آشنایی با معروف‌ترین موزه‌های ازمیر

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
آشنایی با معروف‌ترین موزه‌های ازمیر

ازمیر از قدیمی‌ترین بنادر ترکیه و از زیباترین شهرهای این کشور است. سفر با تور ازمیر در سایه‌ی بعضی مقاصد بسیار معروف کشور از جمله جاذبه های گردشگری استانبول و آنتالیا بوده اما با این حال مقصدی بسیار محبوب به حساب می‌آید که سالانه‌ تعداد بسیار زیادی توریست و البته مسافرانی در داخل خود ترکیه از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند. یکی از مراکزی که همیشه گردشگران در سفرهایشان به سراغشان خواهند رفت، موزه‌ها خواهد بود که از این نظر، ازمیر چندین مکان عالی برای کاوش دارد که در نوشته‌ی امروز، آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

موزه باستان شناسی ازمیر

اطراف ازمیر از جمله مکان‌های بسیار مهم از نظر تاریخی بوده و کاووش‌های موفق فراوانی در آن‌جا صورت گرفته است. به همین دلیل وجود یک موزه‌ی خوب باستان شناسی در ازمیر از واجبات بوده که البته این محل از سال ۱۹۲۴ کار خود را در آن‌جا آغاز کرده است. بنای اصلی موزه، کلیسایی خالی از سکنه به نام کلیسای سنت ووکولوس (Saint Voukolos Church) بوه و بعد از جمع‌ آوری آثار مد نظر و انجام کارهای ابتدایی، درهای موزه از سال ۱۹۲۷ به روی عموم باز شد. البته بعدها این موزه به جای دیگری نقل مکان کرد و این کلیسا بازسازی و چند باری کاربری آن تغییر پیدا کرد تا در نهایت از سال ۲۰۱۰ به عنوان یک مکان فرهنگی از آن‌جا استفاده می‌شود.

 

معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر (قسمت اول)

موزه باستان شناسی ازمیر

در حال حاضر موزه ازمیر، یافته‌هایی از شهر سمورنا متعلق به یونان باستان، افسوس، پرگامون، ملیتوس، آفرودیسیاس، تِئوس و لاسوس در آن‌جا نگهداری می‌شود که بعضی از آن‌ها در نوع خود یکتا و شگفت‌انگیز هستند. مخصوصا در زمینه‌ی پیکر تراشی و همچنین ظروف سفالی که چند شاهکار دوران باستان را در آن محل مشاهده خواهید کرد. این مکان یکی از اولین مجموعه‌هایی بوده که برای نگهداری از کشفیات مناطق تاریخی دریای اژه ساخته شده و اهمیت بسیار بالایی دارد. در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ اثر مختلف در فضایی به بزرگی ۵ هزار متر مربع در آن‌جا نگهداری می‌شود.

  • آدرس: Konak Mahallesi, Bahri Baba Parkı, Halil Rıfat Paşa Cd. No:4, 35260 Konak

 

موزه مردم شناسی ازمیر

قبل از این که به خود موزه بپردازیم، در مورد بنای موزه‌ی مردم شناسی ازمیر نیز باید چند نکته‌ای را بگوییم. این بنا ابتدا در سال ۱۸۳۱ ساخته شد و به نام بیمارستان سنت روچ برای مدت زیادی به فعالیت مشغول بود تا این که در سال ۱۸۴۵ به عنوان یک نوانخانه برای خانواده‌های فقیر مسیحی به کار خود ادامه داد و در نهایت سال‌ها بعد تبدیل به عنوان بنای دولتی برای وزارت بهداشت ترکیه شد. اما حالا دو موزه‌ی آتاتورک (طبقه پایین) و موزه مردم شناسی ازمیر (طبقه بالا) در آن‌جا به فعالیت مشغول هستند.

 

معرفی ۱۴ رستوران برتر ازمیر

ازمیر

مقصود اصلی این مجموعه، نمایش زندگی مردم این منطقه در گذشته و مخصوصا در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است و به این منظور چندین ماکت فوق‌العاده زیبا و البته تجهیزات واقعی در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است. به طور کلی موزه‌ی مردم شناسی ازمیر دارای ۵ بخش مختلف است که هر کدام به نمایش قسمتی از زندگی روزمره و کاری مردم می‌پردازد و البته به جشن‌ها و مراسمات فرهنگی نیز پرداخته و نمایشی از لباس‌های سنتی نیز دارد. در مجموع این موزه مکانی بسیار دوست داشتنی بوده که شما را با فرهنگ مردم ترکیه در گذشته آشنا می‌کند، زمانی که هنوز این کشور به یک قطب گردشگری در دنیا بدل نشده بود.

  • آدرس: Yeşiltepe, Izmir Arkeoloji Müzesi, Halil Rıfat Paşa Cd. D:No:4, 35250 Konak

 

موزه آتاتورک ازمیر

در چند شهر ترکیه موزه‌هایی به نام آتاتور -رهبر به نام این کشور- بنا شده که موزه آتاتورک ازمیر را می‌توان جزو مهم‌ترین‌های این موزه‌ها به حساب آورد. همان طور که پیش تر گفتیم، این موزه در بنای تاریخی بنا شده و فضایی نسبتا بزرگ برای نمایش زندگی این رهبر سیاسی را دارد. در واقع خود این بنا برای مدتی مورد استفاده آتاتورک بوده و خیلی از وسایل شخصی آن‌جا، همان‌هایی هستند که واقعا او مورد استفاه قرار می‌داده است.

 

بهترین پارک‌های بازی و آبی ازمیر

موزه آتاتورک ازمیر

در کنار این تجهیزات، ماکت‌هایی نیز به نمایش گذاشته شده که او را در کنار دیگر رهبران وقت ترکیه نشان می‌دهد. با توجه به این که موزه چسبیده به موزه مردم شناسی است، پیشنهاد می‌کنیم از آن‌جا هم بازدید به عمل آورید در غیر این صورت اگر تاریخ سیاسی مدرن ترکیه برایتان خیلی جذاب نیست، بهتر است به سراغ این محل نرفته و از دیگر موزه‌های جذاب ازمیر دیدن نمایید.

موزه آتاتورک ازمیر

  • آدرس:  Yeşiltepe, Izmir Arkeoloji Müzesi, Halil Rıfat Paşa Cd. D:No:4, 35250 Konak

 

موزه تاریخ و هنر ازمیر

با توجه به قدمت بعضی از موزه‌های مهم ازمیر، این مکان که کار خود را از سال ۲۰۰۴ در این محل شروع کرده است، جزو موزه‌های جدید شهر به حساب می‌آید. بنای موزه مدرن و زیباست و سالن‌هایی بزرگ دارد که آثار تاریخی و هنری بسیار مهم و زیبایی در آن‌‌ها به نمایش گذاشته شده است. در حال حاضر این محل یکی از موزه‌های بسیار معروف ازمیر به حساب آمده و بازدیدکنندگان زیادی دارد و شاهکارهایی به دست آمده از سمورنا در آن‌جا قرار داده شده که شما را به وجد خواهند آورد.

 

بهترین هتل‌های ۵ ستاره ازمیر

موزه تاریخ و هنر ازمیر

در کنار پیکرتراشی‌ها و مجسمه‌های بی‌مثال موزه تاریخ و هنر ازمیر، این محل یک مجموعه سکه فوق‌العاده دارد که بعضی از آن‌ها متعلق به دوره‌ی پادشاهی کرزوس می‌شود. در کنار این سکه‌ها، زیورآلات و جواهراتی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی مشاهده خواهید کرد که در نوع خود بسیار جذاب به شمار می‌روند. تماشای کتیبه‌هایی که از معبد دیونیسوس در تئوس به دست آمده را به هیچ وجه از دست ندهید که شاهکارهایی به جا مانده از دوران باستان تلقی می‌شوند.

موزه تاریخ و هنر ازمیر

  • آدرس: Mimar Sinan, Kültür Park Fuar Alanı İçi, 35220 Konak

 

موزه هنر و مجسمه سازی ازمیر

یکی دیگر از موزه‌های مهم شهر که بیش از ۷۰ سال است به فعالیت می‌پردازد و در آن شاهکارهای مهمی به نمایش گذاشته شده که به اهل هنر پیشنهاد می‌کنیم، حتما از آن‌جا بازدید به عمل آورند. البته محل اصلی موزه در سال‌های اخیر تغییر کرده و به بنایی مدرن‌تر در بلوار آتاتورک در کوناک منتقل شده و به دیگر موزه‌های مهم شهر نیز نزدیک شده است. در واقع شما می‌توانید در یک بعد از ظهر، از بسیاری از ابنیه مهم شهر دیدن نمایید.

 

گردش ۴۸ ساعته در ازمیر

موزه هنر و مجسمه سازی ازمیر

کل مساحت این کمی بیشتر از ۱۳ هزار متر مربع است که البته سالن‌های آن مساحتی نزدیک به ۴ هزار متر مربع دارند و از چند بخش تشکیل شده‌اند. این بخش‌ها شامل سالن کارهای سنگی، سالن کشفیات مقبره‌ها، سالن کارهای سرامیک و سالن‌های کارهای مهم تاریخی تقسیم می‌شوند. بدون شک جذاب‌ترین قسمت موزه بخش کارهای سنگی است که آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی در آن به نمایش در آمده و شما پیکر تراشی‌های متعلق به ۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا ۴۰۰ سال بعد از میلاد مسیح را در آن‌جا مشاهده خواهید کرد. البته که در بخش سرامیک نیز کارهای فوق‌العاده زیبایی وجود دارد اما کارهای باستانی سنگی، واقعا شگفت‌انگیز هستند.

موزه هنر و مجسمه سازی ازمیر

  • آدرس: Mithat Paşa Cad. No:94, 35260 Konak

 

موزه راه آهن ازمیر

اما کمی از موزه‌های هنری و تاریخی فاصله گرفته و دو موزه‌ی جالب و متفاوت را نیز در ازمیر به شما معرفی کنیم. اولین مکانی که به شما پیشنهاد می‌کنیم، موزه‌ی راه آهن ازمیر است که با نام موزه‌ی چاملیک معروف بوده و از سال ۱۹۹۷ در ازمیر مشغول به کار است. این موزه در یکی از مراکز راه آهن در خارج از محدوده‌ی مرکز شهر واقع شده و نسبتا به افسوس نزدیک است.

 

بهترین جاذبه‌های تاریخی ازمیر

جذابیت این محل به ۳۳ لوکوموتیو تاریخی است که در آن‌جا به نمایش گذاشته شده و همه‌ی آن‌ها بازسازی شده‌اند و در شرایطی ایده‌آلی هستند. ساخت این لوکوموتیوها بین سال‌های ۱۸۹۱ تا ۱۹۵۱ بوده  و همگی دارای موتورهای بخار هستند و از شرکت‌های مختلفی از هنسل تا آلکو را شامل می‌شوند. در سفر با تور ازمیر و بازدید از این محل، حتما یک دوربین خوب همراه داشته باشید تا در کنار این قطارهای دیدنی، چند عکس زیبا به ثبت برسانید. یکی از ضعف‌های مهم موزه راه آهن، نبود بخش تجهیزات مناسب است، چیزی که در اکثر موزه‌های اینچنینی می‌بینیم و نبود آن در موزه راه آهن ازمیر کاملا به چشم می‌آید.

  • آدرس: Çamlık Village, Selçuk, Izmir

 

موزه کی (Key)

موزه اتوموبیل "کی" حتی برای کسانی که حداقل علاقه‌ای به ماشین دارند، فوق‌‌العاده جذاب خواهد بود. این موزه بیش از ۷ هزار متر مربع وسعت دارد و بهترین موزه‌یماشین در تمام ترکیه به حساب می‌آید که در آن‌جا ۷۶ ماشین کلاسیک و ۴۰ موتورسیکلت به نمایش گذاشته شده است. ماشین‌هایی که از مدل‌های بسیار قدیمی تا بعضی ماشین‌های متعلق اولین سال‌های قرن ۲۱ را شامل می‌شوند و برندهای متنوعی از جمله فورد، مرسدس، کادیلاک، پورشه، BMW و ... در بینشان دیده می‌شوند.

 

معرفی فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

موزه کی (Key)

مورات اوزگورکی کسی که شروع به جمع آوری این مجموعه با هزینه‌ی شخصی خود را کرد، از بچگی علاقه‌مند به ماشین بود و حالا توانسته یکی از بهترین موزه‌های ماشین منطقه را بسازد. اما چه ماشین‌هایی را در این موزه مشاهده خواهید کرد؟ همانطور که گفتیم، مدل‌های بسیار قدیمی متعلق به اولین سال‌های قرن بیستم تا ماشین‌های مدرن در آن‌جا نگهداری می‌شود اما شاید بعضی از مدل‌های خاص برای علاقه‌‌مندان جذاب‌تر باشند. مثل BMW M3 متعلق به سال ۱۹۸۷ یا جیچ CJ6 که به طور کامل بازسازی شده و یا چند مدل از خاص‌ترین مدل‌های فراری که با ظاهر جذابشان خود نمایی می‌کنند. البته بخش موتورسیکلت‌ها را نیز فراموش نکنید و حتما از مدل‌های تاریخی که در آن‌جا نگهداری می‌شود، دیدن نمایید.

  • آدرس: Çapak Mah, Özgörkey Cd. No:5, 35860 Torbalı
۲۶ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران