بازدید از شهرهای باستانی در ازمیر

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
بازدید از شهرهای باستانی در ازمیر

ازمیر شهری زیباست که آن‌جا را "مروارید اژه" لقب داده‌اند. شهری که از هزاران سال پیش در این منطقه پا برجا بوده و گذر امپراطوری‌های بزرگ تاریخ در آن‌جا را مشاهده کرده است. از همین روست که در ازمیر و مناطق اطراف آن، جاذبه‌های تاریخی متعددی را مشاهده خواهید کرد که هر کدام زیبایی‌های خود را دارند. با این حال، اگر قصد دارید در تور ازمیر به دیدن شهرهای باستانی بروید و به ویرانه‌هایی نگاه کنید که از هزاره‌های گذشته به جا مانده‌اند، بهتر است مطلب امروز ما را که به معرفی شهرهای باستانی نزدیک به ازمیر اختصاص دارد، مطالعه کنید.

 

شهر باستانی افسوس در نزدیکی ازمیر

افسوس (Ephesus) شهری زیبا به جا مانده از دوران یونان باستان است که بعدها به یکی از مهم‌ترین شهرهای امپراطوری روم بدل شد. پایه گذاری افسوس به دوره نئولیتیک برمی‌گردد و از سال ۱۹۹۴ این منطقه به یکی از میراث جهانی یونسکو بدل شد و در حال حاضر یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی در ترکیه محسوب می‌شود.

 

راهنمای تعطیلاتی شگفت انگیز در ازمیر

وقتی به شهر باستانی افسوس می‌روید، با منطقه‌ای وسیع متشکل از جاذبه‌های متنوع مواجه هستید که از کتابخانه بزرگ سلسیوس با آن زیبایی چشم‌نواز تا انواع معابد متنوع هستند و حتی قدم زدن در میان خیابان‌هایی که هزاران سال پیش مردم در آن‌جا راه می‌رفتند نیز، به خودی خود جذاب است. یونانی‌ها از سال ۷۰۰ قبل از میلاد مسیح در آن‌جا سکونت گزیدند اما نگاره‌های تاریخی نشان می‌دهد که مردم پیش از آن نیز در این منطقه زندگی می‌کردند. بازدید از شهر باستانی افسوس، یکی از خاطره‌انگیز‌ترین سفرهای شما در تور ترکیه خواهد بود.

فاصله‌ از امیر: ۷۷ کیلومتر

 

شهر باستانی پرگامون در نزدیکی ازمیر

این شهر که در کتب تاریخی قید شده، قرن چهارم قبل از میلاد مسیح پایه گذاری شده است، پایتخت پادشاهی پرگامون (Pergamon) نیز شناخته می‌شده و بالای تپه‌ای زیبا قرار گرفته است. البته اوج گیری این شهر و شهرتش در دوره هلنی و زمان اقامت سلسله آتالید بود و به مرور قلعه‌های مختلفی برای محافظت از آن‌جا ساخته شد و محدوده‌ی شهر نیز گسترش پیدا کرد.

 

بهترین هتل‌های نزدیک ساحل ازمیر

در حال حاضر، بخشی از دیوارهای شهر و معبدی باستانی به همراه سالن تئاتر پرگامون باقی مانده‌اند و طبیعتی زیبا نیز آن‌جا را احاطه کرده و مناظری بی‌نظیر از تپه‌های اطراف و رودخانه از محل این شهر باستانی به چشم می‌خورند. رفتن به این مکان اصلا سخت نیست و در عوض عکس‌هایی فوق‌العاده در این محل می‌توانید ثبت کنید.

فاصله از ازمیر: ۸۰ کیلومتر

 

تپه یشیلوا در نزدیکی ازمیر

تپه یشیلوا (Yeşilova Mound) از جمله مکان‌های مهمی است که در کاوش‌های اوایل قرن بیست و یکم کشف شده و نشان از تمدنی تاریخی در این محل می‌دهد. این مکان قدیمی‌ترین سکونتگاه ما قبل تاریخ در منطقه به حساب می‌آید و پیش بینی می‌شود، مردم در سال‌های ۶۵۰۰ تا ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، در آن‌جاها زندگی می‌کردند.

 

بهترین آپارتمان‌های اجاره‌ای در ازمیر

در بازدید از آن‌جا، تنها نشانه‌هایی از شهری باستانی را پیدا خواهید کرد اما یافته‌های با ارزشی از دوران مختلف در آن‌جا کشف شده و هنوز هم کار اکتشاف در آن‌جا ادامه دارد. اگر قبلا از شهرهای باستانی ترکیه دیدن کرده باشید، به وضوح تفاوت‌های بین ویرانه‌های این محل با شهرهای مدرن‌تر منطقه را متوجه خواهید شد. همچنین با تماشای کارگاه اکتشاف در همان محل، می‌توانید از نزدیک از کارهای باستان شناسی دیدن نمایید. همچنین با توجه به فاصله‌ی بسیار کم ازمیر تا این محل، بازدید از آن‌جا نیز برای گردشگران تور ازمیر راحت خواهد بود.

فاصله از ازمیر: ۹ کیلومتر

 

شهر باستانی سمیرانا در ازمیر

شهر باستانی سمیرانا (Smyrna) تاریخچه‌ای ۵ هزار ساله از تمدن بشر را در خود جای داده است. این مکان در خود ازمیر واقع شده و گفته می‌شود که منزلگاه هومر، داستان سرای بزرگ تاریخ یونان باستان بوده است. این بندر ارزشمند که در مرکز لیکیدیا قرار گرفته بود، در دوران خود شهری باشکوه و بسیار مهم به حساب می‌آمد.

 

اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ازمیر

با ظهور قسطنطنیه از ابهت این شهر کم شد و آرام آرام در تاریخ از یاد رفت و در نهایت آتش سوزی بزرگی که گفته می‌شود عمدی بوده، بخش زیادی از ابنیه تاریخی آن‌جا را از بین برد. جدا از یافته‌های تاریخی متعدد از این محل که در موزه‌های ازمیر و دیگر جاهای ترکیه نگهداری می‌شوند، هنوز هم ابنیه باستانی زیادی در آن‌جا وجود دارند که امکان بازدید از آن‌ها فراهم است و با توجه به این که همه‌ی این‌ها در خود شهر واقع شده، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ازمیر، حتما سری به آن‌جا بزنید.

ویرانه‌های آگورا در نزدیکی ازمیر

یکی دیگر از جاذبه‌های باستانی نزدیک به ازمیر که تنها چند دقیقه‌ای از مرکز شهر دور است، ویرانه‌های آگورا (Agora Ruins)  بوده و ساخت آن به قرن چهارم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، زمانی که بخشی از مردم سمیرنا به آن‌جا نقل مکان کردند.

 

معرفی ۱۱ مورد از برترین مراکز خرید ازمیر

در این شهر باستانی بزرگ، ابنیه‌ی مهم زیادی همچون یک معبد باستانی و سالن تئاتر وجود دارد که این سالن تئاتر نسبتا کوچک، ساختاری متفاوت از جاهای مشابه دارد. این شهر به چند بخش تقسیم شده و مهم‌ترین و سالم‌ترین بنای موجود در آن، معبد هفاستوس (Temple of Hephaestus) است که به خدای باستانی یونانی اختصاص دارد. در این محل همچنین چند مجسمه‌ی بزرگ که البته بیشترشان آسیب دیده‌اند نیز، مشاهده می‌شود.

فاصله از ازمیر: ۱.۳ کیلومتر

 

سکونتگاه باستانی متروپلیس در نزدیکی ازمیر

سکونتگاه باستانی متروپلیس (Metropolis Ancient Settlement) را در تپه‌ای زیبا بین دهکده‌های ینیکوی (Yeniköy) و اوزبی (Özbey) در شرق ازمیر پیدا خواهید کرد. مکانی ارزشمند که زمانی یک شهر باستانی زیبا بر بالای تپه‌ای سرسبز بوده و حالا ویرانه‌هایی از آن شکوه سابق را در خود دارد.

 

سفری جذاب برای کودکان در تور ازمیر

چندین بنای مختلف در این مکان پیداست که بعضی از آن‌ها به خوبی مرمت و حفظ شده‌اند که البته تئاتر زیبای شهر بر بالای تپه، چشم‌گیرترینِ آن‌ها به شمار می‌رود. البته دیدنی‌های متعددی را در این شهر باستانی مشاهده خواهید کرد که خانه‌های رومی، آتریوم، معبد زئوس و معبد دوازده خدا از جمله آن‌ها به شمار می‌آیند. یافته‌ها از این شهر نشان می‌دهد که حداقل قدمت متروپلیس به قرن سوم پیش از میلاد برمی‌گردد.

فاصله از ازمیر: ۴۵ کیلومتر

 

شهر باستانی تئوس در نزدیکی ازمیر

شهر باستانی تئوس (Teos) که این روزها به نام سیغاجیک (Sigacik) خوانده می‌شود، شاید به اندازه افسوس یا دیگر شهرهای باستانی در ترکیه معروف نباشد، اما به دلایل زیادی، جایگاهی مهم در تاریخ آناتولی دارد. تاریخ شکل گیری این شهر مهم، به بیش از ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و معبد بزرگ دیونیوس در این محل ساخته شده بود.

 

۱۰ رستوران غذای دریایی برتر ازمیر

تئوس پایتخت لونیا شمالی بود و یافته‌های این شهر به دوره‌های مختلف از جمله هلنی و رومی برمی‌گردد. در حال حاضر ویرانه‌هایی از چند بنای مختلف در آن‌جا واقع شده که از جمله آن‌ها می‌توان به بندرگاه و همچنین سالن تئاتر بزرگ شهر اشاره کرد. این شهر در تاریخ ادبیات منطقه نیز نقشی مهم داشته و چندین شاعر و فیلسوف در آن‌جا زندگی می‌کردند. همچنین با توجه به این که این شهر باستانی در منطقه‌ای ساحلی و دنج واقع شده، جاذبه‌های طبیعی و سواحل مختلفی نیز در همان اطراف برای دیدن وجود دارد.

فاصله از ازمیر: ۵۰ کیلومتر

 

سکونتگاه باستانی اریترای در نزدیکی ازمیر

این محل در شمال شرقی شهر زیبای چشمه واقع شده و آن را سکونتگاه باستانی ایرترای (Erythrai Ancient Settlment) یا ایلدیری (Ildırı) نام گذاشته‌اند.‌ البته هنوز هم به خاطر خاک سرخ این منطقه آن‌جا را "شهر سرخ" نیز صدا می‌زنند و اساسا اریترای به زبان یونانی به معنی قرمز است.

 

بهترین پارک‌های بازی و آبی ازمیر

این سکونتگاه باستانی هم در نزدیکی دریا قرار دارد و در زمان خود یک بندرگاه شلوغ به حساب می‌آمد اما در کل سازه‌های آن خیلی سالم نمانده و به نسبت تمام جاهایی که تا به این جا به شما معرفی کردیم، وضعیت بدتری دارد. با این حال ویژگی‌های مختلفی هستند که باعث می‌شوند، بازدید از سکونتگاه باستانی ایرترای را به شما پیشنهاد کنیم که اولین آن زیبایی منحصر به فرد شهر در ترکیب با طبیعت اطرافش و منظره‌ی زیبای دریاست. همین زیبایی، عکس‌های جذابی از بازدید این محل را نیز برایتان به ارمغان می‌آورد.

فاصله از ازمیر: ۶۰ کیلومتر

 

شهر باستانی کلازومنیا در نزدیکی ازمیر

در آخر این نوشته، اشاره داشته باشیم به شهر باستانی کلازومنیا (Klazomenai) که در جزیره‌ی کوچکی به نام کارانتینا (Karantina) قرار گرفته است. این سکونتگاه باستانی بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و در قرن ششم قبل از میلاد مسیح، با توجه به باغ‌های زیتون، کارگاه‌های مختلف برای تولید روغن زیتون داشت و از همین رو، مکانی پر رونق در منطقه به حساب می‌آمد. مضاف بر آن، کلازومنیا یکی از اولین شهرهای منطقه بود که از سکه‌های نقره برای داد و ستد استفاده می‌کرد. در حال حاضر ویرانه‌های این شهر باستانی در مرزهای شهر اورلا قرار گرفته و تا ازمیر فاصله‌ی چندانی ندارد.

 

آشنایی با بهترین سواحل ازمیر

متاسفانه از ابنیه چند هزار ساله این شهر چیز زیادی باقی نمانده است و اکثر ابنیه به جا مانده از کلازومنیا به قرون اولیه بعد از میلاد مسیح برمی‌گردند و یافته‌های تاریخی در کاوش‌های آن‌جا نیز به موزه‌های مهم ترکیه منتقل شده‌اند. با این حال قرارگیری این شهر باستانی بر روی جزیره‌ای زیبا و سرسبز، قدم زدن در میان خانه‌های قدیمی و تماشای مناظر چشم نواز، حتما دلیلی محکم برای رفتن به این منطقه در طول تور ازمیر خواهد بود.

فاصله از ازمیر: ۳۲ کیلومتر

 

منبع

 

۰۸ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران