سفری عاشقانه در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
سفری عاشقانه در تفلیس

خیابان‌های سنگ‌فرش شده تفلیس و بالکن‌های چوبی آن که در جاده ابریشم قدیمی، جایی که اروپا به آسیا می‌رسد، قرار دارد، زمینه‌ای جذاب برای عشاق بوده است. پایتخت گرجستان، یعنی تور تفلیس شهری از نویسندگان و شاعران نامی، معماری خاطره انگیز و جشن‌های پرشور است که تنها سه دهه از استقلال آن می‌گذرد ولی روزهای طلایی آن به سوی آینده در پیش است. حالا که گرجستان به آرامش رسیده میزبان توریست‌هایی از روسیه و اروپای شرقی است که اکثر مردم برای استفاده از فرصت‌های پیاده روی در کوه‌های قفقاز بزرگ، سفری به گرجستان را برنامه ریزی می‌کنند. اما این ملت کوچک و مملو از فرهنگ، چندین شهر زیبا هم دارند که جایی بهتر از تفلیس را نمی‌توان برای سفری رمانتیک معرفی کرد.

 

یک اتاق خصوصی در حمام‌های سولفور رزرو کنید

تفلیس نام خود را از کلمه گرجی به معنی "گرم" گرفته که اشاره به چشمه‌های آب گرم طبیعی که در زیر شهر قدیمی قرار دارند، دارد. منطقه آبانوتوبانی جایی است که حمام‌های گوگردی نمادین تفلیس، ردیفی از حمام‌های گنبدی شکل در کنار یک نهر و آبشار کوچک را می‌بینید. قرن‌هاست که مردم برای تقویت حواس بدن، گرفتن آرامش، شفای بیماری‌های پوستی و دردهای مفصلی به حمام‌های درمانی مراجعه می‌کنند. بسیاری از حمام‌های عمومی برای شستشوی عمومی هستند، اما برخی اتاق‌های خصوصی به سبک اسپا ارائه شده که زوج‌ها یا دوستان می‌توانند ساعتی آن‌ها را اجاره کنند. چند مورد برای انتخاب وجود دارد. حمام‌های Orbeliani که اخیرا بازسازی شده با نمای کاشی کاری شده که بسیاری از مردم آن را با مسجد اشتباه می‌گیرند، به مراتب آراسته‌ترین حمام است اما آبگرم حرارتی گولو فضای داخلی معتبرتر و قیمت مناسبی دارد. اتاق‌های خصوصی معمولا دارای استخرهای سرد و گرم، گاهی سونا و فضایی برای استراحت هستند.

در بازار دستفروشی بریج به شکار گنج بروید

بازار Dry Bridge یک بازار فروش روزانه است که بر روی یک پل قدیمی و پارک مجاورش در مرکز تفلیس گسترده شده است. فروشندگان چمدان‌ها و چکمه‌های قدیمی، لوستر، ست ظروف، فرش‌های دست بافت، نقشه‌های قدیمی، و هر چیز قدیمی، عتیقه و هنری را می‌فروشند. پرسه زدن در بازار در فضای باز و شکار عتیقه جات بسیار سرگرم کننده است، به خصوص اگر کسی را داشته باشید که با او جستجو کنید.

 

راهنمای تجارب منحصر به فرد در تفلیس

از غذاهای گرجستانی لذت ببرید

گرجستان به خاطر داشتن غذاهای غنی و خوشمزه‌ای که دارد خیلی سریع دارد در دنیا و بین شکم پرستان به شهرت می‌رسد و هیچ جایی بهتر از تفلیس برای ضیافتی از عطر و طعم نیست. خینکالی (سوپ دامپلینگ)، خاچاپوری (نان پنیری) و بادمجان حلقه شده با گردو همگی باید در بالای لیست شما قرار بگیرند. شکمرولی (مرغ در سس سیر) و پیخالی (که از سبزیجات تازه تهیه می‌شود) دو مورد از غذاهای محبوب پیشنهادی هستند. رستوران های رمانتیک زیادی در تفلیس وجود دارد که هر وعده غذایی در آن‌ها شبیه به قرار خواهد بود. باربرستان، شوشابندی، کتو و کوته و کافه لیلا همگی اتاق‌های غذاخوری زیبایی دارند که به سبک تفلیس قدیم تزئین شده‌اند.

برای مشاهده مناظر پانوراما به سمت بالا صعود کنید

بعد از این همه افراط در غذا، کمی ورزش لازم است. از آنجایی که تفلیس در یک حوضه دره واقع شده، پیاده‌روی‌های کوتاه آسان زیادی وجود دارد که می‌توانید در اطراف شهر انجام دهید تا منظره دیدگاه پرنده را شکار کنید و اگر احساس تنبلی یا خستگی می‌کنید، همیشه می‌توانید به جای آن از فونیکولار یا تله کابین استفاده کنید! محبوب‌ترین منظره، قلعه ناریکالا استحکامات سنگی قرن سیزدهمی است که تاج شهر محسوب می‌شود. البته آنجا می‌تواند اغلب مواقع شلوغ شود، بنابراین برای جایگزینی آرام‌تر می‌خواهید، Betlemi Rise را در شهر قدیمی توصیه می‌کنیم.

در کوچه پس کوچه‌های سولولاکی گم شوید

پس از دیدن شهر از بالا، برای کاوش در خیابان‌های پر پیچ و خم تفلیس روی سطح زمین بروید و زیبایی شهر را از هر دو زاویه بررسی کنید. سولولاکی، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر، به طور سنتی محل زندگی تجار ثروتمند بود. ساختمان‌های میراث فرهنگی و نماهای قرن بیستمی آن روزهای بهتری را به خود دیده‌اند، اما سولولاکی همچنان جذاب‌ترین منطقه تفلیس است. بهترین راه برای کاوش در این منطقه، سفر بدون مقصد خاصی است. دست در دست هم، در کوچه پس کوچه‌ها گم شوید و ببینید شهر شما را به کجا می‌برد.

 

فعالیت‌های غیرمعمول در تفلیس

در پارک ریک قدم بزنید

اگر کمی هوای تازه بیشتر به ذائقه شما خوش می‌آید، تفلیس دارای فضاهای سبز فراوانی است که برای گردش بعد از ظهر مناسب است. این شهر به ویژه در فصل بهار، زمانی که شکوفه‌های گیلاس و ماگنولیا بیرون می‌آیند، بیش از هر زمان دیگری زیبا است. یکی از مسیرهای آسان را در میان باغ‌های گیاه‌شناسی پشت قلعه ناریکالا، یا شاید پیاده‌روی در پارک واکه، امتحان کنید. برای چیزی مرکزی، پارک ریک تفلیس مکانی محبوب برای قدم زدن در کنار ساحل متکواری و تماشای برخی از نمادین‌ترین معماری‌های شهر در همان زمان است. از پل فوق‌ مدرن صلح عبور کنید، به کاخ افسانه‌ای ملکه درجان خیره شوید و در سالن کنسرت ریک شگفت‌انگیز شگفت‌انگیز شوید.

از تماشای یک اجرا در سالن اپرای تفلیس لذت ببرید

همانطور که در خیابان روستاولی، یکی از خیابان‌های اصلی تفلیس که با نماهای زیبای کلاسیک اروپایی در کنار هم قدم می‌زنید، در نهایت به تئاتر اپرای ملی گرجستان قرمز و زرد خواهید رسید. این خانه در سال ۱۸۵۱ تأسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های اپرا در این بخش از اروپا است. گرجستان میراث باورنکردنی موسیقی، رقص و تئاتر دارد و یکی از بهترین کارهایی که زوج‌های دوستدار فرهنگ در تفلیس می‌توانند انجام دهند، دیدن نمایش در مهم‌ترین مکان این کشور است. این تئاتر یک برنامه چرخشی دارد که از نمایش‌های صحنه‌ای معاصر گرفته تا رسیتال‌های کلاسیک را شامل می‌شود. اگر بازدید شما از تفلیس با هیچ نمایشی همزمان نیست، می‌توانید به جای آن همیشه در طول روز از ساختمان بازدید کنید که فضای داخلی آن چیزی جز یک موزه معماری دیدنی نیست.

از باغ گیاه‌شناسی تفلیس دیدن کنید

این باغ زیبا که در رده یکی از جاذبه‌های همه پسند تفلیس قرار دارد در مساعتی ۱۶۱ هکتاری محل زندگی ۴۵۰۰ مجموعه طبقه‌بندی شده از گیاهان است. در فضای بین باغ‌ها قدم بزنید و از باغ انگلیسی، ژاپنی و یا فرانسوی دیدن کنید و هر زمان احساس خستگی کردید روی یکی از نیمکت‌ها بنشینید. همچنین در این مجموعه تله کابینی وجود دارد که شما را با مجسمه مادر گرجستان بالا می‌برد که می‌توانید در طی این سواری مناظری نفسگیری از باغ زیر پایتان را مشاهده کنید. باغ که در قرن هفدهم تاسیس شده و تاریخی طولانی به خود دیده جدا از این که جاذبه‌ای سبز و فضای باز است تاریخی هم هست.

 

راهنمای کامل استفاده از مترو در تفلیس

در خیابان روستاولی قدم بزنید

این خیابان که سابقا Golovin نامیده می‌شد خیابان اصلی و مرکزی تفلیس است که به افتخار شاعر مشهور گرجی، شوتا روستاولی نام‌گذاری شده است. این ۱.۵ کیلومتری  از میدان آزادی شروع می‌شود و تا خیابان Kostava ادامه می‌یابد اما دلیل اصلی شهرت این خیابان وجود ساختمان‌های مهمی مثل بناهای تجاری، دولتی و فرهنگی متعدد آن است که از میان آن‌ها می‌توان به تئاتر اپرای ملی گرجستان، کلیسا و موزه اشاره کرد. در حالی که توصیه می‌کنیم در عصری ملس و صمیمی در امتداد این خیابان قدم بزنید و از ساختمان‌ها دیدن کنید اما اینجا از طریق متروی تفلیس و اتوبوس هم قابل دسترسی است. نه تنها معماری ترکیبی قرن ۱۹ و ۲۰ این خیابان دیدنی است بلکه بزرگ‌ترین سینمای تفلیس در این خیابان واقع شده است.

تماشای یک نمایش رقص گرجستانی در طول شام

اصطلاح Kartuli tskva مفهومی فراگیر برای انواع مختلف رقص سنتی گرجستان است. از لباس‌های آراسته گرفته تا شاهکارهای هنری باورنکردنی، تماشای این رقص‌ها به شدت هیپنوتیزم‌کننده است. بسیاری از این رقص‌ها دونوازی عاشقانه‌ای هستند که حکایت‌هایی از عاشق‌های ممنوع را بیان می‌کنند. شام و نمایش رقص در تفلیس یکی از کارهای اصلی و اجباری برای توریست‌ها بوده و همچنین فعالیت شبانه مناسبی برای زوج هاست. بسیاری از رستوران‌ها میزبان اجرای شبانه گروه‌های رقص با استعداد همراه با موسیقی زنده هستند. در این میان رستوران Ethno Tsiskvili محبوب‌ترین بوده و نیز غذای بسیار خوب و خوشمزه‌ای سرو می‌کند. البته تبلا هم جایگزین خوبی است اما در هر صورت رزرو میز ضروری بوده و باید از قبل ساعت شام را هماهنگ کنید.

 

چرا تفلیس و گرجستان باید مقصد بعدی شما باشند

برگزاری عروسی

اگر عاشق حال و هوای رمانتیک هستید، تفلیس مکان مناسبی برای برگزاری مراسم ازدواج است! برگزاری مراسم عروسی در گرجستان یک فرآیند مقرون به صرفه و ساده است که این مقصد را به مکانی محبوب برای عروسی‌های توریستی تبدیل می‌کند. حتی چند استارت آپ وجود دارند که می‌توانند در امور اداری و تدارکات به بازدیدکنندگان کمک کنند. کاخ عروسی باشکوه، نمایشی در معماری کلیساهای قرون وسطایی گرجستان با پیچ و تاب مدرن، نمادی‌ترین مکان ازدواج شهر است. در غیر این صورت، می‌توانید یک مراسم غیررسمی در تالار خدمات عمومی را انتخاب کنید.

سفر یک روزه به سیقناقی، "شهر عشق" داشته باشید

کاختی که در شرق تفلیس واقع شده بهترین منطقه نوشیدنی گرجستان است. تنها ۹۰ دقیقه رانندگی تا برخی از بهترین جاذبه‌های دیدنی این کشور فاصله دارد، بنابراین منطقی است که سفر به پایتخت را با گردش در میان کشور ترکیب کنید. حتما در سیقناقی توقف کنید. این شهر که در زبان عامیانه به عنوان «شهر عشق» شناخته می‌شود، یکی از زیباترین مکان‌ها در کل گرجستان است که عمدتا به لطف دیوارهای قدیمی شهر، برج‌ها و خیابان‌های سنگ‌فرش شده‌اش است. از شهر قدیمی عبور کنید، از موزه پیروسمانی (تخصیص به نقاش ملی گرجستان) دیدن کنید و گردش‌تان را در صومعه باشکوه بودبه به پایان برسانید.

 

بهترین هتل‌های ساحلی در گرجستان

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران