راهنمای گردشی خانوادگی در باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
راهنمای گردشی خانوادگی در باکو

باکو شهری زیبا و قفقازی در حاشیه سواحل دریای خزر است که به عنوان پایتخت کشور آذربایجان فعالیت می‌کند. این شهر تاریخی پر فراز و نشیب به خود دیده و روزگار پر ماجرایی را سپری کرده تا به زندگی آرام و مدرن امروزی رسیده است. با داشتن سواحل زیبا، جاهای تاریخی و دیدنی و مراکز تفریحی مدرن تور باکو نقطه‌ای جذاب برای تمامی گروه‌های توریستی است. اگر در فکر سفر خانوادگی هستید و نمی‌دانید فرزندان شما در این سفر احساس راحتی خواهند داشت یا نه پس در ادامه با ما باشید تا شما را به گردشی جذاب و خانوادگی در باکو راهنمایی کنیم.

 

بلوار

خانواده‌ها عموما عاشق وقت گذرانی در حاشیه دریای خزر هستند. بلوار باکو که در حدود ۱۰ کیلومتر از خط ساحلی را به خود اختصاص داده مناسب عابران پیاده با انواع رستوران‌ها و زمین‌های بازی، چند سواری به سبک کارناوال برای بچه‌های کوچک‌تر و چرخ و فلک غول‌پیکر است. غروب دریا با نسیم ملایم بسیار جذاب و شیرین بوده و می‌توانید برای بچه‌ها اسکوتر یا دوچرخه ببرید تا بازی کنند. اگر هرگز بستنی سنتی پلمبیر را امتحان نکرده‌اید، حتما در میان راه در یکی از کیوسک‌های اسنک فروشی توقف کنید. این بستنی شیری و خامه‌ای بسیار خوشمزه بوده و بعد از خوردن آن تازه خواهید فهمید که چرا در دوران شوروی مردم می‌گفتند سه دلیل برای بازدید از اتحاد جماهیر شوروی وجود دارد: سیرک، باله و بستنی پلمبیر!

 

بهترین رستوران‌های اطراف برج‌های شعله باکو

بازارها

یاشیل و میولی دو بازاری هستند که در گردشی خانوادگی به شما خوش می‌گذرد. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که در فصل انار (اواخر سپتامبر تا اکتبر) از آن بازدید کنید، بازار مملو از آب انار می‌شود و به معنای واقعی کلمه فروشنده‌ها برای شما یک لیتر آب انار تازه می‌ریزند. شما هرگز از بازدید از این بازارها خسته نمی‌شوید زیرا چیزهای زیادی دارند که شما را سرگرم می‌کنند. اقلام متنوع در این بازارها شامل محصولات، فرش، مبلمان و حتی دام می‌شود.

شهر قدیمی

شهر قدیمی باکو که به عنوان خانه نمادین برج دختر آذربایجان شناخته می‌شود یکی از برجسته‌ترین و بهترین قسمت‌های دیدنی شهر برای تمامی گروه‌هاست. پیچ و خم خیابان‌های سنگفرش و بالکن‌های ترکی آن جذابیت دنیای قدیم را در شهری که مدرنیته در سبک معماری جسورانه‌اش به نمایش درآمدخ حفظ می‌کند. زمانی که در شهر قدیمی هستید با تاریخی غنی که از در و دیوارها می‌ریزد احاطه خواهید شد. بین مغازه‌ها و فروشگاه‌ها تعداد زیادی سوغاتی فروشی و فرش فروشی‌های فوق‌العاده را پیدا خواهید کرد که حسابی شما را مشغول خود می‌کنند. فروشگاه‌های اینجا شامل طیف گسترده‌ای مثل فروشگاهی با صنایع دستی و جواهرات ساخته شده توسط صنعتگران محلی می‌شود. این محله بدون خوردن بستنی ترکی فوق‌العاده خوشمزه ترک نکنید.

فراتر از محدوده شهری

شنا کردن در دریای خزر در شهر را توصیه نمی‌کنم، اما ۴۵ دقیقه رانندگی خارج از شهر شما را به سواحل دوست‌داشتنی می‌رساند. چندین پارک آبی و استراحتگاه وجود دارد که می‌توانید در ماه‌های تابستان از آن‌ها دیدن کنید. آب کم عمق، سواحل شنی، و امواج آنقدر آرام است که بچه‌های کوچک می‌توانند ساعت‌ها از روی آن بپرند. اما حتی در زمستان برای جمع آوری صدف‌های دریا به سواحل عمومی این منطقه بروید.

 

بازدید از توریستی‌ترین نقاط باکو

گوبوستان و آتشفشان‌های گلی

اگر از بچه‌هایی که قبلا باکو را دیده‌اند بپرسید نقطه مورد علاقه‌شان در آذربایجان کجاست، بیشترشان رفتن به آتشفشان‌های گلی و پارک ملی گوبوستان را انتخاب می‌کنند. این‌ها ۴۵ دقیقه خارج از شهر، در جهت مخالف سواحل هستند و یکی از منحصربه‌فردترین و سرگرم‌کننده‌ترین فعالیت‌هایی است که اغلب پیدا می‌کنید. هنر صخره‌ای گوبوستان با بیش از ۶ هزار کنده کاری سنگی ماقبل تاریخ، غارها و سکونتگاه‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این یک پیاده روی سرگرم کننده است و شما می توانید از نزدیک به تمام حکاکی‌ها نگاه کنید. بچه‌ها واقعا به دنبال یافتن تصاویر جدید و تفسیر معنای آن‌ها می‌شوند. به غیر از بازدیدکنندگان در اینجا شکارچیان و ماهیگیران را خواهید دید به علاوه اینجا موزه‌ای وجود دارد که به خوبی زمینه تاریخی این قطعه خاص از تاریخ بشر را به شما ارائه می‌دهد.

تنها چند کیلومتر پایین‌تر از جاده از حکاکی‌های سنگی، آتشفشان‌های گلی قرار دارند. فقط کافی‌ست همراه با بچه‌ها به اینجا بروید تا فوران هیجان‌شان را از نزدیک ببینید. خیلی غیر منتظره وقتی از بالای تپه می‌روید، دنیای ماورایی مانند صحنه‌ای از یک فیلم علمی تخیلی شما را غافلگیر می‌کند. گل و لای این منطقه خنک است و مردم محلی معتقدند که خواص درمانی دارد. بچه‌ها در اینجا تا آرنج‌شان در گل و لای فرو می‌روند بازی می‌کنند، بنابراین باید مقدار زیادی آب برای شستن، دستمال مرطوب بچه اضافی و تعویض لباس همراه خودتان داشته باشید. چیزی در مورد حس لمس گل و لای وجود دارد، و احتمالا این احساس به شما دست می‌دهد که در صحنه فیلمبرداری یکی از فیلم‌های جنگ ستارگان هستید، اما اگر به بچه‌ها اجازه بدهید تمام روز را در آنجا سپری می‌کنند.

ساختار شگفت انگیز کاخ اسماعیلیه را بازدید کنید

باکو شهری با معماری چشمگیر است و کاخ اسماعیلیه در میان سازه‌های برتر شهر قرار گرفته است. این ساختمان که به یاد اسماعیل، پسر فقید بارون نفت آذربایجان، موسی نقیف ساخته شده امروز به هیئت رئیسه فرهنگستان علوم آذربایجان تبدیل شده و آثار معماری چشمگیر معمار لهستانی، یوزف پلوسکو برای انجمن خیریه مسلمانان را به نمایش می‌گذارد. این ساختمان دارای یک سالن اجتماعات سنگ سفید است که میزبان کنفرانس‌ها، جلسات و حتی کنگره‌ها بود. این کاخ تاریخ غنی مردم آذربایجان را در خود جای داده و همچنین به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی مهم عمل می‌کند.

با بچه‌ها سوار فونیکولار باکو شوید

یکی از جاذبه‌های جالب باکو فونیکولار باکو است که میدانی در خیابان نفتچیلار و خیابان شهید را به هم متصل می‌کند. بر خلاف دیگر جاذبه‌های نمادین باکو، فونیکولار باکو تنها سیستم فونیکولار در این کشور برشمرده می‌شود. این سیستم مدرن باعث می‌شود مردم همزمان به خیابان‌های تپه‌ای شهر دسترسی داشته باشند و مناظری پانوراما از منطقه اطراف و خط افق شهر دیدن کنند. در شب هم اینجا منظره فوق‌العاده‌ای دارد زیرا به طرز باشکوهی روشن می‌شود و گشت و گذار پس از تاریکی هوا را سرگرم‌کننده‌تر می‌کند. شما می‌توانید همراه با خانواده و بچه‌ها برای گشت و گذار و بازدید به اینجا بروید.

 

پارک بازی کودکان Wonderland در باکو

به تماشای اجرایی در تئاتر آکادمیک دولتی اپرا و باله آذربایجان بروید

تئاتر آخوندوف آکادمیک دولتی آکادمیک اپرا و باله آذربایجان که قبلا به عنوان تئاتر مایلوف شناخته می‌شد، یک ساختمان تاریخی زیبا و یک جاذبه تاریخی مهم در باکو است. این یکی از جواهرات پنهان در باکو با سبک معماری آرت نوو است. حتما از این تئاتر دیدن کنید و با اسطوره‌های بسیاری که در زمینه تئاتر کار می‌کنند آشنا شوید. اعتقاد بر این است که این ساختمان در ابتدا به عنوان خانه اپرا ساخته شد زیرا صاحب آن Magnate Mailov به اپرا علاقه داشت. این سازه دارای نمای پیچیده‌ای است که از دور توجه شما را به خود جلب می‌کند. به علاوه اینجا برای میزبانی رویدادهای زنده و هنرهای نمایشی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تماشای اجرا در سالن کریستال باکو

در ساحل باکو در نزدیکی میدان پرچم ملی سالن کریستال باکو، یک سالن سرپوشیده قرار دارد. این میدان که یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم آذربایجان محسوب می‌شود دارای طراحی معماری جذابی است. این سازه با ساختار فولادی سبک وزن و نمای غشایی شبیه کریستال برش خورده به نظر می‌رسد. این سالن برای برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی طراحی شده است و به عنوان یک سالن کنسرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از اتمام آن در سال ۲۰۱۲، سالن کریستال باکو مفتخر به میزبانی پنجاه و هفتمین مسابقه آواز یوروویژن شد. این زمین همچنین به عنوان پنجمین ورزشگاه بزرگ سرپوشیده دنیا هم شناخته می‌شود. تماشای اجرای زنده در اینجا برای خانواده مخصوصا بچه‌ها بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

از کاخ شیروانشاه دیدن کنید

کاخ شیروانشاهان کاخی متعلق به قرن پانزدهم است که توسط شیربانشاهان ساخته شده و یکی از بناهای نمادین شهر باکو است. این کاخ در شهر داخلی باکو قرار دارد و توسط یونسکو به عنوان یکی از مرواریدهای معماری آذربایجان شناخته شده است. این مجموعه شامل کاخ اصلی، مسجد شاه با مناره، دیوانه‌خانه و طاق‌های تدفین از جمله ویژگی‌های دیگر است. با وجود اینکه هیچ سند و مدرکی برای دیوارها وجود ندارد، قصر قبلا توسط دیواری با برج احاطه شده بود. این کاخ در فهرست آثار تاریخی یونسکو به عنوان یک اثر تاریخی شناخته شده است.

از معماری مدرن نفس‌گیر مرکز حیدر علی‌اف دیدن کنید

از برج دوشیزه تا برج‌های شعله باکو، باکو دارای تعداد متعددی معماری دیدنی است که مرکز حیدر علی‌اف در زمره بهترین‌ها قرار دارد. این مجموعه توسط یک معمار عراقی-بریتانیایی به نام زاها حدید طراحی شده است که به معنای واقعی کلمه نوآورانه و در عین حال چشمگیر است. به نظر می‌رسد طراحی مسحورکننده آن همچون امواج روی هم غلتیده و هیچ زوایای تیزی ندارد، در داخل این مجموعه فضایی آرام و سفید با خطوط منحنی را ارائه می‌دهد. این مرکز همچنین دارای یک سالن گالری، سالن نمایشگاهی، موزه اتومبیل‌های کلاسیک و موزه فرهنگ و تاریخ آذربایجان است. در بازدید خانوادگی در اینجا بچه‌ها شدیدا سرگرم شده و چیزهای زیادی توجه آن‌ها را به جلب می‌کند.

سوار چرخ و فلک عظیم شود

آیا به دنبال مکانی هستید که بتوانید خانوادگی از آن لذت ببرید؟ لازم نیست خیلی کاوش کنید به چشم چرخ و فلک باکو بروید، منظره‌ای که باید تماشا کنید. این یکی از جاذبه‌های دیدنی باکو است که گردشگران محلی و بین‌المللی را جذب می‌کند. با سوار شدن بر چرخ و فلک چشم باکو از مناظر هیجان انگیز شهر لذت ببرید. این سواری فرصتی برای لذت بردن از مناظر پانورامای مکان‌های دیدنی مهم در شهر و نگاهی شگفت انگیز به دریای خزر را به شما می دهد. در طول شب و با روشن شدن چراغ‌های زیبا، دید این چرخ و فلک جادویی می‌شود.

 

خرید از بازارهای باکو در پاییز

۱۱ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران