آشنایی با مقبره آتاتورک در آنکارا

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
آشنایی با مقبره آتاتورک در آنکارا

همانند هر کشور دیگری ترکیه نیز دارای تاریخچه پرفراز و نشیب بوده و نام آتاتورک به عنوان یک شخص محبوب در کتاب‌های تاریخ این کشور نوشته می‌شود. آتاتورک شخصی بوده که جمهوری سکولار ترکیه را بنا نهاده و آینده درخشان برای این کشور به ارمغان آورد. طبیعی است که شخصی با این حجم از محبوبیت در کشور ترکیه آرامگاه باشکوهی درپایتخت آن داشته باشد. مقبره آتاتورک با نام آنیتکبیر در شهر آنکارا قرار گرفته است. بنابراین مسافران تور آنکارا فرصت این را خواهند داشت تا در سفر به این شهر تاریخی و مهم در کشور ترکیه از آن دیدن کنند. در ادامه مقاله ما را همراهی کنید تا با این آرامگاه معروف و باشکوه بیشتر آشنا شوید.

 

معرفی مقبره آتاتورک آنکارا

آنیتکبیر مقبره مصطفی کمال آتاتورک، رهبر جنگ استقلال ترکیه، بنیانگذار جمهوریت و اولین رئیس جمهور ترکیه است. این بنا در آنکارا واقع شده و به شکل بسیار زیبا و باشکوهی طراحی و ساخته شده است. همچنین این مکان آرامگاه عصمت اینونو، دومین رئیس جمهور ترکیه نیز است که پس از مرگش در سال ۱۹۷۳ در آنجا دفن شد. آرامگاه او رو به مقبره آتاتورک و در طرف مقابل زمین تشریفات قرار دارد. بنای مقبره آتاتورک که یکی از مهم‌ترین دلایل سفر به آنکارا شمرده می‌شود،‌ به قدری حائز اهمیت است که بر روی اسکناس‌های مختلف ترکیه طی سال‌های ۱۹۶۶-۱۹۸۷ و ۱۹۹۷-۲۰۰۹ به تصویر کشیده شد و در فهرست پنجاه شاهکار مهندسی عمران در اتاق مهندسی عمران ترکیه قرار گرفته است.

 

معرفی ۷ تفریح رایگان در آنکارا

تاریخچه مقبره آتاتورک آنکارا

آنیتکبیر بر روی ارتفاعی به نام راسات تپه (Rasattepe) قرار گرفته است که در سال ساخت این بنا در مرکز آنکارا قرار داشت. به طوری که از تمام نقاط شهر قابل مشاهده بود. ساخت آنیتکبیر تقریبا نه سال طول کشید و در چهار مرحله بنا شد. شروع کار پروژه مقبره آتاتورک به سال ۱۹۴۴ برمی‌گردد که شامل حفاری مقدماتی و ساخت دیوار حائل جاده شیرها بود و تقریبا یک سال به طور انجامید. مرحله دوم، شامل مقبره و ساختمان‌های کمکی اطراف آن بود. ساخت زمین تشریفاتی در سال ۱۹۴۵ آغاز و در ۱۹۵۰ به پایان رسید. در این مرحله به دلیل مشکلات مربوط به بنایی و اسکلت بتنی مقبره، بازنگری‌هایی صورت گرفت و در نهایت در سال ۱۹۴۷، حفاری و عایق کاری پایه مقبره به پایان رسید.

مرحله سوم شامل ساخت راه‌های منتهی به مقبره، جاده شیرها و محل تشریفات بود. در نهایت نیز چهارمین و آخرین مرحله ساخت، اجرای سنگفرش تالار افتخار، طاق‌های زیر پوشش‌های جانبی و پروفیل‌های سنگی پیرامونی تالار افتخار و تزیینات حاشیه‌ای بود که در سال ۱۹۵۳ به پایان رسید.

سبک معماری مقبره آتاتورک در آنکارا

به دلیل ارزش و اهمیتی که آتاتورک در تاریخ کشور ترکیه دارد، مقبره او به زیباترین شکل ممکن طراحی شده، بازدید از آن از جذاب‌ترین کارها در سفر به آنکارا شمرده می‌شود و از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است. برای طراحی و تزیین آن سنگ‌ها و مرمرهای زیبای بسیاری از مناطق مختلف ترکیه آورده شده است. همچنین از سنگ تراورتن متخلخل به عنوان روکش خارجی سطوح بتنی و سنگ مرمر برای سطوح داخلی تالار استفاده کرده‌اند. مجسمه‌‌ها، پیکره‌های شیر و ستون‌های مقبره از سنگ تراورتن سفید طراحی شده و برای سنگفرش زمین تشریفاتی و کف برج‌ها، سنگ تراورتن قرمز و مشکی به کار گفته‌اند. یکی از چشم‌نوازترین قسمت‌های معماری مربوط به سنگ تراورتن زرد رنگی است که از چانکیری (یکی از شهرهای ترکیه) آورده شده و برای ساختن نقوش برجسته پیروزی، دیوارهای خارجی تالار افتخار و ستون‌های محیطی زمین تشریفات استفاده گردیده است.

 

بهترین کافه‌ها و کافی‌شاپ‌ها در آنکارا

همچنین از سنگ مرمر قرمز، مشکی و کرم رنگ برای طراحی کف تالار افتخار استفاده شده و در دیوارهای داخلی از مرمر نقش ببری و مرمر سبز بهره برده‌اند. نقطه عطف آنیتکبیر سنگ قبر یکپارچه به وزن ۴۰ تن است که دو طرف آن را با مرمر سفید رنگ پوشانده‌اند. در حالت کلی در طراحی و ساخت مقبره آتاتورک می‌توان شاهد سبک معماری رایج در سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ در ترکیه بود. جالب است بدانید که آنیتکبیر بزرگترین بنای تاریخی این دوران بود. علاوه بر این، آرامگاه آتاتورک دارای ویژگی‌های معماری و تزئینات سلجوقی و عثمانی است. به عنوان مثال، بام برج‌ها و تالار افتخار همگی تزئینات دندان اره‌ای به سبک سلجوقیان دارند.

بخش‌های مختلف مقبره آتاتورک در آنکارا

مقبره‌ آتاتورک به عنوان یکی از بزرگترین بناهای تاریخی کشور برای گشت و گذاری رایگان در آنکارا، از بخش‌های متعددی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها جذابیت خاص خود را دارند. در حالت کلی این مجموعه از چهار بخش اصلی به نام‌های جاده شیرها، میدان تشریفات، تالار افتخار (محل آرامگاه آتاتورک) و پارک صلح تشکیل شده است که اطراف بنای یادبود را احاطه کرده‌اند. در ادامه به معرفی تک تک این بخش‌ها می‌پردازیم:

 

بهترین هتل‌های مرکز شهر آنکارا

  • جاده شیرها (Road of Lions)

در نزدیکی این بنای تاریخی یک مسیر پیاده‌رو به طول ۲۶۲ متر وجود دارد که از دو طرف توسط دوازده جفت شیر ​​که به سبکی مانند یافته‌های باستان‌شناسی هیتی‌ها حکاکی شده‌اند، قرار دارد. شیرها نماینده ۲۴ قبیله ترک اوغوز هستند که در حالت نشسته قرار گرفته و نمادی از قدرت و صلح محسوب می‌شوند.

  • میدان تشریفات (Ceremonial Plaza)

میدان تشریفات در انتهای جاده شیرها قرار دارد. این منطقه به طول ۱۲۹ متر و عرض ۸۴ متر بوده و برای پذیرایی از ۱۵۰۰۰ نفر طراحی شده است. کف آن با ۳۷۳ نقش قالی و گلیم (فرش ترکی) تزیین شده که از سنگ تراورتن در رنگ‌های متنوع برای این منظور کمک گرفته‌اند.

 

معرفی ۱۰ پارک زیبا و سرسبز در آنکارا

  • تالار افتخار (Hall of Honor)

تابوت نمادین مقبره آتاتورک در داخل تالار افتخار قرار دارد. این قسمت در اصل مهم‌ترین بخش آنیتکبیر به حساب می‌آید. این سازه در ابعاد ۴۱.۶ متر در ۵۷.۳۵ متر طراحی شده و تا ارتفاع ۱۷ متر بالا می‌رود. در اطراف مقبره شاهد ستون‌هایی خواهید بود که حدود ۱۴ متر طول دارند. مقبره آتاتورک درست در زیر تابوت نمادین ۴۰ تنی در طبقه همکف تالار افتخار قرار دارد و جسد آتاتورک در زیر آن در یک اتاق مقبره ویژه در سطح زیرزمین دفن شده است. این اتاق دارای پلانی هشت ضلعی به سبک معماری سلجوقی و عثمانی است و سقف هرمی شکل آن با موزاییک‌های طلایی منبت کاری شده است.

  • پارک صلح (Peace Park)

پارکی که اطراف این بنای تاریخی را احاطه کرده است به افتخار یکی از جملات معروف آتاتورک "صلح در خانه، صلح در جهان است"، پارک صلح نامیده می‌شود. این محدوده شامل حدود ۵۰۰۰۰ درخت، گل و درختچه تزئینی بوده که از ۱۰۴ گونه مختلف هستند و از حدود ۲۵ کشور اهدا شده‌‌اند.

 

معرفی بهترین رستوران‌های آنکارا

البته که همه چیز در آنیتکبیر محدود به این چهار قسمت نبوده و گردشگران تور آنکارا در بازدید از این منطقه شاهد بناها و مجسمه‌های متنوع بسیاری خواهند بود. به طوری که در محوطه آنیتکبیر ده برج وجود دارد که به صورت متقارن قرار گرفته‌اند. این برج‌ها نماد آرمان‌هایی هستند که بر ملت ترک و ایجاد جمهوری ترکیه تأثیر گذاشته است. برج‌ها از نظر نقشه و ساختار مشابه هستند. به این صورت که همه آن‌ها دارای نقشه مستطیل شکل با سقف‌های هرمی هستند که شباهت زیادی به چادرهای سنتی عشایر ترک دارند. همچنین نوک پیکان‌های برنزی در بالای سقف هر کدام از آن‌ها قرار گرفته است. در داخل برج‌ها، تزئینات هندسی با الهام از نقش‌های فرش سنتی ترکی (گلیم) دیده می‌شود. همچنین کتیبه‌هایی از نقل قول‌های آتاتورک در درون این بناها قرار گرفته که با موضوع آن برج مطابقت دارند. این برج‌ها عبارتند از:

  • برج استقلال (Independence Tower)

نقش برجسته داخل برج استقلال مرد جوانی را نشان می‌دهد که صاف ایستاده و با دو دست شمشیر در دست دارد؛ در حالی که عقابی روی صخره‌ای در کنار او نشسته است. عقاب در اساطیر و هنر سلجوقی نماد قدرت و استقلال بوده و جوان شمشیردار نماینده ملت ترک است که از استقلال خود دفاع می‌کند.

 

معرفی مرکز خرید کنت پارک در آنکارا

  • گروه مجسمه زن (Female statue group)

در مقابل برج استقلال، یک گروه مجسمه از سه زن با لباس‌های ملی ترکیه وجود دارد. دو زن در کناره‌ها تاج گل بزرگی را در دست گرفته‌اند که به زمین رسیده است. این تاج گل که از باله‌های دانه تشکیل شده، نمایانگر فراوانی در کشور است. زن سمت چپ با فنجانی در دست دراز کشیده و از خدا طلب رحمت می‌کند. زن وسط، در حالی که صورتش را با دست پوشانده، گریه می‌کند. این گروه نشان دهنده غرور زنان ترک و وقار و عزم آنها حتی در غم و اندوه است.

  • برج آزادی (Freedom Tower)

داخل برج آزادی تصویری از فرشته‌ای را نشان می‌دهد که برگه‌ای در دست دارد و اسبی پرورش در کنار آن قرار گرفته است. فرشته نماد تقدس آزادی و ورق کاغذ نماد اعلامیه آزادی ترکیه است. اسب نیز نماد آزادی و استقلال به حساب می‌آید.

 

آکواریوم بزرگ Aqua Vega در آنکارا

  • گروه مجسمه مرد (Male statue group)

در مقابل برج آزادی یک گروه مجسمه متشکل از سه مرد وجود دارد. مرد سمت راست با کلاه و کت نشان دهنده یک سرباز ترک است. در سمت چپ با کتابی در دست یک جوان روشنفکر ترک به تصویر کشیده شده است. پشت هر دوی این مجسمه‌ها مردی با لباس روستایی، قرار دارد که حالات جدی صورت هر سه مجسمه نشان دهنده وقار و اراده مردم ترکیه است.

  • برج محمتجیک (Mehmetçik Tower)

برج محمتجیک در سمت راست انتهای جاده شیر قرار دارد. محمتچیک سرباز ترک را به تصویر می‌کشد که خانه را به مقصد جبهه ترک می‌کند. در این تصنیف، مادری غمگین اما مغرور که دستش را بر شانه پسرش گرفته، او را به جنگ وطن می‌فرستد. در این برج یک کتابفروشی و یک فروشگاه هدیه برای بازدیدکنندگانی که علاقه‌مند به خرید مقالاتی درباره آنیتکبیر و آتاتورک هستند وجود دارد.

 

برترین مراکز خرید آنکارا را بشناسید

  • برج پیروزی (Victory Tower)

تاریخ سه پیروزی مهم ملت و سخنان آتاتورک در مورد این پیروزی‌ها بر روی دیوارهای این برج حک شده است. در داخل برج، کالسکه اسلحه‌ای که تابوت آتاتورک را از کاخ دولما باغچه در استانبول به سرایبورنو حمل می‌کرد و در ۱۹ نوامبر ۱۹۳۸ به نیروی دریایی تحویل داده بود به نمایش گذاشته شده است.

  • برج صلح (Peace Tower)

ترکیبی برجسته که بیانگر اصل صلح آتاتورک در خانه، صلح در جهان است، درون دیوارهای برج حک شده است. در این نقش برجسته، دهقانان و یک سرباز که با دراز کردن شمشیر از آنها محافظت می‌کند، نشان داده می‌شود. این سرباز نماد ارتش ترکیه، نگهبان قوی و واقعی صلح است که به مردم اجازه می‌دهد تا زندگی روزمره خود را در صلح و آرامش که توسط ارتش ترکیه تامین می‌شود، بگذرانند.

 

خرید سوغاتی در سفر به آنکارا

  • برج ۲۳ آوریل (23 April Tower)

در دیوارهای داخلی این برج نقش برجسته‌ای دیده می‌شود که گشایش مجلس بزرگ ملی ترکیه در ۲۳ آوریل ۱۹۲۰ را نشان می‌دهد. زنی که در این نقش ایستاده کاغذی با کتیبه تاریخ در یک دست و کلیدی در دست دیگر دارد که نماد افتتاح مجمع است.

  • برج اصلاحات (Tower of Reforms)

برج اصلاحات امتداد موزه است و لباس‌های آتاتورک در اینجا به نمایش گذاشته شده است. نقش برجسته داخل دیوار برج، دست ضعیفی را نشان می‌دهد که مشعل را در حال خاموش شدن نگه داشته است و نمادی از سقوط امپراتوری عثمانی است. دست قوی دیگری که مشعل تابشی را به آسمان بلند می‌کند، نماد اصلاحاتی است که جمهوری جدید ترکیه و آتاتورک با آن ملت ترکیه را به سطح تمدن معاصر رساندند.

 

۷ غذایی که باید در آنکارا امتحان کنید

  • برج میساکی ملی (Misak-ı Millî Tower)

این برج در ورودی موزه قرار دارد و نقش برجسته‌ای درون آن نمادی از پیوند در وحدت را به تصویر می‌کشد. این نقش چهار دست را نشان می‌دهد که روی دسته شمشیر به هم می‌پیوندند. این ترکیب نماد سوگند مشترک ملت برای نجات کشور ترکیه است.

  • موزه آنیتکبیر آتاتورک (Anıtkabir Atatürk Museum)

موزه آنیتکبیر آتاتورک در سال ۱۹۶۰ افتتاح شد و درحال حاضر یکی از معروف‌ترین موزه‌های آنکارا شناخته می‌شود. وسایل شخصی آتاتورک، کمد لباس او و برخی از هدایایی که به او تقدیم شده در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

 

موزه زندان اولوجانلار در شهر آنکارا

نحوه دسترسی به مقبره آتاتورک در آنکارا

آنیتکبیر به عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنکارا شناخته می‌شود. بنابراین تمامی افراد محلی با این مکان آشنا بوده و دسترسی به آن برای گردشگران آسان است. توصیه ما برای علاقه‌مندانی که دوست دارند به بازدید از این بنای مهم بروند استفاده از تاکسی است. به این صورت که با پرداخت تقریبا ۱۰ لیر می‌توانید خود را از مرکز شهر به مقبره آتاتورک برسانید. روش بعدی رفتن به ایستگاه مترو تاندوغان (Tandoğan) و پیمودن ادامه مسیر به صورت پیاده است. مسیر پیاده تقریبا ۱.۵ کیلومتر بوده که در صورت تمایل می‌توانید مابقی مسیر را تاکسی بگیرید. تاکسی‌های بین ایستگاه تاندوغان تا مقبره آنیتکبیر چیزی در حدود ۱۰ لیر از شما دریافت خواهند کرد.

هزینه و زمان بازدید از مقبره آتاتورک در آنکارا

بازدیدکنندگان آنیتکبیر می‌توانند هر روز از ساعت ۹:۰ صبح تا ۵:۰۰ بعدازظهر به دیدن این مکان بروند. البته در فصل زمستان مهلت بازدید از این بنا تا ساعت ۴:۰۰ بعدازظهر است. توجه داشته باشید که در ساعات ۱۲:۰۰ تا ۱:۰۰ ظهر موزه برای ناهار بسته می‌شود. علاقه‌مندان به بازدید از مقبره آتاتورک و بخش‌های مختلف آن نیازی به پرداخت هزینه نداشته و به صورت رایگان می‌توانند وارد آن شوند. جالب است بدانید که در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۳ که سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه بود ۴۳۸۴۵۱ نفر از آنیتکبیر بازدید کردند و این یک رقم بالا برای جاذبه‌های توریستی آنکارا محسوب می‌شود.

 

بازدید از منطقه تاریخی اولوس آنکارا

منبع ۱ 

منبع ۲

۰۶ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران