دسر های گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
دسر های گرجستان

گرجستان، یک دیگ ذوب فرهنگ غذایی در جهان بوده و برترین و لذیذترین مجموعه از خوراکی‌ها را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. دسرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و معروف‌ترین دسر های گرجی، جایگاهی ویژه در این فرهنگ غذایی دارند. این خوراکی‌های لذیذ، اغلب زینت بخش رویدادهای تاریخی، فرهنگی و جشن‌ها بوده و در عین حال ساعاتی مفرح را در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی رقم می‌زنند.

 

آشنایی با بهترین دسرهای گرجستان

دسر های گرجی که یکی از جذابیت‌های سفر با تور گرجستان به شمار می‌آیند، به لحاظ مواد اولیه بسیار غنی بوده و انواع محصولات لبنی، میوه‌ها، آجیل‌ها، عسل، آرد ذرت و گیاهان معطر در تهیه آنها استفاده می‌شوند. هر چند باید گفت برخی از دسرهای این خطه، از فرهنگ سایر ملل وام گرفته شده‌اند که از آن میان می‌توان به حلوا و باقلوا اشاره کرد.

 

پلاموشی

Pelamushi یکی از بهترین دسر های گرجی است که با آب انگور فشرده و تغلیظ شده، شکر و آرد الک شده (در غرب کشور از آرد ذرت و در شرق کشور از آرد گندم) تهیه می‌شود. مایع را به تدریج حرارت می‌دهند تا غلیظ شود و سپس در ظروف سرو، کاسه‌ها یا قالب‌های کم عمق می‌ریزند تا پس از سرد شدن، شکل‌های جذابی به وجود بیاید. در نهایت این پودینگ ژله‌ای، با انواع مغزها و دانه‌ها تزیین می‌شود.

این دسر خوشمزه به راحتی در اغلب کافه‌ها و رستوران‌های گرجستان پیدا می‌شود. درنظر داشته باشید که در تهیه این خوراکی لذیذ، معمولا انگور قرمز استفاده می‌شود و انگور سفید فقط برای پلاموشی‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مراسم عروسی سرو می‌شوند تا نمادی باشد بر پاکی عروس!

کرکتی 

 Korkoti، یک غذای سالم و خوش طعم و تشریفاتی است که از گرجستان شرقی نشات گرفته و عمدتا برای مراسم بزرگداشت یا خاکسپاری یا عید پاک تهیه می‌شود. این فرنی، یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای گرجی است که با نام‌هایی نظیر تساندیلی و کولیو نیز شهرت دارد. هر منطقه از گرجستان، کرکتی منحصر به فرد خود را تهیه می‌کند. با اینحال دانه گندم، کشمش و عسل از مواد پایه این دسر به شمار می‌آیند.

در تهیه این خوراکی، دانه‌های گندم به مدت ۶ ساعت و یا یک شب تا صبح در آب خیسانده می‌شوند و سپس به آرامی و به مدت یک ساعت حرارت داده شده و پخته می‌شوند. در نهایت عسل، شکر و کشمش و گاهی گردو به آن اضافه شده و نتیجه حاصل، به صورت سرد سرو می‌شود.

 

غذاهای سنتی گیاهی گرجستان

مدکی

این کیک، از دسرهای روسیه الهام گرفته شده و نام اصلی آن medovik است. با این حال در مقایسه با دستور تهیه سنتی، در گرجستان این کیک را معمولا با خامه شیر به جای خامه ترش تهیه می‌کنند. این دسر به ویژه زمانی که با استفاده از عسل ارگانیک درست شود، بسیار خوشمزه بوده و از محبوب‌ترین دسرهای گرجستان به شمار می‌آید.

در تهیه این دسر، لایه‌های کیک خشک و خامه روی هم چیده می‌شوند و نتیجه نهایی، با آجیل و عسل تزئین می‌شود.  مدوکی، معمولا برای مناسبت‌های مختلف درست می‌شود. اما آنقدر لطیف و خوشمزه است که در روزهای معمولی نیز نمی‌توان از خوردن آن خودداری کرد. می‌توانید آنرا در بیشتر کافه‌ها و کیک فروشی‌ها در تمام طول سال بیابید.

چورچخلا 

Churchkhela یکی از پرطرفدارترین دسرهای گرجستان بوده و از ظاهری شمع مانند برخوردار است. این شیرینی خوشمزه که از منطقه کاختی گرجستان سرچشمه گرفته، با فرو بردن آجیل‌هایی نظیر بادام، گردو، فندوق و کشمش و حتی شکلات در شیره میوه همچون شیره انگور تهیه می‌شود. بدین صورت که ابتدا، ترکیب آرد و شیره انگور جوشانده می‌شوند. سپس آجیل‌های ریسه شده ودر این مخلوط گرم فرو برده می‌شوند.

ریسه‌های نهایی به مدت ۵-۶ دقیقه آویزان شده و پس از خشک شدن، نخ آنها بیرون کشیده می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این خوراکی، بسیار ماندگار بوده و در سراسر گرجستان به فروش می‌رسد. خصوصا می‌توانید در سفر با تور تفلیس یا تور باتومی آنرا در بازارها بیابید.

کاکلوچا 

Kaklucha، یکی دیگر از برترین دسر های گرجی است که با گردو و شکر کاراملی تهیه می‌شود. این دسر که از طعمی بی نظیر برخوردار است، به شکل آب نبات مینیاتوری بوده و ظاهری سخت و درونی خامه‌ای شکل همراه با یک تکه گردو دارد. این دسر در برخی از کافه‌های مطرح گرجستان، از جمله کافه لیلا در تفلیس به فروش می‌رسد و برخلاف سایر دسرها، به راحتی قابل دسترسی نیست.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای گرجی در سفر به تفلیس

گزیناکی

Gozinaki، یکی از دسر های گرجی سنتی با بافتی ترد است که با مغزهای سرخ شده عسلی و کاراملی مانند گردو، بادام، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، کنجد و یا فندق درست می‌شود. این خوراکی شیرین، اغلب به شکل الماس بریده می‌شود و به طور سنتی در کریسمس و سال نو مورد استفاده قرار می‌گیرد. منشا این دسر خوشمزه، منطقه گوریا بوده و البته در تمام گرجستان طرفداران بسیاری دارد. این خوراکی، اغلب در طول زمستان در کافه‌ها و سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود و در نهایت، بهترین گزیناکی‌ها از عسل کوهی تهیه می‌شوند.

باقلوا

باقلوا یا پخلوا، یکی از خوشمزه‌ترین دسرهاست که در بسیاری از رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌های دنیا یافت می‌شود. اغلب کشورها می‌توانند حق رجزخوانی در مورد این دسر شیرین را داشته باشند، زیرا تاریخچه باقلوا به خوبی مستند نشده است و منشا آن معلوم نیست. با اینحال این گزینه، دسر ملی بلغارستان، یونان، ترکیه و در بالکان (آلبانی، بوسنی، صربستان، مقدونیه، کرواسی و رومانی)، خاورمیانه و همچنین مغرب زمین است. و البته در میان دسر های گرجی‌ها، آذری‌ها، ارمنی‌ها و قبرسی‌ها نیز حضور دارد.

و اما باقلوای گرجی از لایه‌های متعدد خمیر فیلو آغشته به کره، ادویه‌هایی نظیر هل یا دارچین (یا میوه خشک) و مغزهای خرد شده مانند پسته درست می‌شود. و نتیجه نهایی برخلاف باقلوای ترکی، با شربت پوشانده نمی‌شود تا بافتی سفت و خشک داشته باشد. البته باقلوای آجاری، از این قاعده مستنثی بوده و بسیار شبیه باقلوای ترکی و شیرین و چسبناک است. قبل از سرو، دسر را به صورت مثلثی برش داده و گاهی با مغزهای درشت آسیاب شده تزئین می‌کنند.

 

بهترین رستوران‌های غذای گیاهی باتومی

کادا

Kada یا قادا، یکی از لذیذترین دسرهای گرجستان بوده و هر منطقه از این کشور، دستور پخت مخصوص به خود را دارد. هر چند منشا آن، منطقه مسختا است. برای تهیه این دسر نوستالژیک و پای مانند، از کره آب شده، آرد الک شده و نمک یا شکر، زرده تخم مرغ، خامه ترش و گوشت خوک استفاده می‌شود و در نهایت کادا را گرم با یک فنجان چای یا شیر سرو می‌کنند.

این کیک شیرین قوی و خوش طعم گرجی، معمولا در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف (بسته به منطقه) و برای تعطیلات مذهبی تهیه می‌شود. می‌توانید آنرا به صورت پرشده، ساده یا پفکی پیدا کنید. این گزینه برای صبحانه نیز بسیار محبوبیت داشته و بافت غلیظ و طعم مغذی آن، کالری مورد نیاز برای کسب انرژی در طول روز را در اختیارتان قرار می‌دهد.

حلوا در گرجستان

نقش حلوا یا Khalva، بعنوان یک دسر اصلی در طول قرن‌ها و فرهنگ‌های بسیار گسترده است و به سختی می‌توان گفت که متعلق به یک ملیت خاص است. با این حال در دنیای پس از استعمار شوروی، حلوا به طور انحصاری به یک نوع دسر مبتنی بر دانه یا آجیل در گرجستان اشاره دارد. این دسر که عمدتا از آجارا و سامتسخه-جاواختی نشات گرفته شده، از ترکیب و حرارت دادن آرد ذرت یا گندم و کره آب و شکر تهیه می‌شود.

 

بهترین رستوران‌های باتومی

نازوکی

نان شیرین Nazuki، که از پرطرفدارترین دسر های گرجی است، با ترکیبی از ادویه‌جات، ترشی‌جات و کشمش درست می‌شود و دارچین، میخک، گشنیز و جوز هندی آنرا به نحوی مطلوب طعم‌دار می‌کنند. برای تهیه آن شیر ولرم، مایه خمیر و شکر را ترکیب کرده و به مدت ۱۰ دقیقه هم می‌زنند تا کف کند. سپس تخم مرغ، کره ذوب شده، شکر، نمک، ادویه‌جات و عصاره وانیل را به آن می‌افزایند و آنقدر آرد اضافه می‌کنند تا خمیر نرمی به دست آید.

این گزینه، به‌ طور سنتی، در فر سنگی استوانه‌ای شکل پخته می‌شود که روی آن باز است و از پایین گرم می‌شود و خمیر نان را به دیواره‌های داخلی این فر می‌زنند و می‌پزند. این نان‌ها از داخل نرم بوده و  پوسته‌ای نازک و براق دارند.

در برخی از نقاط مختلف گرجستان (خصوصا شرق به غرب کشور)، می‌توانید فروشندگان خیابانی بسیاری را پیدا کنید که این نان را بعنوان یکی از بهترین دسرهای گرجستان می‌فروشند. اما منطقه شیدا کارتلی، به ارائه این نان شهرت بیشتری دارد. بعلاوه برخی بیکری‌های تفلیس نیز، این گزینه را به فروش می‌رسانند.

پاسکا

Paska نوعی نان عید پاک است و بطور سنتی، در کشورهایی رواج دارد که پیوندهای مذهبی یا فرهنگی با ارتدکس شرقی و امپراتوری بیزانس باستان دارند. در واقع نان پاسکا، یک عنصر سنتی برای تعطیلات عید پاک در اوکراین، ارمنستان، بلاروس، رومانی، روسیه، گرجستان، مولداوی و بخش‌هایی از بلغارستان و همچنین ترکیه و ایران به شمار می‌آید. بعلاوه در کشورهای دارای جمعیت مهاجر در اروپای شرقی مانند ایالات متحده، کانادا و بریتانیا نیز مصرف می‌شود.

در گرجستان می‌توانید در روزهای یکشنبه عید پاک، نان‌های کوچک پاسکا را از سوپرمارکت‌ها خریداری کنید و البته گزینه‌های بزرگ‌تر در خانه‌ها طبخ می‌شوند. در ضمن برای طعم‌دار کردن این شیرینی خشک، از کانفیت و گاهی از کشمش استفاده می شود.

و در نهایت از دیگر دسرهای گرجستانی محبوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پونچیکی
  • ماچکاتبی
  • بستنی سوخومی
  • چیری
  • تکلاپی
  • مورابا

 

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۴ آبان ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 11 بهمن 1402)

نظرات کاربران