راهنمای سفر ارزان به قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
راهنمای سفر ارزان به قشم

جزایر خلیج فارس از دیدنی‌ترین نقاط ایران هستند که در همه فصول گردشگران را به سوی خود می‌کشانند. فقط کافی است یک بار به این خطه گرم با مردم مهمان‌نوازش سفر کرده باشید تا دلتان بخواهد هر ساله قدم به این بخش از سرزمین بی‌نظیر بگذارید. برای اینکه راحت‌تر و ارزان‌تر بتوانید با تور قشم به جنوب ایران بروید، می‌توانید در این مقاله راه‌های مختلفی را برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بخوانید تا خاطرات خوش و به یاد ماندنی را برای خود ثبت کنید.

 

بهترین فصل سفر ارزان به قشم

آب و هوای جزیره قشم در همه فصول سال گرم و مرطوب است. به همین منظور اغلب گردشگران ماه‌هایی را برای سفر به جزایر خلیج فارس انتخاب می‌کنند که گرما و رطوبت کمتری داشته باشد. اگر شما جزو افرادی نباشید که دمای هوا اذیتتان کند، به راحتی می‌توانید ماه‌های دیگر سال را که گردشگران کمتری به آنجا می‌روند را برای سفر خود انتخاب کنید تا هزینه مقرون به صرفه‌ای داشته باشید. بهترین ماه‌های سال از نظر وضعیت آب و هوایی در قشم، اواخر پاییز، سه ماه زمستان، دی، بهمن و اسفند و ماه آغازین بهار یعنی فروردین خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم در این رابطه سری به مقاله سفر به جزیره زیبای قشم در فصل پاییز بزنید. پس از آن هوا کمی رو به گرم شدن می‌رود و تحمل آب و هوا برای آنهایی که گرمایی هستند کمی سخت می‌شود. به همین منظور از اردیبهشت و خرداد تا سه ماه تابستان و اوایل پاییز که مدارس و دانشگاه‌ها شروع می‌شوند، ارزان‌ترین فصل برای سفر به جنوب کشور و به خصوص جزیره زیبای قشم است. شما حتی در این مدت می‌توانید خرید بسیار خوب و ارزانی داشته باشید. چرا که به علت کمبود گردشگر، اجناس قیمت مناسب‌تری به فروش می‌رسند.

راه‌های سفر ارزان به قشم

راه‌های مختلفی برای سفر به جزیره قشم وجود دارد. این تنوع در انتخاب مسیر رفت و برگشت به صورت هوایی، زمینی و ریلی امکان‌پذیر است و باعث می‌شود تا شما بنا به امکانات و موقعیت خود بهترین را در نظر بگیرید. اگر با هواپیما از تهران به قشم سفر می‌کنید، زمانی در حدود ۲ ساعت پرواز خواهید کرد. با خودروی شخصی و سواری در حدود ۱۴ ساعت در راه خوهید بود و با قطار تهران به بندرعباس پس از ۱۷ ساعت پیمودن مسیر ریلی، لازم است کمتر از یک ساعت هم با شناورها و کشتی از بندر حقانی به قشم بروید. انتخاب میان این سه گزینه بسته به شرایط شما به صرفه و ارزان خواهد بود. در اینجا مزایا و بهترین زمان‌های سفر با هر کدام از آنها را به شما می‌گوییم تا تصمیم بهتری برای رفتن به این منطقه بی‌نظیر بگیرید.

پرواز با هواپیما به قشم: تصور غالب میان گردشگران این است که سفر هوایی از دیگر گزینه‌ها گران‌تر است. اما همیشه اینطور نیست. شما باید کاملا آگاهانه و بدون عجله برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. اگر جزو افرادی هستید که زمان کافی برای سفر زمینی ندارید و یا نمی‌توانید ساعت‌های زیادی را در جاده بگذرانید و از قطار هم خوشتان نمی‌آید، پرواز تنها و بهترین گزینه برای شماست. در این صورت لازم است روزهای مختلف پروازهای قشم را بررسی کنید تا بفهمید در تاریخی که قصد سفر دارید، چه روزهایی ارزان‌تر است. به عنوان مثال اگر بخواهید پرواز چارتر بخرید، هر چقدر که به زمان سفرتان نزدیک‌تر شوید، احتمال دارد پرواز ارزان‌تری نصیبتان شود. حتی شاید لحظه آخری. بنابراین شما خواهید توانست با مبلغی مناسب یک روز از سفر خود را صرفه‌جویی کرده و در طی ۲ ساعت به مقصد برسید و بدون خستگی شروع به گردش و خرید کنید. حتما دقت کنید که در چه روزهایی قیمت پروازها پایین است. این بستگی به شرکت هواپیمایی، کلاس پروازی، زمان پرواز و امکانات داخلی دارد و بی‌شک قیمت‌ها متفاوت خواهد بود.

 

آشنایی با روستای دولاب در جزیره قشم

سفر ریلی با قطار به قشم: قطار یکی از وسیله‌های نقلی راحت و به صرفه از نظر اقتصادی به شمار می‌رود. هر چند زمان زیادی صرف این می‌شود که شما به مقصد برسید اما اگر جزو افرادی هستید که وقت کافی برای گشت و گذار دارید و یا حتی می‌خواهید زمان خود را با خانواده و دوستانتان بگذرانید، سفر با قطار بهترین و ارزان‌ترین گزینه شماست. پس از مشخص کردن روز حرکت خود، بدون هیچ دردسری یک کوپه در قطار بگیرید و با دوستان و عزیزانتان همراه شوید. حدود ۱۷ ساعت از روز خود را با آنها صرف کرده و خاطره بسازید. راحت بخوابید و وقتی به مقصد رسیدید، بدون خستگی شروع کنید به گردش و تفریح. مزیت‌های قطار تهران به بندرعباس سبب شده است که بسیار از افراد آن را به عنوان یک راه سفر ارزان به قشم در نظر بگیرند. چرا که سفر با قطار ایمن و اقتصادی است. از طرفی شما محدودیت وارد کردن بار به داخل کوپه را نخواهید داشت. در کنار تمام اینها، سفر با قطار و گذر کردن شهرهای مختلف کشور برای بسیاری از مسافران قطار با وجود طولانی بودن مسیر، لذت‌بخش است. وقتی هم به شهر بندرعباس رسیدید، به راحتی با اتوبوس‌های دریایی خود را به جزیره زیبای قشم می‌رسانید و سفر مهیجتان ادامه می‌یابد.

سفر زمینی با خودروی شخصی به قشم: بسیاری از افراد دلشان می‌خواهد که با ماشین شخصی خود به سفر بروند. چنین سفری مزایای زیادی دارد و اشخاص حاضرند سختی یک رانندگی طولانی اما لذت‌بخش را به همراه هزینه‌های بنزین، عوارضی، تعمیرات، استهلاک خودرو و دیگر موارد را به جان بخرند اما در شهر مقصد با ماشین خود گشت و گذار کنند. چرا که خودروی شخصی، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که هر زمان، در هر جا و هر شهری که خواستید توقف کنید. از تماشای مناظر لذت ببرید و هر آنچه می‌خواهید بخورید. استراحت کنید و هر موقع که دلتان خواست دوباره حرکت کنید. این گزینه برای افرادی که از رانندگی لذت می‌برند تا با خانواده و دوستانشان وقت بگذرانند بسیار خوب است و بی‌شک خاطراتی فراموش نشدنی را در سفر زمینی به قشم تجربه می‌کنند. این روش را می‌توان جزو راه‌های به صرفه مسافرتی در نظر گرفت که بسیار محبوب و پرطرفدار است. مخصوصا برای کشور دیدنی و فوق‌العاده ایران که هر نقطه از آن تماشایی است. پس از اینکه به شهر بندرعباس رسیدید، لازم است تا با خودروی خود به بندر پل بروید که مسافت این دو بندر جنوبی در حدود ۷۰ کیلومتر است، سپس وارد کشتی یا همان لندی کرافت شوید تا در مدت حدود بیست دقیقه آن را به جزیره ببرید. زمانی که به جزیره قشم رسیدید، باید مسیری در حدود یک ساعت را تا مرکز جزیره قشم طی نمایید. البته اگر محل اقامتتان در شهر قشم باشد. در غیر این صورت به سمت روستاها یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم که در آنها اتاق اجاره کرده‌اید بروید. سپس به گردش و تفریح در دره ستاره‌ها، غار نمکدان، دره چاهکوه و سواحل زیبای جزیره بپردازید.

همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که لندی کرافت‌ها برای حمل مسافران با ماشین‌هایشان در نظر گرفته شده‌اند، اما در زمان‌هایی که شرایط آب و هوایی ناپایدار و دریا ناآرام است و اجازه تردد قایق‌های موتوری و یا اتوبوس‌های دریایی برای مسافران بدون وسیله نقلیه فراهم نیست، گردشگران می‌توانند خودشان را به بندر پل برسانند و با لندی کرافت به قشم بروند.

 

دیدنی‌ترین جزیره‌های اطراف قشم

سفر زمینی با اتوبوس به قشم: یکی دیگر از راه‌های سفر زمینی به قشم توسط اتوبوس است. شما یک بلیط از شهر خود به بندرعباس می‌گیرید و پس از یک مسیر طاقت‌فرسا و طولانی به مقصد می‌رسید. این روش جزو راه‌هایی است که می‌توانید آن را انتخاب کنید اما گزینه مناسبی برای سفر با خانواده نیست. شاید کمی ارزان‌تر باشید اما به علت توقف‌های میان راهی و زمان طولانی که لازم است بر روی صندلی بنشینید، کمی خسته‌کننده خواهد بود. در ضمن در نظر داشته باشید که برای سوار شدن به اتوبوس محدودیت بار هم دارید. پس از رسیدن به مقصد لازم است سوار اتوبوس‌های دریایی شوید تا به جزیره برسید.

تور ارزان قشم: از راحت‌ترین و بهترین راه‌های سفر به جزیره قشم، ملحق شدن به یک تور است. از آنجایی که تورها معمولا پروازهای چارتری و تجربه خوبی برای رزرو هتل‌ها دارند، پکیج خوب و ارزانی را برای سفر به قشم به شما پیشنهاد می‌دهند. می‌توانید منتظر بمانید تا در یک تاریخ خوب از آژانس مورد نظرتان یک تور ارزان بگیرید. برای سفرهای دوستانه یا خانوادگی، سفر با تور قشم می‌تواند مهیج و به صرفه تمام شود. به هنگام جستجو برای انتخاب تور مناسب توجه کنید. برخی از آژانس‌ها در کنار ارائه بلیط و رزرو هتل، امکانات دیگری مانند وعده‌های غذایی یا گشت شهری و تفریحی را هم دارند که می‌تواند برای شما گزینه مناسب و به صرفه‌ای باشد.

اقامت ارزان در قشم

اگر لیست هتل‌های ارزان قیمت قشم و مراکز اقامتی غیرلوکس جزیره قشم را بلد باشید، خواهید توانست در یک اتاق تمیز و ارزان بمانید و باقی بودجه خود را صرف تفریح و گشت در جزیره کنید. تعداد زیادی هتل سه ستاره با کیفیت بسیار خوب و هزینه‌های پایین همچون هتل کیمیا، هتل خلیج فارس، هتل بهشت، هتل سینگو، هتل آرام و هتل پرشین گلف در کل جزیره قشم وجود دارد. اقامتگاه‌های بومگردی زیادی در روستاهای قشم هم هستند که آماده خدمت‌رسانی به گردشگران ایرانی و خارجی هستند. همچنین می‌توانید واحدهای مسکونی مختلفی را در داخل شهر به صورت روزانه اجاره کنید و چند روزی را در آنجا بگذرانید. در صورتی که تعدادتان بیشتر از دو نفر باشد، این روش بسیار برای شما به صرفه خواهد بود.

 

بهترین تفریحات فضای باز در قشم

خوراک در قشم

بی‌شک چند وعده از روزهای خود را در رستوران‌های خوب قشم بخورید و غذاهای محلی جنوبی و غذاهای دریایی را امتحان کنید. اما برای اینکه بخواهید هزینه کمتری داشته باشید می‌توانید در صورتی که اتاقی اجاره کرده‌اید، از مراکز خرید مواد اولیه غذایی را خریداری کرده و خودتان آشپزی کنید و یا از غذاهای فست‌فود و ساندویچی استفاده کنید.

 

بهترین فعالیت‌های شبانه در قشم

تفریحات قشم

در کنار بازدید از جاذبه‌های گردشگری قشم از جمله غار نمکدان قشم، دره ستاره‌ها، غار خربس، دره چاهکوه، جزیره هنگام، روستاها، جزایر ناز و جنگل‌های حرای قشم، در سواحل قدم بزنید. تفریحات آبی و دریایی مختلفی در پلاژهای ساحلی با قیمت‌های مناسب وجود دارند که می‌توانید اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید. شاید قایق‌سواری در دریا، غواصی، شاتل‌سواری و پاراسل از جمله تفریحات آبی لوکس و کمی گران به شمار برود. اما شاید دلتان بخواهد هر کدام از آنها را یک بار امتحان کنید و سفر خود را مهیج کنید. همچنین جالب است بدانید که جزیره قشم به عنوان یک ژئوپارک در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از همان لحظه که در ساحل پیاده‌روی می‌کنید، باید بدانید که در بزرگترین ژئوپارک خاورمیانه حضور دارید.

 

منبع ۱

منبع ۲ 

۲۷ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران