بازدید از دلتا گدیز و فلامینگوها در ازمیر

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
بازدید از دلتا گدیز و فلامینگوها در ازمیر

آیا می‌دانستید در تور ازمیر، امکان دیدن فلامینگوهای زیبا را داشته و می‌توانید در یکی از زیباترین پهنه‌های آبی ترکیه گردش کنید؟ حتی برای این کار نیاز نیست تا خیلی از شهر دور شوید و ماجراجویی خود را تنها چند دقیقه دورتر از مرکز شهر آغاز نمایید. در نوشته‌ای که امروز برایتان تدارک دیده‌ایم، ابتدا از سواحل گدیز و جاده‌ی فلامینگو می‌گوییم و سپس فعالیت‌هایی که در این منطقه می‌توانید انجام دهید را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید چون این منطقه از ازمیر، می‌تواند خاطراتی فراموش نشدنی را برایتان بسازد.

 

دلتا گدیز (Gediz Delta)، طبیعتی بکر در نزدیکی ازمیر

دلتا گدیز یکی از مهم‌ترین و البته گسترده‌ترین پهنه‌های آبی در ترکیه است که به خاطر حجم بالای پرندگانی که در این محل زندگی می‌کنند، به عنوان یک مکان محافظت شده در نظر گرفته شده و منزلگاه دائمی گونه‌های بسیاری از پرندگان و همچنین خانه‌ای امن برای پرندگان مهاجر است. این مکان نه تنها به خاطر تنوع زیستی کم‌نظیر خود بلکه از نظر تهیه آب شرب منطقه نیز ااهمیت بالایی داشته و با وسعت ۱۴ هزار و ۹۰۰ هکتار، یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی ازمیر نیز به حساب می‌آید.

دلتا گدیز که در گذشته دور به آن هرموس می‌گفتند، در کنار رودخانه‌ای در نزدیکی خلیج ازمیر قرار گرفته و بخشی از آن را آب شور و بخشی دیگر را آب شیریین در برگرفته است و رودخانه گلدیز و چندین آبگیر کوچک و بزرگ به زیبایی آن‌جا اضافه کرده‌اند. اهمیت این منطقه از بسیاری جهات بالاست. فارغ از مسئله آب شیرینی که این دلتا برای شهر ازمیر مهیا می‌کند، گونه‌ای پلیکان‌های دالماتی که در معرض خطر هستند در آن‌جا زندگی می‌کنند و ۱۰ درصد از تمام جمعیت فلامینگوهای بزرگ نیز در طول زمستان به آن‌جا می‌روند. مرکز توریستی دلتا گدیز چیزی نزدیک به ۲۶ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و راه‌های مختلفی برای آن‌جا در نظر گرفته شده است.

 

بهترین هتل‌های نزدیک ساحل ازمیر

رهسپار شدن از ازمیر به خیابان فلامینگو

خیابان فلامینگو پروژه‌ای بود تا از این طریق، گردشگران خیلی راحت‌تر بتوانند به سراغ دلتا گدی بروند و از مناطق طبیعی آن‌جا بازدید کنند. این یکی از بهترین سفرهای یک روزه در تور ازمیر شناخته می‌شود. این منطقه کاندید قرار گیری در لیست میراث طبیعی یونسکو بوده و این کار می‌تواند، نگاه‌های بیشتری را به آن‌جا معطوف کند و امروزه یکی از اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ازمیر است. شما امکان بازدید از این منطقه به صورت شخصی را هم دارید، اما شاید راحت‌ترین راه برای بازدید از آن‌جا، استفاده از تورهایی است که با اتوبوس‌های جهانگردی برای توریست‌ها برگزار می‌شود.

این اتوبوس‌های رنگارنگ و بزرگ، شما را با قیمت بسیار پایین ۳۰ لیر به مرکز توریستی می‌برند و در طول راه نیز چندین جا برای تماشای طبیعت و دیدن پرندگان توقف می‌کنند. اتوبوس‌های روبازی که به خوبی برای دیدن اطراف آماده شده‌اند. اگر تنها به این تور بسنده کنید، سفر شما حدودا ۹۰ دقیقه به طول خواهد انجامید و بعد از تماشای آن‌جا، به ازمیر بازخواهید گشت. این اتوبوس‌ها ظرفیت ۳۵ نفر را داشته و تنها آخر هفته‌ها فعال خواهد بود. ایستگاه‌های این اتوبوس‌ها در چند منطقه توریستی ازمیر قرار گرفته‌اند و با توجه به تابلوهای راهنما به راحتی آن‌ها را پیدا خواهید کرد.

تورهای قایق سواری از ازمیر به دلتا گدیز

به جای رفتن از مسیر زمینی، این امکان برایتان وجود دارد که از دلتای گدیز از طریق آب دیدن نمایید. قایق‌هایی که برای تورهای این مسیر در نظر گرفته ‌شده‌اند، از اسکله پناهگاه ماهیگیران ماویشهیر (Mavişehir Fisherman's Shelter) حرکت می‌کنند. این تورها هر روز از ساعت ۹ آغاز شده و ساعات ۱۱، ۱۴، ۱۶:۳۰ و ۱۸:۳۰ تکرار شده و در مجموع حدودا ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد. قایق‌ها به اندازه‌ی اتوبوس‌های جهانگردی رنگارنگ و زیبا هستند اما اصلا به آن مقدار بزرگ نبوده و قایق‌های کوچکی هستند که تنها ۵ مسافر به صورت همزمان در آن جای می‌گیرند.

 

بهترین پارک‌های آبی نزدیک ازمیر

هزینه شرکت در این تورها نیز از تورهای اتوبوسی گران‌تر بوده و به ازای هر نفر ۱۰۰ لیر است. البته کودکان ۰ تا ۶ سال خود را رایگان می‌توانید همراه ببرید اما پیشنهاد می‌کنیم، کلا بچه‌های کم سن و سال را به خود به تور نبرده چون ممکن است، آرامش این محل را به هم زده و لذت تجربه بازدید از این طبیعت زیبا را از شما بگیرند. بعد از این که از اسکله جدا شدید، این قایق‌های تندرو با سرعت بالا شما را به دلتا رسانده و سپس با سرعت پایین، به نقاطی برای دیدن طبیعت و همچنین پرندگان زیبایی که در دلتای گدیز زندگی می‌کنند. خواهند رفت.

طبیعت زیبای دلتا گدیز در ازمیر

چه از طریق دریا به این منطقه بروید و چه از طریق مسیر جاده‌ای به دلتا گدیز برسید، با مناظری خیره کننده مواجه خواهید شد. برای مثال، اگر از طریق جاده فلامینگو به این ماجراجویی قدم بگذارید، ابتدا به سکونتگاه حیات وحش ساسالی (Wildlife in Sasalı) خواهید رسیدکه پرندگان زیادی در تمام طول سال در آن‌جا زندگی می‌کنند. و اگر از مسیر آبی بروید، خیلی زودتر به مرداب‌ها رسیده و می‌توانید با قایق، به عمق نیازارها بروید و از رودخانه‌ در پیچ و تاب این پهنه‌ی آبی جذاب بگردید.

البته با توجه به قوانین موجود، وقتی با اتوبوس به دلتا می‌روید، ماشین به آرامی حرکت کرده و نباید خود شما نیز سر و صدای زیادی ایجاد کنید تا پرندگان از آن‌جا نروند. فاصله‌ی شما نیز تا زیستگاه‌ها حفظ شده اما آن‌قدر نزدیک هستید تا پرندگان و حتی چندین نوع پستانداری که در آن‌جا زندگی می‌کنند را ببینید. البته این موضوع را نباید فراموش کنید که فلامینگوها و بعضی دیگر از پرندگان، تنها در فصل سرما به ازمیر می‌آیند و در دیگر فصول سال به جاهای دیگر کوچک خواهند کرد، اما کماکان، انواع پرندگان مختلف از جمله پلیکان‌ها در این‌جا خانه دارند و هر زمان از سال که به گدیز بروید، آن‌ها را خواهید دید.

 

معرفی ۱۱ مورد از برترین مراکز خرید ازمیر

حیات وحش دلتا گدیز

قبلا هم گفتیم که این مکان، یک منطقه محافظت شده و بسیار پراهمیت به شمار می‌رود و دلیل اصلی‌اش نیز، وجود گونه‌های بسیار زیاد پرندگانی است که برخی از آن‌ها کم‌یاب و برخی دیگر در خطر انقراض به شمار می‌آیند. ۵ گونه‌ی خاصی که در آن‌جا پیدا خواهید کرد، پلیکان‌های دالماتی، فلامینگو‌های بزرگ، استورک سیاه، کنتیش پلوور و ساندویچ ترن هستند.

البته تنوع پرندگان در این محل بسیار بیشتر از این حرف‌هاست و خیلی از آن‌ها به صورت دائمی در دلتا گدیز زندگی می‌کنند و بعضی دیگر در زمان مهاجرت به آن‌جا می‌آیند. برای مثال، شما پرندگان نام آشنایی مثل چند نوع اردک، قو، پلیکان سفید بزرگ و بلدرچین را در آن‌جا می‌بینید و از طرفی، پرندگان بسیار زیبایی همچون هوپوئه یا لیتل اگرت را نیز در گشت و گذارهای خود، مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم، اگر امکانش را داشتید، حتما با خود دوربین همراه داشته باشید تا بتوانید، فواصل دورتر را نیز مشاهده کنید.

اگر تنها به قصد دیدن فلامینگوها قصد رفتن به دلت گدیز را دارید، باید در نظر بگیرید که این پرندگان در طول زمستان به آن‌جا مهاجرت می‌کنند و در دیگر روزهای سال، آن‌جا حضور نخواهند داشت. اما در طول زمستان، جمعیت زیادی از فلامینگوها به آن‌جا آمده و به راحتی دسته‌های بزرگ از این پرندگان بسیار زیبا را مشاهده خواهید کرد و به راحتی می‌توانید ازآن‌ها عکاسی کنید.

 

بهترین هتل‌های رو به آب در ازمیر

امکانات دلتا گدیز برای توریست‌هایی که از ازمیر می‌آیند

این مجموعه دارای یک مرکز توریستی نسبتا کوچک نیز هست که دارای برج تماشای پرندگان بوده و سرویس بهداشتی، کافه‌ای کوچک و حتی یک سالن کنفرانس جمع و جور نیز در خود دارد. حتی برای حفظ بعضی از گونه‌ها، محلی برای جفت گیری پرندگان و همچنین تخم گذاری نیز در این محل به تازگی افتتاح شده که می‌توانید از آن‌جا نیز بازدید کرده و جوجه‌های تازه به دنیا آمده را تماشا کنید. در کل بخش اداری و مرکز توریستی این محل خیلی بزرگ نیست و آن‌هایی که به صورت شخصی به آن‌جا می‌آیند، می‌توانند از این مرکز، استفاده‌ی بیشتری برده و مدت زمان نسبتا بیشتری را در برج تماشای پرندگان سر کنند.

راهنمای عکاسی در دلتا گدیز در نزدیکی ازمیر

چند نکته مهم در مورد عکاسی در این محل وجود دارد. اول این که با گوشی می‌توانید، عکس‌های خیلی خوبی در این محل بگیرید چون در خیلی از موارد پرندگان، خیلی از شما دور نیستند. اما اگر به دنبال عکس‌های خوب هستید و تجهیزات عکاسی نیز دارد، باید لنزهای تله خود را همراه داشته باشید چون بعضی از پرندگان کم‌یاب، در فاصله‌ی نسبتا زیاد و همچنین به تعداد کم در این محل حضور دارند و برای ثبت تصویر آن‌ها، باید صبوری بیشتر به خرج دهید. ساعات اولیه روز، برای عکاسی مناسب‌تر بوده چون پرندگان در میان شلوغی‌ها به عمق این محل نمی‌روند و از نظر نوری نیز، وضعیت بسیار بهتر خواهد بود.

 

معرفی ۱۴ رستوران برتر ازمیر

نکات پایانی درباره سفر به دلتا گدیز در تور ازمیر

  • در روزهای سرد سال، بهتر است در سفرهای دریایی لباس گرم بپوشید
  • هم اتوبوس‌ها و هم قایق‌ها دارای سایه‌بان بوده و از آفتاب روزهای گرم در امان هستید
  • بهتر است در طول سفر و بعد از رسیدن به زیستگاه پرندگان آرامش این فضا را حفظ کنید
  • به هیچ وجه نباید به پرندگان غذا بدهید
  • نزدیک شدن به پرندگان، دست زدن به آن‌ها یه برداشتن چیزی از طبیعت این محل ممنوع است
  • بهتر است صبح در اولین زمان از هر کدام از تورها حرکت کنید تا فضایی خلوت‌تر و آرام‌تر را در دلتا تجربه نمایید

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۵ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران