محدودیت‌های سفر به تبت چه چیزهایی هستند؟

جاذبه‌های گردشگری چین
محدودیت‌های سفر به تبت چه چیزهایی هستند؟

برای رفتن به تور چین شما مقاصد مختلفی را می‌توانید انتخاب کنید. از سفر به پکن و پا گذاشت بر روی دیوار بزرگ چین و رد شدن از دروازه‌ی شهر ممنوعه تا گشت و گذار در شانگهای زیبا و مدرن و حتی طبیعت گردی در گویلین، جاهای زیادی هستند که می‌توانید انتخاب کنید. با این حال برای بسیاری، رفتن به تبت یک هدف یا حتی آرزو به حساب می‌آید. جایی اسرار آمیز و زیبا که جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی بسیاری برای دیدن دارد. اما محدودیت‌ها برای سفر به تبت زیاد بوده و حتما باید آن‌ها را بدانید و سپس اقدام به سفر به این سرزمین جذاب کنید.

 

در حال حاضر، سفر به تبت برای خارجی‌ها ممکن است؟

بله، در اکثر مواقع سال گردشگران خارجی می‌توانند به تبت سفر کنند اما یک سری شرایط خاص برای این کار وجود دارد. برای مثال شما بدون این که در تورهای مجاز شرکت کنید، باید حتما برای بازدید از تبت، مجوز بگیرید. یا این که در روزهایی خاص از سال، اجازه‌ی ورود به افراد خارجی داده نمی‌شود. با این حال تمامی این موارد، نکاتی هستند که می‌توان آن‌ها را مد نظر قرار داد و با برنامه‌ ریزی درست، از تبت بازدید نمود. در ادامه‌ی این مقاله ما مواردی  از مهم‌ترین محدودیت‌های سفر به تبت در سال ۲۰۲۲ را برای شما بر خواهیم شمرد تا با رعایت آن‌ها بتوانید از این محل بازدید به عمل آورید.

 

بهترین مقاصد گردشگری برای سفر به چین

 

چطور از پکن به تبت برویم؟

اگر سفری یک هفته‌ای یا ۱۰ روزه به پایتخت را تجربه می‌کنید، در تور پکن می‌توانید، دو سه روزی را برای رفتن به تبت در نظر بگیرید. برای این کار باید با پروازی ۴.۵ ساعته به لاسا رفته و از آن‌جا حدود یک ساعت مسیر به تبت را در پیش بگیرید. البته این مسیر نسبتا هزینه‌ی زیادی داشته و همانطور که گفتیم، باید مجوز بگیرید تا خودتان بروید. اما تورهایی برای بازدید از تبت از خود پکن برگزار می‌شود که با شرکت در آن‌ها می‌توانید از این محل بازدید کنید.

محدودیت‌های مهم در سفر به تبت در سال ۲۰۲۲

محدودیت‌های کرونایی

برای مدتی طولانی، به خاطر محدودیت‌هایی که به واسطه‌ی بیماری کرونا به وجود آمده بود، کسی حق سفر به تبت را نداشت. البته این قانون در بیشتر جاهای چین وضع شده بود اما حالا با بهتر شدن اوضاع این بیماری، دوباره اجازه‌ی سفر کرده به تبت حاصل شده و گردشگران می‌توانند به آن‌جا سفر کنند. البته باید در نظر داشته باشید که برای سفر به تبت و دیگر جاهای چین، حتما باید واکسن‌های خود را حداقل ۱۵ روز قبل از عظیمت زده باشید. البته قوانین این بخش هر لحظه در حال تغییر است و ممکن است بر اساس وضعیت بیماری، قانون گذاری در این رابطه نیز تغییر کند. پس حتما قبل از تهیه بلیط، قوانین مربوط به سفر در ایام کرونا را جویا شوید.

گرفتن مجوز برای بازدید خارجی‌ها از تبت الزامی است

تمام کسانی که پاسپورت غیر چینی دارند، باید برای بازدید از تبت مجوز رسمی ورود به این بخش از چین را بگیرند. البته گرفتن مجوز اصلا پیچیده نیست و  کافی است که پاسپورت خود را به هر کدام از مراکز گردشگری معتبر ارائه کنید تا برایتان مجوز بگیرند. با این حال پیشنهاد ما این است که حتما با تورهای گردشگری به تبت بروید تا هم دردسر گرفتن مجوز را نداشته باشید هم خیلی راحت و بدون دردسر مسیر را طی کنید. باید در نظر بگیرید که حتی کسانی که برای فتح قله و کوهنوردی به این مکان می‌روند، باید مجوز گفته شده را اخذ کنند. برای گرفتن این مجوز به یک کپی از پاسپورت، یک کپی از ویزا (کشورهای که ساکنینشان نیازی به ویزا برای ورود به چین ندارند، این مدرک را احتیاج نخواهند داشت) و کد QR واکسن برای گردشگران کافی است. برای مردم محلی یا کسانی که ویزای کار دارند، این مدارک کمی متفاوت خواهد بود.

 

۹ نکته برای بانوانی که قصد سفر به چین را دارند

مجوز دفاتر امور خارجی برای خبرنگاران و سیاستمداران الزامی است

مراحل اخذ مجوز که در بالا گفتیم، تنها برای افراد عادی مد نظر است و اگر خبرنگار یا سیاستمدار باشید، حتما باید مجوز خود را از دفاتر امور خارجی دریافت کنید. خبرنگاران و سیاستمداران در هیچ سطحی، اجازه‌ی شرکت در تورهای گردشگری به تبت را ندارند و حتما باید با اخذ مجوز یاد شده در قالب برنامه‌های از قبل برنامه ریزی شده به تبت بروند. البته برای خبرنگاران گروه‌های کوه نوردی یک سری تفاوت‌هایی در مورد مجوز وجود دارد که آن‌ها را در همان دفاتر امور خارجه می‌توان حل و فصل کرد.

ممنوعیت سفر مستقل به بخش‌هایی از تبت

حتی اگر به هر دلیلی خواستید به صورت مستقل به تبت سفر کنید، در نظر داشته باشید که محدودیت‌های بسیار زیادی در این راه وجود دارد و شما در واقع خیلی از جاها را بدون شرکت در تورهای مدیریت شده، نمی‌توانید ببینید. یک سری کمپانی‌های گردشگری در چین وجود دارند که این چنین برنامه‌هایی را برای بازدید از تبت برگزار می‌کنند و شما تنها همراه با آن شرکت‌ها، امکان بازدید از معابد و بعضی از جاهای مهم تبت را خواهید داشت. البته تورهای گردشگری محدودیت‌‌های خاصی را برایتان به وجود نمی‌آورند و تنها برای دیدن بعضی از جاهای خاص همچون معباد هستند که شما تنها در قالب گروهی می‌توانید به آن‌جاها بروید. در دیگر موارد، امکان گشت و گذار مستقل در جاهای مختلف را خواهید داشت اما حتما باید از قبل، با گروه‌های گردشگری به آن‌جا رفته باشید.

 

زیباترین نقاط چین از نظر CNN

سرزمین اصلی چین و نپال تنها ورودی‌های مجاز به تبت هستند

هیچ پرواز خارجی از جاهای مختلف وارد فرودگاه‌ لاسا نخواهد شد و شما تنها از شهرهای بزرگ چین همچون پکن، شانگهای، ژیان و گوانجو و نپال می‌توانید به لاسا بروید. بیشترین تعداد پروازها نیز از پکن و چنگدو به مقصد لاسا برگزار می‌شود. البته سفرهایی با قطار به لاسا نیز برگزار می‌شود که برای کسانی که فرصت کمی در تور چین دارند، این سفرها زمان بر خواهد بود. اما اگر زمان کافی داشته باشید، می‌توانید از یکی از زیباترین مسیرهای ریلی که شهرت جهانی دارد لذت ببرید. سفری که از بعضی شهرها حدود ۱ روز طول می‌کشد و از پکن حدود ۴۰ ساعت است. قطارها نیز از شهرهایی همچون شانگهای، ژیان، گوانجو، ژان، چنگدو، لانژو، ژینینگ و ... به لاسا حرکت می‌کنند. در بسیاری موارد، رفتن از نپال به تبت راحت‌تر است اما هماهنگ کردن تورهای مناسب برای ایرانی‌ها سخت‌تر بوده و همان سفر به چین و شرکت در تورهای این کشور به مقصد تبت، راحت‌تر خواهد بود.

محدودیت سنی وجود ندارد اما مراقب ارتفاع بالا باشید

برای ورود به تبت، هیچ گونه محدودیت سنی وجود ندارد اما دانستن بعضی نکات ممکن است باعث شود تا از بردن بعضی از افراد خانواده به تبت، صرف نظر کنید. ارتفاع این بخش از چین ۳۸۵۰ متر بالاتر از سطح دریاست و حتی در بعضی از جاهای لاسا به ۵۲۰۰ متر می‌رسد. خیلی از بچه‌ها، افراد مسن و حتی بانوان باردار از این مکان بازدید می‌کنند اما حتما قبل از این که به این محل بروید، اگر شرایط خاصی دارید، با دکتر خود هماهنگ کنید تا در این ارتفاع مشکلی برایتان پیش نیاید. در زمان ورود به تبت هم اگر بعد از مدتی دچار سردرد یا سرگیجه شدید، می‌توانید آن را با راهنمای انگلیسی زبان تور خود در میان بگذارید. راهنمای تورها، همیشه به شما کمک می‌کنند و اگر نیاز باشد به جایی با ارتفاع کم‌تر خواهید رفت. همچنین در تمامی طورها، بطری‌های اکسیژن وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، حال بهتری پیدا خواهید کرد.

 

سفری به سانیا، شهر ماسه سفید چین

عموما این محل در سال نو تبتی برای ورود خارجی‌ها بسته می‌شود

سال نو تبتی مهم‌ترین فستیوال سال است که در ماه فوریه یا مارس (بسته به تقویم تبتی) برگزار می‌شود. در این ایام تبت به روی گردشگران خارجی بسته می‌شود و تنها چینی‌ها هستند که می‌توانند از آن‌جا بازدید کنند. البته بد نیست این را هم در نظر بگیرید که این سال نو در بعضی دیگر از قسمت‌های چین همچون یونان، سیشوان یا گانسو نیز جشن گرفته می‌شود و شما برای بازدید از این محل‌ها نیاز به مجوز نداشته و همچنین با توجه به ارتفاع کم‌تر، مشکلات کم‌تری را نیز در زمان بازدید خواهید داشت.

آیا تبت برای گردشگران خارجی امن است؟

این بخش از نوشته بیشتر از این که محدودیتی از سمت دولت چین باشد، محدودیتی است که در ذهن بعضی از گردشگران ثبت شده و فکر می‌کنند، تبت محل امنی برای سفر نیست. در واقع تبت یکی از امن‌ترین جاهای دنیا برای سفر بوده و خانم‌های تنها نیز خیلی راحت می‌توانند، بدون مشکل به آ‌ن‌جا سفر کرده و از زیبایی‌های این محل و زندگی مردم تبت دیدن نمایند. مردم تبت بسیار مهربان و مهمان نواز بوده و به خوبی از شما میزبانی می‌کنند. حتی در زمینه‌ی بیماری کرونا نیز با محدودیت‌های بالایی که از ابتدا در این‌جا برپا شد و همچنین قوانینی که همین حالا باید رعایت شود، اوضاع بیماری نیز به خوبی در تبت کنترل شده است.

کوهنوردانی که قصد صعود به قله اورست دارند باید مجوز ویژه بگیرند

در آخر بد نیست به این نکته هم بپردازیم که تمامی کسانی که قصد صعود به اورست یا قله‌های نزدیک به تبت را دارند، باید مجوز مربوطه را از انجمن کوهنوردی تبت بگیرند. مسلما تیم‌های کوهنوردی که خود را برای فتح این قله آماده می‌کنند، این نکته را می‌دانند. گرفتن این مجوز سه روز طول می‌کشد و شما در این مدت می‌توانید در محل کمپ اول لاسا بمانید.

 

با ۸ تم پارک برتر چین آشنا شوید

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران