ۳ قلمرو فدرال تشکیل شده است. پایتخت آن، کوالالامپور، یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های آسیا را دارد که سالانه بیش از ۶۲ میلیون مسافر را جابجا می‌کند. اگرچه مالزی از نظر وسعت کشوری نسبتا کوچک است، اما محبوبیت آن بعنوان یک مقصد گردشگری به سرعت در حال افزایش است. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید مقاله راهنمای جامع سفر به مالزی را نیز مطالعه کنید.

به هر حال اگر با تور مالزی سفر می‌کنید، خوب است بدانید کدام فرودگاه برای فرود شما مناس‌ ترین گزینه است. ما نیز در ادامه، به معرفی مهمترین فرودگاه‌های مالزی خواهیم پرداخت تا در برنامه ریزی سفر به شما کمک کنیم. در ضمن تمام فرودگاه‌هایی که در این فهرست آورده شده‌اند، از بزرگ‌ترین فرودگاه تا فرودگاه‌هایی که سالانه کمتر از ۱۰۰۰۰۰ مسافر را جابجا می‌کنند را شامل می‌شوند.

 

فرودگاه بین المللی کوالالامپور در مالزی (Kuala Lumpur International Airport)

فرودگاه بین المللی کوالالامپور (KLIA)، معتبرترین دروازه بین المللی مالزی به شمار می‌آید. این فرودگاه در منطقه سپانگ، در ۷۵ کیلومتری جنوب مرکز شهر کوالالامپور و ۴۶.۵ کیلومتری سلانگور قرار دارد و بعنوان یکی از پنج فرودگاه برتر جهان رتبه بندی شده است. دو شرکت اصلی داخلی آن خطوط هوایی مالزی و ایرآسیا هستند. بعلاوه این محدوده، به راحتی از طریق یک سیستم راه آهن پرسرعت به شهر متصل می‌شود. همچینن مسافران هنگام سفر با ماشین در عرض یک ساعت، می‌توانند از فرودگاه به شهر برسند.

به لحاظ امکانات رفاهی در فرودگاه کوالالامپور باید گفت این فرودگاه میزبان طیف وسیعی از سالن‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌های معاف از گمرک است که محصولات مختلفی از شکلات گرفته تا نوشیدنی‌ها و زیور آلات را به فروش می‌رسانند. بعلاوه ۱۰ گیت ورودی، در ترمینال اصلی ۵ طبقه این فرودگاه وجود دارند. چندین دستگاه خودپرداز، کیوسک‌ها و مراکز صرافی را نیز در این مکان شاهد خواهید بود.

برای حمل و نقل نیز جای نگرانی نیست، زیرا به گزینه های جذابی دسترسی خواهید داشت از جمله:

  • لیموزین فرودگاهی: برای کسانی که سفری در تور مالزی مجلل را ترجیح می‌دهند، این مورد بهترین گزینه خواهد بود. سیستم مربوطه، با کوپن کار می‌کند. مسافران می‌توانند برای رسیدن به مرکز شهر با لیموزین، یک کوپن به قیمت ۱۰۰ رینگیت از غرفه ورودی دریافت کنند و آن را به راننده تحویل دهند.
  • KLIA Ekspress: این گزینه، راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای سفر از فرودگاه بین المللی کوالالامپور است. این مورد، با فواصل ۱۵ دقیقه ای کار می‌کند و حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا به شهر برسید. یک سفر رفت و برگشت، حدود ۱۰۰ رینگیت هزینه دارد.
  • سرویس اتوبوس: یک ایستگاه اتوبوس بین ترمینال ۱ و ترمینال ۲ فرودگاه وجود دارد و هزینه یک سفر نیز، ۶.۵ رینگیت است.
  • کرایه خودرو: اپراتورهای کرایه خودروی بسیاری در این فرودگاه در دسترسند. جالب است بدانید زمانی که یک خودرو را برای مدت نسبتا طولانی‌تری کرایه می‌شود، نرخ‌ها کاهش می‌یابند. این گزینه، مناسب کسانی است که مایلند بدون محدودیت زمانی، به گشت و گذار در شهر بپردازند.

 

تم پارک سانوی لاگون کوالالامپور

آدرس: KL International Airport (KLIA) 64000 KLIA, Sepang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

 

فرودگاه بین المللی مالاکا در مالزی (Melaka International Airport)

فرودگاه Melaka یا Malacca که در سال ۱۹۵۲ ساخته شد، به ایالت مالاکا و شمال جوهور خدمات ارائه می‌دهد. این مکان، ۹ کیلومتر از شهر مالاکا و ۱۴۹ کیلومتر از کوالالامپور فاصله دارد.

گفتنی است این فرودگاه، فعالیت‌های محدودی دارد و ۳ خط هوایی مهم یعنی Wings Air، Sky Aviation، Firefly را شامل می‌شود. این مجموعه، دارای ۷۵۳۰۰ فوت مربع است که به زیرساخت‌های استاندارد بین المللی مجهز شده و می‌تواند سالانه ۱.۵میلیون مسافر را جابه جا کند.

بعلاوه امکانات رفاهی متعددی را در این مکان شاهد خواهید بود که مهمترین آنها عبارتند از: وای فای رایگان، کافه‌ها، رستوران‌ها، اتاق کنفرانس، فروشگاه‌های هدیه، خدمات تاکسی، مرکز رویداد، خدمات ویلچر و خروجی‌های معاف از مالیات. همچنین اینجا یکی از تنها ۷ فرودگاه مالزی است که از سال ۲۰۱۶، خدمات ویزای الکترونیکی را به اتباع چینی ارائه می‌دهد.

برای حمل و نقل از فرودگاه، اتوبوس‌های رفت و برگشت رایگان وجود دارند. علاوه بر این، یک تاکسی سرویس محلی با خدمات قابل توجه را خواهید یافت که راحت‌ترین گزینه‌ها را برای مسافران تازه وارد فراهم می‌کنند.

 

معرفی ۱۱ ریزورت لوکس پنانگ

آدرس: Lapangan Terbang Melaka, 75350 Melaka, Malaysia

 

فرودگاه سلطان عبدالعزیز شاه  در مالزی (Sultan Abdul Aziz Shah Airport)

فرودگاه سلطان عبدالعزیز شاه که با نام فرودگاه بین المللی سوبانگ نیز شناخته می‌شود، یک فرودگاه مهم در مالزی است که در منطقه پتالینگ واقع شده و به نام هشتمین سلطان آن نامگذاری شده است. قبل از افتتاح فرودگاه کوالالامپور در سپانگ، فرودگاه سلطان عزیز، بعنوان فرودگاه اصلی کشور خدمت می‌کرد. و پس از بازسازی نیز، به هوانوردی عمومی و توربوپراپ برای پروازهای داخلی و خارجی خدمات مشغول است. جالب است بدانید اینجا همچنین بعنوان مرکز بیمارستان‌های پرواز جهانی، یک موسسه خیریه پزشکی بشردوستانه مستقر در ماکائو، نیز فعالیت دارد.

خدمات و امکانات این فرودگاه مشابه سایر فرودگاه‌های مالزی بوده و از رستوران‌ها، صرافی، چک امنیتی، امکانات ویلچر، اتاق تعویض پوشک، مهد کودک و همچنین دستگاه‌های خودپرداز مختلف برخوردار است. پارکینگ نیز در ترمینال SkyPark ارائه می‌شود.

برای رفت و آمد از فرودگاه، می‌توانید به غرفه تاکسی در طبقه همکف رفته و از خدمات تاکسی پیش پرداخت بهره مند شوند. همچنین خدمات اتوبوس فرودگاهی در دسترس بوده و از ساعت ۶ صبح تا نیمه شب، پذیرای مسافران تور مالزی است و آنها را تا مرکز شهر کوالالامپور جابجا می‌کند. اتوبوس شاتل فرودگاهی نیز، بین فرودگاه سوبانگ و ترمینال ۱ و ترمینال ۲ فرودگاه بین المللی کوالالامپور کار می‌کند.

 

۱۰ مورد از بهترین ریزورت‌های لنکاوری

آدرس: Sultan Abdul Aziz Shah Airport, 47200 Subang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

 

فرودگاه بین المللی پنانگ در مالزی (Penang International Airport)

فرودگاه بین المللی پنانگ که سومین فرودگاه شلوغ مالزی محسوب می‌شود، در ۱۶ کیلومتری جنوب جورج تاون قرار دارد. این فرودگاه می‌تواند به حدود ۷ میلیون مسافر خدمات ارائه داده و همچنین در مقایسه با سایر فرودگاه‌ها، دارای سیستم تحویل سریع چمدان است. بعلاوه اینجا، یکی از فرودگاه‌های مالزی است که دارای مترجم برای کسانی است که زبان مالزیایی را متوجه نمی‌شوند.

از مهمترین خدمات و امکانات این فرودگاه می‌توان به ایستگاه شارژ، اتاق مراقبت از نوزاد، نمازخانه مسلمانان، زمین بازی کودکان، دستشویی، کلینیک و سالن سیگار اشاره کرد. علاوه بر این، وای فای رایگان در دسترس مسافران است و  فروشگاه‌ها و رستوران‌های معاف از مالیات، از جذاب‌ترین گزینه‌های این فرودگاه به شمار می‌آیند.

همچنین چندین گزینه حمل و نقل برای مسافرانی که به اینجا می‌رسند وجود دارد، از جمله تاکسی و اتوبوس.

  • تاکسی: مسافران می‌توانند برای خرید کوپن، به باجه تاکسی مراجعه کنند. رانندگان تاکسی به وضوح آدرس را می‌پرسند و سپس مسافر را به مقصد می‌برند. کرایه‌ها، بر اساس کیلومتر محاسبه می‌شوند.
  • سرویس اتوبوس: فرودگاه دارای ۳ مسیر اتوبوس است که مسافران را به پایتخت می‌رسانند. باجه بلیط اتوبوس در طبقه همکف بوده و پیدا کردن پیشخوان آسان است، زیرا در سرتاسر فرودگاه تابلوهای راهنما وجود دارند. با این حال، از آنجایی که اتوبوس‌ها در طول مسیر توقف‌های بسیاری دارند، سفر با اتوبوس تا حد زیادی طول می‌کشد.

 

بهترین سایت‌های غواصی مالزی

مکان: Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, 11900 Bayan Lepas, Penang, Malaysia

 

فرودگاه بین المللی کوچینگ در مالزی (Kuching International Airport)

فرودگاه بین المللی کوچینگ، به منطقه ساراواک مالزی خدمات رسانی می‌کند. این فرودگاه، در ۱۱ کیلومتری جنوب مرکز شهر کوچینگ قرار دارد و مرکز خطوط هوایی مالزی و ایرآسیا است که تعداد قابل توجهی از پروازهای داخلی و خارجی را انجام می‌دهند. بعلاوه باید گفت یک ترمینال جدید، در سال ۲۰۰۶ در فرودگاه افتتاح شد.

از طرفی این فرودگاه امکانات رفاهی بسیاری را برای راحتی مسافران ارائه می‌دهد از جمله: اتاق مراقبت از نوزاد، سالن عمومی، نمازخانه مسلمانان، ایستگاه شارژ، سالن‌ها و مغازه‌هایی که اقلام معاف از مالیات می‌فروشند. همچنین، دارای امکانات نگهداری چمدان و وای فای رایگان است.

برای رفت و آمد نیز جای نگرانی نیست، زیرا گزینه‌های تاکسی، اتوبوس و خدمات کرایه خودرو در دسترسند:

  • اتوبوس: اگرچه خدمات اتوبوس ارائه می‌شود، اما فقط زمانی می‌توان از آنها استفاده کرد که مشتری چمدان سبک حمل کرده و با بودجه کم سفر می‌کند. زیرا برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس، یک پیاده روی از گیت خروجی لازم است.
  • تاکسی: تاکسی‌ها، به راحتی در طبقه همکف در دسترس هستند. کافی است به پیشخوان بروید و هزینه سواری را بپردازید. و با دریافت کوپن تاکسی، آن را به راننده تاکسی بدهید تا شما را به مقصد موردنظرتان برساند. استفاده از تاکسی، برای کسانی که با این منطقه آشنایی ندارند گزینه مناسبی است.
  • کرایه خودرو: چندین شرکت کرایه خودرو در فرودگاه، خدمات خود را با قیمت‌های متفاوت ارائه می دهند. برخی از این اپراتورها عبارتند از Hornbill Tour، Hurtz و Kuching Holiday.

 

اقامتی عاشقانه در هتل‌های کوالالامپور

آدرس: 900A, 93250 Kuching, Sarawak, Malaysia

 

فرودگاه بین المللی کوتا کینابالو در مالزی (Kota Kinabalu International Airport)

فرودگاه بین المللی کوتا کینابالو که در ۸ کیلومتری شهر قرار دارد، دومین فرودگاه شلوغ مالزی از نظر ترافیک مسافری است. این فرودگاه، به کل شهر کینابالو و همچنین سواحل غربی صباح خدمات رسانی می‌کند. ترمینال شماره ۱، ترمینال اصلی فرودگاه است. بعلاوه اینجا، دارای ۶۴ باجه چک برای پروازهای بین المللی و داخلی است. ترمینال شماره ۲ نیز، ۲۶ باجه ورودی را شامل می‌شود.

به لحاظ امکانات رفاهی باید گفت ترمینال ۱ دارای سرویس‌های بهداشتی، کمد چمدان، فروشگاه‌های معاف از گمرک، رستوران‌ها، سالن‌ها و آژانس‌های مسافرتی است. ترمینال ۲ نیز، یک اتاق VIP دارد. بعلاوه ایستگاه پلیس، صرافی، مهد کودک، اتاق تعویض پوشک، نمازخانه، سیستم امنیتی، سیستم نمایش اطلاعات پرواز و خدمات مسافرتی نیز در این فرودگاه ارائه می‌شوند.

برای حمل و نقل می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی بهره مند شوید.

  • اتوبوس: ایستگاه اتوبوس فرودگاه، مسافران را بین ترمینال ۱، ترمینال ۲ و مرکز شهر جابجا می‌کند. در مقایسه با خدمات تاکسی، این مورد گزینه ارزان‌تری برای مسافران است. بسته به ترافیک جاده، حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا به شهر برسید.
  • تاکسی: پیشخوان تاکسی در داخل فرودگاه، نزدیک گیت‌های خروجی قرار دارد. تاکسی سرویس در اینجا پیش پرداخت بوده وکرایه نیز بر اساس مسافت محاسبه می‌شود. 

 

راهنمای اجاره ماشین در مالزی

 

آدرس: Kota Kinabalu International Airport Beg Berkunci No 134, Aras 5, Bangunan Terminal, 88740 Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

 

فرودگاه بین المللی لنکاوی در مالزی (Langkawi International Airport)

این فرودگاه که در کداه، در ۱۱ کیلومتری پانتای چنانگ واقع شده، بعنوان مکانی برای نمایشگاه هوافضا نیز عمل می‌کند. ظرفیت این فرودگاه برای خدمات رسانی، به ۴ میلیون مسافر در سال ارتقا یافته است. اینجا یکی از فرودگاه‌های مالزی است که میزبان خطوط هوایی به مقاصد بین المللی و داخلی مانند سنگاپور، گوانگ‌ژو، دوحه، پنانگ، بیرمنگام، لندن، منچستر و پوکت است.

از طرفی باید گفت فرودگاه بین‌المللی لنکاوی مجهز به کلیه امکانات رفاهی، از جمله خدمات و امکانات برای کسانی است که به کمک‌های ویژه نیاز دارند. بعلاوه اتصال وای فای رایگان، در سراسر فرودگاه در دسترس است. اتاق مراقبت از نوزاد، نمازخانه مسلمانان و ایستگاه‌های شارژ در فرودگاه قرار دارند. همچنین این مکان دارای فروشگاه‌ها، مراکز غذاخوری، خدمات بسته بندی چمدان، استراحتگاه و اسپا است.

و اما گزینه‌‌های حمل و نقل عبارتند از:

  • تاکسی: چندین تاکسی، از فرودگاه در رفت و آمد هستند. کرایه بر اساس مسافت سفر محاسبه شده و خدمات از طریق خرید از یک سیستم کوپن ارائه می‌شوند که می‌توان آنرا در باجه‌های تاکسی، واقع در نزدیکی درب ۴ ساختمان ترمینال تهیه کرد.
  • کرایه خودرو: برای برخورداری از خدمات کرایه، باید به خارج از سالن ورودی بروید تا چندین تور و آژانس مسافرتی را بیابید که از فرودگاه، تا نقاط مختلف منطقه فعالیت می‌کنند.

 

معرفی برترین مقاصد ساحلی مالزی

آدرس: Langkawi International Airport 07100 Padang Mat Sirat, Pulau Langkawi Kedah Darul Aman, Malaysia

 

فرودگاه سنای در مالزی (Senai Airport)

در نهایت فرودگاه سنای که به نام فرودگاه بین المللی سلطان اسماعیل نیز شناخته می‌شود، به شهر جوهور بهرو و بخش جنوبی شبه جزیره مالزی خدمات رسانی می‌کند. در این مرکز، خطوط هوایی مانند AirAsia، Firefly و Malindo Air فعالیت دارند. فرودگاه سنای علاوه بر پروازهای داخلی، مسیرهای بین المللی بسیاری از جمله دان موئینگ، سئول، گوانگژو، هوشی مین و سورابایا را نیز ارائه می‌دهد.

این فرودگاه که در سال ۱۹۷۴ افتتاح شد، در حال حاضر تنها فرودگاه دولتی مالزی است که به صورت خصوصی اداره می‌شود. همچنین این فرودگاه بین المللی، می‌تواند سالانه ۴.۵ میلیون مسافر و ۸۰۰۰۰ تن بار جابجا کند. از طرفی فرودگاه بین‌المللی سنای که به باند ۳۸۰۰ متری رده 4E مجهز است، می‌تواند تا هواپیماهای جت بزرگ مانند ایرباس A350 XWB و بوئینگ ۷۷۷ را نیز مدیریت کند.

به لحاظ حمل و نقل باید بگوییم این فرودگاه از طریق شاتل اتوبوس فرودگاهی که به ایستگاه راه‌آهن JB Sentral متصل است، ارتباط خوبی با مرکز شهر دارد و زمان معمول این سفر، حدود ۴۰ دقیقه است.

 

معرفی ۱۴ فستیوال محبوب در مالزی

آدرس: Senai International Airport, 81250, Johor Bahru, Johor Darul Ta'zim, Malaysia

 

منبع ۱

منبع ۲

۱۰ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران