چگونه یک آخر هفته را در ارمنستان بگذرانیم

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
چگونه یک آخر هفته را در ارمنستان بگذرانیم

ارمنستان به خاطر ریشه‌های تاریخی عمیق خود که به دوران ماقبل تاریخ باز می‌گردد، شناخته شده است. میراثی که هنوز از طریق بسیاری از مکان‌های تاریخی و آثار باستانی زنده و قابل انتقال به نسل امروز است. اما جدای از خرابه‌های باستانی، کلیساها و صومعه‌های قدیمی، ارمنستان دارای فضای باز وسیعی است که منتظر کاوش هستند. اگر به دنبال ماجراجویی آخر هفته آینده خود در فضای باز هستید، تور ارمنستان گزینه خوبی برای انتخاب است.


پیاده‌روی در حومه شهر

جغرافیای کوهستانی ارمنستان، این کشور را به مقصدی عالی برای کوهنوردان تبدیل کرده است. در صورتی که علاقه‌مند پیاده‌روی یا کوهنوردی باشید، بهترین مقاصد کوهنوردی در ارمنستان را به شما معرفی خواهیم کرد. محبوب‌ترین آنها مربوط به رشته کوه گغما است که بلندترین قله آن آزدحک نامیده می‌شود. این کوه آتشفشان باستانی اکنون در حال خاموش شدن است و به خاطر حوضه وسیع و زمین‌های پوشیده از برف خود در دنیا شناخته شده است. یکی دیگر از این مقصدها، بلندترین قله کشور، یعنی کوه آراگاتس است. این کوه که در ارتفاع حیرت‌انگیز چهار هزار متری قرار دارد، یکی از راهپیمایی‌های چالش‌برانگیز ارمنستان به شمار می‌رود. در مجموع چهار قله وجود دارد که این سخت‌ترین مسیر برای رسیدن به هر کدام از آنها است. بر روی این کوه همچنین بناهای تاریخی مختلفی از جمله کلیسای وهراماشن و قلعه آمبرد نیز وجود دارد.

صخره‌نوردی از دره‌ها

اگر می‌خواهید چیزی شدیدتر را برای تولید آدرنالین در رگ‌هایتان تجربه کنید، می‌توانید صخره‌نوردی را امتحان کنید. ارمنستان به دلیل زمین‌های صخره‌ای و کوهستانی‌اش مملو از دره‌ها و صخره‌هایی است که مطمئناً محدودیت‌های ذهنی شما را آزمایش خواهد کرد. دره نوراوانک یکی از این مناطق دیدنی است. نوراوانک که در حدود صد کیلومتری ایروان قرار دارد، یکی از قابل دسترس‌ترین نقاط کوهنوردی در کشور است که در نزدیکی کلیسای نوراوانک واقع شده که می‌توانید از آنجا نیز بازدید کنید.

 

حمل و نقل عمومی در ارمنستان

رکاب زدن در جاده‌های آرام

دوچرخه سواری یکی دیگر از سرگرمی‌های جذاب برای گذراندن تعطیلات آخر هفته است. دوچرخه این امکان را به شما می‌دهد که در مدت زمان کوتاهی مناظر مختلف اطراف ایروان را کشف کنید. بسیاری از شرکت‌های مسافرتی تورهای دوچرخه‌سواری را به نقاط مختلف مهم و منحصربه‌فرد کشور ارائه می‌دهند. اگر به دنبال چالش‌های بیشتری هستید، دوچرخه‌سواری در کوهستان راه عالی دیگری برای گذراندن آخر هفته خود در ارمنستان است. گذرگاه کوهستان واردنیاتس سلیم، اورتسادزور در آرارات، یک مسیر زیبای دوچرخه‌سواری کوهستانی زیبا است. این مسیر همان جایی است که قبلاً جاده ابریشم قدیمی در آنجا بوده است.

پاراگلایدر سواری

پاراگلایدر یک ورزش نسبتا جدید در ارمنستان به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این کشور چند مکان وجود دارد که می‌توانید پاراگلایدر پشت سر هم در ارمنستان را امتحان کنید. کوه تگنیس بلندترین قله در این رشته کوه است. این سایت که در فاصله کمی از ایروان قرار دارد، منظره‌ای خیره کننده از جنگل و حومه شهر را پیش روی چشمان شما قرار می‌دهد. یکی دیگر از مکان‌های دیدنی برای پاراگلایدرسواری کوه هاتیس، آتشفشان خاموش در بیست و پنج کیلومتری پایتخت ارمنستان است. در این پرواز به ارتفاع دو هزار متری می‌رسید که بسیار هیجان‌انگیز است و دیدن مناظر کاملاً ارزشش را دارد. توجه داشته باشید که این ورزش برای افراد ضعیف مناسب نیست.

 

سفرهای یک روزه به جاذبه‌های اطراف ایروان

پرواز با بالون هوای گرم در آسمان

اگر ارتفاعات حالتان را دگرگون نمی‌کند، حتماً یک بار بالن سواری آرام را در آسمان ارمنستان امتحان کنید. این سواری در صبح زود در پایتخت کشور، ایروان آغاز می‌شود و ساعات خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنین بالن سواری از گارنی هم امکان‌پذیر است و حدود یک ساعت طول می‌کشد. شما می‌توانید از بالا منظره زیبای یکی از ذخایر باستانی خسروف را مشاهده کنید.

کاوش شگفتی‌های زیرزمینی ارمنستان

غارها در همه جای ارمنستان وجود دارند. برخی از این اتاق‌های زیرزمینی ارمنستان از دوران باستان تا همین اواخر حتی نقش مهمی در شکل دادن به تاریخ داشته‌اند. اگر جزو افراد ماجراجو هستید که از کشف مکان‌های جدید لذت می‌برید، بهتر است بدانید که برخی از این غارها به روی عموم باز هستند و در اکثر فصول سال می‌توان از آنها بازدید کرد. غار آرنی یکی از مقاصد محبوب غارنوردی برای علاقه‌مندان است. این غار باستانی که به غار پرندگان نیز معروف است، تنها چند کیلومتر با یغگنادزور در منطقه وایوتس دزور فاصله دارد. این غار هم در گذشته میزبان تمدن‌های باستانی بوده و مملو از مصنوعات مختلفی مانند کوزه‌ها، ابزار و حتی یک کفش چرمی به عنوان قدیمی‌ترین کفش چرمی جهان با قدمتی ۵۵۰۰ سال است که به خوبی از آن محافظت می‌شود. شراب‌سازی آرنی یک کارخانه شراب سازی ۶۱۰۰ ساله است که در سال ۲۰۰۷ در این مجموعه توسط تیمی از باستان شناسان ارمنی و ایرلندی کشف شد.

شجاعت در تندبادها

اگرچه ارمنستان کشوری محصور در خشکی است، اما بخش هیجان‌انگیز ورزش‌های آبی را از دست ندهید. در واقع فعالیت‌های آبی زیادی برای انجام در این کشور وجود دارد. یکی از آنها رفتینگ رودخانه‌ای است. این ورزش پر آدرنالین به شما این امکان را می‌دهد که هنگام عبور از موانع طبیعی مانند صخره‌های رودخانه، روی تپه‌های سفید رودخانه سوار شوید. یک فعالیت عالی برای لذت بردن با دوستانی که در سفر ملاقات می‌کنید. رودخانه دبد می‌تواند مقصد شماره یک رفتینگ رودخانه‌ای در ارمنستان باشد. این رودخانه با پیچیدگی سطح سه بدون در نظر گرفتن تجربه زیاد برای سواری همه قایق‌ها آزاد است و آن را به یکی از مبتدی‌ترین رپیدهای کشور تبدیل می‌کند.

 

معماری در ارمنستان از گذشته تا حالا

ورزش‌های آبی در دریاچه سوان

به غیر از رفتینگ در رودخانه، فعالیت‌های تفریحی آبی محبوب دیگری نیز در ارمنستان وجود دارد که گردشگران زیادی آن را نمی‌شناسند. برخی از این‌ها را می‌توان در دریاچه سوان امتحان کرد. پدل بوردینگ در ارمنستان نسبتاً جدید است اما کم‌کم محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. این یک تلاقی منحصر به فرد بین موج‌سواری و قایقرانی به شمار می‌رود. تخته‌های پارویی از نظر اندازه متفاوت هستند و همچنین می‌توانند بادی باشند. راهی عالی برای لذت بردن از آب‌های آرام این دریاچه زیبا. برای داشتن حال و هوای خنک‌تر، در حالی که از لمس نسیم خنک دریاچه بر روی صورت خود لذت می‌برید، یک قایق‌سواری آرام‌بخش گزینه خوبی خواهد بود. چندین قایق مشترک و کرایه‌ای در داخل و اطراف دریاچه وجود دارد که می‌توانید از قبل رزرو کنید.

خوروادز در دریاچه سوان

اگر بخواهید غذای ارمنی خاصی را انتخاب کرده و در کنار دریاچه نوش جان کنید، خوروادز باربیکیو Khorovadz گزینه بسیار خوبی است. داشتن خوروادز جشنی است برای تمام حواس شما. می‌توان اینطور گفت که چیزی بسیار رضایت‌بخش در تماشای گوشت لطیف و آبدار که به آرامی پخته می‌شود و عطر آن فضا را پر می‌کند، وجود دارد. خوروادز شبیه کباب‌های معمولی نیست و طعم خاص و لذیذی دارد. هر چند پختن آن در ساحل دریاچه سوان همراه دوستان دقیقا همان چیزی است که بعد از یک شنای دلپذیر به آن نیاز دارید. پس از خوردن این غذای خوشمزه هم می‌توانید منظره خیره‌کننده‌ای از آب‌های آرام به هنگام ناپدید شدن خورشید در انتهای دریاچه را تماشا کنید. حتما که این تجربه را منحصر به فردتر خواهد کرد.

 

بازدید از پارک‌های ملی ارمنستان‌

پیاده روی تا آبشار

بعضی از مکان‌ها انقدر خاص و زیبا هستند که نمی‌شود آنها را نادیده گرفت. کاسکاد Cascade نیز یکی از این دیدنی‌هاست که در قلب شهر قرار دارد. این بنا با معماری بی نظیرش یک فضای نمایشگاهی هنری به شمار می‌رود که مکانی برای خنک شدن با یک نوشیدنی خوب یا یک وعده غذایی مقوی، صعودی چالش برانگیز در پی دارد. کاسکاد حدود ۵۷۲ پله دارد که اگر از آن بالا بروید، یکی از شگفت‌انگیزترین مناظری را که تا به حال دیده‌اید خواهید یافت. با تماشای منظره شهر از بالا، می‌توانید یک گیلاس شراب خوب یا فنجانی قهوه خوش عطر در تراس یکی از کافه‌ها، لحظه‌ای ماندگار را به خاطرتان بسپارید.

سفری عرفانی به هین خوت، ماچو پیچو ارمنی گیج‌کننده

قطعاً روزی نیست که برای ما عرفانی باشد و چیزهایی را تجربه کنیم که بیشتر شبیه یک رویا یا صحنه‌های یک فیلم باشد و لذت‌بخش نباشد. روستای متروکه هین خوت Hin Khot که در میان صخره‌ها و مناظر کوهستانی استان سیونیک قرار دارد و مکان تاریخی شگفت‌انگیزی است که نفس شما را بند می‌آورد. با گردش در این منطقه تمام رمز و راز، شکوه و زیبایی منحصر به فردش را که در برابر ما قرار گرفته، درک می‌کنید.

 

آشنایی با راه‌های سفر به ارمنستان

موزه تاریخ ارمنستان

دیدن موزه‌های یک شهر معمولا شما را از تاریخ و تمدن آن کشور آگاه می‌کند. پس به داخل موزه تاریخ ارمنستان بروید و به یافته‌های باستانی و فرهنگی که سیر تکامل تاریخ و انسان را نشان می‌دهد نگاهی بیندازید. این موزه آثار تاریخی بی‌پایانی را به نمایش می‌گذارد که از دوره‌های مختلف باقی مانده است. قدمت برخی از آنها حتی به عصر حجر می‌رسد.

قدم زدن در شب‌های ارمنستان

پیاده‌روی در شهر یکی از کارهایی است که باعث می‌شود تا شما با خیابان‌ها، مردم و معماری آن منطقه آشنا شوید. می‌توانید قدم زدن خود را از نزدیکی ساختمان اپرا شروع کنید. در این فضا انرژی فوق‌العاده‌ای پراکنده است. بوی پنبه و آب نبات در هوا و خنده‌های روح‌بخش کودکانی که سوار بر دوچرخه، اسکوتر یا ماشین‌های کوچک رنگارنگ برقی خود هستند، شما را به وجد می‌آورد. با عبور از خیابان شمالی که همیشه پویا، مملو از مردم و سرشار از زندگی و انرژی نشاط ‌آور است، راهتان را ادامه دهید تا به فواره‌های میدان جمهوری برسید. جایی که با تماشای جویبارهای آبی که با ریتم موسیقی، هماهنگ با نورپردازی رنگارنگ به پیاده‌روی جادویی خود به یک روز هیجان انگیز تابستان پایان می‌دهید.

 

طبیعت‌گردی در وانادزور ارمنستان

 

۲۹ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران