برج زیبای آتاکوله و مرکز خرید آرتیوم

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
برج زیبای آتاکوله و مرکز خرید آرتیوم

نمادهای بسیاری را می‌توان برای آنکارا، پایتخت ترکیه لحاظ کرد. ابنیه تاریخی مهمی در این شهر هستند و برج‌های بلند و مدرنی در این شهر ساخته شده. اما برج آتاکوله که بنایی نسبتا جدید به حساب می‌آید، از جمله نمادهای آن‌جا به حساب آمده و با زیبایی منحصر به فرد خود در مرکز شهر خوش می‌درخشد. البته مجموعه‌ی آتاکوله ترکیبی از چند بخش است که شامل مرکز خرید نیز می‌شود. جایی که امروز قصد معرفی آن را داریم و پیشنهاد می‌کنیم شما هم در طول تور آنکارا سری به این مکان بزنید. پس همراه ما باشید.

 

درباره برج و مرکز خرید آتاکوله

برج آتاکوله در سال ۱۹۸۹ ساخته شد و بنای خیلی جدیدی به حساب نمی‌آید اما بخش‌های دیگر مجموعه همچون مرکز خرید، در ادامه به آن اضافه شد و حالا شما با یک مرکز بزرگ خرید و تفریح مواجه هستید که ویژگی‌های جذابی دارد. این برج زیبا بر فراز شهر، جایی دارد که گردشگران می‌توانند به بالا آن رفته و منظره‌ی زیبای آنکارا و پارک گیاه شناسی را از آن‌جا تماشا کنند. پارک زیبایی که با تنوع گیاهی بالایش، خود می‌تواند دلیلی برای رفتن به این بخش از آنکارا باشد. طراحی این برج واقعا زیباست و بر خلاف برج‌های بلند مخابراتی، شرایط و امکانات خوبی برای بازدید از آن‌جا تهیه دیده شده است.

در بخش مرکز خرید نیز همه چیز برای یک روز عالی و تهیه اجناس بسیار خوب مهیاست. آتاکوله از آن مراکز خریدی است که که اگر چه برندهای مطرح بین‌المللی را در آن‌جا مشاهده خواهید کرد اما فروشگاه‌های ترک زیادی هم هستند که پوشاک و دیگر اجناس ترک با کیفیت را هم به فروش می‌رسانند. به این ترتیب خرید در آتاکوله را برای همه می‌توان پیشنهاد کرد و این مکان اصلا جایی لاکچری نیست و همه جور قیمتی در بین محصولاتش دیده می‌شود.

از دیگر بخش‌های این مجموعه نیز می‌توان به یکی از مدرن‌ترین مجموعه‌های سینمایی در شهر و همچنین چندین رستوران و کافه عالی اشاره کرد که یکی از آن‌ها در بالای برج قرار گرفته و نمای ۳۶۰ درجه از آنکارا را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

 

راهنمای سفر به آنکارا برای اولین بار

ویژگی‌های برج آتاکوله

این برج ۱۲۵ متری هم کاربرد مخابراتی دارد و هم به عنوان محلی برای رجوع گردشگران و تماشای منظره‌ی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این که برج بر بالای تپه‌ای ساخته شده و ارتفاعی که دارد، تقریبا از بسیاری نقاط شهر می‌توان آن را مشاهده کرد، البته اگر هوا تمیز باشد. طراح این بنا Ragıp Buluç به گونه‌ای این برج را طراحی کرده که تراس‌های بزرگ آن، به راحتی تعداد قابل توجهی گردشگر را در خود جای دهد. ساخت این برج از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و حدودا دو سال به طول انجامید. در ظاهر این بنا پیچیدگی‌های زیادی نمی‌بینید و شامل یک ستون سفید رنگ بزرگ است و دو طبقه از بخش بالایی آن به صورت شیشه‌ای کار شده که شامل رستوران و بخش بازدیدکنندگان می‌شود. شب‌های اما یک نورپردازی زیبا برای برج آتاکوله در نظر گرفته شده که نمایی بسیار زیبا به آن‌جا می‌دهد و در دل شب، نمود پیدا می‌کند. در کل بلندی این بنا و قدمت آن است که باعث شده، آن را نمادی برای آنکارا به حساب بیاورند و در تمامی پوسترهای تبلیغاتی برای سفر به این شهر، از این نماد با ارزش یاد کنند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد برج، رستوران Sevilla در بالای آن است که رستورانی چرخان به حساب آمده و هر یک ساعت، یک دور ۳۶۰ درجه به دور خود می‌زند و به این ترتیب، هر بار که بر روی میزهای آن به صرف غذا بپردازید، تمام منظره‌ی قابل دیدن بر بالای برج را خواهید دید. در ادامه‌ی این نوشته در مورد این رستوران بیشتر خواهیم گفت اما در کل یکی از بهترین حالت‌های بازدید از این برج، همان رفتن به رستوران Sevilla محسوب می‌شود.

البته شما می‌توانید به جز رستوران برای بازدید از این مکان به صورت عمومی نیز اقدام کنید. جدا از منظره‌ی شگفت انگیز آنکارا که ازآن بالا می‌توانید ببینید، از نقاط مثبت این منظره می‌توان به پارک گیاه‌شناسی اشاره کرد. یک پارک بسیار بزرگ با فضای سبز جذاب، درختان متعدد و باغ‌های پر گل زیبا که مخصوصا در طول بهار جلوه‌ای بی‌نظیر به شهر می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر به آکارا، اگر به دیدن برج رفتید و این منظره را از بالا دیدید، در ادامه سری هم به این پارک زیبا زده و از بودن در آن‌ منطقه، نهایت استفاده را کنید.

 

معرفی ۱۰ پارک زیبا و سرسبز در آنکارا

خرید در آتریوم

مرکز خرید مجموعه‌ی برج، آتریوم نام داشته که در آن‌جا بیش از ۱۰۰ برند مختلف حضور دارند. بنای مرکز خرید سه طبقه بوده که البته بخشی از فروشگاه‌ها و سرویس‌های آتریوم در طبقه همکف وجود دارد. این طبقات به وسیله‌ی پله برقی و پلکان معمولی به هم مرتبط هستند. فضای داخل این مکان نیز به وسیله‌ی سیستم تهویه هوا در تابستان خنک خواهد بود و در طول زمستان نیز گرم و عالی است.

همانطور که گفتیم، ترکیب چند نام بین‌المللی در کنار برندهای ترک، چیزی است که در آتریوم می‌بینید. لاکوسته، ایزابلا، پنتی، پاندورا و سواروسکی از جمله برندهای معروف جهانی هستند که در آتریوم حضور دارند و در کنارشان نام‌های ترک زیادی دیده می‌شود. برخی فروشگاه‌های عمومی هم هستند که اجناسی از برندهای مختلف را به فروش می‌رسانند و مثل بعضی دیگر از مراکز خرید ترک، تنها برندها در این مکان حضور ندارند.

تنوع محصولات در این مکان نسبتا خوب است و در کنار پوشاک آقایان و بانوان، محصولات مخصوص کودکان و نوجوانان از جمله پوشاک و اسباب بازی نیز به فروش می‌رسد و چند جایی نیز برای خرید لوازم شخصی و لوازم آرایش در نظر گرفته شده است. در کل آتریوم جایی مناسب برای خرید بوده و اگر چه نمی‌توان آن را با مراکز خرید بسیار بزرگ مقایسه کرد اما وقتی برای دیدن برج می‌روید، می‌توانید در همان‌جا یک خرید بسیار خوب هم داشته باشید و در نهایت بعد از شرکت در بخش‌های تفریحی مجموعه، به سراغ پارک یا دیگر جاهای شهر بروید.

تفریحات مختلفی که در آتاکوله و آتریوم می‌توانید تجربه کنید

جذاب‌ترین بخش آتریوم، مجموعه‌ی سینمایی جذابی است که برای این مکان در نظر گرفته شده. برند معروف cinemaXimum در آن‌جا شعبه‌ای داشته و با چندین سالن مختلف از مهمانان خود میزبانی می‌کند. سالن‌های این سینما شامل پرده سه بعدی، سالن‌های معمولی، سالن‌ VIP با صندلی‌های تخت شو، سالن  گلد کلس که از صندلی‌های چرم عالی و پذیرایی بهره می‌برند و ... اشاره کرد. بهترین فیلم‌های روز دنیا و همچنین فیلم‌های سینمای ترکیه در آن‌جا به نمایش گذاشته می‌شود. اگر هم این‌ها برای شما کافی نیست، این را هم در نظر بگیرید که در این مجموعه سینمایی که اودیتوریوم بزرگ در نظر گرفته شده و برنامه‌های مختلفی نیز در آن‌جا برگزار می‌شود.

در طبقه همکف مجموعه نیز به صورت دوره‌ای برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود که بعضی اوقات این برنامه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان بوده و بعضی اوقات به نمایش‌های موزیکال مربوط می‌شود اما بیشتر اوقات هنرمندان جوان ترک در آن‌جا به اجرای رایگان می‌پردازند. در کل برنامه‌های مناسبتی زیادی در آتریوم برگزار می‌شود که امکان شرکت در آن‌ها را خواهید داشت. متاسفانه با توجه به محدودیت فضا در آتریوم و برج آتاکوله، بخش‌های تفریحی دیگری برای این مجموعه در نظر گرفته نشده و باید به تماشای فیلم بسنده کنید.

 

اقامت در هتل‌های لوکس آنکارا

کافه و رستوران

در مجموع ۱۶ رستوران و کافه در کل این مجموعه وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها رستوران چرخان برج به نام Sevilla به حساب می‌آید. فضای کلی رستوران خیلی بزرگ نیست و میزهای ۴ نفره به دور فضای آن در کنار پنجره واقع شده‌اند و اغلب غذاهای سرو شده در آن‌جا نیز ترکی هستند و چند غذای بین‌المللی در منو آن دیده می‌شود. نقاشی‌های زیبای نیز بر روی دیوارهای این رستوران کشیده شده تا همه چیز زیباتر شود.

در میان رستوران‌هایی که در این محل قرار گرفته‌اند، هم جاهایی برای خوردن غذاهای بین‌المللی وجود دارد، هم فست فود و هم غذاهای ترکی. مثلا اگر کباب‌های ترکی باشید، می‌توانید به "آتش دونر" بروید که در آنکارا معروف است! از طرفی جاهایی مثل برگر کینگ هم هستند که با محصولات معروفشان می‌توانند از شما میزبانی کنند.

در زمینه‌ی کافه نیز اوضاع تقریبا به همین منوال است. کلا سه کافه برای آتریوم ساخته شده که یکی از آن‌ها برند معروف استارباکز است و دو گزینه‌ی محلی دیگر هم نوشیدنی‌های گرم و سرد سرو می‌کنند و هم ساندویچ‌ها و بعضی پاستا یا غذاهای این چنینی در منوشان در نظر گرفته شده است.

نکاتی که باید در باره برج آتاکوله و مرکز خرید اتریوم بدانید

  • برای بازدید از این برج نیاز به وقت قبلی ندارید، اما اگر می‌خواهید در رستوران چرخان این برج غذا بخورید، حتما از قبل میز رزرو کنید.
  • خیلی از برندهای مهم ترک و جهانی جایشان در مرکز خرید خالی است، پس اگر تنها برای خرید می‌خواهید به آن‌جا بروید، مراکز خرید بهتر دیگری را در آنکارا برای خود انتخاب کنید.
  • تمامی فضاهای مرکز خرید و برج سرپوشیده هستند و سیستم تهویه هوای مطبوع دارند، پس در هر فصلی از سال می‌توانید به آن‌جاها بروید.
  • پارک گیاه شناسی نزدیک به برج، از فضای سبز و درختان بزرگی برخوردار بوده و غیر از زمستان، در تمام طول سال از بودن در آن‌جا لذت خواهید برد.
  • در این مکان به صورت دوره‌ای نمایشگاه‌های هنری هم برگزار می‌شود.

 

تفریح و گردش خانوادگی با کودکان در آنکارا

۱۰ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران