حمل و نقل عمومی در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
حمل و نقل عمومی در ارمنستان

یکی از نکات مهمی که همیشه باید پیش از سفر به هر کشور خارجی درباره‌ی آن‌‌جا بدانید، وضعیت حمل و نقل عمومی و چگونگی استفاده از آن‌هست. هر کشوری وضعیت حمل و نقل عمومی منحصر به خود را داشته و نکات متفاوتی هستند که درباره‌شان باید اطلاعات کسب کنید. ارمنستان و به صورت مشخص ایروان، در مجموع سیتم حمل و نقل عمومی خوبی دارد و روز به روز نیز به وضعیت آن بهبود پیدا می‌کند اما بدون شک نمی‌توان از آن‌جا انتظار یک سیستم مدرن و خیلی پیچیده مثل چیزی که در دبی یا استانبول می‌بینید را داشته باشید.

در نوشته‌ی امروز ما به تمامی مواردی که باید در رابطه با سیستم حمل و نقل عمومی این کشور بدانید، اشاره خواهیم کرد تا بدون مشکل بتوانید در تور ارمنستان از جایی به جای دیگر رفته و از جاذبه‌های گردشگری این کشور دیدن نمایید.

 

نگاهی کلی به وضعیت حمل و نقل عمومی در ارمنستان

در شهرهای کوچک و بزرگ ارمنستان به غیر از پایتخت به خاطر هزینه‌ی پایین تاکسی و همچنین کمبود وسایل نقلیه عمومی، بهتر است از تاکسی و در بعضی موارد از مینی بوس برای رفت و آمد استفاده کنید. اما خود ایروان به عنوان پایتخت، گزینه‌های متنوعی از جمله اتوبوس، مینی بوس و خطوط مترو را در اختیار شما قرار می‌دهد که امکان استفاده از آن‌ها را خواهید داشت.

سیستم اتوبوسرانی در ایروان از سال ۱۹۴۹ راه افتاده و بلیط‌های آن بسیار ارزان هستند و ۳۷ مسیر اصلی داشته که در نهایت به همه جای شهر کشیده می‌شوند. از طرف دیگر، سیستم مترو در ایروان از سال ۱۹۸۱ راه اندازی شد. خطوط مترو از نظر دسترسی محدودیت‌هایی در شهر دارند اما اکثر مناطق گردشگرپذیر پایتخت را پوشش می‌دهند. هزینه‌ی استفاده از مترو نیز پایین بوده و شما به هیچ وجه با آن درگیر ترافیک نخواهید شد. البته همانطور که گفتیم، هزینه‌ی تاکسی در ارمنستان خیلی بالا نیست اما اگر بخواهید به خوبی در هزینه‌های سفر به ارمنستان صرفه جویی کنید، بهتر است با مترو و اتوبوس به جاهای مختلف بروید.

ایروان کارت

برای کسانی که تور ایروان را در سفر به ارمنستان انتخاب می‌کنند، خرید ایروان کارت یکی از واجبات است. این کارت‌ها که به صورت رسمی از طرف شهرداری ارائه می‌شود، راه ورود شما به مکان‌های مختلف و روشی برای پرداخت هزینه‌ی سیستم حمل و نقل عمومی خواهد بود. شما با تهیه این کارت‌ها می‌توانید برای پرداخت پول تاکسی (تاکسی‌های شهری و نه تاکسی‌های اینترنتی)، مترو، اتوبوس، موزه‌ها و ... استفاده کنید و حتی با داشتن آن، بعضی از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها نیز تخفیف‌هایی را برای شما ارائه خواهند کرد.

شما می‌توانید این کارت‌ها را به صورت یک روزه یا دو روزه تا یک هفته‌ای و با مبلغی مشخص مثلا ۱۴ هزار درام یا ۲۱ هزار درام خریداری نمایید. با خرید این کارت شما هم می‌توانید به بعضی مراکز شهری همچون موزه‌ها به صورت رایگان وارد شوید، از اتوبوس و مترو به صورت رایگان استفاده کنید، مجانی در تور شهری شرکت نمایید و همچنین سیم کارت رایگان مسافرتی در اختیار داشته باشید. همچنین با پولی که در کارت دارید، می‌توانید برای پرداخت در بعضی محل‌ها نیز استفاده کنید. فقط در نظر داشته باشید که برای کارت‌های یک تا سه روزه تنها سه بار در طول روز می‌توانید رایگان از مترو استفاده کنید و برای کارت‌های یک هفته‌ای، پنج بار در روز این امکان برای شما وجود دارد.

 

سفر به ارمنستان و مدیریت هزینه‌ها ۲۰۲۱

سیستم‌های حمل و نقل عمومی در ارمنستان

اتوبوس

با توجه به این که بخش زیادی از تورهای گردشگری ارمنستان به مقصد ایروان انجام می‌شود ما بخش زیادی از پست خود را به این شهر اختصاص می‌دهیم. برای سیستم اتوبوس رانی ایروان نیز، ۵۲۵ اتوبوس در نظر گرفته شده که در ۳۷ مسیر اصلی در شهر فعالیت می‌کنند و هر بلیط یک طرفه برای سوار شدن به آن‌ها، ۱۰۰ درام است. این سیستم اتوبوسرانی دولتی نیست و در اختیار شرکت خصوصی Yerjan Bus بوده که این مهم بعد از سال ۲۰۱۲ انجام شد و در نهایت به بهتر شدن ناوگان اتوبوسرانی منجر شد. آمار نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۷.۷ میلیون مسافر با استفاده از اتوبوس‌های ایروان، به نقاط مختلف شهر رفته‌اند.

با این که در مقیاس خیلی شهرهای بزرگ، سیستم اتوبوسرانی ایروان کوچک به نظر می‌آید اما با توجه به این که مسیرهای گردشگرپذیر به بهترین شکل تحت پوشش قرار گرفته‌اند، شما به راحتی می‌توانید با هزینه‌ای بسیار پایین از جاهای مختلف به نقاطی که مد نظر دارید بروید. متاسفانه یک نقشه منظم و کامل از سیستم اتوبوس رانی ایروان وجود ندارد اما شما با رفتن به این لینک، می‌توانید تمامی خطو و ایستگاه‌هایی که در وسط راه دارند و حتی نقشه‌ی هر مسیر را مشاهده کنید. برای دیدن نقشه، کافی است روی Show route on map در جلوی هر مسیر کلیک نمایید.

مترو

مترو ایروان ۱۳ کیلومتر بلندی داشته و در مجموع تنها ۱۰ ایستگاه دارد با این حال بخش‌های مهمی از شهر توسط مترو قابل دسترسی هستند. این سیستم حمل و نقل عمومی در طول روز بیش از ۵۰ هزار نفر را در شهر جا به جا می‌کند و هزینه‌ی استفاده از آن مثل اتوبوس، تنها ۱۰۰ درام است که همانطور که قبلا گفتیم، با کارت ایروان می‌توانید به رایگان از آن استفاده کنید.

 

بهترین هتل‌های لاکچری در ایروان

مترو ایروان بین ساعات ۷ صبح تا ۱۱ شب فعالیت می‌کند که البته این زمان برای حرکت آخرین قطارها است و بهتر است سفر با مترو را به بعد از ۱۰ شب موکول نکنید. فاصله‌ی حرکت قطارها نیز به طور متوسط هر ۵ دقیقه خواهد بود که در ساعات پایانی روز و روزهای تعطیل ممکن است به ۱۰ دقیقه نیز برسد. شلوغ‌ترین زمان در مترو ایروان ساعت ۷ تا ۸ صبح و ساعت ۱ تا ۳ ظهر است و در دیگر ساعات روز خیلی راحت می‌توانید از فضای نسبتا خلوت مترو استفاده کنید و به جاهای مختلف بروید. همچنین یک شلوغی نسبی بین ساعت ۶ تا ۸ بعد از ظهر نیز مشاهده خواهید کرد.

برای استفاده از مترو ابتدا باید توکن‌های پلاستیکی برای ورود تهیه کنید که البته اگر از کارت استفاده می‌کنید، نیازی به توکن نخواهید داشت. بر خلاف بعضی از سیستم‌های مترو که بر اساس فاصله باید پولی پرداخت کنید، این‌جا بلیط‌هایی که تهیه می‌کنید برای یک بار سوار شدن است و به همین دلیل موقع پیاده شدن، نیاز به خروجی زدن ندارید و تنها کافی است که از گیت خارج شوید. در زیر می‌توانید نقشه مترو ایروان و ایستگاه‌های آن را مشاهده کنید. در کنار هر کدام از ایستگاه‌ها، مناطق گردشگری معروف نیز ذکر شده است. برای مثال، اگر قصد رفتن به کاسکاد ایروان یا سالن اوپرا را دارید، بهتر است در ایستگاه Yeritasardakan پیاده شوید.

تاکسی

قبل از این که سوار تاکسی در ارمنستان شوید، باید چند نکته را بدانید. به صورت کلی سوار شدن بر تاکسی‌های اینترنتی چه از نظر وضعیت ماشین، هزینه و همچنین شرایط سفر، گزینه‌ی بهترین نسبت به تاکسی‌های شهری در ایروان خواهد بود. همچنین شما باید انتظار این را داشته باشید که راننده‌های تاکسی شهری در طول راه سیگار بکشند یا با گوشی صحبت کنند. همچنین بر خلاف تاکسی‌های اینترنتی، شما امکان پرداخت پول با کارت اعتباری در تاکسی‌های شهری را نخواهید داشت.

تاکسی‌های شهری تقریبا همه جا حضور دارند و کافی است سرتان را بالا بگیرید تا یکی از آن‌ها را ببینید و برایشان دست تکان دهید. خیلی از راننده‌ها انگلیسی بلد نیستند و بهتر است نام جایی که می‌خواهید بروید را به آن‌ها بگویید یا مسیر خود را در نقشه نشان دهید. گرفتن تاکسی در شهر شرایط خاصی ندارد، فقط این که حتما با خود چند اسکناس ۱۰۰۰ درامی داشته باشید چون عموما تاکسی‌ها پول را خورد نکرده و بیشتر از کرایه بر می‌دارند.

 

جشن‌های زمستانه ارمنستان

به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم، همیشه از تاکسی‌های اینترتی در ایروان و بعضی شهرهای بزرگ ارمنستان که این امکان را دارند، استفاده کنید. اپلیکیشن تاکسی اینترنتی در ارمنستان GG Taxi App نام دارد که برای دانلود نسخه اندروید روی این لینک بزنید و اگر آیفون دارید از طریق این لینک آن را دانلود کنید. این برنامه ارمنی بوده و مختص این کشور است و خود محلی‌ها هم در سال‌های اخیر به شدت از آن استفاده می‌کنند. کار کردن با برنامه نیز بسیار ساده بوده و ماشین‌هایی که درخواست می‌کنید نیز تمیز‌تر و بهتر بوده و همچنین هزینه‌ای که باید پرداخت کنید نیز از قبل معلوم است.

دیگر اپلیکیشن تاکسی اینترنتی در ارمنستان، Yandex Taxi نام دارد که یک شرکت بزرگ روسی است که در این کشور نیز فعالیت می‌کند. این برنام انتخاب‌های متنوع‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد اما مجموع شبیه به GG است و از نظر هزینه نیز تفاوت چندانی ندارد. برای دانلود نسخه اندروید این برنامه روی این لینک و برای نسخه آیفون روی این لینک کلیک کنید.

مینی بوس

مینی بوس‌ها سال‌های زیادی است که مهم‌ترین وسیله‌ی نقلیه ارزان در این کشور به حساب می‌آیند. چه بخواهید در شهر حرکت کنید یا این که حتی مسیرهای بین شهری را طی کنید، می‌توانید از این وسایل نقلیه استفاده کنید. تقریبا مینی بوس‌ها در همه جای ارمنستان حضور داشته و در مسیرهای مشخص حرکت می‌کنند. اگر در تور ارمنستان تنها در ایوران حضور خواهید داشت، پیشنهاد می‌کنیم از دیگر وسایل نقلیه استفاده کنید مگر این که بخواهید به نقاط خارج از شهر بروید. اما اگر به شهرهای دیگر رفتید، حتما باید از این مینی بوس‌ها استفاده نمایید.

 

بهترین هتل‌های ارمنستان در بوکینگ

۲۱ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران