آشنایی با راه‌های دسترسی به گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
آشنایی با راه‌های دسترسی به گرجستان

سفر به گرجستان یکی از گزینه‌های سفرهای خارجی هر ایرانی است. در واقع وقتی ایرانیان تصمیم به یک سفر خارجی می‌گیرند، گرجستان یکی از اولین مقاصد مدنظر آنان خواهد بود. دلایل زیادی برای این انتخاب وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از نزدیکی گرجستان به ایران، عدم نیاز به ویزا برای سفر با تور گرجستان، کم هزینه بودن این سفر خارجی، زیبایی‌ها و جاذبه‌های کم نظیر طبیعی و تاریخی این کشور باستانی. با توجه به همسایگی ایران و گرجستان، سفر هوایی تنها گزینه مسافرت به این کشور نیست و روش‌های مختلفی برای سفر از ایران به گرجستان وجود دارد. برای آشنایی با راه‌های دسترسی به گرجستان و شرایط سفر به آن به هر روشی، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

راه‌های سفر به گرجستان

گرجستان از جنوب با ارمنستان و ترکیه، از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه و از جنوب شرقی با کشور آذربایجان مرز مشترک دارد. این کشور جزو همسایگان ایران به حساب می‌آید اما با ایران مرز مشترک ندارد. به همین دلیل تصور می‌شود که تنها راه دسترسی و سفر به گرجستان از ایران، راه هوایی یعنی مسافرت با هواپیما است. اما اینگونه نیست و راه‌های دسترسی به گرجستان تنها به سفر هوایی محدود نمی‌شود. بطورکلی سفر به مقصد گرجستان از ایران به دو روش هوایی و زمینی صورت می‌گیرد که در این مقاله به بررسی آن‌ها، پرداخته‌ایم.

 

غذاهای سنتی گیاهی گرجستان

۱. سفر هوایی به گرجستان

یکی از راحت‌ترین و کم دردسرترین راه‌‌های دسترسی به گرجستان، سفر هوایی است. مقصد بسیاری از سفرهای هوایی از ایران به گرجستان، شهر تفلیس پایتخت این کشور است. یعنی مبدا شما در ایران هر شهری که باشد، معمولا مقصد فرودگاه شوتا روستاولی تفلیس است. مدت زمان پرواز از فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران تا فرودگاه شوتا روستاولی تفلیس در حدود یک ساعت است. مدت زمان کوتاه پرواز و همچنین راحتی هواپیما سبب می‌شود که شما خستگی راه زیادی نداشت باشید و بتوانید حداکثر استفاده خود را از اقامت در گرجستان بکنید. هزینه بلیط یکطرفه از تهران به تفلیس در حدود ۱۷۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰۰ تومان است که مبلغ بالایی نمی‌باشد.

۲. سفر زمینی به گرجستان

یکی دیگر از راه‌های دسترسی به گرجستان، سفر زمینی به این کشور است. فاصله تفلیس تا تهران از مسیرهای مختلف متفاوت است؛ اما کوتاه‌ترین مسیر در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است که برای سفر زمینی مسیر زیادی است. شاید این روش سفر، طولانی یا خسته کننده به نظر آید، اما شما می‌توانید در حین سفر و عبور از مناطق مختلف، نهایت لذت و استفاده را از مسیر ببرید. شما در حین سفر زمینی به گرجستان از مناطق مختلفی عبور می‌کنید. این منطقه دارای مناظر و چشم‌انداز‌های زیبایی‌هایی هستند که زیبایی سفر شما را دو چندان می‌کنند. از طرفی مزیت دیگر سفر زمینی به گرجستان این است که شما هزینه کمتری را بابت رفت و آمد خواهید پرداخت. این مسئله در شرایطی که تعداد افراد زیاد باشد، بسیار حائز اهمیت است. سفر با اتوبوس، قطار و ماشین شخصی، سه روش سفر زمینی به کشور گرجستان است. قبل از بررسی این سه روش، نیاز است ابتدا مسیر این سفر زمینی را مشخص کنیم و ببینیم از کجا می‌توانیم از مبدا ایران به مقصد گرجستان به صورت زمینی سفر کنیم.

 

بهترین هتل‌های گوری؛ گرجستان

راه‌های سفر زمینی از ایران به گرجستان

از آنجا که ایران مرز مشترک زمینی با کشور گرجستان ندارد، سفر زمینی مستقیما از ایران به مقصد گرجستان صورت نمی‌گیرد. برای سفر به گرجستان از راه زمینی شما سه مسیر زیر را پیش روی دارید که با توجه به موقعیت و شرایط خود و یا به انتخاب توری که گرفته‌اید، یکی از این راه‌ها، مسیر حرکت شما از ایران به گرجستان می‌شود.

  • سفر از ایران به گرجستان از طریق مرز ارمنستان

یکی از محبوب‌ترین راه‌های رفتن به گرجستان از طریق مرز ارمنستان است؛ زیرا سفر به ارمنستان از ایران، نیازی به اخذ ویزا ندارد. ارمنستان از سمت تبریز و مرز جلفا با ایران هم مرز است. بنابراین برای رفتن به ارمنستان به صورت زمینی نیاز است به تبریز و سپس مرز جلفا بروید. سپس پس از عبور از مسیر سه رود به مرز نوردوز ارمنستان می‌رسید. برای رفتن به گرجستان از ارمنستان باید به مرز سائاخلو که مرز ارمنستان با گرجستان است، بروید. این مسیر کوهستانی و پر پیچ و خم است اما منظره‌ای زیبا و دیدنی دارد.

  • سفر از ایران به گرجستان از طریق مرز ترکیه

یکی دیگر از راه‌های رسیدن به گرجستان از کشور ترکیه است زیرا همانطور که گفتیم گرجستان از سمت جنوب با ترکیه هم مرز است. برای سفر به ترکیه باید از مرز بازرگان وارد این کشور شد. مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی قرار دارد و فاصله آن از شهر تبریز ۲۰۰ کیلومتر است. دقت کنید که اگر با خودروی شخصی قصد سفر به گرجستان را دارید، باید قبل از ورود به ترکیه پلاک ماشین خود را بین‌المللی کرده و پلاک گذر موقت بگیرید.

ترکیه دو مرز مشترک با کشور گرجستان دارد. بنابراین به دو روش می‌توان از ترکیه به گرجستان رفت. روش اول از طریق مرز واله است. این مرز از سمت ترکیه به شهرپوسوف و از سمت گرجستان به شهر واله نزدیک است. فاصله تفلیس از مرز واله در حدود ۲۰۰ کیلومتر است. راه دیگر رسیدن به گرجستان از ترکیه، مرز سارپی است. این مرز بهترین و امن‌ترین انتخاب برای سفر به گرجستان از طریق کشور ترکیه است. مرز سارپی و شهر باتومی حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارند.

 

۱۰ مکان رویایی زمستانی گرجستان

  • سفر از ایران به گرجستان از ایران از طریق مرز آذربایجان

معمولا آخرین انتخاب برای سفر به گرجستان از طریق مرز آذربایجان است. زیرا برای ورود به کشور آذربایجان از ایران نیاز به ویزا هست. بعلاوه مسیر رسیدن به آذربایجان مسیری ناهموار و خطرناک است. برای ورود به آذربایجان از ایران می‌توان از دو مرز آستارا یا بیله سوار عبور کرد. مرز مشترک آذربایجان با گرجستان هم مرزهای تستیل خیدی و پل قرمز نام دارند.

روش‌های سفر زمینی از ایران به گرجستان

همانطور که اشاره کردیم به سه روش مختلف می‌توان به صورت زمینی از ایران به گرجستان سفر کرد. هریک از این روش‌ها معایب و مزایای خاص خود را دارند که شما با آگاهی بر آن‌ها می‌توانید روش سفر مناسب و دلخواه خود را انتخاب کنید. در ادامه برای انتخاب بهترین گزینه به معرفی تک تک آن‌ها می‌پردازیم:

  • سفر به گرجستان با خودروی شخصی

سفر با خودروی شخصی یکی از گزینه‌های سفر به گرجستان است. در سفر زمینی با خودروی شخصی شاید شما احساس خستگی کنید اما می‌توانید مناظر زیبایی را در مسیر ببینید، هرجا دوست داشتید توقف کنید و از منظره و مکان موردنظر لذت برده و استراحت کنید. البته که این مسیر بسیار طولانی خواهد بود اما دیدن مکان‌های جدید و عبور از یک کشور دیگر برای رسیدن به گرجستان قطعا ارزش آن را دارد.

 

سفر به گرجستان چقدر هزینه خواهد داشت؟

اگر قصد مسافرت به کشور گرجستان با ماشین شخصی را دارید، باید بدانید که باید اقداماتی را از قبل انجام داده و مدارکی را آماده کنید که عبارتند از:

  • دریافت گواهینامه بین‌المللی

از الزامات رانندگی در یک کشور دیگر، دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی است که برای تمامی کشورها قابل قبول است. در صورت همراه نداشتن گواهینامه بین‌المللی خودروی شما ضبط شده و به قانون ارجاع داده می‌شوید. برای دریافت این گواهینامه باید با به همراه داشتن مدارکی همچون گواهینامه ایرانی اعتباردار، عکس سه در چهار، گذرنامه و کپی آن، گواهینامه بین‌المللی قبلی در صورت وجود و فرم درخواست گواهینامه بین‌المللی تکمیل شده به فارسی و انگلیسی، به کانون جهانگردی مراجعه کرده و درخواست دریافت گواهینامه بین‌المللی بدهید.

  • دریافت پلاک بین المللی (پلاک ترانزیت یا کاپوتاژ)

از دیگر اقداماتی که هنگام سفر با خودروی شخصی به گرجستان باید انجام دهید، دریافت پلاک ترانزیت است. این پلاک را باید از اداره گمرک تحوبل بگیرید و مدارک زیر را هنگام مراجعه باید به همراه داشته باشید:

۱- شناسنامه مالکیت خودرو

۲- کارت ماشین

۳- سند و فاکتور فروش خودرو

۴- گواهینامه (ایرانی)

۵- بیمه نامه

۶- گذرنامه

 

  • پرداخت عوارض خروج از کشور

برای اجازه خروج از کشور باید به ازای هر نفر مبلغ مشخصی را بپردازید. این مبلغ برای خروج از مرزهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

 

حمل و نقل عمومی در شهرهای توریستی گرجستان

  • داشتن بیمه شخص ثالث

داشتن بیمه شخص ثالث برای عبور از کشورهایی همچون ترکیه با خودروی شخصی الزامی است. بعلاوه از آنجا که شما قرار است مسیرهایی طولانی و گاهی سخت و خطرناک را طی کنید، عاقلانه است که ماشین شما بیمه شخص ثالث داشته باشد.

  • سفر به گرجستان با قطار

یکی از راحت‌ترین راه‌های مسافرت، سفر با قطار است. زیرا در قطار کلیه امکانات رفاهی وجود دارد. افراد در صورت خستگی می‌توانند دراز بکشند و یا در راهروهای قطار قدم بزنند. اما باید بدانید که هیچ مسیر مستقیمی از تهران به گرجستان برای مسافرت با قطار وجود ندارد و شما باید ابتدا به اتوبوس یا هر روش دیگری به یکی از کشورهای ارمنستان، ترکیه و یا آذربایجان بروید و از آنجا با قطار به گرجستان سفر کنید.

  • سفر به گرجستان با اتوبوس

اگر قصد سفر زمینی با اتوبوس را دارید، باید بدانید که از دو مبدا تهران و تبریز می‌توانید به گرجستان سفر کنید. البته گفته می‌شود که اخیرا تنها از تبریز به سمت گرجستان اتوبوس حرکت می‌کند. سفر به گرجستان با اتوبوس معمولا از دو مرز ترکیه و ارمنستان انجام می‌شود.

نکاتی که در هنگام سفر با اتوبوس به گرجستان باید درنظر بگیرید این است که نباید هیچگونه مواد مخدر و مشروبات الکلی به همراه داشته باشید. همچنین به همراه داشتن کالاهای خارجی با میزان ارزش بیشتر از هشتادهزار دلار ممنوع است. همچنین هر فردی میزان بار مجاز محدودی تا ۲۰ کیلوگرم را به صورت رایگان دارد و درصورت داشتن باری بیشتر از این باید هزینه اضافه بپردازد. حداکثر میزان بار برای هر فرد با اتوبوس ۴۰ کیلوگرم است. زیرا بیشتر از این ظرفیت ندارد.

 

خاص‌ترین مقاصد در گرجستان (بخش اول)

کلام آخر

در این مقاله به بررسی راه‌های دسترسی به گرجستان پرداختیم. گفتیم که با ۴ روش سفر با هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی می‌توان از ایران به گرجستان رفت. هریک از این روش‌ها معایب و مزایای خاص خود را دارد و نیاز است قوانین خاصی را برای آن رعایت کرد. اگر تصمیم سفر به گرجستان زیبا را دارید، توصیه می‌کنیم که سفر با تور (چه به صورت زمینی و جه هوایی) را انتخاب کنید. زیرا در این صورت همراهانی دارید که به راه و شرایط سفر آشنایی دارند و دغدغه خاصی برای مسیر، غذا و اسکان نخواهید داشت.

 

۱۶ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران