راهنمای تفریح‌ها در متسختا؛ گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای تفریح‌ها در متسختا؛ گرجستان

متسختا که تنها در فاصله ۴۰ دقیقه‌ای تفلیس قرار دارد، از نقاط میراث جهانی و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این کشور است. متسختا سابقا پایتخت گرجستان بوده و حدودا هزار سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمده است. در حال حاضر این شهر تاریخی محل قرار گرفتن برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و دیدنی گرجستان است. متسختا شهری کوچک است که کاوش در آن حدود یکی دو ساعت طول می‌کشد اما جاذبه‌های دیدنی اطراف آن ارزش دیدن دارند. در سفر با تور گرجستان دیدن متسختا را از دست ندهید.

 

از یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های کشور دیدن کنید

اولین نماد سرزمینی که هر کسی در مسیر خود به سمت متسختا از آن بازدید می‌کند، صومعه جواری مربوط به قرن ششم میلادی است. جواری در زبان گرجی به معنای صلیب است که اشاره به صلیب چوبی عظیمی دارد که توسط پادشاه میریان سوم بعد از پیوستن به مسیحیت در این محل نصب گردید. از این صومعه شما می‌توانید منظره زیبایی از تلاقی رودخانه متکواری و آراوی، کلیسای جامع Svetitskhoveli و همچنین متسختا را در پس زمینه آن تماشا کنید. این صومعه و پس زمینه اطراف آن یکی از زیباترین و فتوژنیک‌ترین نقاطی است که در تور گرجستان به آن برمی‌خورید. بنابراین دوربین‌تان را آماده داشته باشید.

آدرس: Jvari Monastery, Mtskheta, Georgia

 

به بازدید یکی از شگفتی‌های معماری بروید

 کلیسای قرن یازدهمی Svetitskhoveli از زمان ساخت تا کنون یکی از نقاط مذهبی برجسته بوده است. مجموعه آن شامل کلیسا، برج ناقوس، دروازه، قلعه‌ها و اقامتگاه‌های روحانیون می‌شود. در مورد این نقطه میراث جهانی یونسکو دو افسانه معروف وجود دارد. همه گرجی‌ها معتقدند در این کلیسا عبای مسیح دفن شده است. این در حالی است که خیلی‌ها می‌گویند پادشاه گورگی دستور قطع دست راست معمار این کلیسا را داد تا او هرگز نتواند چنین سازه زیبایی را مجددا خلق کند. این مجموعه کلیسا که بیشتر شبیه یک دژ با کلیه ملزوماتش است یکی از اصلی‌ترین دیدنی‌های متسختا در این گردش است.

 

تور بازدید از مکان‌های تاریخی شهر تفلیس

آدرس: Arsukidze St., Mtskheta, Georgia

 

از قلعه دوره عتیق دیدن کنید

Bebristsikhe که در شمال متسختا واقع شده و تنها هفت دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد و هدف بعدی شما خواهد بود. این قلعه که مساحت ۱۵۰۰ متر مربع از زمین‌های منطقه را به اشغال خود در آورده بالای تپه واقع شده و منظره پانورامای زیبایی را از آن منطقه ارائه می‌دهد. البته بیشتر قسمت‌های قلعه از بین رفته است، اما هنوز هم می‌توان به عنوان جایی دیدنی و تاریخی به آن نگاه کرد که اتفاقا پس زمینه‌ای زیبا و دیدنی دارد.

آدرس: Narekvavi-Mtskheta-Railway Station, Georgia

 

از مجتمع صومعه قرون وسطایی دیدن کنید

Shiomgvime یا غار شیو، مجموعه صومعه‌ای جذاب است که در فاصله ۲۵ دقیقه رانندگی از متسختا واقع شده است. یکی از پدران آشوری به نام شیو آن را در آغاز نیمه دوم قرن ششم ساخت. این صومعه بزرگ که در دره سنگ آهکی واقع شده، دارای مناظر بسیار زیبایی از اطراف است. در واقع بازدید از این مجموعه نه فقط جنبه تاریخی داشته بلکه شانس تماشای مناظر زیبایی از طبیعت بکر منطقه را هم می‌دهد. اگر وقت کافی دارید برای یک نیم روز جذاب برای سیاحت به این صومعه و مناطق اطرافش را بگذارید.

 

سفر به منطقه تاریخی سوانتی گرجستان

آدرس: Mtkheta-Shiomghvime Monastery, Mtskheta-Mtianeti, Georgia

 

از خورشت معروف لوبیای سیاه بخورید

سالوبیه به معنی خانه لوبیا در زبان گرجی، یکی از غذاخوری‌های معروف متسختا است که در این شهر با آن برخورد خواهید کرد. غذای اصلی این رستوران خوراک لوبیا است که در کوزه‌های سفالی سرو می‌شود. در کنار این خوراک لوبیای فوق‌العاده فراموش نکنید که از مزه‌های خوشمزه و غذاهای لذیذ گرجستان هم سفارش دهید و از خوردن آن‌ها غرق لذت و شگفتی شوید. لذت خوردن چنین غذایی را احتمالا فقط در این رستوران تجربه خواهید کرد بنابراین ساده از کنار آن رد نشوید.

آدرس: Zahesi-Mtskheta-Kavtiskhevi-Gori Highway, Georgia

 

از آرمازی دیدن کنید

آرمازی تسیخه از نقاط تاریخی در ۳ تا ۴ کیلومتری ایستگاه راه آهن متسختا است. نام آرمازی از بتکده‌ای به همین اسم آمده است. در دنباله بازدید از این قلعه شما به کوه آماتور می‌رسید که منظره‌ای فوق‌العاده از خرابه‌های قرن ۲ تا ۸ میلادی در منطقه ارائه می‌دهد. بازدید از این قلعه و کوه پشت آن می‌تواند فعالیتی چند منظوره باشد. هم به پیاده‌روی و صعود رفته‌اید و هم از مناظر زیبای طبیعی و تاریخی دیدن کرده‌اید. به علاوه فرصت خوبی می‌شود تا عکس‌های زیبایی را به یادگار بیاندازید.

 

۵ کلیسای دیدنی و تاریخی تفلیس

آدرس: Armazi Tsikhe, Mtskheta, Georgia

۲۰ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران