چشمگیرترین کلیساهای ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
چشمگیرترین کلیساهای ارمنستان

تور ارمنستان در تمام دنیا به خاطر کلیساهای زیبایش شناخته شده و معروف است که البته این هیچ جای تعجب ندارد زیرا ارمنستان اولین کشوری بود که در سال ۳۰۱ بعد از میلاد به طور کامل به دین مسیحیت پیوست. به همین دلیل از ابتدا، کلیساهای ارمنی نقشی اساسی در تاریخ این کشور و زندگی روزمره مردم آن داشته است. بیشتر تورهای ارمنستان شامل چند توقف در نقاط مذهبی مثل صومعه‌ها و کلیساهای دیدنی می‌شود. البته ارمنستان دارای جاذبه‌های متعدد دیگری هم هست اما به هر حال در طول سفر نباید از دیدن برخی از چشمگیرترین نقاط مذهبی تاریخی و دیدنی آن غافل شوید. در ادامه به معرفی و بررسی برخی از چشمگیرترین کلیساهای این کشور می‌پردازیم.

 

معماری کلیساهای ارمنی

بیشتر کلیساهای ارمنستان در قرون وسطی ساخته شده‌اند. آن‌هایی که در طول جنگ‌ها و زلزله‌ها ویران شده‌اند، معمولا طبق نقشه اولیه خود با برخی از تغییرات مدرن بازسازی شده‌اند. اگرچه کلیساهای ارمنی ساخته شده در دوره‌های مختلف دارای ویژگی های متمایزی هستند، چند ویژگی مشترک هم دارند. گنبدهای نوک تیز آن‌ها شبیه قیف آتشفشانی کوه آرارات بزرگ است و بالای سقف‌های قوسی قرار گرفته‌اند. اغلب آن‌ها از سنگ ساخته شده‌اند و دارای سقف‌های قوسی و سنگی هستند.

 

۱۰ مورد از بهترین موزه‌های ارمنستان

صومعه خور ویراپ، زادگاه مسیحیت در ارمنستان

این احتمالا یکی از مهم‌ترین کلیساهای ارمنستان است که تاریخ آن نیز بسیار چشمگیر است زیرا به زادگاه مسیحیت شهرت دارد. داستان به سال ۲۸۷ برمی‌گردد که تیریدات سوم توسط رومیان بر تخت سلطنت نشست. اما گرگوری جوان موفق شد به کاپادوکیه فرار کند و در آنجا مسیحی شد. سپس به ارمنستان بازگشت و شروع به دعوت مردم به مسیحیت کرد. اما تیریدات، گرگوری را سیزده سال در محاصره مارها، عقرب‌ها و موش‌ها به سیاهچال انداخت. داستان می‌گوید که خداوند پادشاه را با بیماری وحشتناکی مبتلا کرد. خواهر پادشاه که عاقل خانواده بود، گفت که بهترین راه برای درمان او آزاد کردن گرگوری است. در نتیجه، پادشاه به طور معجزه آسایی بهبود یافت و به همراه دربار خود به مسیحیت گروید. در سال ۳۰۱ بود که ارمنستان یک کشور مسیحی اعلام شد. این کلیسا نه فقط خودش زیباست بلکه پس زمینه زیبایی از کوه خیره‌کننده آرارات هم دارد. صومعه خور ویراپ یک صومعه ارمنی متعلق به قرن هفتم در دشت آرارات در ارمنستان، بسیار نزدیک به مرز ترکیه و نزدیک‌ترین نقطه ارمنستان به کوه آرارات، نماد ملی ارمنستان است.

صومعه نوراوانک، کلیسایی بی نظیر در ارمنستان

نوراوانک، در فاصله حدودا ۲ ساعتی از ایروان قرار گرفته و قدمت آن به قرن سیزدهم بازمی‌گردد. این صومعه در تنگه‌ای باریک که توسط رودخانه دریچای ساخته شده، در نزدیکی شهر یغگنادزور قرار دارد. در قرون سیزدهم تا چهاردهم، این صومعه محل سکونت اسقفان سیونیک و در نتیجه مرکز اصلی مذهبی و بعدا فرهنگی ارمنستان شد. این یک نمونه عالی از معماری فاخر آن دوره است. در این سایت، سه کلیسای باقی مانده را خواهید دید که هر کدام با طرح‌های پیچیده و نقش برجسته‌های مذهبی تزئین شده‌اند که عمدتا توسط مومیک ایجاد شده است. او همچنین بسیاری از «خاچکارها» را حکاکی کرد، بناهای مذهبی معمولی ارمنی که معمولا از یک صلیب بر روی نماد دایره‌ای تشکیل شده است. این صومعه بیشتر به خاطر کلیسای دو طبقه Surb Astvatsatsin (مادر خدا) معروف است. شما می‌توانید با یک پلکان سنگی باریک که از نمای ساختمان بیرون زده است، به طبقه دوم بروید. خوشبختانه طنابی وجود دارد که به شما کمک می کند تا بالا بروید. این کلیسا همچنین در زیباترین مکان، بالای یک صخره، که توسط دیوارهای صخره‌ای بلند احاطه شده است، قرار دارد. این کلیسا یک کلیسای عالی برای بازدید در سفر یک روزه از ایروان است که می‌توانید آن را با کلیسا قبلی در لیست ما ترکیب کنید.

 

بازدید و اقامت در پارک ملی دیلیجان ارمنستان

صومعه گغارد، یکی از چشمگیرترین صومعه‌های ارمنستان

بیشتر بناهای تاریخی اینجا بین قرن‌های ۴ و ۱۳ ساخته شده‌اند و قسمت‌های بزرگی مستقیما از کوهی که روی آن قرار دارد کنده‌کاری شده است. این مجموعه زیبا از بناهای قرون وسطایی با زیبایی‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای در ورودی دره آزات احاطه شده است. با صخره‌های مرتفعی که ضلع شمالی صومعه را احاطه کرده و دیواری دفاعی که بقیه را دربرگرفته واضح است که چرا این صومعه قرون وسطایی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. چیزی که صومعه گغارد در ایروان را خاص‌تر می‌کند این است که نیزه‌ای که در به صلیب کشیدن عیسی را زخمی کرده بود، ظاهرا توسط یهودای رسول به ارمنستان آورده شد و در میان بسیاری از آثار دیگر در این کلیسا نگهداری شد، نام گغارد در واقع به معنای نیزه است. اما انتظار نداشته باشید که نیزه را در کلیسا ببینید، زیرا از آن زمان به اچمیادزین منتقل شده است. بازدید از گغارد از پایتخت ارمنستان آسان است. در واقع، این یک سفر یک روزه عالی از ایروان است. شما به راحتی می‌توانید بازدید خود را در اینجا با بازدید از معبد گارنی ترکیب کنید.

کلیسای جامع سنت گریگور لوساوریچ در ایروان، بزرگترین کلیسای جامع ارمنی

این جدیدترین کلیسای فهرست ماست که ساخت آن در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و ۴ سال بعد، در سال ۲۰۰۱ به پایان رسید. کلیسای جامع سنت گریگوری روشنگر، که به عنوان کلیسای جامع ایروان نیز شناخته می‌شود، در حال حاضر بزرگ‌ترین کلیسای جامع کلیسای حواری ارمنی در جهان است. این همچنین بزرگترین کلیسای جامع ارمنی است و به راحتی در بخش مرکزی ایروان، در منطقه کنترون واقع شده است. گویی به اندازه کافی بزرگ نبود، یکی از بزرگ‌ترین بناهای مذهبی در قفقاز جنوبی نیز محسوب می‌شود. این مکان همچنین خانه آثار و بقایای مقدس سنت گرگوری روشنگر است که از ناپل در ایتالیا آورده شده است. حتما چهره این کلیسا را در تور ارمنستان هم در روز و هم در شب بازدید کنید.

 

گردشی در قلعه‌های زیبای ارمنستان

کاتوخیکه، قدیمی‌ترین و کوچک‌ترین کلیسای ایروان

کلیسای مادر مقدس خدا کاتوقیکه یک کلیسای کوچک قرون وسطایی در ناحیه کنترون ایروان، پایتخت ارمنستان است. بر اساس نوشته‌های حک شده بر روی یکی از دیوارهای کلیسای کاتوقیکه (Katoghike)، قدمت بنای باقی مانده به سال ۱۲۶۴ برمی‌گردد. در سال ۱۹۳۶، کلیسای مادر مقدس تحت حکومت شوروی تخریب شد تا راه را برای ساختمان‌های مسکونی و یک موسسه زبان‌شناسی در خیابان سیات نوا باز کند. در طول تخریب، کلیسای قرن سیزدهمی کاتوقیکه کشف شد که درون ساختار کلیسای بزرگ محصور شده بود، پس از اعتراض باستان شناسان، بالاخره کلیسا حفظ شد. بسیاری از خاچکارهای قدیمی (سنگ‌های صلیب) در دیوارهای کلیسای تخریب شده پیدا شد که قدمت آن به قرن‌های ۱۵ و ۱۷ باز می‌گردد. همچنین مشخص شد که خود کلیسای تخریب شده بر روی پایه‌های یک کلیسای قدیمی به نام مادر مقدس ساخته شده است.

کلیسای سنت هووانس مکرتیچ، کلیسایی در قدیمی‌ترین قسمت ایروان

کلیسای سنت جان باپتیست یا Surp Hovhannes Mkrtich یک کلیسای فعال در قدیمی‌ترین منطقه ایروان به نام کوند است. این بنا در سال ۱۷۱۰ در یکی از مرتفع‌ترین بخش‌های منطقه کوند، در محل کلیسایی قرون وسطایی که پس از زلزله ویران شده بود ساخته شد. این بنا با کمک مالی مردی برجسته به نام ملیک آقامل ساخته شده است. این کلیسا مانند سایر کلیساهای قرون وسطایی یک کلیسای باسیلیکایی سه شبستانی است. در سال ۱۹۷۹، معمار رافائل اسرائیلیان که به خاطر ظاهر غیرجذاب کلیسا ناراحت بود، پروژه‌ای را برای بازسازی کلیسا ارائه کرد. اگرچه این طرح تصویب شد، اما معمار در همان سال درگذشت. سرانجام در دهه ۱۹۸۰ کلیسا به طور کامل بازسازی و مرمت شد.

 

جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان

صومعه تاتو، یکی از چشمگیرترین کلیساهای ارمنستان

صومعه Tatev احتمالا دورترین صومعه در ارمنستان است که مسیر آن حدود ۴-۳ ساعت از ایروان طول خواهد کشید، اما ارزشش را دارد. Tatev نه تنها صومعه‌ای زیبا است، بلکه یک روش حمل و نقل واقعا عالی برای رفتن به آنجا دارد. این صومعه طولانی‌ترین طناب‌راه دوطرفه جهان به طول ۵۷۵۲ متر را در خود جای داده است. مناظر از تراموا به شدن حماسی هستند. این صومعه در قرن نهم در یک فلات بزرگ بازالتی ساخته شده که کل مجموعه در لبه دره‌ای عمیق قرار دارد و مناظر دیدنی از کوه‌ها و دره‌ها را ارائه می‌دهد. تاتو در تاریخ به عنوان مرکز فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، معنوی و فرهنگی نقش بسزایی داشت. در قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی، میزبان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های قرون وسطایی ارمنستان بود که به پیشرفت علم، دین و فلسفه، بازتولید کتاب و توسعه نقاشی مینیاتور کمک کرد. امروزه بخش‌هایی از صومعه در دست بازسازی است تا شکوه گذشته را به آن بازگردانند.

کلیسای حواری ارمنی اچمیادزین، واتیکان ارمنستان

این کلیسای جامع که حدود ۳۰ دقیقه خارج از ایروان، در شهر واغارشاپات واقع شده یکی از نشانه‌های بسیار مهم کلیسای حواری ارمنی است. این کلیسا در اصل مانند واتیکان برای ارامنه عمل می‌کند و یکی از اولین و قدیمی‌ترین کلیساهای جامع نه تنها در ارمنستان بلکه در کل جهان به حساب می‌آید. کلیسای اصلی در اوایل قرن چهارم توسط سنت گرگوری روشنگر ساخته شد. اعتقاد بر این بود که این کلیسا در جایی ساخته شده که مسیح با چکش به زمین زده بود. اما پس از مطالعات باستان شناسی فراوان، مشخص شد که در زیر کلیسای جامع، در واقع یک معبد رومی وجود دارد. شکل و ساختار اچمیادزین نیز همچون نقشه کلیساهای ارمنی است که پس از آن ساخته شده‌اند. بازدید از این موزه کلیسا یکی از کارهای مهمی است که می‌توانید در تور ارمنستان انجام دهید.

 

۱۷ عکس از توریستی‌ترین نقاط ارمنستان

صومعه سواناوانک، کلیسای زیبای کنار دریاچه سوان

این یکی از پربازدیدترین کلیساها است که در دریاچه زیبا و دوست داشتنی سوان ارمنستان واقع شده است. مجموعه صومعه سواناوانک در بالای شبه جزیره دریاچه قرار دارد. اگرچه کلیسا کوچک است اما واقعا زیباست. برای رسیدن به آن یک صعود کوتاه لازم دارید، اما مناظری که از آنجا می‌بینید واقعا خیره‌کننده است!

هایراوانک، کلیسای ارمنی کم‌تر شناخته شده در دریاچه سوان

صومعه هایراوانک یک صومعه ارمنی متعلق به قرن نهم است که در امتداد ساحل جنوب غربی دریاچه سوان، در استان گغارکونیک ارمنستان واقع شده بود. اگرچه متاسفانه مردم زیادی برای بازدید این کلیسا می‌روند در عوض از سواناوانک که در بالا ذکر شد، محبوب‌ترین کلیسای کنار دریاچه سوان دیدن می‌کنند. طی کاوش‌های باستان شناسی در این منطقه یک ظرف سیاه صیقلی مربوط به عصر برنز اولیه کشف شد. سلاح‌های فلزی و سنگی، ابزارآلات، بت‌های گلی، ظروف متعدد، آتش‌دان‌ها و دو مقبره همگی مربوط به عصر آهن نیز در همین حوالی کشف شد.

 

معرفی رویدادهای تابستانی ارمنستان

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران