تعطیلاتی زمستانی و برفی در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
تعطیلاتی زمستانی و برفی در گرجستان

زمستان در تور گرجستان دو ویژگی مهم دارد یکی مناظر زیبا و دیگری شهرهای آرام. تفلیس در طول ماه‌های زمستان آب و هوای ملایم دارد در حالی که مناطق دیگر به طور نسبی تا کاملا را تجربه می‌کنند و همه نوع مناظر زمستانی باشکوه را به نمایش می‌گذارند از کوه‌های پوشیده از برف، دریاچه‌های یخ‌زده، دهکده‌های غبارآلود و غیره. گرچه زمستان از آبان تا اسفند زمان مناسبی برای قدم زدن بین گل‌ها نیست اما زمان خوبی برای برنامه‌ریزی سفر شهری یا فرار به کوه‌ها است. اگر به سفر به گرجستان در فصل زمستان فکر می‌کنید، باید به چند نکته عملی توجه کنید که برخی از آن‌ها را در اینجا توضیح می‌دهیم.

 

چرا در زمستان به گرجستان سفر کنید؟

در زمستان هوای سراسر کشور خنک‌تر و در بیشتر نواحی خشک است. در مقایسه با تابستان گرم و کسل کننده، زمستان زمان دلپذیرتری برای حضور در فضای باز در تفلیس و کوتایسی است. به علاوه زمستان فصل حراج بوده و اقامتگاه‌ها نیز تخفیفات خوبی در نظر می‌گیرند. این در حالی است که مسیرهای گذرگاهی کوهستانی در برخی مناطق بسته شده و دسترسی به روستاهای ارتفاع بالا و دور دست از بین می‌رود. اما اکثر جاده‌ها از جمله جاده‌های کازبیگی و مستیا باز هستند. در واقع این کوه‌های قفقاز است که گرجستان را در زمستان واقعا خاص می‌کند. مناظر قله‌های پوشیده از برف، دهکده‌های کوچک با دود از دودکش‌ها و برج خانه‌های سوانتی که در پتویی از پودر پیچیده شده‌اند، فراموش نشدنی هستند.

 

آشنایی با راه‌های سفر به گرجستان

چه زمانی در گرجستان برف می بارد؟

هر سال معمولا دو یا سه روز برفی در تفلیس وجود دارد که اغلب در پایان زمستان یا شروع بهار اتفاق می‌افتد. البته بهتر است روی دیدن برف در پایتخت حساب نکنید چون حتی وقتی برف می‌بارد، تا عصر از بین می‌رود. گاهی اوقات حتی در باتومی برف می‌بارد اما برای دیدن برف در سواحل دریای سیاه باید واقعا خوش شانس باشید! ولی اگر برف تضمینی می‌خواهید، باید به ارتفاع بالاتر بروید. مستیا، راچا، کازبیگی و آجارای بالایی در نزدیکی باتومی از دسامبر به بعد برفی هستند. همچنین فصل اسکی معمولا از اوایل تا اواسط دسامبر تا آوریل ادامه دارد و تاریخ افتتاح رسمی هر پیست اسکی به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. به طور خلاصه اگر دیدن برف در گرجستان اولویت اصلی شماست، مطمئن‌ترین زمان بازدید از مناطق کوهستانی بین ژانویه تا فوریه درست زمانی که بارش برف به شدیدترین حالت خود می‌رسد، است.

بهترین مکان برای بازدید در زمستان در گرجستان

در ادامه بهترین مقاصد برای گشت و گذار زمستانی در گرجستان را بررسی می‌کنیم. البته تور تفلیس در این فهرست قرار نگرفته اما بی‌شک یکی از بهترین مقاصد فصل سرد گرجستان است

کازبیگی

در کمتر از چهار ساعت جاده از تفلیس، کازبگی (Stepantsminda) بهترین مکان برای تماشای قفقاز بزرگ بدون دور شدن از شهر است. بزرگراه نظامی خوش منظره گرجستان در طول زمستان باز می‌ماند و دسترسی به کازبیگی و بازدید از مجموعه‌ای از مناظر شگفت‌انگیز زمستانی از جمله گوداوری، پاسانائوری و دهکده اسنو را آسان می‌کند. مناظر این جاده در زمستان خیره کننده است بنابراین به عنوان پنجره‌ها را پایین بیاورید و از طبیعت بکر کازبیگی گرجستان لذت ببرید البته مراقب باشید سرما نخورید. به لطف پیست‌های اسکی، گوداوری که در نزدیکی آن قرار دارد، سهم عمده گردشگری زمستانی به اینجا رسیده است.

گودائوری

گودائوری که به فهرستی مکان‌های زمستانی گرجستان افزوده شده محبوب‌ترین تفرجگاه زمستانی این کشور و قطب اصلی توریستی آن است. اسکی، اسنوبرد و هلی اسکی در مسیرهای ۶۴ کیلومتری که توسط ۱۵ بالابر و تلسی در دسترس قرار دارند همگی از اواسط دسامبر به بعد در دسترس هستند. توجه داشته باشید که گودائوری در زمستان بسیار شلوغ و برعکس نقاط دیگر خیلی هم گران است.

برجومی و باکوریانی

برجومی که در جنوب گرجستان سامتسخه-جاواختی واقع شده یکی از نقاط دارای استخرهای گوگرد داغ طبیعی است. سفر به حمام‌های حرارتی در فضای باز بهترین راه برای گرم شدن در زمستان بوده و تجربه‌ای منحصر به فرد و رویایی است. باکوریانی بعد از گودائوری دومین پیست اسکی محبوب در گرجستان است که ۲۹ کیلومتر پیست با تمامی سطوح دشواری و ۲۰ تله اسکی، بهشت عاشقان سفرهای برفی است. ارتفاعات از سطح دریا بین ۱۶۰۰ تا ۲۷۰۰ متر بوده و فصل اسکی در آن معمولا از اواسط دسامبر شروع می‌شود. یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید، سوار شدن به قطار تاریخی کوکوشکا، تنها راه آهن خوش منظره گرجستان است بخش بزرگی از دلیل بازدیدکنندگان این منطقه را به خوداختصاص می‌دهد. این قطار که از برجومی تا پیست اسکی ادامه دارد در جنگل انبوه فرو می‌رود و مناظر زیبای زمستانی را به نمایش می‌گذارد به طوری که حس می‌کنید در نارنیا هستید.

 

۸ جاذبه‌ی گردشگری جذاب کبولتی در باتومی

سوانتی

اگر می‌خواهید طعم یک زمستان کوهستانی بکر و پر فراز و نشیب در گرجستان را بچشید، جایی بهتر از سوانتی نیست. زمستان در ارتفاعات گرجستان زود شروع می‌شود و نوید 4 ماه برفی با مناظر بی‌نظیر را می‌دهد. به عنوان یک مقصد زمستانی، سوانتی متنوع زیادی داشته و اسکی و اسنوبورد در هاتسوالی ارائه می‌دهد، همچنین شهر مستیا طیف وسیعی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی را ارائه می‌کند، و می‌توانید برای دیدن خانه‌های اوشگولیِ ثبت شده در فهرست یونسکو، سفری جانبی داشته باشید. سعی کنید با یک راننده محلی که جاده‌ها را می‌شناسد بروید. برای تکمیل تجربه این، کوبداری (پای گوشت سوانیایی) را امتحان کنید که غذاهایی زمستانی و فوق ‌العاده است. همه این‌ها در پس زمینه‌ای از تاریخی‌ترین کوه‌های کشور، با شخارا و کوه البروس به عنوان قله‌های بلند برف پوش تجربه‌ای بی‌تکرار می‌شود که هیچ جای دیگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید.

باخمارو

باخمارو که در منطقه گوریا در غرب گرجستان واقع شده استراحتگاهِ کوهستانی دوست داشتنی است که به خاطر هوای درمانی‌اش مورد توجه قرار دارد. برخی می‌گویند باخمارو دارای پاک‌ترین هوا در گرجستان است و به همین دلیل سفر به این منطقه اغلب برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند تجویز می‌شود. تابستان زمان بی‌نظیری برای تماشای از غروب‌های شگفت انگیز است. در حالی که در زمستان، هوا در حالت یخبندان قرار می‌گیرید. از آنجایی که راه رسیدن به قله در زمستان بسته است، باخمارو فقط با کت اسکی (ماشین اسکی) قابل دسترسی است. شرکت سوئیسی Cat Skiing Bakhmaro هر سال برای یک فصل در اینجا فعالیت می‌کند.

 

معرفی جاذبه‌های گردشگری تفلیس

لاگودخی

لاگودخی چه در تابستان و چه در زمستان پناهگاهی کوهستانی برای کوهنوردان ماجراجو محسوب می‌شود. این تکه کوچک جنگلی شامل نواحی سرسبز و مرطوب در کاختی واقع در نزدیکی مرز آذربایجان، رودخانه‌های نقره‌ای رنگ و بخش‌های وسیعی از مراتع برفی در ماه‌های سرد می‌شود. به علتوه گله‌دارانی که از شرایط سخت زمستانی در کوه‌های توشتی به دنبال پناهگاه هستند معمولا گله‌های خود را به چراگاه لاگودخی و وشلوانی می‌آورند از این رو اغلب در این زمان از سال سیل گوسفندان را می‌بینید که در مناظر پرسه می‌زنند.

جاواختی

این منطقه که به دلیل زمستان‌های طولانی و سختش «قمر قطبی گرجستان» نامیده می‌شود، یکی از مقصدهای زمستانی است که فقط افراد ماجراجو به سراغ آن می‌روند. جاواختی به شدت سرد و خشک بوده و نیازمند تجهیزات مناسب، لاستیک‌های برفی و سنگ ریزه زیادی است. اما اگر به اندازه کافی شجاع هستید، این یکی از متمایزترین مناظر گرجستان و واقعا منظره‌ای برای دیدن در زمستان است. فلات جاواختی در سراسر بخش جنوبی کشور در امتداد مرزهای ارمنستان و ترکیه امتداد دارد و تعداد انگشت شماری دریاچه جواهرمانند کوچک را در بر می‌گیرد که با چمنزارهای وسیع و دره‌های عمیق پراکنده شده‌اند. با یخ زدن دریاچه‌های پاراوانی، ساغامو و بوغداشنی، پرندگان به مراتع گرم‌تر می‌روند. بلورهای یخ درختان را می‌پوشانند، در حالی که علفزارهای اطراف به مزارع برفی عمیق تبدیل می‌شوند و آتشفشان‌های خاموش تاجی از برف بر سر می‌گذارند. به علاوه غار شهر واردزیا با چهره برفی، ظاهری متفاوت از خودش به نمایش می‌گذارد.

جنگل سابادوری

تنها یک ساعت با جاده از تفلیس، جنگل سابادوری بهترین زمین بازی زمستانی و مکانی است که می‌توانید در مسیرهای برفی در میان درختان پودری، عکس بگیرید. در کنار بزرگراهی که کنار پارک ملی تفلیس می‌پیچد وارد شده و یک نقطه آرام پیدا کنید و در بهشتی برفی پرسه بزنید. نیم ساعت که در جاده برانید دریاچه سیونی را پیدا خواهید کرد که در تلالو شاخ و برگ‌های یخ زده، منظره‌ای به شدت دیدنی را به وجود آورده است. صومعه مارتکوپی در نزدیکی آن واقع در اعماق جنگل، سفر یک روزه زمستانی ایده آل شما از تفلیس را تکمیل می‌کند.

 

نقاط منحصر به فرد و شگفت انگیز گرجستان

آجارای بالایی

در فصل زمستان ارتفاعات بالای باتومی شنلی سفید به تن می‌کند که به شدت دیدنی و زیبا است. روستاهای آلپی مانند بشومی کلبه‌هایی شبیه به کلبه‌های باخمارو دارد که به شدت دیدنی هستند. به علاوه سومین پیست اسکی گرجستان گودرزی نیز در این منطقه واقع شده و با وجود وسعت کمش و با یک تله کابین و ۸.۴ کیلومتر شیب از جاذبه‌های برتر زمستانی آن محسوب می‌شود. خوبی این منطقه این است که گردشگران کم‌تری از آن دیدن می‌کنندو شما فضای آزادتری برای خودتان خواهید داشت. زمستان در آجارای بالایی از دسامبر تا مارس ادامه دارد.

کاختی

بزرگ‌ترین مزیت بازدید از کاختی در گرجستان در زمستان آسمان صاف آن است زیرا مه در سایر مواقع سال مخصوصا در تابستان چهره آسمان را پنهان می‌کند، در حالی که در زمستان می‌توانید تمام مسیر را در سراسر دره آلازانی تا قفقاز بزرگ ببینید. هوای خشک و مطبوع زمستانی کاختی برای پرسه زدن در دیوارهای قدیمی سیقناقی یا کاوش در قلعه تلاوی ایده آل بوده و اگر خوش شانس باشید، حتی ممکن است در سیقناقی با برف روبرو شوید. احتمالا این زیباترین منظره زمستانی در کل گرجستان خواهد بود که با آن روبرو می‌شوید.

۱۶ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران