سفری آسان از استانبول به کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
سفری آسان از استانبول به کاپادوکیا

استانبول به عنوان قطب توریستی ترکیه شناخته می‌شود. چرا که یکی از مهم‌ترین کلان‌شهرهای ترکیه بوده و با در بر داشتن فرودگاه بین‌المللی مقصد اصلی اغلب توریست‌هایی است که قصد سفر با تور ترکیه را دارند. از طرفی دیگر سفر به کاپادوکیا به دلیل بافت صخره‌ای و بالن‌های معلق در هوا امروزه به یکی از آرزوهای هر گردشگری تبدیل شده است. همین موضوع سبب شده تا اغلب مسافران تور کاپادوکیا ابتدا سفری به استانبول داشته و از آنجا مسیر این شهر جذاب و دیدنی را در پیش بگیرند. به همین دلیل مطالب این مقاله را به بررسی راه‌های سفر از استانبول به کاپادوکیا اختصاص داده‌ایم. چنانچه شما نیز به دنبال یک سفر ماجراجویانه در ترکیه هستید و دوست دارید که از شهر منحصر به فرد کاپادوکیا دیدن کنید مطالب این مقاله را از دست ندهید.

 

سفر از استانبول به کاپادوکیا با هواپیما

برای گردشگرانی که فرصت بسیار زیادی برای سفر نداشته و در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر کوتاه هستند، پرواز مستقیم از استانبول به کاپادوکیا یک گزینه ایده‌آل است. ترکیش ایرلاینز و پگاسوس ایرلاینز پروازهای منظمی را به دو فرودگاه کاپادوکیا در طول شبانه روز ارائه می‌دهند. مدت زمان پرواز از استانبول تا کاپادوکیا ۸۰ دقیقه است. ترکیش ایرلاینز بیشترین گزینه‌ها را برای پروازهای کاپادوکیا در لیست برنامه خود دارد. به این صورت که روزانه شش سرویس از فرودگاه بین‌المللی استانبول یا فرودگاه سابیها گوکچن به فرودگاه کایسری انجام می‌دهد. همچنین حداقل روزانه یک سرویس از فرودگاه بین‌المللی استانبول به مقصد فرودگاه نوشهیر کاپادوکیا ترتیب می‌دهد.

 

اقامت در هتل‌های خانوادگی کاپادوکیا

پروازهای خطوط هوایی پگاسوس به کاپادوکیا نیز همگی از فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول به مقصد فرودگاه کایسری انجام می‌شوند. برای رزرو بهترین پرواز داشتن یکسری اطلاعات کلی در مورد آن‌ها می‌تواند مفید باشد. فرودگاه کایسری ارکیلت در شهر کایسری قرار داشته که تقریباً در ۸۰ کیلومتری شرق روستاهایی است که در مرکز صنعت گردشگری کاپادوکیا قرار دارند. فرودگاه بسیار کوچکتر نوشهیر کاپادوکیا درست در شمال شهر گلشهیر و تقریباً ۴۰ کیلومتری شمال غربی روستاهای کاپادوکیا واقع شده است. زمان سفر از فرودگاه کایسری تا منطقه گردشگری کاپادوکیا، بسته به زمان انتظار برای مسافران حداکثر دو ساعت خواهد بود. این زمان برای مسافرانی که  فرودگاه نوشهیر را انتخاب کرده‌اند به ندرت بیش از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. بنابراین اغلب توریست‌ها سعی دارند تا بلیط‌های هواپیما از استانبول به فرودگاه نوشهیر را به منظور دسترسی به کاپادوکیا رزرو کنند.

سفر از استانبول به کاپادوکیا با اتوبوس

از دیگر روش‌های دسترسی به کاپادوکیا از استانبول رفتن به ترمینال مسافربری و سوار شدن به یکی از اتوبوس‌های این مسیر است. چندین شرکت اتوبوسرانی مختلف خدمات سرویس از استانبول به کاپادوکیا را انجام می‌دهند. این اتوبوس‌ها از اسنلر اوتوگار (Esenler Otogar) که ایستگاه اتوبوس اصلی استانبول محسوب می‌شود به سمت نوشهیر اتوگار (Nevşehir Otogar) در حومه شهر نوشهیر که تقریباً در ۱۸ کیلومتری غرب از روستاهای کاپادوکیا قرار گرفته خدمات حمل و نقل مسافران را ارائه می‌دهند.

 

بهترین سوغاتی‌های کاپادوکیا

از جمله معتبرترین شرکت‌های اتوبوس‌رانی که در این مسیر تردد می‌کنند عبارتند از: Nevşehir Seyahat، Kamil Koç  وMetro . بهتر است بدانید که زمان سفر از استانبول تا کاپادوکیا با اتوبوس حدود ۱۱ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد. اکثر اتوبوس‌ها در ساعات عصر حرکت می‌کنند و صبح روز در ایستگاه اتوبوس نوشهیر خواهید بود. البته چند سرویس اتوبوس روزانه نیز وجود دارد که گزینه مناسبی برای کسانی است که دوست دارند در روشنایی سفر کرده و از تماشای مناظر جاده‌ها لذت ببرند. تفاوت قیمت بلیط‌ها نیز تقریبا در تمامی شرکت‌های اتوبوس‌رانی یکسان بوده و تفاوت خیلی جزئی با یکدیگر دارند. بنابراین تنها پارامتری که در انتخاب شرکت اتوبوس‌رانی موثر خواهد بود زمان حرکت اتوبوس‌ها از استانبول و ساعت رسیدن آن به کاپادوکیا است.

همه اتوبوس‌ها دارای صندلی‌های راحت و تخت خواب شو بوده و از سیستم‌های سرگرمی مجزا، نقاط شارژ تلفن و سرویس راهنما که نوشیدنی‌های سرد و گرم رایگان و میان‌وعده ارائه می‌دهد برخوردار هستند.

سفر از استانبول به کاپادوکیا با تور

کسانی که در سفرشان با تور ترکیه زمان کوتاهی دارند، ممکن است بخواهند یک تور جانبی کاپادوکیا از استانبول را که تمامی برنامه‌های آن از قبل تعیین شده انتخاب کنند. این یک گزینه بدون دردسر است که در آن همه برنامه‌ریزی‌ها از حمل و نقل گرفته تا رزرو هتل و ... به عهده تور است. توجه داشته باشید که کوتاه‌ترین تورهای کاپادوکیا از استانبول دو روزه هستند. پس برای یک سفر فوری و کوتاه به کاپادوکیا از استانبول به حداقل ۴۸ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. نکته مهم دیگر اینکه هزینه تفریحات و بازدید از جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا در قیمت تورها لحاظ نشده و گردشگران باید هزینه آن‌ها را از قبیل بالن سواری و ... به صورت جداگانه پرداخت کنند. تعداد اعضای تور معمولا ۱۵ نفره بوده و مطمئنا دوست‌های بسیار خوبی را در این سفر پیدا خواهید کرد که به احتمال زیاد هر کدام از آن‌ها از کشورهای مختلفی به ترکیه سفر کرده‌اند.

 

۷ رستوران و کافه عالی در کاپادوکیا

توجه داشته باشید که قیمت تور با توجه به شرایط و برنامه‌ریزی‌های آن می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین شما می‌توانید از تورهای لوکس و گران گرفته (احتمالا شامل هزینه بالن‌سواری نیز هستند) تا تورهای اقتصادی را در این سفر برای خود رزرو کنید. نکته مهم دیگر اینکه تورهای دو روزه و فوری به دلیل محدودیت زمانی برنامه‌های بسیار فشرده‌ای را برای گشت و گذار ارائه می‌دهند. بنابراین اگر انرژی کافی برای برنامه‌ریزی‌های سریع و فشرده را ندارید بهتر است تا سفر به کاپادوکیا با تور را به موقع دیگری واگذار کنید. اما اگر تصمیم قطعی خود را برای همراه شدن با تور برای سفر از استانبول به کاپادوکیا گرفته‌اید تنها کار لازم مراجعه به شرکت‌های مسافرتی و رزرو تور مناسب با توجه به شرایط خود است. مهم‌ترین پارامترهایی که باید حین رزرو تور در نظر بگیرید، بودجه و مدت زمانی است که می‌توانید به تور اختصاص دهید.

سفر از استانبول به کاپادوکیا با قطار

یکی از پرطرفدارترین روش‌های سفر از هر مکانی به مکان دیگر قطار است. چرا که قطار روشی راحت و البته ارزان برای مسافران به حساب می‌آید. خوشبختانه برای کسانی که تمایل برای سفر از استانبول به کاپادوکیا را دارند، خدمات قطار نیز ارائه می‌شود. به خصوص اگر امکان دارید تا زمان زیادی را به سفر اختصاص دهید، بدون شک باید سفر با قطار را انتخاب کنید. خط قطار سریع السیر استانبول به مقصد کاپادوکیا از دو شهر مهم و توریستی آنکارا و قونیه نیز عبور می‌کند. بنابراین در صورت تمایل می‌توانید در این دو شهر از مهم‌ترین شهرهای آناتولی مرکزی به سفر خود توقف کنید. همچنین برای صرفه‌جویی در زمان خود می‌توانید بلیط‌های شبانه را رزرو کرده و مسیر سفر را به خواب و استراحت بپردازید.

 

دانستنی‌هایی در مورد بالن‌سواری در کاپادوکیا

آنکارا، پایتخت ترکیه، خانه موزه مهم تمدن‌های آناتولی و آنیتکبیر، مقبره آتاتورک (بنیانگذار جمهوری مدرن ترکیه) است. قونیه نیز به عنوان دیگر مقصد گردشگری پرطرفدار مملو از مساجد و بناهای تاریخی بازسازی شده دوره سلجوقی بوده و خانه دراویش چرخان و موزه مولانا است که یکی از مکان‌های زیارتی مهم ترکیه به حساب می‌آید. روزانه هشت قطار سریع السیر از استانبول تا آنکارا وجود دارد که حدود چهار ساعت و نیم طول می‌کشد. همچنین سه سفر ریلی مستقیم از استانبول به قونیه وجود دارد که زمان این سفر نیز چهار ساعت و ۱۵ دقیقه خواهد بود. اگر قصد توقف در هر دو شهر را دارید، قطارهای سریع السیر هفت بار در روز از آنکارا به قونیه حرکت می‌کنند که کمتر از دو ساعت طول می‌کشد. توجه داشته باشید که بلیط قطار باید از قبل خریداری شود، زیرا ظرفیت صندلی‌ها خیلی سریع پر می‌شوند.

سفر از استانبول به کاپادوکیا با ماشین

آخرین روشی که به منظور سفر از استانبول به کاپادوکیا می‌توانید در پیش بگیرید کرایه اتومبیل است. البته اگر با ماشین شخصی خود به راه افتاده‌اید قضیه کاملا متفاوت خواهد بود. کرایه ماشین برای رانندگی در حومه شهر آناتولی از استانبول تا کاپادوکیا به این معنی است که شما اختیار این را دارید تا برخی از نقاط برجسته تاریخی منطقه را نیز در طول مسیر کشف کنید. اگرچه می‌توانید از اکثر این مقاصد با وسایل حمل‌ونقل عمومی بازدید کنید، اما در چنین شرایطی نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق و زمان بسیار زیادی را خواهید داشت. در حالی که در سفر با اتومبیل شخصی همه چیز به عهده خوده شما خواهد بود.

 

مجموعه سوییت‌های غاری گرند الیت در کاپادوکیا

سه تا از بهترین توقف‌ها در صورت سفر با ماشین در این مسیر، دهکده حفاظت‌شده عثمانی است که در ۴۱۰ کیلومتری شرق استانبول قرار دارد. مورد بعدی خرابه‌های فریگی گوردیون هستند که در ۴۶۸ کیلومتری جنوب شرقی استانبول واقع شده است. همچنین توصیه می‌کنیم بازدید از خرابه‌های هیتی هاتوشا که در روستای بوغازکاله در ۳۰۷ کیلومتری جنوب شرقی سافرانبولو یا ۳۰۵ کیلومتری شرق گوردیون قرار دارند را نیز از دست ندهید. خرابه‌های هاتوشا تا روستای گورمه که قلب صنعت گردشگری کاپادوکیا به حساب می‌آید تنها ۱۹۶ کیلومتر فاصله دارد.

در صورت تمایل یا احساس خستگی در طول مسیر استانبول به کاپادوکیا اقامتگاه‌های مختلفی را پیدا خواهید کرد. بنابراین اگر زمان کافی دارید حتما یک روز خود را به گشت و گذار در مسیر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری اطراف اختصاص دهید که هرگز پشیمان نخواهید شد. به عنوان نکته کلی و آخر توجه داشته باشید که رانندگی در ترکیه به دلیل داشتن بزرگراه‌های اصلی باکیفیت و علائم رانندگی استاندارد و مناسب کار چندان دشواری نیست. اما بنزین در ترکیه گران و سفر با خودرو شخصی همیشه گزینه گرانتری به نسبت استفاده از گزینه‌های حمل و نقل عمومی هستند.

 

بایدها و نبایدهای سفر به کاپادوکیا

 

منبع

 

۰۹ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران