معرفی برترین موزه‌ها و گالری‌های آنکارا

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
معرفی برترین موزه‌ها و گالری‌های آنکارا

جاذبه‌های گردشگری زیادی هستند که در تور آنکارا می‌توانید به سراغشان بروید. از مراکز تاریخی تا پارک‌های تفریحی و تفریحات شبانه‌ای که همگی در کنار هم می‌توانند، سفری خاطره‌انگیز را برایتان رقم بزنند. با این حال یکی از چیزهایی که برای خیلی از گردشگران مهم است، بازدید از موزه‌ها و گالری‌های هنری است تا از بعدی دیگر به مقصد سفر خود نگاه کنند. آنکارا به اندازه‌ی استانبول دارای گالری‌های هنری متعدد یا موزه‌های متنوع نیست اما هم در زمینه موزه و هم گالری هنری، گزینه‌هایی دارد که بسیار عالی هستند و اگر ذره‌ای به مراکز فرهنگی و تاریخی علاقه دارید، حتما در سفر به پایتخت ترکیه، باید از آن‌جا دیدن نمایید.

در ادامه ما مروری خواهیم داشت بر بهترین موزه‌ها و گالری‌های هنری آنکارا و کلیاتی را درباره هر کدامشان قید خواهیم کرد.

 

موزه تمدن آناتولی

این موزه یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در تمام ترکیه است که در آن‌جا می‌توان، داستان مردم منطقه آناتولی از پیش از تاریخ تا به امروز را توسط یافته‌های کاوشگران در خاک این کشور، تماشا کرد. یافته‌هایی که از دوران نوسنگی تا عصر برنز و آهن را به دست آمده و داستان حضور رومی‌ها، عثمانی‌ها و خیلی امپراطوری‌های بزرگ دیگر را در این کشور به نمایش می‌گذارد. این موزه جایی است که یافته‌های سایت مهم مربوط به دوره نوسنگی در دهکده چاتالهویوک، در آن‌جا نگهداری و به نمایش گذاشته می‌شود. جایی نزدیک به قونیه که بعد از کشف یافته‌های یاد شده، مشخص شده که در دوران باستان، از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

البته یکی از بخش‌های بسیار جذاب این موزه مربوط به یافته‌های عصر برنز می‌شود. جایی که یافته‌هایی از اسیریان در آن‌جا به نمایش در آمده است. در مجموع وقتی به بخش‌های مختلف این موزه نگاه می‌کنید، می‌توانید کاملا سیر تاریخی ترکیه را مشاهده کنید که چطور رد پای امپراطوری‌های مختلف در آن دیده می‌شود.  این موزه در جنوب قلعه آنکارا واقع شده و زمانی که از آن مکان گردشگرپذیر بازدید می‌کنید، می‌توانید سری به موزه نیز بزنید. موزه تمدن آناتولی کار خود را از سال ۱۹۲۱ آغاز کرده و بارها در طول این مدت، دچار تغییرات و بازسازی شده است و به مرور به مجموعه‌ی بزرگش، یافته‌های بیشتری اضافه شده. سالانه از این موزه چیزی حدود ۴۵۰ هزار نفر دیدن می‌کنند.

 

موزه زندان اولوجانلار در شهر آنکارا

آدرس: Gözcü Sokak 2

ورودی:  ۳۰ لیر

 

موزه جنگ استقلال آنکارا

این بنا در اولوس واقع شده و اولین بنای ملی در این کشور محسوب می‌شود که کار خود را در سال ۱۹۸۱ در این محل آغاز کرده اما ساخت بنا به ۱۹۱۵ بر می‌گردد و در ابتدا قرار بود جایگاهی برای یکی از احضاب سیاسی باشد اما سپس در اختیار ارتش قرار گرفت و بعد از داستان‌هایی زیاد، در نهایت اوایل دهه ۹۰ به عنوان موزه جنگل استقلال کار خود را از سر گرفت. در این موزه عکس‌های بسیار زیاد و اسناد مختلفی از زمان جنگ استقلال به نمایش گذاشته شده و هنوز خیلی از تجهیزاتی که در آن‌ سال‌های اولیه برای این محل در نظر گرفته شده بود نیز در جای خود باقی مانده‌اند.

وقتی وارد کوریدور اصلی موزه می‌شوید، آثار زیادی را مشاهده خواهید کرد که به سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۳ بر می‌گردند. اما این موزه بخش‌های مختلفی دارد که شامل مسجد،  اتاق رییس جمهور، سالن اجتماعات، اتاق کمیته، لابی و ... می‌شود و در هر کدام، عکس‌ها و اسناد متفاوتی به نمایش در آمده است. زیرزمین موزه نیز فضایی بزرگ است که برای نمایشگاه‌های دوره‌ای که اغلب در زمینه‌ی عکاسی برگزار می‌شود، اختصاص دارد.

آدرس: Anafartalar, Doğanbey Mah. Cumhuriyet Cad, Ulus No:14

ورودی: ۵ لیر

 

موزه قوم نگاری آنکارا

این موزه که تماما به فرهنگ و تمدن مردم ترک اختصاص دارد، در بنایی فوق‌العاده زیبا قرار گرفته که ساخت آن در سال ۱۹۲۸ به پایان رسیده و طراحی‌اش را معماری معروف به نام عارف حکنت کویونوغلو به عهده داشته است.  بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۵۳ این موزه میزبان تابوت آتاتورک بود تا این که ساخت آنیتکبیر یا مقبره آتاتورک به پایان رسید و در نهایت تابوت به آن‌جا منتقل شد. اما حال این بنا چه چیزهایی برای عرضه دارد؟ در این موزه چیزهای بسیار زیادی از زندگی روزمره مردم ترک در دوره‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است.

از لباس‌های مردان و زنان تا تخت خواب و وسایل کشاورزی تا هر چیز دیگری که به زندگی معمول مردم و اعتقاداشان مرتبط می‌شده است. غیر از آن، آثار مهمی چون تاج سلطان سلجون سوم مربوط به قرن ۱۳ میلادی، تابوت چوبی آهی شِرافتین از قرن ۱۴ میلادی و چند چیز مهم اینچنینی نیز در آن‌جا نگهداری می‌شود. این موزه در مجموع یک جای جالب برای بازدید است و شما را با زندگی مردم این کشور آشنا خواهد کرد.

 

معرفی ۱۰ پارک زیبا و سرسبز در آنکارا

آدرس: Türkocağı Sokak Samanpazarı

ورودی: ۱۴ لیر

 

موزه روباز لوکوموتیو

همیشه نباید به موزه‌های تاریخ شناسی یا گالری‌های هنری خاص رفت، گاهی باید به موزه‌هایی خاص رفت تا چیزهای جالب دید و عکس‌هایی جذاب گرفت و موزه روباز لوکوموتیو در آنکارا، یکی از این جاهاست که با نام اختصاصی TCDD شناخته می‌شود. این موزه به قطارهایی اختصاص دارد که با نیروی بخار حرکت می‌کردند و زمانی تنها راه مطمئن ارتباطی بین مسیرهای دور در ترکیه و باقی نقاط جهان بودند.

در این موزه ۱۰ قطار که بین سال‌های ۱۹۱۲ تا ۱۹۴۸ ساخته شده‌اند به نمایش گذاشته شده که قدیمی‌ترین آن قطار هانور وولکان آلمانی و جدیدترینش قطار آمریکایی وولکان آیرون وورکز است. جدا از تماشای این ماشین‌های زیبا، شما می‌توانید کنار این قطارهای کلاسیک عکس گرفته و خاطراتی فوق‌العاده برای خود ثبت کنید. همچنین یک رستوران نیز در این محل واقع شده که در یک واگن قطار چوبی متعلق به یک قطار واقعی مربوط به سال ۱۹۰۹ ساخته شده.

آدرس: Doğanbey Mh., 06250 Altındağ

ورودی: ۵ لیر

 

موزه نقاشی و مجسمه سازی آنکارا

بنای این موزه‌ی زیبا بین سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۰ ساخته شده و معمار آن نیز همان کسی است که موزه قوم نگاری آنکارا را طراحی کرده بود. البته خود موزه کارش را در سال ۱۹۸۰ آغاز کرده و فعالیت آن تنها در حوضه هنر بوده و آثار نقاشی و مجسمه سازی از هنرمندان بزرگ ترک و بعضی دیگر از کشورها در آن به نمایش گذاشته شده است. البته سال ۲۰۱۹ یک نوسازی اساسی در این محل صورت گرفت تا شرایط بهتری برای نگهداری از آثار هنری نیز در این محل صورت گیرد.

در این محل ۲۴۰ نقاشی قرار داده شده که تخمین قیمت آن‌ها ناممکن است و به عنوان گنجینه‌ی ملی ترکیه به حساب می‌آیند. این آثار از دوره‌های مختلف تاریخی بوده و برخی آثار نقاشان مدرن ترک نیز در بینشان دیده می‌شود. این محل همچنین یک سالن کنسرت بزرگ با ۴۰۰ نفر گنجایش دارد که در طول سال، میزبان اجراهای زنده‌ی متفاوت نیز خواهد بود. البته این محل یک خاطره تلخ نیز در تاریخ خود دارد و آن هم تیر اندازی پلیس ترک به سفیر روسیه است که در نهایت منجر به کشته شدن وی شد.

 

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنکارا

آدرس: Hacettepe, 3, Türkocağı Sk. Resim Ve Heykel Müzesi, 06230 Altındağ

ورودی: ۲۰ لیر

 

CerModern

CerModern یکی از جذاب‌ترین موزه‌های هنری در ترکیه به حساب می‌آید که به آثار هنری مدرن اختصاص دارد و متشکل از چندین نمایشگاه مختلف است. بنای CerModern در گذشته یک انبار ترن‌های کهنه بوده اما حالا با فضایی بسیار شیک و بزرگ، میزبانی شایسته برای آثار هنری فوق‌العاده زیبایی است که از هنرمندان ترک و بین‌المللی در آن‌جا نگهداری می‌شود.

نکات ریز و درشت زیادی درباره CerModern وجود دارد که می‌توان به آن‌ها پرداخت، از طراحی داخلی سالن‌ها تا نمایشگاه‌هایی که هر کدام آثاری در یک دسته را به نمایش می‌گذارند. اما از آثاری که در آن‌جا وجود دارد بگوییم که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، پرتره‌ی بسیار معروف "دختر افغان" است که روی جلد مجله نشنال جئوگرافی منتشر شده بود. آثار هنرمندانی همچون نوری بیگل سیلان، خوزه گوایالوپه پوسادا، M.C. Escher  و خیلی‌های دیگر دراین مکان به نمایش در آمده و در مجموع یک گالری هنری شگفت انگیز را به وجود آورده که بدون شک آن را برای هر اهل هنری که به تور ترکیه می‌رود، پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: Anafartalar, Altınsoy Cd. No:3, 06101 Sıhhıye / Altındağ

ورودی: ۷۰ لیر

 

دیگر گالری‌های هنری معروف آنکارا

چند گالری دیگر نیز در آنکارا هستند که برای دوست داران هنر پیشنهاد می‌شوند. جاهایی مثل گالری سویوت که اغلب به آثار نقاشی مدرن  اختصاص داشته و خیلی از نقاشان ترک به نام، کارهای شاخصی در آن‌جا دارند. این مکان چند سالن مختلف نیز دارد که نمایشگاه‌های دوره‌ای در زمینه‌ی نقاشی در آن‌جا برپا می‌شود.

Galeri Artist یکی دیگر از گالری‌های هنری محبوب آنکارا بوده که با توجه به گسترش مجموعه‌ی خود، این روزها بیش از پیش طرفدار پیدا کرده و شما می‌توانید آثار هنرمندان بین‌المللی همچون برن ونت، بن ویلیکنز، پالادینو و ویلیام دِلووی را در کنار هنرمندان ترک در آن‌جا ببینید. این مکان نیز نمایشگاه‌هایی دارد که به صورت دوره‌ای برگزار شده و بیشتر در اختیار هنرمندان جوان اما کاربلد محلی قرار می‌گیرد.

یک سری گالری‌های کوچک‌تر هم هستند که اغلب نمایشگاه‌های دوره‌ای بوده و مجموعه‌داران نه چندان به نام ترکی آن‌ها را اداره می‌کنند. از میان آن‌ها می‌توان به گالری هنری سانات، گالر 8 Hubb و IC Sanat اشاره کرد که هر کدام با کارهایی متفاوت، می‌توانند میزبانی خوب برای دوست داران هنر باشند. اما در مجموع اگر زمان کافی در آنکارا ندارید، حتما به سراغ  CerModern و موزه نقاشی و مجسمه سازی آنکارا بروید که در نوع خود در ترکیه بی‌نظیر هستند.

 

معرفی مرکز خرید کنت پارک در آنکارا

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران