۱۰ فیلمی که قبل از سفر به چین باید ببینید

جاذبه‌های گردشگری چین
۱۰ فیلمی که قبل از سفر به چین باید ببینید

هیچ چیزی جذاب‌تر از هیجان سفر به سرزمینی جدید و دیدن فرهنگ، جاذبه‌های گردشگری و زیبایی‌ها آن کشور نیست. اما در مورد بعضی از کشورهای دنیا، آنقدر فیلم خوب وجود دارد که با دیدن آن‌ها، شناخت بهتری از آن‌جا پیدا خواهید کرد. چین یکی از آن کشورهاست که تعداد بی‌شماری فیلم خوب درباره‌اش درست شده‌ است که با دیدنشان، آشنایی بهتری با آن‌جا پیدا می‌کنید و با راه رسم مردمش آشنا خواهید شد. از بین تمام فیلم‌های موجود درباره چین، ما ۱۰ مورد از مهم‌ترین‌ها را برایتان گرد آورده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم، قبل از سفر با تور چین، حتما بعضی از آن‌ها را ببینید.

 

ببر خیزان، اژدهای پنهان (Crouching Tiger, Hidden Dragon)

یکی از معروف‌ترین فیلم‌های رزمی چینی که سال ۲۰۰۰ به روی پرداه‌های سینما رفت و با این که از ژانری مفرح بود اما توانست ۴۰ جایزه بین‌المللی از جمله بهترین فیلم خارجی اسکار، ۴ جایزه بفتا و دو جایزه گلدن گلاب را ببرد. بخش زیادی از این فیلم در دهکده‌ی فوق‌العاده زیبای "هونگ" فیلم برداری شده بود که یکی از دیدنی‌ترین نقاط چین به حساب می‌آید و در جایی دنج و معرکه قرار گرفته است.

این فیلم هم به دوست داران فیلم‌های رزمی چینی توصیه می‌شود و هم به آن‌هایی که دوست دارند، زیبایی‌های چین را با فیلم‌برداری بی‌نظیر و هنرمندانه تماشا کنند.

کارگردان: آنگ لی   |   محصول سال 2000

 

برای زندگی (To Live)

این فیلم زیبا و ارزشمند حتما باید در لیست ما قرار می‌گرفت و این تنها زیبایی‌های هنری‌‌اش نبود که باعث می‌شد، بلکه نمایش جذابی که از شهر باستانی زوکون در استان شاندونگ به نمایش گذاشته شده، جذابیتی مضاعف از این فیلم برای گردشگران دارد. با این که داستان فیلم تاریخی‌ است اما به خاطر شرایط خاص شهر، خیلی اوقات نیازی به تغییر در ظاهر لوکیشن‌ها احساس نشده و فیلم‌برداری به همان صورت انجام شده است.

داستان فیلم در شمال چین، سال ۱۹۴۶ می‌گذرد. «شوفوگویی» (یو) در قمار دارایی‌اش را می بازد و باعث آزردگی همسرش، «جیاژن» (لی) می شود. آنان دختری به نام «فنگشیا» (کونگ) و پسر نوزادی به نام «یوکینگ» دارند. یک سال بعد «فوگویی» هم راه دوستش «چونشنگ» (تائو)، یک برنامه ی نمایش عروسکی در سرتاسر منطقه اجرا می کند و وقتی ارتش آزادی خلق سر می رسد، برای سرگرمی سربازان نمایش دیگری را ترتیب می دهند.

 

۱۱ مورد از جذاب‌ترین تفریحات چین

کارگردان: ژانگ ییمو  |   محصول 1994

 

فانوس قرمز را برافراز (Raise the Red Lantern)

داستان این فیلم درباره «سونگلیان» (لی) است که به دنبال مرگ پدر و فقر خانواده از دانشگاه بیرون می آید و همسر چهارم مردی ثروتمند به نام «چن زوئوکیان» (جینگوو) می شود. او با رابطه های پیچیده و حسادت آمیزی که میان همسران با شوهرشان وجود دارد، عشق های ممنوع، توطئه های «یانر» (لین)، مستخدمه ای که رؤیای همسری ارباب را دارد، روبه رو می شود.

نمایش بی‌نظیر آداب و رسوم مردم چین در کنار نمایش ابنیه تاریخی استان شانکجی، مهم‌ترین دلیل برای گذاشتن فانوس قرمز را برافراز در لیست ماست. فیلمی که در بسیاری از جشنواره‌ها جوایز مختلفی به دست آورد و خیلی‌ها را مشتاق رفتن به چین کرد.

کارگردان: ژانگ ییمو  |   محصول 1991

 

زمین زرد (Yellow Earth)

این فیلم نیز در استان شانکجی‌ جریان داشته و در میان ۱۰۰ فیلم برتر سینمای چین در جایگاه چهارم قرار دارد. چیزی که شما در زمین زرد می‌بینید، واقعیت این استان است که در قاب‌های معرکه به نمایش گذاشته می‌شود.

داستان سربازی کمونیست است که به روستاها فرستاده می شود تا آوازهای محلی را برای تهییج روحیه‌ی انقلابیون جمع آوری کند. در یکی از روستاها او وارد خانه‌ای می شود و اتفاقات زیادی که در ادامه برای شخصیت‌های داستان می‌افتد. نمایشی عجیب و احساسی از فرهنگ مردم چین را نشان داده و به همین دلیل است که با دیدن آن، گردشگران با نگاهی بازتر به چین سفر کرده و مردم اینکشور را بهتر درک خواهند کرد.

 

نوروز ۱۴۰۱ و سفر به مقاصد محبوب چین

کارگردان: چن کایگ  | محصول 1985

 

ابرهای بارانی بر فراز ووشان (Rainclouds Over Wushan)

از نظر خیلی از اهل هنر، اگر قرار باشد درسی فرهنگی از مردم چین بگیرید، باید این فیلم زیبا را ببینید. درخشش فیلم در این واقعیت نهفته است که راوی یک موجود عجیب غریب نیست که تمام وقایع و شخصیت‌های فیلم را ردیابی کند؛ بلکه شخصی است که دقیقاً مانند یکی از ماست که گهگاه برای پز دادن و اغراق در مقابل دیگران، شروع به لاف زدن می‌کند. این فیلم مفاهیمی چون جایزالخطا بودن و نقص پذیری انسان را به تصویر می‌کشد.

نمایش زیبایی‌های چین و البته بزرگ‌ترین سد بتنی جهان و رودخانه یانگ تسه در کنار خیلی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان هوبی، این فیلم را برای دوست داران چین، به یک اثر عالی بدل کرده است. ین فیلم یکی از بهترین فیلم های چینی است که داستان آن مملو از عشق و دوستی است و ماجرای نوجوانی را روایت می‌کند که در این کشور زندگی می‌کند.

کارگردان: ژانگ مینگ |  محصول 1996

 

دوش (Shower)

پکن، سال ۱۹۵۳، ̎لین شائولونگ̎ کتابدار (کوانشین)، با ̎چن شوجوآن̎ (لیپینگ)، معلم جوان مدرسه ازدواج می‌کند. پسرشان، لین دایو (تیان) که ̎تی‌یه‌تو̎ صدایش می‌کنند، در یک ساختمان اشتراکی بزرگ می‌شود. در پی اعلام سیاست‌های اصلاح‌گرایانه و تجدیدنظر طلبانهٔ ̎مائو تسه تونگ̎، ̎لیو یون‌وئی̎ (دونگلین)، همکار ̎شائو لونگ̎ در کتابخانه، او و ̎لی گوئودونگ̎ تحت فشار خود را مبری از اتهام انتقاد اعلام می‌کند ولی ̎شائولونگ̎ به اردوگاه کار اجباری فرستاده می‌شود. ̎شوجوآن̎ در غیاب او برای حفظ خانواده می‌کوشد تا اینکه یک روز خبر مرگ ̎شائولونگ̎ را طی حادثه‌ای دریافت می‌کند. ̎گوئودونگ̎ که از این بابت احساس گناه می‌کند، به ̎شوجوآن̎ کمک می‌رساند و سرانجام آن‌دو با هم ازدواج می‌‌کنند …

خوب است که یک فیلم نوستالوژیک درباره پکن ببینید و این شهر را نیز در میان فیلم‌های سینمایی مهم از نگاه بگذرانید و با گوشه کنارهای شهر در دوران قدیم آشنا شوید.

کارگردان: ژانگ یانگ | محصول 1999

 

رودخانه بهاری به سمت شرق در جریان است (The Spring River Flows East)

فیلم‌های قدیمی را برای این که درک بهتری از فرهنگ مردم چین داشته باشید، نگاه کنید. فیلم‌هایی که ارزش بالای هنری داشته و دیدی متفاوت نسبت به مردم این کشور برایتان به همراه خواهد داشت.

بهار سال ۱۹۳۹. یکی از سربازان ارتش سرخ از سوی دفتر حزب کمونیست مأموریت می‌یابد تا به منطقه‌ای دورافتاده برود و ترانه‌های محلی را برای بررسی امکان تهیه اجراهای تازه از آنها جمع‌آوری کند. سرباز متعجب از فقر اهالی، نزدیکی از خانواده‌های روستائی اقامت می‌کند و به‌زودی میان او و دختری نوجوان رابطه‌ای عاطفی ایجاد می‌شود. اما پدر دختر قصد دارد او را به مردی بسیار مسن شوهر دهد. سرباز پس از پایان مأموریتش منطقه را ترک می‌کند و دختر که در شب ازدواج از خانه فرار کرده، هنگام عبور از رودخانه جان می‌دهد… فیلم‌برداری درخشان ییمو که بعدها خودش نیز از فیلم‌سازان برجسته سینمای نوین چین شد، ماندگارترین وجه فیلمی است که کایگه در دوران کاملاً سیاسی‌اش ساخته است. فیلم گوشه چشمی نیز به مشکلات و شوربختی زنان معاصر چینی دارد.

 

بازدید از ۶ موزه و گالری هنری مهم شانگهای

کارگردان: ژنگ جونلی | محصول 1947

 

دوچرخه پکن (Beijing Bicycle)

یکی از معروف‌ترین فیلم‌های چینی که جوایز بسیار زیادی را به کارگردان جوان خود رساند و البته بسیاری را شیفته‌ی وجه متفاوت پکن کرد. با دیدن این فیلم، در کنار بسیاری جاذبه‌های مدرن پکن، مسلما دوست دارید بخش‌های قدیمی‌تر شهر را نیز از نزدیک ببینید.

داستان فیلم درباره یک پسر هفده ساله روستایی که برای کار به عنوان پیک به پکن رفته است که دوچرخه خود را گم کرده و آن را نزد یک پسر مدرسه‌ای هم سن خود پیدا می‌کند و... . داستان کشمکش‌های این دو در شهر بزرگ پکن را روایت می‌کند.

کارگردان، جیائوشوای وانگ | محصول 2011

 

هفت سال در تبت (Seven Years in Tibet)

معروف‌ترین فیلم لیست ما این عنوان است که با بازی برد پیت و دیوید دی لوییس، زمانی پکن را به یکی از مقاصد گردشگری معروف جهان بدل کرده بود و خیلی‌ها دوست داشتند که این مکان جادویی را از نزدیک ببینند.

در فیلم هفت سال در تبت، هنریک جوان مغرور اتریشی برای فتح قله هیمالیا با گروهی کوهنورد عازم می شود. او در نهایت سردی و غرور همسر باردارش را جای می گذارد تا حسن جاه طلبی خود را اقناع نماید. در این میان جنگ جهانی آغاز می شود و ... داستان واقعی «هینریک هارر»، کوهنورد اتریشی که در زمان تصاحب تبت توسط چین، با «دالایی لاما» دوست می شود.

 

جالب‌ترین مکان‌های تاریخی در شانگهای

کارگردان: ژان ژاک آنو | محصول 1997

 

قهرمان (Hero)

یکی دیگر از فیلم‌های سینمای چین که زیبایی خیره کننده‌ی دره‌ی ژیوژای، گویلین و خیلی دیگر از جاهای دیدنی چین را به نمایش گذاشته بود و از طرفی از نظر هنری نیز خیره کننده و جذاب بود و توانست با وجود رزمی بودنش، جوایز زیادی را نیز به دست بیاورد. فیلم حتی فروش زیادی در سینماهای بین المللی داشت.

فیلم یک عنوان رزمی است و داستانش در چین، قرن سوم قبل از میلاد اتفاق می‌افتد. یک «مرد» (لی)، پس از کشتن سه تن از دشمنان امپراتور – «آسمان» (ین)، «شمشیر شکسته» (چیو- وای) و «برف پرنده» (مان- یوک) – به حضور امپراتور چین (مینگ) شرف یاب می شود. اما امپراتور گزارش «مرد» را باور نمی کند و می گوید هدف اصلی او کشتن امپراتور است… . با این حال گاهی زیبایی تصاویر هنری آن از جاذبه‌های طبیعی چین، شما را کاملا از داستان دور کرده و تنها دیدن همین قاب‌ها شما را شیفته چین خواهد کرد.

کارگردان: ییمو ژانگ | محصول 2002

۱۵ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران