تفریحات اطراف باتومی که نباید از آن‌ها غافل شد

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
تفریحات اطراف باتومی که نباید از آن‌ها غافل شد

باتومی مقصد گردشگری عالی برای کاوش و گشت و گذار است. اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که اغلب افراد تصور می‌کنند که سفر با تور باتومی فقط به منزله تفریحات دریایی و دراز کشیدن در ساحل آن است. در حالی که گردشگران می‌توانند زمان خود را برای بازدید از جذابیت‌های اطراف باتومی نیز اختصاص دهند. چنانچه شما نیز به گشت و گذارهای نیم روزه و حتی یک روزه از باتومی علاقه‌مند هستید در این مقاله همراه ما باشید تا با تفریحات اطراف باتومی که نباید از آن‌ها غافل شد، آشنا شوید.

 

به آپساروس رفته و از قلعه پترا و کونیو آپساروس دیدن کنید

یکی از قابل دسترس‌ترین تفریحات اطراف باتومی رفتن آپساروس (APSAROS) و بازدید از قلعه‌های جذاب و زیبای آن است:

قلعه گونیو آپساروس

شهر آپساروس در ۱۲ کیلومتری جنوب باتومی و در امتداد ساحل واقع شده است. قلعه گونیو آپساروس یک بنای محکم و تاریخی رومی و یکی از قلعه‌های تاریخی گرجستان است که در طول سال‌ها به خوبی حفظ شده است. قدمت این بنای باشکوه به قرن اول پس از میلاد باز می‌گردد. قدم زدن در اطراف محوطه‌های محصور شده، خرابه‌هایی از دوران‌های مختلف و تعدادی از مکان‌های مهم تدفین برای اغلب توریست‌های علاقه‌مند به بناهای تاریخی بسیار جذاب خواهد بود. برای وارد شدن به قلعه گونیو باید هزینه‌ای در حدود ۵ لاری پرداخت کنید.

گشت و گذار در قلعه تنها یک ساعت طول می‌کشد. بنابراین بقیه زمان خود را می‌توانید به بازدید از ساحل گونیو که یک ساحل زیبا برای شنا در مقابل قلعه است و خوردن یک وعده ناهار خوشمزه در یکی از رستوران‌های غذاهای دریایی شهر یا پیاده‌روی سپری کنید. برای رفتن به گونیو، می‌توانید ببا یک تور شهری همراه شده و یا از اتوبوس محلی شماره ۱۶ یا تاکسی استفاده کنید. از دیگر تفریحاتی که در آپساروس می‌توانید از آن بهره ببرید کرایه دوچرخه کرایه است.

 

تفریح‌های هیجان‌انگیز در روزهای بارانی باتومی

قلعه پترا (PETRA FORTRESS)

قلعه پترا در جهت مخالف در ساحل بین باغ گیاه شناسی باتومی و کوبولتی واقع شده است. در این حوالی می‌توانید از ساحل دست نخورده تسیخیدزیری (Tsikhisdziri) نیز نهایت استفاده را بکنید. قلعه پترا در سال ۵۳۵ ساخته شد. پایه‌های سنگی این قلعه از دور شکوه و عظمت قابل توجهی را دارا هستند. در این بازدید می‌توانید بقایای یک ارگ، حمام، خانه‌های کشاورزی و پادگان سربازان را ببینید. ورود به قلعه پترا رایگان است.

 

از پارک‌های ملی در منطقه آجارا دیدن کنید

چندین پارک ملی در منطقه آجارا و همسایگی گوریا وجود دارد که می‌توان با سفری یک روزه از باتومی از آنها بازدید کرد. در این گشت و گذار فرصت‌هایی برای پیاده‌روی، پیک نیک و فعالیت‌های آبی متنوعی را خواهید داشت:

پارک ملی متیرالا (Mtirala National Park)

 محبوب‌ترین پارک ملی نزدیک باتومی پارک ملی متیرالا است. این مکان در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قرار دارد و به‌خاطر جنگل‌های انبوه و جویبارهای کوهستانی که با پل‌های طناب‌دار زیبا به یکدیگر وصل شده‌اند، شهرت دارد. همچنین در این حوالی یک روستای زیبا به نام چاکوی وجود دارد که بازدید از آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

روزانه مینی بوس‌های منظمی از باتومی به پارک ملی میتیرالا حرکت می‌کنند. بنابراین دسترسی به این پارک ملی برای علاقه‌مندان آسان و ارزان خواهد بود. این پارک در ارتفاعات قرار گرفته و به همین دلیل منظره‌ای فوق‌العاده زیبا از کوه‌ها و دره‌های چشمگیر را ارائه می‌دهد. همچنین در آن می‌توانید از تماشای بوته‌های رنگارنگ، مجموعه‌ای از پل‌های سنگی زیبای تاماری و دریاچه زیبای آلپ در لبه شمالی پارک لذت ببرید. برخلاف پارک‌های کوهستانی دیگر این پارک ملی در نزدیکی ساحل قرار دارد و به‌خاطر تالاب‌های باتلاقی‌اش معروف است. مسیرهایی برای پیاده‌روی روی تخته در آن تعبیه شده‌ و برای لذت بردن چندین برابر از مناظر، سفر با قایق در رودخانه توصیه می‌شود.

پارک ملی ماچاخلا (Machakhla National Park)

از دیگر پارک‌های ملی مورد علاقه گردشگران در آجارا که یکی از منحصر به فردترین مناظر در کل گرجستان را به نمایش می‌گذارد، پارک ملی ماچاخلا است. این پارک ملی با داشتن مسیرهای پیاده‌روی یکی از مناسب‌ترین مکان‌های برای علاقه مندان به پیاده‌روی است. همچنین در این حوالی روستاهای کنار درهای وجود دارد که دارای تاریخ و میراث شگفت انگیزی از اسلحه سازی سنگ چخماق بوده و یک موزه قوم شناسی و کارگاه‌های مختلف صنایع دستی در داخل پارک وجود دارد. چنانچه اهل پیاده‌روی نیستید می‌توانید از اسکوتر برای گشت و گذار در منطقه استفاده کنید.

 

روزی خاطره‌انگیز در دریاچه نوریگلی باتومی

 

شنا در آبشارهای اطراف باتومی

از دیگر تفریحات اطراف باتومی که می‌تواند برای گردشگران به خصوص در روزهای گرم سال جذاب باشد، شنا در آبشارهای زیبای اطراف است. چرا که هیچ چیز بهتر از خنک شدن در یک چشمه کوهستانی یخی در یک روز گرم باتومی نیست. آبشارهای ماخونتستی و میروتی در جنوب شرقی باتومی و بر فراز پارک ملی ماچاخلا قرار دارند. با کرایه یک ماشین می‌توانید به این منطقه رفته و بعد از یک آبتنی لذت بخش از پل‌های سنگی تاماری نیز که در همین نزدیکی‌ها قرار دارند دیدن کنید. ناگفته نماند که در ماه‌های فصل تابستان، تورهای گروهی کوچکی با قیمتی مناسب به مقصد آبشارها از باتومی برگزار می‌شوند که همراهی با آن‌ها نیز گزینه‌ای سرگرم‌کننده و آسان برای دسترسی به این آبشارها است.

 

برای تماشای منظره پانوراما از غروب خورشید به سمت صلیب گونیو پیاده روی کنید

چنانچه پیاده‌روی همیشه تفریحی خوش‌آیند برای شما بوده پس رفتن به سمت صلیب گونیو در ساعات غروب آفتاب را در تور باتومی فراموش نکنید. چرا که یکی از زیباترین منظره‌های باتومی در ساحل بالای شهر گونیو قرار دارد. صلیب گونیو (Gonio Cross)، یک صلیب بتنی قرار گرفته در تپه‌های بالای دریای سیاه است. این صلیب بر روی یک کلیسای ارتدکس در بالای تپه‌های بالای ساحل واقع گردیده که در حین غروب آفتاب بسیار تماشایی خواهد بود. دسترسی به این مکان از مسیر پیاده‌روی و عبور از دهکده‌های کوچک و مسیرهای جنگلی بسیار سرگرم کننده خواهد بود. در این تفریح هرگز به همراه داشتن دوربین عکاسی خود را برای ثبت خاطرات با چشم‌اندازی زیبا فراموش نکنید.

 

بهترین اقامتگاه‌های ساحلی باتومی

برای شنا در سواحل شکوتلی بروید

ساحل باتومی بهترین ساحل برای شنا در سفر شما نخواهد بود. چرا که در اطراف باتومی سواحل زیبای متعددی وجود دارند که می‌توانید به سمت آن‌ها رفته و روزهای متفاوت و متنوعی را برای خود رقم بزنید. یکی از بهترین این انتخاب‌ها برای گردشگرانی که از ساحل باتومی خسته شده و به دنبال تنوع در شنا و حمام افتاب هستند، سواحل ماسه سیاه شکوتلی (Shekvetili) است. اما به غیر از تفریحات آبی، آنچه که ساحل شکولتی را جذاب‌تر می‌کند سواحل سنگریزه‌ای با ماسه سیاه درشتی آن است که دارای خواص مغناطیسی هستند و گفته می‌شود خواص درمانی مختلفی دارد. همچنین، این ماسه‌های سیاه منظره‌ای بسیار زیبا در عکس‌های شما خواهند داشت. برای رفتن به شکولتی از باتومی، می‌توانید با مارشوتکا یا قطار سفر کنید. ون‌ها نیز به طور منظم در طول روز از ترمینال اتوبوس باتومی به این مقصد حرکت می‌کنند. در این سفر مساحتی در حدود ۶۰ کیلومتر را خواهید پیمود که کمی بیش از یک ساعت طول می‌کشد.

 

به شهر مرزی سارپی بروید

مرز گرجستان با ترکیه تنها در ۲۰ کیلومتری جنوب باتومی قرار دارد. بنابراین اگر می‌خواهید منظره‌ای از ترکیه را داشته باشید، می‌توانید سفری کوتاه به شهر مرزی سارپی داشته باشید. اینجا جایی است که یکی از شناخته شده‌ترین قطعات معماری باتومی را برای تماشای شما به نمایش خواهد گذاشت. به خصوص پاسگاه سارپی در مرز ایست بازرسی باتومی برای گردشگران بسیار جذاب و تماشایی می‌باشد که بهتر است شما نیز از آن غافل نشوید. برخی از توریست‌ها برای هیجان دادن به سفر خود ترجیح می‌دهند تا با دوچرخه سواری از باتومی به سارپی بروند.

 

اورکی، شهری کوچک نزدیکی باتومی

 

به بازدید از خانه شراب آجاریان در چخاوری بروید

اگر به دنبال سفر یک روزه از باتومی هستید که نیاز به فعالیت زیادی نداشته باشید، بازدید از خانه شراب آجریان یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود. به خصوص اگر به شراب علاقه دارید این گزینه یکی از خاطره‌انگیزترین تفریحات اطراف باتومی برای شما محسوب می‌شود. این یک رستوران، انبار و محل برگزاری عروسی بسیار محبوب است که فقط ۱۵ دقیقه از شهر باتومی فاصله دارد. یک تاکستان نیز در همین اطراف وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از آن نیز دیدن کنید. مانند اکثر کارخانه‌های شراب‌سازی در گرجستان، در خانه شراب آجاریان نیز به سبک اروپایی و هم سنتی شرای تولید می‌شود.

توصیه می‌کنیم در این رستوران نوشیدنی دلخواه خود را در کنار غذایی لذیذ و خوشمزه در یکی از وعده‌های ناهار یا شام میل کنید. توجه داشته باشید که اگر خارج از ماه‌های تابستان به این شهر سفر می‌کنید، بهتر است قبل از برنامه‌ریزی برای رفتن به آن با مدیریت مجموعه تماس گرفته و از ارائه خدمات در روز و ساعتی که قصد رفتن دارید مطلع شوید. ناگفته نماند که ده‌ها کارخانه شراب سازی خانوادگی دیگر نیز در آجارای و اطراف کدا (Keda) و خولو (Khulo)  وجود دارند که بازدید از آن‌ها نیز می‌توانند توجه شما را به خود جلب کنند.

۲۹ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران