۱۳ مورد از جذاب‌ترین کارها در باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
۱۳ مورد از جذاب‌ترین کارها در باتومی

باتومی، به عنوان یکی از شهرهای ساحلی گرجستان توانسته مورد توجه بسیاری از توریست‌های داخلی و خارجی این کشور قرار بگیرد. به طوری که می‌توان باتومی را از محبوب‌ترین مکان‌ها در حوالی دریای سیاه و یکی از مکان‌های دیدنی در گرجستان و منطقه قفقاز نامید. بنابراین افرادی که به دنبال تفریحات ساحلی و استراحت بعد از مشغله کاری خسته‌کننده هستند، تور گرجستان بهترین انتخاب برای آن‌ها خواهد بود. البته که تفریحات و جذابیت‌های باتومی تنها محدود به تفریحات ساحلی و دریایی آن نیست. چنانچه قصد سفر به این شهر دیدنی گرجستان را دارید در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر شما را با جذاب‌ترین کارهایی که نباید در باتومی از دست داد، آشنا کنیم.

 

۱. به گشت و گذار در اطراف شهر قدیمی باتومی بپردازید

شهر قدیمی باتومی خیلی بزرگ نیست اما مطمئناً مکانی جذاب برای پرسه زدن هر گردشگری است. این منطقه از شهر در ابتدا در قرن نوزدهم زمانی که باتومی بندر مهمی در مسیر دریای خزر به اروپا بود ساخته شد و بسیاری از ساختمان‌های چشمگیر آن دوران همچنان در این محدوده به چشم می‌خورند. البته شهر قدیمی باتومی اخیرا با حفظ ساختار قدیمی خود بازسازی شده و گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کند. این قسمت از باتومی دارای خیابان‌های طولانی، مستقیم و بسیار زیبا هستند. مرکز شهر قدیمی پیازا (Piazza) نام داشته که میدانی زیبا به سبک ایتالیایی است. در اطراف میدان پیازا باتومی کافه‌های فضای باز، مغازه‌ها و رستوران‌های دوست داشتنی وجود دارند. همچنین بخشی از آن به شکل باشکوهی موزاییک کاری شده که به ‌عنوان بزرگترین موزاییک مرمر اروپا شناخته می‌شود. مکان دیگری که حین گشت و گذار در اطراف شهر قدیمی باتومی شاهد آن خواهید بود، میدان اروپا در باتومی با مجسمه مدیا و برخی ساختمان‌های چشمگیر در اطراف است که توصیه می‌کنیم بازدید از آن‌ها را هرگز از دست ندهید.

 

۲. از سبک معماری هنر نو در شهر باتومی لذت ببرید

یکی از کارهایی که اغلب توریست‌ها را در سفر به باتومی شگفت زده می‌کند، معماری خارق العاده هنر معاصر آن است. به این معنا که در کنار بافت تاریخی و قدیمی باتومی شاهد بناهای مدرنی خواهید بود که به سبکی کاملا متفاوت طراحی شده‌اند. البته برخی از این ساختمان‌ها، بناهای قدیمی هستند که به شکلی الهام گرفته از هنر نو بازسازی شده‌اند. از جمله این موارد می‌توان به ساختمان‌ سینما آپولو واقع در خیابان ممد آباشیدزه ۱۷ اشاره کرد.

 

بهترین کارهای رایگان در باتومی

 

۳. به تماشای هنرهای خیابانی باتومی بروید

چیز دیگری که در باتومی توجه اغلب گردشگران را به خود جلب می‌کند، صحنه پر رونق هنرهای خیابانی باتومی است. شما می‌توانید آثار گسترده‌ای از هنرهای خیابانی را در سراسر شهر باتومی پیدا کنید، اما بیشتر آنها در اطراف شهر قدیمی هستند. این موضوع به قدری گسترده شده که در سال‌های اخیر این شهر شاهد برگزاری جشنواره سالانه هنر خیابانی بوده و هنرمندان داخلی و بین‌المللی بسیاری را با خود همراه می‌کند. این موضوع سبب شده تا گشت و گذار در سطح شهر و پیدا کردن آثار خیابانی و عکاسی در مقابل آن‌ها به یکی از کارهای پرطرفدار در باتومی تبدیل شود.

 

۴. بازدید از سبک‌های معماری به جا مانده از دوران شوروی در باتومی

باتومی به عنوان یکی از مناطقی که در گذشته بخشی از حکومت شوروی به حساب می‌آمد، امروزه سبک‌های  معماری شوروی را در خود جای داده است. از جمله قابل توجه‌ترین این موارد می‌توان به موزاییک‌های قدیمی شگفت انگیزی که بر روی برخی از دیوارهای اجرا شده‌اند اشاره کرد. نکته جالب اینکه اغلب آن‌ها به دلیل موقعیت ساحلی باتومی دارای مضمون دریایی هستند. شما می‌توانید این آثار را در ورودی بلوک آپارتمانی در خیابان آخمتلی (پشت تئاتر باتومی) یا نزدیک دلفیناریوم پیدا کنید.

 

اقامت در بهترین بوتیک هتل‌های باتومی

 

۵. سری به کافه‌های محلی باتومی بزنید

قطعا یکی از جذاب‌ترین کارهایی که هرگز نباید در باتومی از دست داد، رفتن به بهترین کافه‌های باتومی است. چرا که باتومی کافه‌های زیبا و متنوعی را در خود جای داده است و علاقه‌مندان فرصت استراحت و خوردن یک فنجان قهوه خوشمزه را در آن‌ها خواهند داشت. به خصوص در ماه‌های خوش آب و هوای سال می‌توانید کافه‌های دارای فضای باز را انتخاب کرده و لحظات خوب و به یادماندنی را بگذرانید. از جمله مشهورترین کافه‌های باتومی می‌توان Coffeetopia، Literaturuli Cafe، Cafe Privet IZ Batuma  و Free Space را نام برد.

 

۶. بازدید از مجسمه نمادین علی و نینو در باتومی

درست در مقابل چرخ و فلک باتومی شاهد مجسمه‌ای زیبا و متفاوت از یک زوج عاشق خواهید بود که با نام مجسمه علی و نینو شناخته می‌شوند. این مجسمه نمادین با الهام از رمان عاشقانه و معروف قفقازی نوشته قربان سعید ساخته شده است. این رمان داستان عشق غم انگیز یک پسر جوان آذری و یک شاهزاده خانم گرجی در زمان جنگ جهانی اول را بازگو می‌کند. آنچه این مجسمه‌ها را خاص‌تر کرده حرکت آن‌ها به سمت یکدیگر است که هر چند دقیقه یکبار موقعیت خود را تغییر می‌دهند و حتی از روی یکدیگر عبور می‌کنند.

 

۷. تماشای مناظر زیبای آجارا در باتومی

چنانچه به تماشای مجسمه علی و نینو در باتومی رفتید نمی‌توان از منظره زیبای آجارا غافل شد. این چشم‌انداز تپه‌های زیبایی که با منظره زیبایی از دریای سیاه عجین شده‌اند را به نمایش می‌گذارد. بدون شک می‌توان گفت که این منظره یکی از بهترین چشم‌اندازهایی است که در مرکز باتومی خواهید یافت. علاقه‌مندان می‌توانند به همراه خانواده ساعت‌ها به تماشای این منظره نشسته و عکس‌های زیبایی را از خود در سفر به باتومی به یادگار بگذارند.

 

هزینه و زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری باتومی

 

۸. گشت و گذار در باغ گیاه شناسی باتومی

اگر عاشق طبیعت هستیدف بهترین مکان برای شما در باتومی باغ گیاه شناسی آن خواهد بود. این باغ گیاه شناسی باتومی کمی دورتر از مرکز شهر قرار دارد و برای دسترسی به آن باید مسافتی در حدود ۹ کیلومتر را طی کنید. برای این منظور می‌توانید از اتوبوس شماره ۳۱ یا تاکسی با هزینه ۱۵ تا ۲۰ لاری استفاده کنید. از آنجایی که باتومی آب و هوای نیمه گرمسیری دارد، پرورش انواع پوشش گیاهی در آنجا بسیار آسان است و بازدیدکنندگان در این باغ شاهد تنوع بالایی از انواع گیاهان خواهند بود. باغ گیاه شناسی باتومی به سه بخش کلی تقسیم شده و گردشگران می‌توانند با استفاده از قطارهای الکتریکی کوچک یا پیاده‌روی زیبایی‌های آن‌ها را کشف کنند. توصیه می‌کنیم در لیست برنامه‌ریزی خود برای کارهایی که نباید در باتومی از دست داد بازدید از باغ گیاه شناسی را نیز بگنجانید. این بازدید نیاز به چند ساعت زمان داشته و یک گریز عالی برای فرار از مرکز شلوغ باتومی است.

 

۹. تله کابین سواری در باتومی

قطعا یکی از متفاوت‌ترین و البته پرطرفدارترین کارهایی که می‌توانید در باتومی انجام دهید، سوار شدن به تله‌کابین آن است. این تله‌کابین فرصتی عالی برای دیدن بهترین مناظر از باتومی و اطراف آن بوده و حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. به طوری که گردشگران از ایستگاه بالای تله کابین، می‌توانند خط افق مرکز باتومی، تپه‌های منطقه آجارا و آب‌های بی پایان دریای سیاه را تماشا کرده و از آن لذت ببرند. یکی از بهترین زمان‌ها برای سوار شدن به تله‌کابین باتومی درست قبل از غروب آفتاب است.

 

۱۰. خرید از بازارهای محلی باتومی

اگر می خواهید نگاهی کلی به زندگی محلی مردم باتومی داشته باشید، توصیه می‌کنیم حتما سری به بازارهای سنتی آن بزنید. یکی از جذاب‌ترین این مکان‌ها، بازار کشاورزان محلی باتومی است که در فاصله ۲ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. در بازار می‌توانید بهترین غذاهای گرجستانی و همچنین محصولات تازه، ادویه‌های معطر، میوه‌ها و سبزیجات آبدار بسیاری را پیدا کنید. همچنین شاهد بومیان این منطقه خواهید بود که در حال انجام خریدهای روزانه خود هستند. نکته جالب اینکه یک خط راه آهن درست از وسط بازار می‌گذرد و وقتی قطار می‌آید، فروشندگان باید سریع محصولات خود را پنهان کنند. شاهد شدن به این صحنه خود می‌تواند برای توریست‌ها جذاب باشد.

 

۱۱. خوردن وعده غذایی در یکی از زیباترین مک‌دونالدهای دنیا در باتومی

آیا می‌دانستید که باتومی یکی از زیباترین رستوران‌های مک دونالد در جهان را دارد؟ برخلاف دیگر مک‌دونالدها که در ساختمان‌های قدیمی و تاریخی واقع شده‌اند، مک دونالد باتومی دارای طراحی مدرنی است. این ساختمان شبیه یک کشتی است و از ۴۶۰ صفحه شیشه‌ای برای طراحی و ساخت آن استفاده شده است. همچنین در قسمت داخلی آن می‌توانید پاسیو کوچکی را مشاهده کنید و که با انواع گیاهان آپارتمانی احاطه شده است. این ساختمان برنده جوایز متعددی شده و در سراسر جهان به عنوان یکی از زیباترین ساختمان‌های مک دونالد شناخته می‌شود. برای رفتن به آن باید به سمت خیابان شریف خیمشیاشویلی ۹، نرسیده به تفرجگاه ساحلی باتومی بروید.

 

۱۰ کاری که باید در شب در باتومی انجام دهید

 

۱۲. لذت بردن از سواحل زیبای باتومی

به دلیل موقعیت ساحلی باتومی قطعا یکی از اصلی‌ترین کارهایی که گردشگران تمایل به انجام آن در طول سفر خود دارند، تفریحات دریایی است. به طوری که اغلب توریست‌ها ترجیح می‌دهند تا در طول ساعات روز به کنار سواحل باتومی رفته و به شنا یا حمام آفتاب بپردازند. در نهایت نیز بعد از غروب خورشید می‌توانید به دیگر تفریحات خاص باتومی بپردازید. علاوه بر شنا در اغلب این ساحل‌ها تفریحات هیجان‌انگیزی از قبیل قایق‌سواری، پاراسل، جت اسکی و ... نیز وجود دارند. البته که نمی‌توان از کافه‌های ساحلی برای نوشیدن یا خوردن یک میان وعده خوشمزه در باتومی چشم‌پوشی کرد.

 

۱۳. خوردن غذهای خوشمزه و محلی گرجی در باتومی

به عنوان آخرین و البته مهم‌ترین کارهایی که هرگز نباید در سفر به باتومی فراموش کرد، خوردن غذاهای محلی گرجی را عنوان می‌کنیم. گرجستان یکی از کشورهای قدیمی دنیا بوده و به همین دلیل غذاهای متنوع و خوشمزه بسیار زیادی دارد که تست کردن آن‌ها در این سفر خالی از لطف نخواهد بود. یکی از محبوب‌ترین غذاهای گرجی خاچاپوری (kchachapuri) نام دارد. خاچاپوری در اصل نوعی نان محلی گرجی است که به شکل قایق طبخ شده و در وسط خود تخم مرغ و کره دارد. علاوه بر آن از دیگر غذاهای محلی گرجستان می‌توان بادیجانی (بادمجان سرخ شده با سس گردو)، لوبیو (لوبیا قرمز پوره شده با ادویه جات)، آجاپسندالی (راگوی تهیه شده از بادمجان، سیب زمینی و گوجه فرنگی) و انواع سالادها اشاره کرد.

 

منبع 

۲۰ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران