تفریحات زمستانی در سفرهای داخلی

جاذبه‌های گردشگری داخلی
تفریحات زمستانی در سفرهای داخلی

کشورمان ایران، دارای مناطق جغرافیایی متنوعی بوده که باعث می‌شود، انتخاب‌های ما برای تفریحات زمستانی تنوع بی‌نظیری داشته باشد. همان‌طور که در ارتفاعات می‌توانید، اسکی و ورزش‌های زمستانی را تجربه کنید، در همین فصل امکان شنا در آب‌های خلیج فارس و تفریحات آبی در سواحل جزایر جنوبی را نیز دارید. بر همین اساس، ما لیستی از تفریحات مختلف در زمستان‌های ایران را برای شما گرد آورده‌ایم تا در تورهای داخلی، بتوانید به سراغشان بروید و فصل زمستانی شاد را سپری نمایید.

 

اسکی و ورزش‌های برفی در ایران

این بخش از نوشته به دو قسمت تقسیم می‌شود، ابتدا باید از تفریحات زمستانی که بیشتر در ایران مورد استقبال قرار گرفته برایتان بگوییم و سپس بهترین پیست‌های اسکی در شهرهای مختلف را برایتان لیست کنیم.

بهترین ورزش‌ها و تفریحات برفی در ایران

اسکی و اسنوبورد

وقتی به ورزش‌های برفی فکر می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهن هر کس می‌رسد، اسکی و اسنوبورد خواهد بود. خوشبختانه، پیست‌های هیجان انگیز متعددی در ارتفاعات سفید پوش ایران هستند که می‌توانید برای اسکی به آن‌جاها مراجعه کنید. اگر چه بهتر است امکانات این ورزش را برای خود تهیه کنید، با این وجود در اغلب پیست‌های معروف همچون پیست توچال یا دیزین، امکانات هر دوی این ورزش‌ها را به علاقه‌مندان اجاره می‌دهند.

 

جذاب‌ترین مقاصد جنوب ایران

تیوپ سواری

ارزان‌ترین و برای خیلی‌ها مفرح‌ترین فعالیت در ارتفاعات برفی، تیوپ سواری است. برای انجام این تفریح که هم به صورت تکی هم چند نفره می‌توان انجام داد، به چیز زیادی احتیاج ندارید جز یک تیوپ بزرگ برای سر خوردن از شیب‌های برفی و لغزنده که حتی همین تیوپ‌ها را هم می‌توانید در محل‌هایی که برای انجامش می‌روید، اجاره کنید.

کوه پیمایی و صخره نوردی

این دو فعالیت بیشتر برای حرفه‌ای‌هایی است که در این زمینه فعالیت دارند، هر چند کوه پیمایی در مسیرهای برفی برای افراد آماتور نیز ممکن است. صخره نوردی در محیط‌های برف و یخ در کنار خطرناک بودن، از جمله کارهای فوق‌العاده جذاب برای افرادی‌ست که در این زمینه مهارت دارند. یکی از جاهای محبوب برای انجام آن نیز آبشار پریشان در کرمانشاه بوده که به خاطر سرمای بسیار زیاد این منطقه، آبشار یخ می‌زند و امکان صعود از آن ممکن خواهد بود.

 

بهترین نقاط قشم برای عکاسی

اسنوموبیل

یکی از تفریحات هیجان‌انگیز و البته گران‌قیمت زمستانی که با وسایل نقلیه مخصوص به همین نام انجام می‌گیرد و شبیه به موتورهای تک نفره است که به جای چرخ، تجهیزات مناسب برای حرکت در برف را دارد. البته این تجهیزات را در هر جایی از ایران پیدا نمی‌کنید و فقط دو سه جا هستند که دارای چنین امکاناتی در ایرانند.

تله سیژ و تله کابین

این دو فعالیت از بسیاری جهات شبیه به هم هستند. تنها تفاوت آن‌ها این است که تله سیژ دارای کابین نبوده و فقط چیزی شبیه به صندلی دارد و این که تله کابین عموما به ارتفاع بالاتری می‌رود. سوار شدن به تله کابین در روزهای برفی، جدا از جذابیت همیشگی، مناظر برفی را نیز پیش روی شما به تصویر می‌کشد، که لذت دو چندانی را برایتان به همراه دارد.

 

معروف‌ترین کلیساهای ایران

بهترین پیست‌های اسکی و محل‌های مناسب برای ورزش‌های زمستانی

جدا از فعالیت‌های که به شما معرفی کردیم، کارهای دیگری همچون زیپلاین، بازی‌های برفی و خیلی کارهای دیگر را نیز می‌توان به انجام رساند. اما کجاها برای چنین فعالیت‌هایی مناسب‌تر هستند؟

توچال

این منطقه دارای سه پیست مختلف بوده که در ارتفاع بیش از ۳۵۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته‌اند. این مجموعه یکی از مجهز‌ترین نقاط ایران برای انجام تفریحات زمستانی به حساب می‌آید و دارای تجهیزاتی از جمله تله سیژ و تله اسکی است. تجهیزات مدرن در کنار تنوع مسیرهای مختلف برای اسکی و اسنوبورد و همچنین جاهایی برای انجام دیگر تفریحات برفی، از جمله امتیازات توچال هستند.

پیست اسکی شیرباد

اگر در طول زمستان به تور مشهد می‌روید، می‌توانید در مجموعه پیست اسکی شیرآباد انواع ورزش‌ها و تفریحات زمستانی را تجربه نمایید. این مجموعه تفریحی در دامنه‌های برفی استان خراسان، فاصله چندانی تا مشهد ندارد و دارای امکانات گسترده برای انواع تفریحات زمستانی است. مجموعه‌ای که با هزینه‌ی بسیار بالا ساخته شده و دارای امکانات نسبتا مدرنی است.

پیست اسکی شمشک

شمشک ۵۷ کیلومتری تهران واقع شده و بخشی از شهرستان شمیرانات محسوب می‌شود و یکی از برترین پیست‌های اسکی در ایران به شمار می‌رود. این مجموعه بین‌المللی جزو پیست‌های مجهز در کشور به حساب می‌آید و دارای تله اسکی، تله سیژ و نورافکن است، نورافکن‌هایی که به خوبی هوا را در ساعات تاریکی نیز روشن ساخته و امکان استفاده از پیست اسکی در شب را نیز خواهید داشت. با توجه به وجود هتل‌های بسیار خوب در این مجموعه، این امکان برای کسانی که شب را در مجموعه می‌مانند، بسیار مفید خواهد بود.

 

راهنمای سفر ارزان به قشم

پیست اسکی دیزین

یکی دیگر از پیست‌های بسیار معروف کشور که در نزدیکی شهر تهران و کرج بوده و از جمله برترین‌ها در خاورمیانه محسوب می‌شود. مجموعه‌ای بسیار بزرگ که شامل ۲۳ پیست مختلف و بسیاری امکانات تفریحی و رفاهی است. با توجه به شرایط آب و هوایی، پیست دیزین، بیشترین مدت زمان فعالیت در میان پیست‌های دیگر در کشور را دارد و البته در روزهای گرم سال نیز با پیست چمن، زمین تیراندازی با کمان و خیلی فعالیت‌های دیگر، از گردشگران پذیرایی می‌کند.

پیست اسکی خور

این پیست در نزدیکی سد کرج و در کنار روستایی باستانی به همین نام قرار گرفته است. پیست اسکی خور در ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا واقع شده و دو مسیر مجزا دارد که برای افرادی با مهارت‌های مختلف مناسب هستند. خور خیلی از کرج دور نیست و دسترسی به آن‌جا نیز راحت خواهد بود.

 

راهنمای سفر ماه عسل در جزیره کیش

پیست اسکی تاریک دره

تاریک دره در ۱۰ کیلومتری همدان و دامنه‌های کوه الوند قرار گرفته و دارای تله سیژ و بالابر است. این مجموعه جدا از پیست‌ اسکی و امکانات تفریحی، مهمان سرایی بزرگ، رستوران و کلاس‌های آموزشی داشته و از جمله جاهای عالی برای تجربه ورزش‌های زمستانی در ایران به حساب می‌آید. اگر در تورهای داخلی خود، سفر به همدان را در زمستان انتخاب کرده‌اید، به راحتی به پیست اسکی تاریک دره رفته و یک روز خود را به ورزش‌های زمستانی جذاب و لذت بخش اختصاص دهید.

آب گرم اردبیل در دمای زیر صفر درجه

اردبیل شهری کوهستانی و سرد است تا حدی که تابستان‌های خنک و دلپذیرش، جمعیت توریست‌های قابل توجهی را به آن‌جا می‌کشد. اما زمستان‌های سرد این شهر چرا جذاب هستند؟ به این خاطر که می‌توانید، در سرعین که حدودا ۳۰ کیلومتر از اردبیل دور است، آبتنی در آب چشمه‌های آب گرم معدنی را تجربه کرده و یک تجربه متفاوت در زمستان داشته باشید. البته تفریحات دیگری همچون بازدید از دریاچ یخ زده شورابیل، رفتن به پیست آلوارس در دامنه‌های کوه سبلان و انجام تفریحات زمستانی و تماشای آبشار یخ زده در روستای سردابه نیز جزو انتخاب‌های شما در این سفر خواهد بود.

بازدید از دریاچه یخ زده زریوار در کردستان

اگر علاقه‌مند هستید تا از دریاچه‌ای یخ زده در زمستان بازدید کنید، باید سری به کردستان زیبا بزنید. دریاچه زریوار در کردستان، هر سال زمستان با سر رسیدن سرمای هوا یخ زده و منظره‌ای فوق‌العاده زیبا را شکل می‌دهد. خوشبختانه مسیر رسیدن به این دریاچه راحت بوده و به راحتی با ماشین به آن‌جا می‌رسید، اما نباید فراموش کنید که یخ سطح دریاچه آن‌قدر ضخامت ندارد که روی آن راه بروید و ممکن است زیرپایتان بشکند. پس به روی دریاچه نرفته و تنها به لذت بردن از منظره و عکاسی بسنده کنید.

 

بهترین هتل‌ها و ویلاهای استخردار قشم

تور قشم یا کیش برای لذت بردن از هوایی گرم در زمستان

یکی از امتیازات کشورما این است که در سفر به مقاصد داخلی، شما آب و هوای مختلف در فصول متفاوت را تجربه می‌کنید، مخصوصا اگر زمستان بخواهید به جایی سفر کنید، انتخاب‌های متنوعی پیش رو دارید. برای مثال، وقتی در کردستان دریاچه‌ای یخ زده در سرمای چند درجه زیر صفر را مشاهده می‌کنید، همان زمان با رفتن به تور کیش، می‌توانید در سواحل خلیج فارس شنا کنید و به تفریحات آبی بپردازید. کیش فرصت‌های تفریحی زیادی پیش روی شما می‌گذارد و با توجه به این که در این فصل، از آن گرمای بیش از حد تابستان‌های این جزیره هم خبری نیست، خیلی راحت‌تر می‌توانید به گشت و گذار و انجام تفریحات مختلف بپردازید.

تور قشم نیز شرایط مشابهی دارد. با این تفاوت که جاذبه‌های گردشگری قشم بسیار بیشتر هستند و نقاط زیادی وجود دارند که در سفر به این جزیره‌ی زیبا، امکان بازدید از آن‌ها را دارید. از دره ستارگان قشم و جنگل حرا گرفته تا سواحل دنج و آفتابی، همه چیز برای داشتن سفری ایده‌آل مناسب خواهد بود. جزیره هرمز، بندرعباس و به طور کلی مناطق گرم‌سیر، فرصتی متفاوت برای تورهای داخلی هستند که در سرمای زمستانی که اغلب مناطق کشور را فرا گرفته‌اند، آب و هوایی گرم را عرضه می‌کنند.

شیراز؛ انتخابی متفاوت برای سفری زمستانی

شیراز از آن شهرهایی نیست که زمستانش را برای سفر پیشنهاد کنند و همیشه به بهارهای جذابش معروف بوده. اما برای آن‌هایی که به دنبال یک مقصد متفاوت در زمستان هستند، تور شیراز را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خلوت‌ترین زمان ممکن برای سفر به شیراز که در آرامش امکان بازدید از مناطقی همچون پرسپولیس، مسجد نصیرالملک، بازار وکیل، آرامگاه‌های حافظ و سعدی، باغ ارم و ... را خواهید داشت و می‌توانید با پوشیدن لباس گرم در روزهای ارزان‌تر سال، از شهرهای باستانی و جاذبه‌های تاریخی دیدن کنید. دلیل انتخاب شیراز در انتهای نوشته‌ی امروزمان نیز، خلوت‌تر و ارزان‌تر بودن شیراز در روزهاست.

 

امن‌ترین شهرهای ایران برای سفر انفرادی

منبع ۱

منبع ۲

۲۸ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران