۶ کتاب معروف که قبل از سفر به چین باید بخوانید

جاذبه‌های گردشگری چین
۶ کتاب معروف که قبل از سفر به چین باید بخوانید

چین پر جمعیت‌ترین کشور جهان و یکی از قدیمی‌ترین سرزمین‌های مسکونی در این کره خاکی است که فرهنگ و هنر مردمش، به گوشه گوشه دنیا راه پیدا کرده. کتاب‌های زیادی درمورد این کشور نوشته شده که همیشه پیش از رفتن به تور چین، خواندن آن‌ها پیشنهاد می‌شود اما ما در این نوشته به سراغ کتاب‌هایی رفته‌ایم که توسط خود چینی‌ها نوشته‌ شده‌اند. همراه ما باشید تا بعضی از مهم‌ترین کتاب‌های چینی در مورد این کشور را به شما معرفی نماییم.

 

کتاب هزار سال دعای خیر نوشته ییون لی

این کتاب را ییون لی (Yiyun Li)  نوشته که مجموعه‌ای از ده داستان مختلف است و روایتی‌ست از تغییرات ساختاری چین در دوران جهانی‌ سازی، مواجهه با کاپیتالیسم و مسائل فرهنگی این کشور و برخورد جوان‌های ساکن پکن و شهرهای بزرگ چین با این مسئله است. هزار سال دعای خیر (Thousand Years of Good Prayers) بدون شک یکی از کتاب‌های معروف چینی است که طی سالیان اخیر نوشته شده و یک تم خاص و منحصر به فرد دارد و به خوبی فضای فرهنگی و سیاسی چین را برای آن‌ها که اهل این کشور نیستند، به تصویر می‌کشد. در واقع برای بسیاری از افراد، اولین بازدید از کشور چین، شامل شوک‌های فرهنگی بسیاری است و به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم تا به سراغ کتاب‌های مختلف رفته و عناوینی از این دست را مطالعه کنید تا بیشتر با فضای این کشور آشنا شوید.این کتاب را آرزو مختاریان برای نشر پاریس ترجمه کرده و در دسترس کتاب‌ خوان‌های فارسی زبان است.

عکس: ebay.com

 

کتاب قوهای وحشی: سه دختر چین نوشته جونگ چانگ

این کتاب برنده‌ی جایزه‌ی NCR بوده و روایتی فوق‌العاده جذاب از سه زن در نسل‌های مختلف را در یک بازه‌ی زمانی صد ساله روایت می‌کند. شروع داستان قوهای وحشی: سه دختر چین (Wild Swans: Three Daughters of China) با زنی است که در دوره‌ی امپراطوری به دنیا آمده و سپس به برپایی کمونیسم و انقلاب فرهنگی و مرگ مائو می‌پردازد. با خواندن این کتاب، بسیاری از مسائل فرهنگی مردم چین که ممکن است در طول سفر با آن مواجه شوید را بهتر درک خواهید کرد و شناخت شفاف‌تری نسبت به این کشور پهناور و مردم آن سرزمین پیدا می‌کنید.‌ تفاوتی که این کتاب با عنوان قبلی دارد، شکل روایی منحصر به فرد و داستانی آن و پرداختن به مسائل زنان در چین است، چیزی که بعد از شروع دوران کمونیسم در چین، کم‌تر به آن پرداخته شده و در میان کتاب‌های معروف چینی، چیزی شبیه به آن را پیدا نمی‌کنید. این کتاب را هم ابولفضل ناصری سال‌ها پیش به فارسی ترجمه کرده است.

 

۱۰ فیلمی که قبل از سفر به چین باید ببینید

عکس: heartandsoulbooks.com

 

چین در ده کلمه نوشته یو هوا

یو هوا (Yu Hua) نویسنده‌ی مطرح چینی در این مجموعه که یکی از کتاب‌های معروف چینی در بازار جهانی به حساب می‌آید، شما را با پیچیدگی‌ها و تنوع فرهنگی در چین آشنا خواهد کرد. روش هنرمندانه این نویسنده در کتاب چین در ده کلمه (China in Ten Words) در واقع استفاده از ده واژه پر کابرد در زبان چینی و سپس واکاوی آن‌هاست. این کلمات شامل مردم، رهبر، خواندن، نوشتن، لو جون (Lu Xun)، انقلاب، نابرابر، مردمی، کپی و گول زدن می‌شود. خود نویسنده در جایی نوشته بود: "اگر قرار بود درباره چینِ مدرن به صورت کامل حرف بزنیم، باید طولانی‌تر از هزار و یک شب قصه گفت به همین خاطر کتاب خود را در قالب ده کلمه محدود کرده‌ام." نشر طاقچه این کتا را به ترجمه سعید مقدم چاپ کرده است.

عکس: xiaoshuo.com

 

کتاب‌های معروف چینی در رابطه با طبیعت چین

متاسفانه بسیاری از کتاب‌ها در این رشته، به فارسی ترجمه نشده‌اند و خوانندگان ایرانی، مجبورند به نسخه‌های انگلیسی مراجعه کنند. کتاب‌هایی که از زبان خود مردم چین، به طبیعت شگفت‌انگیز این کشور پهناور پرداخته‌اند. انشا در مورد سفر و غذا (Essays on Travel and Food) اثر وانگ زنگژی (Wang Zengqi) یکی از این آثار بوده که یک تجربه جالب توجه برای هر کسی خواهد بود که قصد سفر به چین را دارد. کتابی که به زیبایی‌های چین، غذاهای محلی و چیزهایی از این دست تعلف دارد و یک حس شوخ طبعی خاص نیز در آن به چشم می‌‌خورد.

 

نکاتی که بهتر است قبل از سفر به چین بدانید

عکس: amazon.com

 

از دیگر کتاب‌های مشهور در این رابطه، می‌توان به کتاب جدید فنگ جی (Feng Jie) به نام شمال دشت مرکزی (North of Central Plains) اشاره کرد که به مناطق مرکزی چین و استان هنان (Henan) اختصاص دارد که زادگاه نویسنده نیز محسوب می‌شود. این کتاب نه تنها به توضیحات باشکوه از طبیعت سبز و حیوانات این استان می‌پردازد، بلکه به رسم و رسومات، لباس‌ها و بسیاری نکات ریز و درشت این ناحیه نیز اشاره کرده و با عکس‌هایی زیبا، تصویر را آن را در ذهن شما حک خواهد کرد. همین وجود عکس‌های متنوع و با کیفیت و همچنین وصف فردی که در آن محیط زندگی کرده، باعث می‌شود تا این کتاب، جزو انتخاب‌های اول در میان کتاب‌های معروف چینی برای گردشگرانی باشد که قصد شرکت در تور چین را دارند.

عکس: amazon.com

 

اگر به طبیعت و شکل زندگی در تبت علاقه دارید، حتما کتاب حلقه پریان (Fairy Ring) نوشته آ لای (A Lai) را که برنده جایزه ادبیات لوکسون در سال ۲۰۱۸ بوده را مطالعه کنید. این کتاب شش دهه مختلف از چهار نسل را به تصویر می‌کشد که در دهکده‌ای در تبت زندگی می‌کردند. البته کتاب اولین عنوان در سه گانه گنجینه کوهستان این نویسنده بوده که بعدتر منتشر شده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم اگر امکانش را داشتید، حتما سراغی از دیگر کتاب‌های این مجموعه نیز بگیرید. هر سه آن‌ها را می‌توان در زمره عناوین جذاب درباره چین قرار داد.

 

۹ نکته برای بانوانی که قصد سفر به چین را دارند

عکس: amazon.com

 

مهم‌ترین عنوان در میان کتاب‌های معروف چین

تنها عنوانی در این نوشته که شاید برای آن‌ها که قرار است به تور چین بروند، کارایی نداشته باشد، هنر جنگ (The Art of War) اثر سون جو (Sun Tzu) است. معروف‌ترین کتاب چینی که بیش از دو هزار سال پیش توسط سون جو نوشته شده که یک جنگجو، ژنرال و فیلسوف چینی بود و شامل درس‌هایی از جنگ می‌شد که به راحتی آن‌ها را می‌توان به زندگی شخصی، اجتماعی و مدیریتی تعمیم داد. با توجه به این که بسیاری از افراد جهان، کتاب "هنر جنگ" را خوانده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این کشور، یک نسخه خطی زیبا از آن خریداری کرده و در کلکسیون خود نگهداری کنید. جالب است بدانید که این کتاب، از جمله مهم‌ترین عناوین چینی است که در خود چین، خریداران خارجی به دنبال خرید آن هستند.

عکس: biblio.com

 

کتاب‌هایی در رابطه با چین به قلم نویسندگان غربی

در انتهای این نوشته، بد نیست نگاهی به کتاب‌های بسیار معروف درباره چین که حتما پیش از سفر به این کشور باید مطالعه کنید بندازیم. البته کتاب‌هایی که نویسندگان غربی آن‌ها را نوشته و در کنار کتاب‌های معروف چین، حتما ارزش مطالعه دارند. یکی از این کتاب‌ها، چین بیدار می شود: مبارزه برای روح یک قدرت در حال ظهور (China Wakes: The Struggle for the Soul of a Rising Power) به قلم دو نویسنده مطرح نیویورک تایمز و برندگان جوایز مختلف نیکلاس کریستوف (Nicholas Kristof) و شرلی وو دون (Sheryl Wu-Dunn) است که درباره تغییرات چین از دوران امپراطوری به عصر حاضر را بررسی کرده و به خوبی شما را با مسائل فرهنگی مخصوص در شهرهای بزرگ این کشور آشنا می‌کند و بسیاری از باورهای غلطی که به جا مانده را در ذهن شما پاک خواهد کرد.

 

فصول مختلف و بهترین زمان سفر شانگهای

عکس: ebay.com

 

اما اگر قرار است تنها یک کتاب درباره چین پیش از عظیمت به این کشور بخوانید، آن کتاب باید درک چین (Understanding China) به قلم جان برایان استار (John Bryan Starr) باشد که متاسفانه این عنوان نیز برگردان فارسی ندارد. برایان جان استار یکی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران مطرح است که مدت زیادی در نیویورک تایمز کار کرده و به خوبی شما را به جزییات و پیچیدگی‌های فرهنگی چین آشنا می‌کند و درباره تاریخ، اقتصاد و مردم این کشور می‌نویسد. چیزی که مهم است، بیان جزییات در مورد چین به قلم یک غیر چینی‌ست که برای ما قابل درک‌تر خواهد بود.

عکس: ebay.com

 

اما همیشه در میان لیست کتاب‌های معروف چینی، یک عنوان با نویسنده‌ای خارجی به چشم می‌خورد که توانسته، حتی خوانندگی چینی را نیز، پای نوشته‌های خود بکشاند. پیتر هسلر (Peter Hessler) کتاب استخوان اوراکل (Oracle Bones) را سال‌ها قبل نوشت ولی با این که این کتاب در کشورهای مختلف، جزو عناوین بسیار پرفروش بوده اما برگردان فارسی ندارد. عنوان کتاب از کشف استخوانی معروف در یک سایت باستان شناسی در شهر آنیانگ (Anyang) بر می‌گردد اما او که یک روزنامه‌نگار مستقل بود، از نیویورک به پکن آمد و این کتاب درباره چین را از تجربیات خود از این شهر و فرهنگ چند هزار ساله چین نوشت. کتابی که به خوبی، وجه‌ها مختلف چین و شهری شلوغ و بزرگ همچون پکن را به تصویر کشیده و بازگویی از گذشته و حال آن‌جاست.

 

با نمادهای ملی کشور چین آشنا شوید

عکس: cgfewston.com

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۳۱ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران