با شکوه‌ترین معابد هند

جاذبه‌های گردشگری هند
با شکوه‌ترین معابد هند

هنگام برنامه‌ریزی برای سفر به هند، با جاذبه‌های گردشگری متعددی روبرو خواهید شد که هر یک به تنهایی از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار بوده و باید در صدر لیست کارهای ضروری در هند قرار بگیرند. اما در میان تمامی این موارد هیچ چیزی جذاب‌تر از بازدید یک معبد در تور هند نخواهد بود. چنانچه شما نیز بارها در مورد شکوه و جاذبه معابد هند شنیده و علاقه زیادی به بازدید از آن‌ها دارید توصیه می‌کنیم تا در خواندن این مقاله همراه ما باشید. چرا که در این کشور پهناور با معابد مختلفی روبرو خواهید شد که بازدید از تک تک آن‌ها در زمان محدود سفر ممکن نخواهد بود. در اینجا ما باشکوه‌ترین و زیباترین معابد هند را جمع‌آوری و معرفی کرده‌ایم.

 

معبد آکشاردهام در دهلی، هند (Akshardham Temple in Delhi, India)

باشکوه‌ترین و بدون اغراق زیباترین معبد هندو که در سفر به هند با آن روبرو خواهید شد، معبد آکشاردهام در دهلی است. این معبد بی‌نظیر در شهر دهلی واقع شده و روزانه پذیرای صدها گردشگر است. در کنار طراحی منحصر به فرد ومعماری زیبا، در آکشاردهام با تئاتر IMAX، فواره‌های موزیکال، فروشگاه‌های خرید سوغاتی دهلی، و باغ نیلوفر آبی و بسیاری جذابیت‌های دیگر روبرو خواهید شد. این معبد جز بناهای مذهبی نسبتا جدید بوده و در سال ۲۰۰۵ افتتاح گردیده است. این مجموعه ۶۰ هکتاری با ترکیب مرمر سفید و ماسه سنگ صورتی ساخته شده و با فیل‌های سنگی و مجسمه‌های شخصیت‌های الهی تزئین شده است. هر چند که معبد آکشاردهام تازه تاسیس است اما در آن شاهد تاریخ چند هزار ساله هند خواهید شد. ورود به معبد رایگان بوده اما در صورت تمایل به بازدید از نمایشگاه‌هایی که به صورت دوره‌ای در آن برگزار می‌شوند و یا خرید یادگاری‌های دوست داشتنی از فروشگاه‌ها باید هزینه جزئی را پرداخت کنید.توجه داشته باشید که این معبد روزهای دوشنبه تعطیل است و اجازه ورود به آن را نخواهید داشت.

 

معبد طلایی در پنجاب، هند (Golden Temple in Punjab, India)

مورد بعدی از باشکوه‌ترین معابدی که در هند فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، معبد طلایی پنجاب است. این معبد تقریباً به صورت شبانه‌روزی به روی بازدیدکنندگان باز است. به طوری که علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۶ صبح تا ۲ بامداد وارد آن شده و به گشت و گذار در آن بپردازند. معبد طلایی مکانی مقدس برای سیک‌ها بوده و با نام «هارماندیر صاحب» به معنای اقامتگاه خدا نیز شناخته می‌شود. در طراحی این بنای مذهبی زیبا شاهد ترکیبی از سبک معماری هندو و اسلامی خواهید بود و همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد به رنگ طلایی تزیین شده است. از دیگر جذابیت‌های آن می‌توان به انعکاس تصویر معبد در آب اطراف اشاره کرد که شکوه و جلوه دوچندانی به آن بخشیده است. این معبد باشکوه هم در طول روز و هم در طول شب زیبایی خاص خود را داشته و علاقه‌مندان در هر زمانی می‌توانند به تماشای آن بروند. در طول روز محوطه معبد طلایی محلی برای تجمع پرندگان مختلف و در طول شب نیز به مکانی برای جغدها تبدیل می‌شود. در میان تمامی این موارد آنچه سبب اهمیت بیشتر این بنا شده داستان‌هایی است که مردم محلی در مورد آن نقل می‌کنند. به روایتی بودا در گذشته این مکان را برای عبادت خود انتخاب کرده بود.

 

بازدید از معابد باستانی گوآ

 

معبد لاکشمی نارایان در دهلی، هند (Laxminarayan Temple in Delhi, India)

لاکشمی نارایان یک معبد متعلق به جامعه هندو است که با نام بیرلا ماندیر نیز شناخته می‌شود. این معبد بی‌نظیر توسط گاندی در سال ۱۹۳۸ افتتاح شد و هدف او این بود که این معبد مکانی برای عبادت و همدلی همه اقشار و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر به صورت دوستانه باشد. توجه داشته باشید که این مکان همانند تمامی معابد هند دارای آداب خاص خود است که حتما باید توسط بازدیدکنندگان جدی گرفته شود. به عنوان مثال هرگز نباید با کفش به آن وارد شد. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله رعایت ۹ نکته مهم در بازدید از معابد هند بزنید. معبد لاکشمی نارایان دارای وسعتی در حدود ۷.۵ هکتار بوده و با ستون‌های قرمز و سفید، فواره‌ها، آبشارها، چندین زیارتگاه برای خدایان و الهه‌های باستانی (ویشنو و لاکشمی) و غیره طراحی و تزیین شده است. این معبد نیز در روزهای دوشنبه تعطیل است و گردشگران باید بازدید خود را به دیگر روزهای هفته موکول کنند. بهترین زمان برای حضور در معبد لاکشمی نارایان در حین جشنواره دیوالی (جشنواره نورها) یا جانمشتامی (تولد کریشنا) است. چرا که در آن روزها کل این معبد به زیباترین شکل ممکن با نورپردازی‌های باشکوه تزیین می‌شود.

 

معبد ویروپاکشا در کارناتاکا، هند (Virupaksha Temple in Karnataka, India)

در مرکز هامپی، روستایی در شمال کارناتاکا و سایت میراث جهانی یونسکو، معبدی به نام ویروپاکشا قرار دارد. برج دروازه اصلی این معبد در سال ۱۴۴۲ ساخته شده و برج کوچکتر آن به سال ۱۵۱۰ تعلق دارد. همین سبب شده تا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های شهر و البته تنها معبد در حال کار شناخته شود. در بازدید از معبد ویروپاکشا فرصت تماشای کتیبه‌های باستانی که در قرن‌های ۹ و ۱۰ نوشته شده‌اند را خواهید داشت. زیارتگاه اصلی این معبد بی‌نظیر به خدای هندو، شیوا، اختصاص داده شده است. در صورتی که انرژی کامل برای بازدید از این معبد را داشتید توصیه می‌کنیم حتما این کار را در هنگام طلوع خورشید انجام دهید. برای این منظور می‌توانید به سمت تپه ماتانگا در همان نزدیکی رفته و نظاره‌گر یکی از بهترین منظره‌های سفر با تور هند را ببینید.

 

معرفی آرامگاه‌ها، معابد و یادبودهای شهر دهلی

 

معبد کایلاساناتار در کانچیپورام، هند (Kailasanathar Temple in Kanchipuram, India)

یکی دیگر از زیباترین معابد هند، معبد کایلاساناتار در کانچیپورام است. این معبد که در اواخر قرن هفتم پس از میلاد توسط پادشاه پالاوا، ناراسیمهاوارمان دوم ساخته شد، عنوان قدیمی‌ترین بنای شهر کانچیپورام را به خود اختصاص داده است. بهتر است قبل از بازدید بدانید که معبد کایلاساناتار با نام شهر هزار معبد نیز بین مردم محلی شناخته می‌شود. البته که این موضوع بی‌دلیل نبوده و به این خاطر است که بیش از ۵۰ زیارتگاه را در خود جای داده است. کل این مجموعه معابد به لرد شیوا اختصاص داشته و بازدیدکنندگان می‌توانند حین گشت و گذار در آن از حکاکی‌های پیچیده، از جمله خدایان نیمه حیوانی که در معماری اولیه دراویدی محبوب بودند، لذت ببرند. علاوه بر کنده کاری‌های ظریف و باشکوه، این معبد دارای مجسمه‌های مختلف شیوا در ۶۴ حالت مختلف به اضافه یک سازه ۱۰ فوتی از خدا است که از گرانیت سیاه ساخته شده است.

 

معبد نیلوفر آبی در دهلی، هند (Lotus Temple in Delhi, India)

قطعا یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین معابدی که در هندوستان و دیگر کشورها می‌توانید پیدا کنید، معبد نیلوفر آبی دهلی است. این معبد بیشتر به خاطر سبک معماری مدرن و متفاوت خود به شهرت رسیده و در پایتخت هند، دهلی، قرار دارد. این معبد بهائی به شکل یکنیلوفر آبی طراحی شده و به بهترین شکل ممکن ساخته شده است. به همین دلیل به آن نام معبد نیلوفر آبی را داده‌اند. فضای داخلی معبد نیز به اندازه نمای بیرونی آن جذاب بوده و ظرفیت پذیرش ۲۵۰۰ نفر را دارد. از قوانین اصلی این بنا رعایت سکوت مطلق در درون معبد است.

 

معبد سری رانگاناتاسوامی در سریرانگام، هند (Sri Ranganathaswamy Temple in Srirangam, India)

این عبادتگاه بیشتر به دلیل نمای بیرونی چشم نواز و رنگارنگ خود متمایز بوده و توانسته در لیست باشکوه‌ترین معابد هند قرار بگیرد. این مجموعه ۱۵۶ هکتاری در سریرانگام قرار داشته و به سبک معماری دراویدی ساخته شده است. در بازدید از این معبد شاهد ۲۱ گوپورام (یا برج) رنگارنگ، ۵۰ زیارتگاه، ۹ حوض مقدس، چندین نقاشی دیواری، و تالار ۱۰۰۰ ستون خواهید بود. البته که همه چیز محدود به این موارد نبوده و در هر گوشه آن موارد جذاب و دیدنی بسیاری وجود دارد که بازدیدکنندگان و مسافران تور هند را هیجان‌زده می‌کند.

 

۲۰ موزه معروف هند را بشناسید

 

معبد میناکشی امان در مادورایی، هند (Meenakshi Amman Temple in Madurai, India)

مادورای، شهری باستانی با قدمتی ۲۵۰۰ ساله در تامیل نادو، بوده و میزبان این معبد زیبای هندو است. طبق داستان‌های نقل شده، این معبد در دهه ۱۳۰۰ توسط ژنرال مالک کافور ویران شد و توسط اولین پادشاه نایاک مادورای ۲۵۰ سال بعد در سال ۱۵۵۹ بازسازی شد. معبد میناکشی امان ۱۴ ساختمان را در خود جای داده که  با هزاران مجسمه سنگی رنگارنگ تزیین شده‌اند. این مجسمه‌ها شامل تصویری از حیوانات، خدایان و شخصیت‌های دیگر مهم در دین هندو هستند که در مجموعه یک نمای فوق‌العاده زیبایی را ایجاد‌ کرده‌اند.

 

مجموعه معابد خاجوراهو در مادایا پرادش، هند (Khajuraho Temples In Madhya Pradesh, India)

‌آخرین مورد از باشکوه‌ترین معابد هند که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، مجموعه معابد خاجوراهو در مادایا پرادش است. این گروه از معابد هندو با وسعت بیش از ۹ مایل مربع، سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را در خود جای داده و همه آن‌ها را مبهوت خود می‌کند. بنای اصلی این مجموعه معابد از ماسه‌سنگ تشکیل شده که توسط سلسله کاندلا (Chandela) در سال‌های بین ۹۵۰ تا ۱۰۵۰ ساخته شده‌اند. علت اصلی محبوبیت خاجوراهو بیشتر به خاطر مجسمه‌های خاص آن هستند. ناگفته نماند که امروزه تنها ۲۵ مورد از ۸۵ معبد اصلی در آن باقی مانده است. البته که این موضوع از اهمیت آن نکاسته و همچنان نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

 

بازدید از ۱۰ مرکز بودایی جذاب در هند

 

منبع

۱۲ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران