تفریح های خاص ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
تفریح های خاص ارمنستان

کشور ارمنستان با پیشینه تاریخی باشکوه و فرهنگ غنی که دارد، گزینه‌های متنوعی را برای سرگرم‌ کردن گردشگران خارجی فراهم می‌کند. برخی از این فعالیت‌ها جزو تفریحات خاصی به شمار می‌روند که می‌توانید از میان آنها با حوصله و برنامه‌ریزی، علاقه‌مندی‌های خود را پیدا کرده و تجربیات جدید کسب کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا برخی از تفریح های ارمنستان را همچون شنا در بهترین استخرهای روباز و بازدید از پارک ملی برکه‌ی آرپی به شما معرفی کنیم.

 

تفریح های ارمنستان

در تور ارمنستان شما می‌توانید به سراغ تفریحات معمول مانند پارک‌ها، شهربازی‌ها و کافه‌ها که در اکثر کشورها وجود دارند بروید و یا تجربه تفریحاتی را داشته باشید که مختص این کشور است. از جمله تفریح های ارمنستان می‌توان به پرش با پاراگلایدر، تله‌کابین و اسب‌سواری اشاره کرد. در ادامه می‌خواهیم درباره رستوران‌گردی و غذاهای محلی ارمنی‌ها، موزه‌گردی در ارمنستان، تماشای نمایش در خانه اپرای ایروان، تماشای ستاره‌ها در رصدخانه اخترفیزیک بیوراکان، تفریح در پارک‌های قدیمی شوروی، خرید در بازار سنتی ورنیساژ ایروان، گشت و گذار شهری، بازدید از بزرگترین و قدیمی‌ترین کلیساهای ارمنستان، بازدید از مسجد در ارمنستان، تماشای فواره‌های رقصنده در میدان جمهوری و بازدید از مجموعه فرش شوشی در ایروان بیشتر بخوانیم.

 

رستوران گردی و لذت بردن از غذاهای ارمنی

اولین کاری که هر گردشگری در سفر با تور ارمنستان انجام می‌دهد، مزه کردن غذاهای خوشمزه آن است.  به طوری که رستوران‌گردی یکی از محبوب‌ترین تفریح های ارمنستان به شمار می‌رود. ارمنستان بهترین غذاها را در جهان دارد. همچنین تنوع غذایی نیز در این کشور بسیار گسترده بوده و توریست‌ها می‌توانند انواع خوراکی‌های گوشتی، سبزیجات و همچنین شیرینی های خوشمزه را در آن مزه کنند. همین امر سبب شده تا این کشور رستوران‌های زیادی را برای سرو انواع غذاهای ارمنستان داشته باشد. مهم نیست که چه نوع غذایی را دوست دارید و یا چه قدر بودجه برای وعده‌های غذایی خود کنار گذاشته‌اید. در هر صورت ارمنستان گزینه‌های متنوعی برای ارائه به شما خواهد داشت. شاید برای کسی که در یک روز طولانی بسیاری از جاهای دیدنی ارمنستان گشته است هیچ‌چیز به اندازه یک غذای خوشمزه جذاب و دلپذیر نباشد.

 

شنا در بهترین استخرهای روباز در ارمنستان

 

موزه‌گردی در ارمنستان

پیشینه تاریخی غنی ارمنستان سبب شده تا در این کشور شاهد موزه‌های متنوع، جذاب و دیدنی بسیاری باشیم. به خصوص در شهر ایروان، پایتخت ارمنستان، تعداد زیادی موزه وجود دارد و همه آنها بسته به چیزی که به آن علاقه دارید، چیزهای متفاوتی را به نمایش می‌گذارند. به خصوص در روزهای بارانی یا سرد موزه‌گردی یکی از بهترین تفریح های ارمنستان برای سرگرم شدن است. حتی اگر به دنبال یک سفر اقتصادی به ارمنستان هستید  موزه‌ها می‌توانند انتظارات شما را برآورده کنند. چرا که برخی از موزه‌های ملی در روزهای تعطیل ورودی دریافت نکرده و بازدید از آن‌ها برای عموم مردم آزاد است. در زیر به چند مورد از معروف‌ترین موزه‌های ارمنستان اشاره می‌کنیم:

  • گالری ملی و موزه تاریخ ارمنستان (National Gallery & History Museum of Armenia)
  • موزه ماتنداران (Matenadaran Museum)
  • موزه کومیتاس (The Komitas Museum)
  • خانه موزه آوتیک ایسااکیان (Avetik Isahakyan House Museum)
  • موزه خانه آرام خاچاتوریان (Aram Khachaturyan House Museum)
  • قلعه و موزه اربونی (Erebuni Fortress & Museum)
  • موزه پاراجانف (Parajanov Museum)

 

تماشای نمایش در خانه اپرای ایروان

یکی دیگر از تفریح های ارمنستان برای انجام به خصوص در یک روز بارانی در ایروان، تماشای نمایش در خانه اپرای ایروان است. خانه اپرای ایروان تقریبا در اغلب روزها نمایش‌های متنوعی را از اپرای ملی گرفته تا باله یا ارکستر فیلارمونیک به نمایش می‌گذارد. همچنین برخی شب‌ها نمایش جاز در آن اجرا می‌شوند که هر کدام به نوبه خود بسیار جذاب بوده و شما را ساعت‌ها سرگرم‌ خواهند کرد.

 

تماشای ستاره‌ها در رصدخانه اخترفیزیک بیوراکان

رصدخانه اخترفیزیکی بیوراکان (Byurakan Astrophysical Observatory) که به اختصار BAO نامیده می‌شود از جمله مکان‌هایی است که تجربه بسیار متفاوتی را در میان تفریح های ارمنستان در بر خواهد داشت. این رصد خانه در سال ۱۹۴۶ در دوران اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد و در دامنه کوه آراگاتز، بلندترین قله ارمنستان قرار دارد. این مکان در شب‌های صاف ستاره‌ها را رصد کرده و لحظات بسیار خاصی را برای علاقه‌مندان رقم می‌زند. فقط توجه داشته باشید که قبل از رفتن به آنجا بهتر است هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. چرا که در صورت مه‌آلود بودن آسمان امکان تماشای ستاره‌ها چندان ممکن نخواهد بود.

 

جذاب‌ترین کارها در ارمنستان

 

تفریح در پارک‌ها قدیمی شوروی در ارمنستان

رفتن به پارک‌ها در هر مقصد گردشگری می‌توانند گزینه‌ای بسیار سرگرم‌کننده از میان لیست تفریح های ارمنستان باشند. ایروان نیز از این قافله عقب نمانده و پارک‌های سرسبز و دنج متنوعی را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. به خصوص در سفر به ایروان فرصت بازدید از پارک‌های متنوع بسیاری را خواهید داشت. مخصوصا اگر به همراه خانواده و کودکانتان سفر می‌کنید، پارک‌های ارمنستان قطعا باید در لیست مکان‌های اصلی برای تفریح و سرگرمی شما قرار بگیرند. چرا که کودکانتان فرصت سرگرم شدن در فضای پارک‌ها را داشته و شما نیز می‌توانید از طبیعت و محیط اطراف نهایت لذت را برده و به آرامش برسید.

 

خرید در بازار سنتی ورنیساژ ارمنستان

بدون شک هر گردشگری دوست دارد که بخشی از زمان خود را به خرید کردن در سفر اختصاص دهد و شاید بتوان گفت که جزو محبوب‌ترین تفریح های ارمنستان به شمار می‌رود. خوشبختانه مراکز خرید ارمنستان بسیار زیاد بوده و عاشقان خرید می‌توانند در طول سفر به این مقصد گردشگری انتظارات خود را برآورده کنند. البته توصیه می‌کنیم در بین مراکز خرید لوکس و مدرن حتما سری به بازارهای سنتی و محلی ارمنستان نیز بزنید. چرا که این‌ها جاهایی هستند که در کنار خرید فرصت آشنا شدن با فرهنگ مردم محلی را نیز از نزدیک خواهید داشت. بازار ورنیساژ یکی از معروف‌ترین گزینه‌ها برای خرید سوغاتی و گشت و گذار در بین غرفه‌های سنتی است. بازار ورنیساژ در طول هفته باز بوده اما یکشنبه‌ها شکوه و جذابیت دو چندانی پیدا می‌کند. این بازار در نزدیکی میدان جمهوری ایروان قرار دارد. حتی اگر اهل خرید هم نباشید توصیه می‌کنیم بازدید از این بازار را در سفر به ایروان از دست ندهید. در صورت خرید نیز نهایت استفاده را از مهارت چانه‌زنی خود بکنید.

 

گشت و گذار شهری در ایروان، پایتخت ارمنستان

اصلی‌ترین مقصد گردشگری در کشور ایروان، پایتخت این کشور است. به طوری که اگر قصد دارید که سفر کوتاهی به تور ارمنستان داشته باشید قطعا باید اقامتی در ایروان داشته باشید. ایروان به تنهایی گزینه‌های متنوعی از تفریح های ارمنستان را همچون خرید، طبیعت گردی، موزه‌گردی و غیره گرفته تا بازدید از کلیساهای تاریخی و باشکوه را در اختیار توریست‌ها قرار می‌دهد. همچنین در اطراف ایروان نیز جاذبه‌های گردشگری متنوعی مانند دریاچه سوان، معبد گارنی، صومعه گغارد و ... برای بازدید وجود دارند! چنانچه ایروان را انتخاب کردید،  نهایت استفاده را از زمان خود داشته باشید. به پیاده‌روی و قدم زدن در سطح شهر رفته و از هنرهای خیابانی ایروان لذت ببرید. فراموش نکنید که ایروان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این کشور بوده و شما محله‌های تاریخی و بناهای باستانی زیادی را برای تماشا در آن پیدا خواهید کرد. بد نیست سری هم به مطلب مربوط به جاهای دیدنی ایروان بزنید تا با مهمترین جاذبه‌های این شهر زیبا آشنا شوید.

 

بازدید از پارک ملی برکه‌ی آرپی در ارمنستان

 

بازدید از بزرگترین کلیسای ارمنستان

کلیساها نقش بزرگی در ارمنستان دارند. به عنوان اولین ملتی که مسیحیت را پذیرفت، تعجب آور نیست که بدانید بیش از ۴۰۰۰ کلیسا در این کشور کوچک وجود دارد. بزرگترین آنها در کنترون ایروان قرار داشته و کلیسای جامع سنت گریگوری روشنگر (Saint Gregory the Illuminator Cathedral) نام دارد. این کلیسای دیدنی به خصوص در شب به دلیل نورپردازی‌های زیبا بسیار جذاب شده و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. بازدید از این کلیسا رایگان بوده و اگر به معماری ارمنی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم هرگز فرصت رفتن به آن را در این سفر از دست ندهید. کلیساگردی یکی از متفاوت‌ترین تفریح های ارمنستان به شمار می‌رود.

 

بازدید از قدیمی‌ترین کلیسای ارمنستان

در گوشه خیابان‌های سیات نوا و ابوویان، قدیمی‌ترین کلیسای ایروان را خواهید دید. کلیسای مادر خدا مقدس کاتوگیکه (Katoghike Holy Mother of God Church) یک کلیسای کوچک قرون وسطایی است. بر اساس خط‌هایی که بر روی یکی از دیوارهای کلیسای کاتوگیکه حک شده است، قدمت بنای باقی مانده به سال ۱۲۶۴ برمی‌گردد. در سال ۱۹۳۶، کلیسای دیگری که در همین مکان قرار داشت برای ساختن ساختمان‌های مسکونی و یک موسسه زبان‌شناسی تخریب شد. اما در جریان تخریب، کلیسای دیگری کشف شد که در ساختار کلیسای بزرگ محصور شده بود.

 

زیباترین نقاط ارمنستان برای بازدید

 

بازدید از تنها مسجد ارمنستان

ارمنستان کشوری مسیحی است. به طوری که اسلام در اقلیت آن قرار دارد. به همین دلیل پیدا کردن بناهای مذهبی دیگر در آن کمی دشوار است. با این وجود مسجدی زیبا و دیدنی در ایروان قرار دارد که به مسجد کبود (Blue Mosque) شهرت داشته و بنایی متعلق به قرن هجدهم است. این مسجد نه تنها از لحاظ مذهبی بلکه از نظر تاریخی نیز از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است. گفته می‌شود پس از استقلال ارمنستان در سال ۱۹۹۱، این مسجد با حمایت دولت ایران بازسازی شد و دوباره به عنوان مسجد شروع به کار کرد و برای بسیاری از ایرانیان مقیم ایروان خدمات‌رسانی کرد. دیدن مسجد در یک کشور مسیحی می‌تواند یکی از جالب‌ترین تفریح های ارمنستان در زمینه مذهبی به شمار برود.

 

تماشای فواره‌های رقصنده در میدان جمهوری ایروان، ارمنستان

اگر از بازدید بناهای تاریخی ارمنستان و کلیساها در ایروان خسته شده‌اید، وقت آن رسیده تا به سمت میدان جمهوری رفته و در آنجا به تماشای تماشای فواره‌های رقصنده بنشینید. هر شب، یک فواره و نمایش نور در میدان جمهوری، درست روبروی موزه ملی برگزار می‌شود. موسیقی پخش شده هر چند وقت یک‌بار تغییر می‌کند که موسیقی‌های ارمنی سهم اصلی را در این نمایش‌ها دارند. در صورت تمایل می‌توانید بر روی صندلی‌های اطراف میدان نشسته و چند دقیقه‌ای را به تماشای این فواره‌ها بپردازید. در این میدان شاهد توریست‌های بسیار زیادی خواهید بود که از سرتاسر دنیا برای گشت و گذار به ارمنستان آمده‌اند. دیدن این فواره‌ها را می‌توان به عنوان آرامش‌بخش‌ترین تفریح های ارمنستان به شمار آورد.

 

بهترین کافه‌های ایروان در سال ۲۰۲۲

 

بازدید از مجموعه فرش شوشی در ایروان، ارمنستان

یکی از تفریح های ارمنستان رایگان که فرصت لذت بردن از آن را خواهید داشت، بازدید از مجموعه فرش شوشی در ایروان است. مجموعه فرش شوشی در یک ساختمان دولتی درست روبروی بازار سنتی ورنیساژ، در موزه ملی موسسه معماری الکساندر تامانیان واقع شده است. این مجموعه متعلق به وردان استساتریان است. او به مدت ۲۰ سال از خانواده‌های ساکن روستاهای مختلف آرتساخ و آرتساخی‌های مقیم اروپا فرش می‌خرید. مجموعه حاضر دارای ۷۱ نمونه فرش منحصر به فرد می‌باشد. نقطه عطف این نمایشگاه قدیمی‌ترین فرش مجموعه است که قدمتی در حدود ۳۵۰ ساله دارد.

 

منبع

 

۱۳ دی ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 06 شهریور 1402)

نظرات کاربران