۱۱ تفریح رایگان باتومی که نباید از دست داد

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
۱۱ تفریح رایگان باتومی که نباید از دست داد

سفرهای خارجی به دلیل نیاز به بودجه بالا سبب شده‌اند تا مسافران را دچار شک و تردید کنند. اما باید بدانید که در هر مقصد گردشگری داخلی و حتی خارجی می‌توان تفریحات ارزان و رایگانی را پیدا کرد و از تک تک لحظات خود لذت برد. با توجه به این که گرجستان یکی از کشورهای نزدیک به ایران است سالانه مسافران بسیاری تمایل دارند تا به شهرهای توریستی آن سفر کنند. یکی از توریستی‌ترین مکان‌ها در تور گرجستان شهر باتومی است. اگر شما نیز به دنبال سفری ارزان با تفریحات رایگان در باتومی هستید در خواندن مطالب این مقاله همراه ما باشید.

 

 ۱. پیاده‌روی در بلوار باتومی (Batumi Boulevard)

یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های توریستی در تور باتومی، بلوار باتومی است. این بلوار در سال ۱۸۸۱ ساخته شد و از همان سال به مکانی معروف در این شهر زیبا و ساحلی تبدیل گردید. امروزه طول بلوار باتومی به حدود ۷ کیلومتر رسیده است و می‌توان آن را به بلوارهای جدید و قدیمی متنوعی تقسیم کرد. پارک اصلی و زیبا با اضافه شدن مجسمه‌ها، نیمکت‌ها و فواره‌های مدرن مکانی برای پیاده روی، نشستن و لذت بردن از نوشیدنی خوشمزه، خوردن بستنی یا فقط استراحت در زیر سایه درختان تبدیل شده است. در اوج فصل تابستان و فصل توریستی گرجستان، کافه‌ها، رستوران‌ها، بارهای ساحلی و کلوب‌های بلوار باتومی شلوغ می‌شوند. در خارج از این فصل نیز شما افراد بسیاری را از بومیان شهر مشاهده خواهید کرد که به قدم زدن در کنار دریا مشغول هستند. در هر زمانی از روز می‌توانید به بلوار باتومی رفته و از فضا و امکانات تفریحی آن بهره ببرید. یکی از بهترین زمان‌ها برای رفتن به آن قبل از غروب آفتاب است زیرا می‌توانید به تماشای غروب آفتاب در دریا مشغول شوید.

 ۲. مجسمه‌های عاشقانه علی و نینو (Monument Ali and Nino)

غربی‌ها همه با داستان غم انگیز رومئو و ژولیت آشنا هستند. سرنوشت علی و نینو، نیز داستان عاشقانه‌ای است که برای اولین بار در رمان اتریشی سال ۱۹۳۷، روایت شد. این داستان عاشقانه شرایط غم انگیز این دو زوج عاشق را که به دلایل اختلاف خانواده‌های متخاصم در جنگ جهانی اول باعث جدا شدن از یکدیگر می‌شوند را روایت می‌کند. علی، یک مسلمان آذربایجانی بود که عاشق نینو، شاهزاده خانم گرجستانی می‌شود. نویسنده رمان ناشناخته است که به نام مستعار قربان سعید نامیده شده است. با وجود ناشناخته بودن نویسنده آن، این رمان به یک کلاسیک ادبی در منطقه تبدیل شده و رمان ملی آذربایجان به شمار می‌رود.

این داستان عاشقانه سبب شد تا هنرمند گرجستانی به نام تامارا کوسیتادزه مجسمه متحرک علی و نینو را در سال ۲۰۱۰ بسازد. این اثر هنری غول پیکر فلزی که به عنوان "مجسمه عشق" نیز شناخته می‌شود، متشکل از دو شکل شفاف است که از قطعات قرار گرفته بر روی هم ساخته شده‌اند. هر روز در ساعت ۷ بعد از ظهر، این دو چهره به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند و در نهایت با یکدیگر ادغام شده و دوباره از هم جدا می‌شوند. تماشای حرکت دو مجسمه از اول تا آخر حدود ده دقیقه طول می‌کشد و اغلب با نورپردازی‌های زیبا مزین می‌شود. تماشای حرکت مجسمه علی و نینو رایگان بوده و ترک باتومی بدون تماشای این مجسمه غیر ممکن است.

 

بهترین رستوران‌های باتومی برای صرف سوشی

 ۳. گشت و گزار در میدان اروپا باتومی (Europe Square)

میدان اروپا باتومی در خیابان ممد آباشیدزه (Memed Abashidze) و در منطقه آجارا، واقع شده است. این مکان با نام میدان عصر نیز شناخته می‌شود. میدانی که معماری قرن نوزدهم تا بیستم را به وضوح برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته و یکی از جاذبه‌های شهر باتومی محسوب می‌شود. در اینجا مجسمه‌ای از مدآ (Medea)  قرار دارد که نمادی از شکوه و توسعه فرهنگی باتومی است. فواره بزرگ و بناهای زیبای قرون گذشته این مکان را برای توریست‌ها بسیار جذاب کرده است. هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها در اطراف میدان قرار دارند که می‌توانید با انتخاب یکی از آن‌ها استراحتی دلپذیر داشته باشید و لذیذترین غذاهای گرجی را بچشید. در اینجا می‌توانید از سیرک باتومی نیز دیدن کنید و از مناظر جادویی آن لذت ببرید. میدان اروپا یکی از شگفت انگیزترین مکان‌های باتومی برای استراحت و تفریح رایگان است.

۴. تماشای فواره‌های رقصنده باتومی (Dancing Fountains)

تماشای فواره رقص در بلوار باتومی از دیگر تفریحات رایگانی است که در این شهر می‌توانید از آن لذت ببرید. این فواره‌ها با لامپ‌های رنگارنگ در شب تزیین شده و همراه با موسیقی زیبا یک نمایش لیزری سه بعدی را اجرا می‌کنند. گویی که فواره‌ها هماهنگ با ریتم موسیقی می‌رقصند. برنامه رقص فواره‌های بلوار باتومی از ساعت ۹ شب شروع شده و تا ساعت ۲ بامداد ادامه دارد.

 

۸ جاذبه‌ی گردشگری جذاب کبولتی در باتومی

 ۵. رفتن به میدان پیزا (Piazza Square)

پیزا باتومی میدانی با کافه‌ها و رستوران‌های متنوع است که در منطقه آجارا باتومی قرار گرفته است. این میدان در فضایی به مساحت ۵۷۰۰ متر مربع ساخته شده و توسط الگوهای هنری، موزاییک و شیشه‌های رنگی از دیگر میدان‌های شهر متمایز شده‌اند. در اطراف این میدان رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها، مرکز سرگرمی کودکان، ساعت‌هایی با فیگورهای متحرک و مکان‌های مختلف دیگری برای سرگرمی و تفریح افراد به چشم می‌خورد. همچنین همه روزه در ساعات عصر موسیقی در آن پخش می‌شود که فضا را دوست داشتنی‌تر و جذاب‌تر می‌کند. این میدان محل تجمع مورد ساکنان باتومی و گردشگران است.

 ۶. پارک میراکل باتومی (Miracle Park)

پارک میراکل در باتومی یا پارک شگفت انگیز یکی از مکان‌های مدرن و چشمگیر در این شهر است که بازدید از آن برای گردشگران تور باتومی رایگان است. از قدیم الایام این پارک به دلیل داشتن درختان و گل‌های زیاد محل استراحت بومیان شهر بوده است. از طرفی در این منطقه تعداد زیادی ساختمان جالب و مدرن نیز وجود دارد که آن را جذاب‌تر کرده‌اند. به خصوص اگر به همراه کودکان خود به باتومی سفر کرده‌اید توصیه می‌کنیم حتما سری به پارک میراکل بزنید. چرا که در آن می‌توان چرخ و فلک، دوچرخه‌های کرایه‌ای و ... را پیدا کرد. در پارک میراکل به جای نیمکت، سنگ‌های بزرگی وجود دارد که بافت آن را منحصر به فرد کرده است.

 

لذت تجربه تفریحات آبی در باتومی

 ۷. پارک ۶ می (6 May Park)

پارک ۶ می باتومی یک باغ باستانی در گرجستان است که بیش از ۱۳۰ سال سابقه دارد. این پارک در سال ۱۸۸۱ توسط باغبان معروف به نام رسلر (Ressler) ساخته شد. در سال ۱۸۸۵، برای کارهای بازسازی پارک و بلوار، از مایکل دالفونس، باغبان معروف فرانسوی دعوت شد. مساحت کل پارک ۷۸۰۰۰ متر مربع می‌باشد که در آن سال‌ها به افتخار امپراتور معروف روسیه، آن را باغ اسکندر نامگذاری کردند. در سال ۱۹۳۲ این باغ به عنوان پارک فرهنگی و تفریحی و در سال ۱۹۳۳ به عنوان پارکی برای کودکان و سپس به عنوان اردوگاه پیشگامان بازسازی شد و از سال ۲۰۰۶ به بعد پارک 6 می نامگذاری و مکانی برای تفریح و گشت و گذار عموم مردم تبدیل گشت.

 ۸. ساعت نجومی باتومی (Astronomical Clock)

ساعت نجومی از جاذبه‌های معماری در باتومی است که در برج بازسازی شده بانک ملی گرجستان به کار گذاشته شده است. این ساعت نجومی مجهز به دستگاه‌های ویژه‌ای می‌باشد که نه تنها اطلاعات نجومی، مانند موقعیت خورشید، ماه، صورت فلکی زودیاک و سیارات را به ما نشان می‌دهد، بلکه نصف النهار، افق، طلوع و غروب خورشید را با توجه به حرکت خورشید، سن ماه و حرکت واقعی ماه به دور زمین را نیز نشان می‌دهد. ساعت نجومی به دستور شورای شهر باتومی در سال ۲۰۱۰ در آلمان ساخته شد و هزینه آن ۱۷۰۰۰۰۰ لاری بود. ساعت قرار گرفته روی برج شبیه به ساعتی است که در تالار شهر پراگ قرار دارد. یک تابلو مخصوص جلوی ساعت قرار دارد که هدف و قوانین استفاده از ساعت نجومی را توضیح می‌دهد.

 ۹. بازدید از کلیسای سنت نیکلاس (Church of St. Nicholas)

از دیگر موارد تفریح رایگان در باتومی می‌توان به بازدید از کلیسای ارتدکس یونانی به نام سنت نیکولاس اشاره کرد. این کلیسا با بیش از ۱۵۰ سال قدمت در باتومی جز آثار تاریخی شهر به حساب می‌آید. به طوری که می‌توان آن را یکی از برجسته‌ترین بناهای معماری در باتومی نامید. این کلیسای گنبدی بزرگ در دوره عثمانی توسط یونانیان محلی ساخته شده است. اولین مراسم عبادت در این کلیسا در سال ۱۸۷۱ برگزار شد. در سال ۱۸۷۸ نیروهای نظامی روسیه زنگی را اعطا کردند که هنوز هم معبد را تزئین می‌کند. در اوایل قرن بیستم، یونانیان جزیره خیروس نمادهای سنت نیکلاس، سنت جورج و مریم مقدس را به کلیسا هدیه دادند. تمامی این موارد همچنان در کلیسا نگه‌داری شده و شما می‌توانید آن‌ها را بازدید کنید.

 

سفر به سیقناقی، شهر عشق گرجستان

 ۱۰. کلیسای جامع مریم مقدس (Holy Mother Virgins Nativity Cathedral)

از دیگر بناهای تاریخی گرجستان که در شهر باتومی قرار گرفته کلیسای جامع مریم مقدس است. این بنا یک کلیسای جامع ارتدکس می‌باشد که جز میراث فرهنگی و با اهمیت ملی گرجستان محسوب می‌شود. این معبد که در اوایل قرن بیستم ساخته شده است، دارای ارزش معماری و هنری بالایی بوده و بازدید از آن برای علاقه‌مندان رایگان است. علاوه بر ارزش معماری و تاریخی این کلیسا از نظر معنوی نیز برای مسحیان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 ۱۱. تماشای فواره نپتون (Fountain Of Neptun)

مورد بعدی از تفریحات رایگان باتومی می‌توان به تماشای فواره نپتون اشاره کرد. این فواره در مقابل تئاتر درام باتومی واقع شده و از پنج قطعه اصلی تشکیل شده است. نقطه عطف این فواره‌ها یک مجسمه نپتون طلا کاری شده است که بر روی پایه‌ای در مرکز قرار دارد. در اطراف آن نیز فواره‌ای وجود دارد که ترکیب چهار پری دریایی می‌باشد. مجسمه طلایی فواره نپتون با ژست الهی خود قدرت مدیریت آب را بیان می‌کند. نسخه اصلی فواره نپتون متعلق به قرن شانزدهم در میدان نپتون با همین نام در بولونیا، ایتالیا است. در سال ۲۰۱۱، مجسمه نپتون و سپرهای هرالدیک که در مرکز فواره قرار دارند با طلا پوشانده شدند.

 

همه چیز درباره سفر به باتومی

۰۴ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران