آشنایی با راه‌های سفر به گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
آشنایی با راه‌های سفر به گرجستان

کشور گرجستان در نزدیکی ایران واقع شده و به همین دلیل به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در بین توریست‌ها ایرانی تبدیل شده است. علاوه بر آن تور گرجستان به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری متنوع تاریخی و طبیعی از جمله پرطرفدارترین تورها در کل دنیا است. خوشبختانه مسافران ایرانی که تصمیم خود را برای سفر به گرجستان گرفته‌اند می‌توانند به شیوه‌های مختلف زمینی و هوایی خود را به شهر دلخواه این کشور زیبا برسانند. اما اینکه کدام گزینه بهترین انتخاب برای سفر شما است نیاز به آشنایی با راه‌های سفر به گرجستان دارد. اگر شما نیز قصد سفر به گرجستان را دارید در این مقاله همراه ما باشید تا با روش‌های سفر آشنا شده و مناسب‌ترین مورد را بسته به شرایط خود انتخاب کنید.

 

معرفی راه‌های سفر به گرجستان

در حالت کلی راه‌های سفر به گرجستان را می‌توان در دو دسته زمینی و هوایی گنجاند. البته سفر زمینی خود با روش‌های مختلفی از جمله اتومبیل شخصی، اتوبوس و قطار میسر خواهد بود. هر کدام از این روش‌ها می‌توانند با توجه به سلیقه و انتظارات افراد از سفر بهترین انتخاب باشند. در ادامه به معرفی هر کدام از این راه‌ها و نکات منفی و مثبت آن‌ها پرداخته‌ایم:

 

جذاب‌ترین شهرهای تاریخی گرجستان

سفر هوایی به گرجستان

بدون شک آسان‌ترین و سریع‌ترین روش سفر به گرجستان نوع هوایی آن است. البته سفر با هواپیما به این کشور توریستی از لحاظ هزینه‌ای چندان به صرفه نیست. به همین دلیل اغلب افرادی که تمایل دارند سفر اقتصادی به گرجستان داشته باشند سفر هوایی را ترجیح نمی‌دهند. از طرفی دیگر به دلیل سریع و آسان بودن مسافرینی که محدودیت زمانی داشته و حوصله پیمودن مسافت طولانی و زمانبر برای رسیدن به مقصد را ندارند سفر هوایی به گرجستان را ترجیح می‌دهند.

امروزه به تاریخ آذر ۱۴۰۰ قیمت بلیط هواپیما از تهران به شهر توریستی تفلیس که پایتخت گرجستان نیز محسوب می‌شود تقریبا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. شما برای مسیر برگشت خود نیز باید هزینه‌ای در همین حدودها را در نظر بگیرید. رزرو تور هوایی گرجستان از طریق آژانس مسافرتی می‌تواند به صرفه‌‌تر باشد.

سفر زمینی به گرجستان

دومین روش برای سفر به گرجستان به صورت زمینی است. سفر زمینی هر چند نیاز به زمان بیشتری دارد اما از لحاظ اقتصادی به صرفه می‌باشد. علاوه بر این اگر به سفرهای زمینی علاقه داشته باشید با انتخاب این گزینه می‌توانید از طبیعت و جاده‌های زیبای گرجستان لذت برده و از نزدیک با فرهنگ‌ها و بومیان این کشور زیبا آشنا شد. نکته مثبت دیگر اینکه سفر زمینی به گرجستان از سه طریق ممکن خواهد بود. در ادامه به معرفی و بررسی هر کدام از روش‌های سفر زمینی به گرجستان می‌پردازیم:

 

معروف‌ترین پارک‌های بازی و آبی گرجستان

سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس

یکی از مرسوم‌ترین و البته آسان‌ترین روش‌های سفر زمینی به گرجستان از طریق اتوبوس است. سفر با اتوبوس به مقصد باتومی از شهر تهران تقریبا ۱۶ ساعت و به شهر تفلیس (پایتخت گرجستان) تقریبا ۱۸ ساعت زمان نیاز خواهد داشت. علاوه بر آن مسافران تور تفلیس باید حدود ۲ ساعت زمان را برای عبور از مرز در نظر بگیرند. چرا که در مرز زمینی پاسپورت‌ها و وسیله‌های مسافران با دقت بالایی توسط مسئولین بازرسی می‌شود.

اتوبوس‌های گرجستان از مقصد تهران به تفلیس از ترمینال غرب تهران (میدان آزادی) و یا ترمینال بیهقی انجام می‌شود. علاوه بر آن می‌توان شهر تبریز را به عنوان مبدا برای سفر به گرجستان از ایران انتخاب کرد. در چنین شرایطی شما مسافت کمتری را در راه بوده و در عرض ۹ ساعت به شهر باتومی و ۱۱ ساعت به شهر تفلیس دست یابید.

سفر زمینی به گرجستان با قطار

از دیگر روش‌های سفر زمینی به گرجستان توسط قطار است. اگر قصد سفر دسته‌جمعی به این کشور توریستی را دارید قطار بهترین و ارزان‌ترین گزینه برای شما خواهد بود. چرا که شما می‌توانید از مسیر فوق‌العاده زیبا در کنار خانواده لذت ببرید. همچنین در صورت احساس خستگی این امکان را خواهید داشت تا در تخت‌های کوپه به استراحت مشغول شوید.

 

۵ رستوران عالی در مستیا گرجستان

سفر زمینی به گرجستان با خودرو شخصی

بسیاری از افراد علاقه شدیدی به رانندگی و سفر با خودرو شخصی خود دارند. خوشبختانه تجربه چنین سفری به گرجستان برای گردشگران ممکن است. اگر تصمیم خود را برای سفر با خودرو شخصی به گرجستان گرفته‌اید دقت کنید تا اتومبیلتان از لحاظ مکانیکی کاملا سالم باشد. اما باید توجه کنید که سفر زمینی به گرجستان با خوردو شخصی نیاز به انجام یکسری کارهای اداری قبل از سفر دارد. از جمله مدارک مورد نیاز برای سفر با اتومبیل شخصی به گرجستان گواهینامه بین‌المللی، پلاک بین‌المللی، بیمه مسافرتی، کارت مالکیت خودرو، برچسب‌های CD و IR، کاپوتاژ خودرو و عوارض خروج از کشور هستند. جزئیات مربوط به دریافت هر کدام از این مدارک عبارتند از:

برگه کاپوتاژ خودرو

برگه کاپوتاژ خودرو مهم‌ترین چیزی است که قبل از آغاز سفر زمینی باید دریافت شود. این برگه که در حقیقت پروانه خروج موقت ماشین از کشور با اتومبیل است از ضروریات کار شما خواهد بود. برای این منظور باید به اداره گمرک مراجعه کرده و پروسه اداری لازم را پشت سر بگذارید. از مدارک مورد نیاز برای این کار سند مالکیت خودرو، برگ سبز خودرو، کارت خودرو و مدارک هویتی شما خواهد بود.

 

محبوب‌ترین تفریحات تور گرجستان

گواهینامه بین المللی

از آنجایی که شما باید در جاده‌های خارج از کشور رانندگی کنید در دست داشتن گواهینامه بین‌المللی ضروری است. اما اگر گواهینامه بین‌المللی را تهیه نکرده بودید و پلیس جلو شما را گرفت عواقب و دردسرهای بسیار بزرگی متوجه شما خواهد بود. گواهینامه بین‌المللی توسط کانون جهانگردی کشور صادر می‌گردد.

دریافت پلاک بین‌المللی

طبیعتا سفر با پلاک ایران در خیابان‌ها و جاده‌های خارج از کشور ممکن نخواهد بود. بنابراین شما باید برای دریافت پلاک بین‌المللی قبل از سفر اقدام کنید. به منظور اخذ پلاک بین‌المللی با همان پلاک ترانزیت باید به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی مراجعه کنید. مرکز اصلی کانون جهانگردی در تهران قرار داشته و نمایندگی‌های آن‌ها در استان‌ها واقع شده است.

 

سفر به ۸ مقصد عالی گرجستان بعد از کرونا

دفترچه بین‌المللی ماشین

به دفترچه‌ای که تمامی اطلاعات اتومبیل در آن درج شده باشد، دفترچه بین‌المللی خودرو گفته می‌شود. این دفترچه نیز باید از کانون جهانگردی کشور اخذ گردد.

مرزهای ایران و گرجستان برای سفر زمینی

چنانچه تصمیم قطعی خود را برای سفر زمینی به گرجستان گرفته‌اید باید با مرزهای بین این دو کشور نیز آشنا شوید. چرا که بدون آشنایی با مرزهای بین دو کشور نمی‌توانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. برای این منظور شما امکان عبور از سه مرز را خواهید داشت. هر کدام از این موارد عبارتند از:

 

معرفی ۱۰ رودخانه زیبا در گرجستان

سفر به گرجستان از مرز ترکیه

اغلب افراد مرز ترکیه را برای رفتن به گرجستان انتخاب می‌کنند. برای این منظور باید خود را به مرز بازرگان از طریق عبور از شهر تبریز برسانید. مسافت بین مرز بازرگان از مرز واله گرجستان تقریبا ۳۸۰ کیلومتر است. برای رسیدن به مرز واله گردشگران باید مسیرهای دوبایزید، ایقدیر، کارس و آرداهان را پشت سر بگذارند. در این مسیر باید از شهرهای واله و خاشوری در خاک گرجستان عبور کنید تا به شهر تفلیس برسید.

سفر به گرجستان از مرز آذربایجان

از دیگر مسیرهایی که توریست‌ها می‌توانند برای داشتن سفر زمینی به گرجستان انتخاب کنند، مرز ترکیه است. اما موضوع مهمی که در این خصوص باید بدانید این است که برای وارد شدن به خاک آذربایجان تهیه ویزای آن الزامی است. بنابراین باید هزینه دریافت ویزای آذربایجان را نیز جز مخارج خود لحاظ کنید. بهترین مسیر برای سفر از طریق آذربایجان بیله‌سوار و آستارا است.

 

۱۰ ماجراجویی جذاب در گرجستان (بخش اول)

سفر به گرجستان از مرز ارمنستان

سومین و آخرین مسیر برای وارد شدن به خاک گرجستان از طریق زمینی، مرز ارمنستان است. برای این منظور باید ابتدا وارد شهر تبریز شده و از آنجا مسیر جلفا را در پیش بگیرید. مرز نوردوز مرز بین ارمنستان و ایران است که برای وارد شدن به ارمنستان باید از آن عبور کنید. در مرجله بعدی نیز باید خود را به مرز ساداخلو که مرز بین ارمنستان و گرجستان است برسانید. اگر به مسیر جاده اهمیت می‌دهید و به دنبال مسیری زیبا هستید توصیه می‌کنیم مرز ارمنستان را برای رفتن به گرجستان انتخاب کنید. ناگفته نماند که کشور ارمنستان به قوانین راهنمایی و رانندگی اهمیت بالایی می‌دهد. بنابراین در حین رانندگی باید تمامی حواس خود را جمع کنید تا مرتکب جرایم رانندگی نشوید.

بهترین روش برای سفر به گرجستان کدام است؟

اکنون که با راه‌های سفر به گرجستان آشنا شدید سوالی که ایجاد می‌شود این است که کدام یکی از روش‌های معرفی شده بهترین گزینه خواهند بود. توجه داشته باشید که بهترین گزینه با توجه به شرایط و سلیقه افراد می‌توانند متفاوت باشند. به عنوان مثال برای کسانی که به دنبال سفری اقتصادی و ارزان هستند به هیچ وجه انتخاب سفر هوایی و سفر با اتومبیل شخصی توصیه نمی‌شود. در عوض سفر با قطار و اتوبوس می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. از طرفی دیگر توصیه می‌کنیم اگر از لحاظ زمانی امکان اختصاص دادن مدت طولانی را برای مسافرت خود ندارید هرگز به سراغ سفرهای زمینی نروید چرا که در خوشبینانه‌ترین حالت دو روز از سفر شما در مسیر رفت و برگشت از بین خواهد رفت. در حالی که با سفر هوایی می‌توانید در عرض چند ساعت خود را به مقصد اصلی رسانده و از لحظه به لحظه سفر خود لذت ببرید.

 

۸ کابین جذاب در دل طبیعت گرجستان

۰۸ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران