خیابان باند شانگهای، وال استریت شرق

جاذبه‌های گردشگری شانگهای
خیابان باند شانگهای، وال استریت شرق

باند از آن دسته مکان‌هایی است که همه در سفر با تور چین به شانگهای به دیدنش می‌روند. منطقه‌ای بسیار زیبا که در کنار آب قرار گرفته و بسیاری مراکز تجاری و ساختمان‌های نمادین شهر را میزبانی می‌کند. جالب است بدانید که نام این منطقه ریشه فارسی دارد اما شکل و شمایل آن از اوایل قرن نوزدهم میلادی به کلی تغییر کرد و به مرور به یکی از لوکس‌ترین و محبوب‌ترین نقاط شهر تبدیل شد به نوعی که حالا، بدون بازدید از باند، تجربه شما از تور شانگهای کامل نخواهد بود. اما بیایید بیشتر در رابطه با این منطقه صحبت کنیم.

 

کلیاتی درباره باند شانگهای (Bund)

تاریخچه ابنیه اروپایی و زیبای باند که از گذشته به جا مانده، ریشه در دوران استعمار دارد، زمانی که درگیری بین چین و بریتانیا منجر به معاهده‌ای شد که بخش‌هایی از این کشور را در اختیار دولت مذکور قرار می‌داد. در اواسط قرن نوزدهم بود که ساختمان‌های زیادی در شانگهای به سبک‌های اروپایی ساخته شد و هنوز هم بعضی از آن‌ها باقی مانده‌اند و ظاهری متفاوت به باند بخشیده‌اند. بعد از شکوفایی اقتصادی چین برج‌های بلند نیز در باند ساخته شده و دورنمای این منطقه را به کلی تغییر دادند و سپس ظهور مراکز خرید، برندهای بین‌المللی و خیلی چیزهای دیگر، آن‌جا را به محله‌ای که حالا می‌بینید، بدل کرده است.

باند را می‌توان یک موزه زنده از تاریخ استعمار در شانگهای به حساب آورد که از طرفی مایه مباهات مردم این شهر نیز هست که توانسته‌اند از چنین تاریخی، این شهر باشکوه را بسازند. خیابان باند طولی به اندازه ۱.۵ کیلومتر داشته و چندین مرکز خرید، رستوران‌های متعدد، بوتیک‌های مجلل و چشم‌اندازهای باشکوه در خود دارد و خیلی‌ها برای عکاسی، قدم زدن در ساعات مختلف روز از جمله شب‌ها و البته خرید به آن جا می‌روند و بعضی دیگر نیز، با کروزهای گردشگری، از مسیر آب، از تماشای این خیابان لذت می‌برند.

 

معرفی ۸ سوغاتی عالی در سفر به شانگهای

بهترین فعالیت‌ها در باند شانگهای

فعالیت‌های مختلفی‌ست که می‌توان در باند شانگهای انجام داد، جایی که تنها قدم زدن در آن‌جا نیز می‌تواند، لذت بخش باشد. با این حال ما مجموعه‌ای از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در باند که از برترین جاذبه‌های گردشگری شانگهای نیز هست را در زیر لیست کرده‌ایم.

 

تماشای ساختمان‌های تاریخی باند شانگهای

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، خیابان باند حدود ۱.۵ کیلومتر است که در کنار رودخانه هوانگپو (Huangpu) قرار گرفته و با ساختمان‌های تاریخی خود، تصویری شگفت‌انگیز را می‌سازد. در بخش غربی این خیابان، ۵۲ بنای تاریخی در استایل‌های مختلف معماری ساخته شده که از بوتیک تا باروک متنوع هستند و به همین خاطر است که به آن‌جا "موزه ساختمان‌ها" می‌گویند. اسمی که کاملا برازنده این محل به حساب می‌آید.

کافی‌ست در راستای این خیابان قدم زده و این ۵۲ بنای بسیار زیبا را از نزدیک ببینید، به عکاسی از آن‌ها بپردازید و به جزییاتی که در طراحی آن‌ها به کار گرفته شده خیره شوید. اکثر این ابنیه، حداقل یک قرن عمر دارند و سال ساخت بعضی از آن‌ها به نزدیک دو قرن می‌رسد. یک سری تورهای شهری نیز وجود دارد که همراه راهنما، شما را به دیدن این ساختمان‌ها برده و در طول راه نیز راهنمایی‌ها را ارائه می‌کند. این تورها عموما از "عمارت‌های برادوی" (Broadway Mansions) شروع شده و در نهایت به برج متئورولوجیکال سیگنال (Meteorological Signal Tower) ختم می‌شود. برای این فعالیت‌، حداقل چیزی نزدیک به دو ساعت زمان نیاز دارید.

 

۷ غذای خوش‌طعم شانگهای

کروز‌های رودخانه هوانگپو شانگهای (Huangpu River Cruise)

قدم زدن در میان ساختمان‌های باند یکی از فعالیت‌های واجب در سفر با تور چین به شانگهای است. اما در کنارش، پیشنهاد می‌کنیم سوار کروزهای مخصوص در رودخانه هوانگپو نیز شده و از زاویه‌ای دیگر به این خیابان زیبا و ساختمان‌هایش نگاهی بندازید و البته عکس‌هایی جذاب از آن‌جا بگیرید. این سفرها به شکل‌های مختلف برگزار شده و از نیم ساعت با قیمت بسیار پایین تا سه و نیم ساعت متفاوتند.

البته سفر پیشنهادی ما به شما، کروزهای شبانه است که در کنار پذیرایی، نمایی شگفت‌انگیز از شب‌های نورانی شانگهای را برایتان به نمایش خواهند گذاشت. اگر هزینه‌‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید و همچنین زمانتان محدود است، می‌توانید سوار فری‌هایی که به پودونگ می‌رود شوید که تنها ۲ یوان قیمت دارند و در این مسیر، بخشی از خیابان باند را مشاهده می‌کنید.

گشت و گذار در پارک هوانگپو شانگهای (Huangpu Park)

در شمال خیابان باند در نهایت به پارک هوانگپو می‌رسید که یک پارک ساحلی بزرگ با فضای سبز زیباست و خیلی از مردم شانگهای، برای وقت گذرانی به آ‌ن‌جا می‌روند. حتی خیلی از توریست‌ها نیز بعد از خرید و گشت و گذار فراوان، برای استراحت به آن‌جا مراجعه می‌کنند.

البته یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از پارک هوانگپو، دم صبح است که نور خورشید به زیباترین شکل ممکن به این پارک می‌رسد و مردم نیز برای ورزش صبحگاهی به آن‌جا می‌آیند. اما در کل برای گرفتن بهترین عکس‌ها از یک فضای سبز و زیبا در شانگهای، پیشنهاد می‌کنیم اول صبح یا دم غروب خود را به این پارک زیبا برسانید.

 

بهترین بازارهای محلی شانگهای برای خریدی آسان

بازدید از باند ۱۸ (Bund18) شانگهای

یکی از مراکز جذاب در این خیابان، باند ۱۸ است که پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به این ساختمان تاریخی و زیبا بزنید که در حال حاضر به عنوان یک مرکز خرید و فرهنگی به فعالیت می‌پردازد. ساخت این بنا به ۱۹۲۳ میلادی برمی‌گردد و بعد از نوسازی در سال ۲۰۰۶ حالا هم میزبان چندین فروشگاه‌ مجلل، چندین رستوران و کافه‌ی خیلی خوب از جمله یک روف‌تاپ عالی است و همچنین برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی برگزار می‌کنند.

بازدید از موزه‌ها و گالری‌های هنری در باند شانگهای

چند موزه و گالری هنری در این خیابان وجود دارد که بازدید از آن‌ها، جزو فعالیت‌های مهم در باند به شمار می‌آیند. برای مثال در هتل صلح (Peace Hotel) یک موزه کوچک و یک گالری پوسترهای فیلم‌های سینمایی وجود دارد یا هتل خانه آسترو (Astor House Hotel) خود یک موزه نیز محسوب می‌شود و اگر برای صرف شام به آن‌جا بروید، زیبایی این مکان شما را مجذوب خود خواهد کرد. موزه هنر راکباند (Rockbund) که مختص به آثار هنری مدرن بوده و موزه تاریخ وایتان (Waitan) نیز از دیگر گزینه‌ها در باند شانگهای هستند.

 

معرفی ۱۱ کلاب شبانه برتر شانگهای

بازدید از موزه توهمات شانگهای (Museum of Illusions)

این مجموعه تفریحی و جذاب، یکی از جاذبه‌های مدرن و پرطرفدار شانگهای است که می‌توانید در خیابان باند به سراغش بروید. این مکان را می‌توان به نوعی یک موزه سلفی قلمداد کرد که اتاقک‌های مختلف داشته که هر کدام دکوری متفاوت برای عکاسی دارند و با استفاده از تکنیک‌های مختلف و پرسپکتیو، خطای دید را در ذهن بیننده ایجاد می‌کنند و در نهایت به پدید آوردن یک عکس جالب توجه می‌انجامند. این مکان یک مجموعه‌ی بسیار مفرح برای تمامی سنین بوده و برای آن‌هایی که به صورت خانوادگی به تور شانگهای می‌روند، حسابی پیشنهاد می‌شود.

نکاتی در باب بازدید از باند شانگهای

  • موقعیت جغرافیایی: این مکان در راستای خیابان جینلینگ (Jinling) در جنوب پل وایبایدو (Waibaidu) قرار گرفته است. جایی در ساحل غربی رودخانه هانگپو که دسترسی به آن‌جا با انواع وسایل نقلیه عمومی ممکن است.
  • چطور به آن‌جا برویم: شما می‌توانید از مسیر مترو خط ۲ یا ۱۰ به ایستگاه شرق خیابان نانجینگ از خیابان‌های معروف شانگهای (East Nanjing Road Station) رفته و در آن‌جا پیاده شوید. از این محل تا باند تنها ۱۰ دقیقه پیاده راه است.
  • بهترین زمان برای بازدید از این مکان: سه زمان از روز برای بازدید از باند پیشنهاد می‌شود. یکی اول صبح، یکی غروب و البته شب‌ها نیز این مکان، زیبا و چراغانی خواهد بود. همچنین در نظر داشته باشید که شب‌ها این خیابان بسیار شلوغ می‌شود، مخصوصا اگر در روزهای پرطرفدار توریستی و یا آخر هفته‌ها به آن‌جا مراجعه نمایید.

 

سفرهای روزانه از شانگهای (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به باند شانگهای

  • یویوان (Yuyuan): این مکان که با نام باغ شادی نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای زیبا و جذاب از خانه‌های سنتی چینی است که در یک باغ زیبا قرار گرفته و درون این کلان شهر بزرگ، فضایی کاملا متفاوت را شکل می‌دهد.
  • برج تلویزیون اورینتال پرل (The Oriental Pearl TV Tower): این برج یکی از نمادهای شهری شانگهای به حساب می‌آید که امکان بازدید از داخل برج نیز برایتان مهیاست. با رفتن به بالای آن‌جا، یک نمای ۳۶۰ زیبا از باند و رودخانه را می‌توانید تماشا کنید. بازدید از این برج شب‌ها نیز جذابیت خاص خود را دارد.
  • خیابان نانجینگ: شلوغ‌ترین خیابان خرید در شانگهای که مملو از مراکز خرید لوکس و جذاب است و انواع و اقسام رستوران‌ها و کافه‌ها و ... را در خود میزبانی می‌کند.

چند نکته درباره عکاسی در باند شانگهای

برای این که بتوانید، یک عکس کامل از باند بگیرید و در این عکس، ساختمان‌های بلند و بلوار به خوبی پیدا باشد، حتما باید در تورهای کروز شرکت کنید یا به بالای برج تلویزیونی بروید. اما برای عکاسی در خود باند، بهتر است بر اساس نوع عکس‌هایی که می‌گیرید، زمان مناسب را انتخاب کنید. اگر اهل عکس‌های اینستاگرامی هستید، اول صبح برایتان ایده‌آل است و بهتر است با عکاسی با لنز‌های واید، تصویر خود را کنار ساختمان‌های زیبای باند یا کنار آب ثبت کنید.

برای عکاسان حرفه‌ای، در صورت وجود تجهیزات مناسب، شب‌ها را پیشنهاد می‌کنیم. باند شب‌ها با انواع چراغانی‌ها و ساختمان‌هایش، تصویری فوق‌العاده را شکل می‌دهد و با شلوغی‌های معمولش، یک لوکیشین عالی برای عکاسی خیابانی است. عکاسان حرفه‌‌ای، کم‌تر جایی را در طول تور شانگهای، مثل باند پیدا خواهند کرد که بتوانند چنین عکس‌هایی ثبت کنند.

 

جالب‌ترین مکان‌های تاریخی در شانگهای

 

منبع ۱

منبع ۲

۳۰ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران