خاص‌ترین صنایع دستی و سوغاتی‌های کیش

جاذبه‌های گردشگری کیش
خاص‌ترین صنایع دستی و سوغاتی‌های کیش

جزیره کیش به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جنوب ایران شناخته می‌شود که بیشتر با سواحل زیبا و تفریحات آبی متنوع خود شهرت دارد. این جزیره زیبا در طول سال مسافران بسیاری را از سرتاسر ایران به سمت خود جذب می‌کند. بنابراین در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا شما گردشگران تور کیش را با خاص‌ترین صنایع دستی و سوغاتی‌های کیش آشنا کنیم. چنانچه قصد سفر به این جزیره زیبا را دارید در این مقاله همراه ما باشید تا با سوغاتی‌هایی که حس و حال جزیره کیش داشته و بهترین یادگاری برای دوستان و آشنایان هستند، آشنا شوید و در بهترین مراکز خرید کیش آن‌ها را تهیه کنید.

 

صنایع دستی سفالی جزیره کیش

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین سوغاتی‌هایی که می‌توانید از جزیره کیش خریداری کنید ظروف سفالی هستند که با خاک این جزیره و به دست هنرمندان این منطقه ساخته شده‌اند. آنچه که این ظرف را از دیگر نمونه‌های سفالی متمایز می‌کند، متفاوت بودن رنگ گل آن‌ها است. خاکی که برای این منظور استفاده می‌شود از عمق ۳۰ متری جزیره کیش تهیه شده و گل حاصل از آن را مارون می‌نامند. گل مارون نوعی گل بسیار باکیفیت است که نه تنها در صنایع دستی بلکه در گذشته‌ها نیز به منظور طراحی و ساحت پروژه‌هایی نظیر بناها و آب‌انبارهای کیش نیز از آن استفاده میشد. شما می‌توانید ظروف سفالی متنوع بسیاری را در جزیره کیش پیدا کنید که از گل مارون طراحی شده و با نقش و نگارهای فوق‌العاده زیبا مزین شده‌اند. اغلب این ظروف رنگ سبز بسیار خاصی دارند و همین آن‌ها را دوست داشتنی‌تر کرده است. برای پیدا کردن این ظروف می‌‌توانید سری به بازار عرب‌ها در جزیره کیش بزنید.

 

صنایع دستی محصولات دریایی جزیره کیش

با توجه به جزیره بودن کیش، جای تعجبی نیست که یکی از اصلی‌ترین صنایع دستی و سوغاتی‌های کیش از جنس محصولات دریایی باشند. به این معنا که در کیش یادگاری‌های کوچک تهیه شده از انواع صدف‌ها مثل جاکلیدی و یا بدلیجاتی مثل گوشواره که از جنس صدف هستند بسیار محبوب است. به طوری که اغلب افراد ترجیح می‌دهند تا این قبیل از یادگاری را هم برای خود و هم برای آشنایان خریداری کنند. پس اگر می‌خواهید سوغاتی خریداری کنید که با نگاه کردن به آن دریای نیلگون خلیج فارس و سواحل زیبا در ذهن شما تداعی شوند، محصولات دریایی بهترین انتخاب خواهد بود. از غرفه‌های فرودگاه کیش گرفته تا مغازه‌های مختلف در مرکز خرید مکان‌هایی هستند که این قبیل از اشیا را می‌فروشند.

 

بازدید از خانه بومیان کیش

 

صنایع دستی بافت چادر شب جزیره کیش

یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی که در جزیره کیش رواج داشته و به نحوی متعلق به این سرزمین است، چادر شب نام دارد که به صورت بافت تهیه می‌شود. این چادرها به صورت کاملا عیان هنر و سلیقه زنان محلی جزیره کیش را به نمایش می‌گذارند. این چادرها عموما دارای رنگ قرمز بوده و بر روی آن‌ها طرح‌ها و نقش‌های فوق‌العاده زیبایی کار شده‌اند. شما می‌توانید این طراحی‌ها را بر روی گزینه‌های مختلفی مثا رومیزی‌ها و جانمازی‌ها مشاهده کنید.

 

صنایع دستی حصیر بافی جزیره کیش

اوج هنر و سلیقه زنان محلی جزیره کیش را می‌توان در حصیر بافی مشاهده کرد. این هنر که با نام بافت بوریا نیز شناخته می‌شود از جمله قدیمی‌ترین صنایع دستی است که در این جزیره وجود دارد. به این معنا که در گذشته مردم به جای پاکت‌های نایلونی که هنوز ابداع نشده‌ بودند از سبدهای حصیری برای حمل وسیله‌های خود استفاده می‌کردند. این حصیرها اغلب از نخل‌های خرما تهیه می‌شوند و امروزه علاوه بر سبد می‌توان اقلامی مثل زیرانداز حصیری یا پرده‌های حصیری را نیز پیدا کرد.

 

هزینه و زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری کیش

 

صنایع دستی شیریکی پیچ جزیره کیش

شیریکی پیچ یا همان گلیم سوزنی از دیگر صنایع دستی مخصوص جزیره کیش است که توانسته مورد توجه گردشگران برای خرید به عنوان سوغاتی قرار بگیرد. شیریکی پیچ عموما به صورت زیر انداز مورد استفاده قرار می‌گیرد که طرح‌های بسیار متنوعی بر روی آن کار شده است. شیریکی پیچ از نخ‌های پشمی و ابریشمی تهیه شده و بسیار ارزشمند هستند.

 

صنایع دستی گلابتون دورزی جزیره کیش

آخرین مورد از صنایع دستی زیبا و دوست داشتنی که مخصوص جزیره کیش بوده و در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، گلابتون دوزی است. در این شاخه از هنر دست از ابزار مخصوصی با همین نام استفاده می‌کنند و نقوش فوق‌العاده زیبایی را به کمک نخ‌های ارزشمند بر روی پارچه‌ها طراحی می‌کنند. بهترین سوغاتی تور کیش برای کسانی که عاشق هنر گلابتون دوزی هستند، اقلامی مثل شال، پارچه، روسری، رومیزی و ... هستند.

 

آشنایی با قوانین جالب رانندگی در جزیره کیش

 

مناسب‌ترین مکان‌ها برای خرید صنایع دستی و سوغاتی‌های کیش

چنانچه ایده خرید صنایع دستی به عنوان سوغات کیش برای شما جذاب بوده باشد، باید مسیر یکی از بازارهای سنتی جزیره را در پیش بگیرید. چرا که این اقلام عموما در بازارهای محلی جزیره کیش مثل بازار عرب‌ها یا بازار صفین به فروش می‌رسند. این بازارها عموما از ساعت ۱۰ صبح الی ۱ ظهر و ۴ بعد از ظهر الی ۱۰ شب باز بوده و علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر خرید سوغاتی انواع لباس‌ و دیگر محصولات را با قیمت مناسب از آن‌ها خریداری کند.

 

راهنمای کامل سفر به کیش برای اولین بار

 

منبع

 

۲۱ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران