معرفی مهم‌ترین فرودگاه‌های مالدیو

جاذبه‌های گردشگری مالدیو
معرفی مهم‌ترین فرودگاه‌های مالدیو

مالدیو سرزمینی است که از هر طرف توسط اقیانوس هند احاطه شده و بیش از ۱۲۰۰ ساحل را در خود جای داده است. طبیعت منحصر به فرد و موقعیت جغرافیایی مالدیو سبب شده تا به انتخاب اول اغلب گردشگران برای سفر تبدیل شود. از آنجایی که این مقصدی گردشگری هر سال تعداد زیادی از مسافران را از جای جای دنیا به خود جذب می‌کند، فرودگاه‌های متعدد داخلی و بین‌المللی در آن تاسیس شده‌اند. بنابراین دسترسی به جزایر مختلف مالدیو برای هر گردشگری آسان و سریع خواهد بود. چنانچه تصمیم خود را برای رزرو تور مالدیو گرفته‌اید شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کنیم. چرا که در این مقاله به معرفی چند مورد از مهم‌ترین فرودگاه‌های مالدیو پرداخته‌ایم.

 

معرفی فرودگاه‌های بین‌المللی مالدیو

برای اینکه بتوان مطالب مفیدی را در این مقاله ارائه داد فرودگاه‌های مالدیو را در دو دسته داخلی و بین‌المللی معرفی و بررسی کرده‌ایم. از جمله پرترددترین و مهم‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی مالدیو عبارتند از:

۱. فرودگاه بین المللی ولانا (Velana International Airport)

فرودگاه بین‌المللی ولانا که بدون شک شلوغ‌ترین فرودگاه مالدیو است، اهمیت بالایی در تردد توریست‌های خارجی به این سرزمین دارد. به طوری که گاهی اوقات افراد آن را به اشتباه فرودگاه بین‌المللی مالدیو نیز می‌نامند. این فرودگاه برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ برای سفر گردشگران خارجی افتتاح شد. این فرودگاه در حقیقت در ماله قرار ندارد اما توسط شرکت فرودگاه‌های مالدیو اداره می‌شود. دو شرکت هواپیمایی ترانس مالدیو ایرویز و مالدیو که خط هوایی ملی این کشور هستند دفتر مرکزی خود را در این فرودگاه قرار داده‌اند. در واقع، می‌توان امکاناتی مانند دستگاه‌های خودپرداز، محل‌های نگه‌داری چمدان، فروشگاه‌های بدون مالیات، رستوران و کافی شاپ را در این فرودگاه دریافت کرد.

فرودگاه بین المللی ولانا، دارای سه ترمینال برای رفت و آمدهای بین المللی، داخلی و یک گنبد آبی است که برای عملیات هواپیماهای دریایی استفاده می‌شود. در حال حاضر برترین خطوط هوایی در حال فعالیت در این فرودگاه مالدیو، امارات، ایر آسیا، خطوط هوایی چین شرقی، خطوط هوایی سریلانکا هستند. کدهای فرودگاه ولانا IATA - MLE - ICAO - VRMM هستند. از جمله هتل‌های نزدیک به فرودگاه بین‌المللی ولانا برای توریست‌های خارجی می‌توان موارد زیر را پیشنهاد داد:

  • تاج اگزوتیکا ریزورت و اسپا (Taj Exotica Resort & Spa)
  • آداآران پرستیژ وادو (Adaaran Prestige Vadoo)
  • ریزورت و اسپا جزیره پارادایس (Paradise Island Resort & Spa)
  • گیلی لانکانفوشی مالدیو (Gili Lankanfushi Maldives)

 

۲. فرودگاه بین المللی گان (Gan International Airport)

اگرچه پروازهای محدودی در فرودگاه بین‌المللی گان انجام می‌شود، اما به دلایل متعددی در رتبه دوم فرودگاه‌های مالدیو قرار دارد. این فرودگاه که در جنوب ماله واقع شده، اولین بار توسط نیروی دریایی سلطنتی ساخته شد و در طول جنگ جهانی دوم به عنوان یک پایگاه هوایی نظامی مورد استفاده قرار گرفت. البته عملیات پروازهای داخلی در این فرودگاه در سال ۱۹۷۶ و پروازهای بین المللی در سال ۲۰۱۷ در آن آغاز شد. فرودگاه بین‌المللی گان دارای دو ترمینال است که برای پروازهای داخلی و بین المللی استفاده می‌شود. یک ترمینال اجرایی نیز در این مکان وجود دارد که برای مهمانان VIP استراحتگاه و اسپای ویلینگیلی شانگری لا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله خطوط هوایی برتر که در فرودگاه گان در حال فعالیت هستند می‌توان فلایم و مالدیو را نام برد. همچنین از خدمات و امکانات رفاهی که در فرودگاه بین المللی گان عرضه می‌شوند عبارتند از: نمازخانه برای مسافران مسلمان، رستوران، امکانات پزشکی، وای فای رایگان، سالن و تلویزیون. کدهای فرودگاه گان نیز IATA - GAN - ICAO – VRMG هستند. چنانچه قصد اقامت در هتل‌های نزدیک به فرودگاه بین‌المللی گان را دارید گزینه‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • اقامتگاه‌های روستای اکواتور (Equator Village Resorts)
  • اقامتگاه غواصان استوایی (Equatorial Divers Lodge)
  • اقامت آدو (Addu Stay)
  • ابوهاری گراند (Abuharee Grand)
  • مسافرخانه رکیدیه (Rekidhiye Inn)

 

شهرهای توریستی مالدیو را بشناسیم

 

۳. فرودگاه بین المللی هانیمادو (Hanimaadhoo International Airport)

فرودگاه بین المللی هانیمادو در ۲۸۷ کیلومتری شمال پایتخت مالدیو قرار دارد. این فرودگاه توسط شرکت فرودگاه‌های مالدیو اداره می‌شود و دارای یک باند واحد برای عملیات داخلی و بین‌المللی است. از امکانات این فرودگاه می‌توان به ارائه خدمات به گردشگران ها دهالو (Haa Dhaalu) اشاره کرد که یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در مالدیو است. فرودگاه بین المللی هانیمادو تنها یک باند دارد که برای پروازهای داخلی و بین المللی استفاده می‌شود. در حال حاضر شرکت هواپیمایی مالدیو تنها شرکت هوایی است که در این فرودگاه فعالیت می‌کند. از جمله مقاصد در حال تردد هواپیمایی مالدیو می‌توان هند و سایر مکان‌های داخلی مانند ماله را نام برد. IATA - HAQ & ICAO - VRMH کدهای فرودگاه هانیمادو هستند. از هتل‌های نزدیک به فرودگاه بین‌المللی هانیمادو می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ویلوولی هالیدی ریتریت (Viluveli Holiday Retreat)
  • هتل بومگردی برفوت (Barefoot Eco Hotel)
  • استراحتگاه جزیره هوندافوشی (Hondaafushi Island Resort)
  • مرجان آبی واشافارو مالدیو (Blue Coral Vashafaru Maldives)

 

۴. فرودگاه بین المللی ویلا (Villa International Airport)

فرودگاه بین المللی ویلا که در حدود ۱۰۸ کیلومتری جنوب غربی جزیره ماله قرار دارد، یکی دیگر از فرودگاه‌های مالدیو است که از اهمیت بالایی برای گردشگران برخوردار می‌باشد. این فرودگاه توسط گروه ویلا اداره می‌شود و تنها یک ترمینال با یک باند بتنی دارد. این فرودگاه که به بیش از ۱۷۰ هزار مسافر در سال خدمات رسانی می‌کند، شهرت بالایی در مالدیو دارد. برترین خطوط هوایی در حال فعالیت در فرودگاه ویلا فلایم و هواپیماهای دریایی چارتر هستند. کدهای این فرودگاه IATA - VAM & ICAO - VRMV می‌باشند. هتل‌های زیادی در مالدیو وجود دارند که در مجاورت فرودگاه بین المللی ویلا قرار دارند. برخی از آنها عبارتند از:

  • مهمانخانه بوتیک بیچ (Boutique Beach Guesthouse)
  • کی ویلا مالدیو (K Villas Maldives)
  • رادیسون بلو ریزورت مالدیو (Radisson Blu Resort Maldives)
  • استراحتگاه آمایا و اسپا کودا راه مالدیو (Amaya Resorts & Spas Kuda Rah Maldives)

 

ماه عسل در مالدیو در سال ۲۰۲۲

 

۵. فرودگاه بین المللی مافارو (Maafaru International Airport)

فرودگاه‌ بین المللی مافارو در مالدیو در یکی از محبوب‌ترین جزایر آن به نام نونو آتول واقع شده است. این فرودگاه که در ۱ دسامبر ۲۰۱۹ افتتاح شد، از همان سال‌ها به یکی از بزرگترین فرودگاه‌هایی که می‌تواند بزرگترین هواپیماهایی مانند بوئینگ ۷۳ و A320 را در خود جای دهد تبدیل شد. این فرودگاه برای تقویت صنعت گردشگری لوکس در نونو آتول طراحی شد و از امکاناتی مانند پارکینگ و هتل‌های لوکس برخوردار است. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند هتل‌های مجلل و لوکس متعددی را در این حوالی پیدا کنند. ‌ترمینال‌ فرودگاه بین‌المللی مافارو توسط شرکت هواپیمایی جزیره اداره می‌شود و دارای یک باند ۲۲۰۰ متری است. این پایانه اجازه فرود جت‌های خصوصی را نیز می‌دهد. همچنین فرودگاه دارای یک ترمینال با سالن VIP برای مسافران مخصوص است. خطوط هوایی در حال فعالیت در فرودگاه مافارو فلای می، مالدیو و مانتا ایر هستند. این فرودگاه با کد NMF شناخته می‌شود. از هتل‌های نزدیک به ما فارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوکو مالدیو (Noku Maldives)
  • سونوا جانوی (Soneva Janvi)
  • سیام ورلد (Siyam World)
  • سان سیام ایرو فوشی (Sun Siyam Iru Fushi)

 

معرفی فرودگاه‌های داخلی مالدیو

در کنار فرودگاه‌های بین‌المللی مالدیو، فرودگاه‌های داخلی آن وجود دارند که نقش قابل توجهی در جابجایی مسافران ایفا می‌کنند. در ادامه به معرفی چند مورد از مهم‌ترین فرودگاه‌های داخلی مالدیو می‌پردازیم:

۱. فرودگاه کاددهو (Kadhdhoo Airport)

یکی از اولین فرودگاه‌های داخلی مالدیو که از دهه ۱۹۸۰ خدمات رسانی می‌کند، فرودگاه کاددهو است. این فرودگاه در حدود ۲۶۰ کیلومتری پایتخت ماله قرار گرفته و توسط شرکت فرودگاه‌های مالدیو اداره می‌شود. این فرودگاه به چندین جزیره در جزیره مرجانی هاددهوماتی (Haddhunmathi) خدمات می‌دهد. از جمله خطوط هوایی در حال فعالیت در این فرودگاه می‌توان به فلایم و مالدیو اشاره کرد. رستوران، مساجد، اتاق‌هایی برای استراحت مسافران، سالن و فضای بازی برای کودکان از جمله خدمات و امکانات فرودگاه کاددهو هستند. کدهای فرودگاه IATA - KDO & ICAO – VRMK می‌باشند.

 

معرفی محبوب‌ترین غذاهای مالدیو

 

۲. فرودگاه دالو (Dhaalu Airport)

فرودگاه دالو در واقع بزرگترین و جدیدترین فرودگاه مالدیو است که در حوزه پروازهای داخلی فعالیت دارد. این فرودگاه توسط هلدینگ فرودگاه دالو اداره می‌شود. نکته جالب اینکه این فرودگاه از انرژی خورشیدی برای عملیات خود استفاده می‌کند و یکی از بزرگترین باندهای پرواز را در مالدیو دارد. این باند به طور ویژه برای انجام پروازهای بزرگ طراحی شده است و در کنار امکانات متنوع این فرودگاه مواردی مثل دارا بودن رستوران، مغازه‌های متنوع و سالن VIP جلب توجه می‌کنند. برترین خطوط هوایی در حال فعالیت در فرودگاه دالو مالدیو است. کدهای فرودگاه YATA - DDD - ICAO - VRMU هستند.

 

۳. فرودگاه فووهموله (Fuvahmulah Airport)

یکی دیگر از فرودگاه مالدیو که اهمیت بالایی برای مسافران به منظور جابجایی درون مالدیو دارد، فرودگاه فووهموله است. این فرودگاه برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد. فووهموله در حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب پایتخت، ماله، قرار داشته و دارای یک باند پروازی است. بیش از هر چیز دیگری این فرودگاه به دلیل موقعیتی که دارد در بین گردشگران محبوب است. کدهای فرودگاه IATA - FVM & ICAO - VRMR هستند.

 

۴. فرودگاه تیمارافوشی (Thimarafushi Airport)

فرودگاه تیمارافوشی در حدود ۲۲۴ کیلومتری جنوب ماله قرار گرفته و در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت حمل و نقل و پیمانکاری مالدیو ساخته شد. این فرودگاه توسط خدمات هوانوردی جزیره اداره می‌شود و پروازهای آن فقط در ماله انجام می‌شوند. کدهای فرودگاه تیمارافوشی YATA - TMF & ICAO- VRNT هستند.

 

هزینه سفر به مالدیو

 

۵. فرودگاه کودو (Kooddoo Airport)

فرودگاه کودو در سال ۲۰۱۲ افتتاح گردیده و تقریبا ۳۸۴ کیلومتر از سمت جنوب ماله فاصله دارد. این فرودگاه متعلق به یک شرکت خصوصی، بوده و فرودگاه‌های ماله، کاددهو و گان را به یکدیگر متصل می‌کند. این فرودگاه که یکی از اصلی‌ترین نقاط ورودی برای گافو آلیفو آتول (Gaafu Alifu Atoll) در مالدیو است، توسط خطوط هوایی بزرگ خدمات رسانی می‌شود و امکانات رفاهی مختلفی را به مسافران خود ارائه می‌دهد. کدهای فرودگاه کودو مالدیو - GKK GKK & ICAO - ICAO هستند.

 

۶. فرودگاه ایفورو (Ifuru Airport)

فرودگاه ایفورو در شمال ماله و در فاصله تقریبی ۱۷۷ کیلومتر آن قرار دارد. این فرودگاه که توسط برخی از فرودگاه‌های اصلی مالدیو به یکدیگر متصل است، توسط خدمات هواپیمایی جزیره اداره می‌‌گردد. سال ساخت این فرودگاه به ۲۰۱۵ برمی‌گردد و دسترسی آسانی به مقاصد اصلی مانند را آتول (Raa Atoll) و نوونو آتول (Noonu Atoll) فراهم می‌کند. جزیره‌ای که فرودگاه ایفورو در آن واقع شده برخی از بهترین سواحل مالدیو را در خود جای داده که گردشگران می‌توانید از اوقات فراغت خود در این جزیره با فعالیت‌هایی مانند موج سواری و شنا و غیره نهایت لذت را ببرند. کدهای فرودگاهی ایفورو شامل IATA - IFU & ICAO – VREI هستند.

 

۷. فرودگاه هوآرافوشی (Hoarafushi Airport)

از دیگر فرودگاه‌های مالدیو که نقش قابل توجهی در جابجایی مسافران داخلی دارد، فرودگاه هوآرافوشی است. این فرودگاه که در جزیره‌ای به همین نام قرار گرفته اولین بار در سال ۲۰۲۰ افتتاح گردید و در حال حاضر یکی از بهترین فرودگاه‌های مالدیو به شمار می‌آید. فرودگاه هوآرافوشی باند ۱۲۰۰ متری و ترمینال مسافربری ۸۶۳۵ متری را ارائه می‌دهد. پروازهای این فرودگاه به صورت کاملا منظم انجام شده و دسترسی علاقه‌مندان به به جاذبه‌های دیدنی در جزیره هوآرافوشی را آسان کرده است. کد این فرودگاه تازه تاسیس مالدیو HRF است.

 

زیباترین نقاط مالدیو

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران