جاهای دیدنی هند

جاذبه‌های گردشگری هند
جاهای دیدنی هند

هند دارای تاریخ غنی و متنوعی است که قدمت آن به ۳۰۰۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. به همین دلیل، بسیاری از جاذبه های توریستی هند، از اهمیت تاریخی بالایی برخوردارند. و در میان انبوهی از جاهای دیدنی هند، می‌توانید شاهد مساجد، معابد، کلیساها و گورودواراهای زیادی باشید که برخی از آنها حتی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، از جمله تاج محل معروف که یکی از عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌آید.

 

مهمترین جاهای دیدنی هند

در این مقاله سفری مجازی و مفرح را به برخی از برترین جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی آغاز می‌کنیم تا از این رهگذر، مسافران تور هند را برای برنامه ریزی هر چه بهتر یاری نماییم.

تاج محل

این اثر خارق العاده که در کنار رودخانه یامونا در آگرا واقع شده، توسط امپراتور مغول شاه جهان بعنوان یادبودی برای همسر سوم خود ممتاز محل ساخته شد. مقبره خود شاه جهان نیز در اینجا قرار دارد. ساخت این بنا که از جاهای دیدنی هند محسوب می‌شود، با مساحت تقریبی ۴۲ هکتار در سال ۱۶۳۱ آغاز شد و ۱۷ سال طول کشید.

علاوه بر مقبره مرمر گنبدی سفید، تاج محل شامل چندین ساختمان زیبای دیگر، استخرهایی جذاب و باغ‌های تزئینی وسیع با درختان و بوته‌های گلدار است. این سازه، یکی از زیباترین بناهای تاریخی در جهان به شمار می‌آید. جالب است بدانید هر ساله، تعداد بازدیدکنندگانی بیش از کل جمعیت آگرا، از دروازه‌های باشکوه عبور می‌کنند تا نگاهی اجمالی به این بنای تاریخی خیره کننده داشته باشند!

تاج محل که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، از  کانال‌های آب و فواره‌هایی در ورودی برخوردار است که این بنا را تماشایی‌تر می‌کنند. و البته انعکاس این منظره باشکوه در آب رود یامونا، زیبایی شاعرانه‌ای را به مخاطبان هدیه می‌دهد.

عکس: travelandleisure.com

 

معبد طلایی

معبد طلایی هند، یکی از معنوی‌ترین مکان های کشور و از برترین جاهای دیدنی هند به شمار می‌آید و همچنین بعنوان سری هارماندیر صاحب، مقدس‌ترین زیارتگاه در تمام آیین سیک شناخته می‌شود. این معبد درست در قلب امریتسار واقع شده و معماری طلایی خیره کننده، لانگار (آشپزخانه) و طبقات بالایی که با طلا پوشانده شده‌اند، روزانه بازدیدکنندگان و علاقمندان بسیاری را به اینجا می‌کشانند. گفتنی است این معبد، به روی فداییان از تمام مذاهب باز است و به بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر از هر طبقه‌ای، غذای رایگان ارائه می‌دهد.

معبد اصلی، بخش کوچکی از مجموعه وسیعی است که برای سیک‌ها درنظر گرفته شده است. همچنین در حاشیه محوطه، زیارتگاه‌ها و بناهای تاریخی بسیاری را شاهد خواهید بود. موزه سیک نیز در داخل برج ساعت ورودی اصلی قرار دارد که نشان دهنده ظلم و ستم مغول‌ها، بریتانیا و دولت هند بر سیک‌ها در سال ۱۹۸۴ است. در نهایت Ramgarhia Bunga، یک قلعه محافظ است که در انتهای جنوب شرقی سازه واقع شده و توسط دو مناره به سبک اسلامی احاطه گشته است. این معبد طلایی، بدون شک یکی از نفیس‌ترین جاذبه‌های توریستی جهان محسوب می‌شود.

 

راهنمای کامل ویزای هند

عکس: gratex.in

 

قلعه سرخ 

قلعه سرخ دهلی، از محبوب‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی هند است. اینجا جزو استحکامات تاریخی در منطقه دهلی قدیم است که در امتداد سواحل رودخانه یامونا قرار دارد و آب رودخانه، خندق‌های اطراف قلعه را تغذیه می‌کنند. شاه جهان به دلیل انتقال پایتخت از آگرا به دهلی، دستور ساخت این سازه را در سال ۱۶۳۹ داد.

این قطعه معماری باشکوه که بعنوان اقامتگاه اصلی امپراتورهای سلسله مغول استفاده می‌شد، نام خود را از دیوارهای ماسه‌ سنگی قرمز تسخیرناپذیرش گرفته است. علاوه بر اسکان امپراطورها و خانواده‌هایشان، اینجا مرکز تشریفاتی و سیاسی دولت مغول و محل رویدادهایی بود که بر منطقه تاثیر مهمی داشتند.

امروزه، این بنای تاریخی خانه چندین موزه است که مجموعه‌ای از آثار باستانی گرانبها را به نمایش گذاشته‌اند. گفتنی است هر ساله نخست وزیر هند، پرچم ملی را در روز استقلال در اینجا به اهتزاز در می‌آورد. این بنا در سال ۲۰۰۷، به میراث جهانی یونسکو بدل شد.

عکس: timesofindia.indiatimes.com

 

کاخ میسور

در میان برترین جاهای دیدنی هند، به این بنای باشکوه برمی‌خوریم که در میسور در ایالت کارناتاکا واقع شده و یک نمونه فوق‌العاده از سبک معماری هندو - ساراسنیک است. این کاخ که به نام کاخ آمبا ویلاس نیز شناخته می‌شود، کاخ سابق خانواده سلطنتی میسور بوده و هنوز هم اقامتگاه رسمی آنهاست. این بنا در سال ۱۹۱۲، برای بیست و چهارمین فرمانروای سلسله Wodeyar ساخته شد و یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های کشور به شمار می‌آید.

بعلاوه با وجود تپه‌های چاموندی در سمت شرق کاخ، منظره این بنا بسیار مسحور کننده شده است. ناگفته نماند که این سازه پس از تاج محل، دومین اثر تاریخی پربازدید و مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی است. کاخ میسور که در حال حاضر در داخل قلعه قدیمی قرار دارد، به ‌خاطر اجراهای نور و صدا و میزبانی جشن‌های پر جنب و جوش دوسارا نیز شهرت دارد.

 

بهترین پارک‌های ماجراجویی و تم پارک‌های هند

عکس: britannica.com

 

قلعه عامر 

قلعه عامر در گذشته، بعنوان اقامتگاه اصلی حاکمان راجپوت کاربری داشت و امروزه یکی از مهمترین جاذبه های توریستی هند به شمار می‌آید. این بنا، از باشکوه‌ترین کاخ‌ها و جاهای دیدنی هند بوده و بر بالای تپه‌ای در نزدیکی جیپور قرار دارد.

این بنای باشکوه که معمولا به نام قلعه کهربا نیز شناخته می‌شود، با گذرگاه‌های پیچ و خم مانند و راه پله‌های مارپیچ، یکی از شاهکار معماری و تاریخی محسوب می‌شود. این سازه، با ماسه سنگ صورتی و زرد پوشانده شده و بخشی از یک مجموعه گسترده است. بعلاوه از طریق باروهای بزرگ، چندین دروازه و مسیرهای آسفالت شده مشرف به دریاچه مائوتا به استقبال مخاطبانش می‌آید و به اندازه‌ای بزرگ است که حداقل ۲-۳ ساعت طول می‌کشد تا تمام جزئیات آنرا از نظر بگذرانید.

عکس: tripsavvy.com

 

معبد میناکشی امان

معبد تاریخی Meenakshi Amman، در کرانه جنوبی رودخانه Vaigai مادورای تامیل نادو واقع شده و از دیگر جاهای دیدنی هند محسوب می‌شود. اینجا از معماری فوق العاده برخوردار بوده و بین سال‌های ۱۶۲۳ - ۱۶۵۵ ساخته شده است و شهرت جهانی دارد. این معبد به پارواتی، معروف به میناکشی و همسرش شیوا تقدیم شده است.

بارزترین ویژگی معبد، نمای باشکوه آن است که دارای جزئیاتی بسیار بوده و آثار هنری قابل توجهی را بر روی دیوارها و ستون‌ها به نمایش می‌گذارد. بعلاوه این مکان دارای ۱۴ برج دروازه و مقبره‌های مقدس است.

عکس: nationalgeographic.com

 

غارهای آجانتا و الورا

غارهایAjanta  و Ellora که در میان جنگل‌های انبوه مدفون شده‌اند، از بهترین نمونه‌ غارهای سنگی باستانی محسوب می‌شوند و در نزدیکی اورنگ ‌آباد در ماهاراشترا واقع شده‌اند. این مجموعه، یکی دیگر از جاذبه های توریستی هند بوده و با مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری زیبا آراسته شده و صومعه‌های بودایی، معابد هندو و جین را در خود جای داده است. گفتنی است تعداد غارهای آجانتا ۲۹ عدد است که بین قرن دوم قبل از میلاد و قرن ششم پس از میلاد ساخته شده‌اند. در حالی که غارهای الورا ۳۴ عدد هستند و قدمت آنها، به دوران بین قرن ششم و یازدهم پس از میلاد باز می‌گردد.

جالب است بدانید غارها، بعنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند و در بین مسافران سراسر دنیا بسیار محبوبیت دارند. بعلاوه از مشهورترین مکان‌ها در کل غارهای آجانتا و الورا، می‌توان به معبد کایلاسا اشاره کرد که عظیم‌ترین سازه یکپارچه در سطح جهان نیز به شمار می‌آید.

 

زیباترین لوکیشن‌های عکاسی برای عروسی در هند

عکس: britannica.com

 

معبد ماهابودی

معبد Mahabodhi که "معبد بیداری بزرگ" نیز نامیده می‌شود، یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو بوده و در بودگایا بیهار واقع شده است. گفته می‌شود بودا، در این معبد به روشنگری رسیده است. لرد بودا جایگاه بسیار مهمی در تاریخ مذهبی هند دارد، زیرا اعتقاد بر این است که او نهمین و جدیدترین تجسم لرد ویشنو است.

این معبد که از برترین جاهای دیدنی هند است، از مساحتی بالغ بر ۴.۸ هکتار و ارتفاع ۵۵ متر برخوردار است و  درخت بودی که بودا در زیر آن مراقبه کرد و به نور و آگاهی رسید، در سمت چپ آن قرار دارد. راهبان و ارادتمندان بسیاری را در اینجا شاهد خواهید بود که بر درخت سجده می‌کنند و آنرا تقدیس می‌نمایند. این یک مراسم تطهیر است و حتی گفته می‌شود برخی از راهبان، هر بار تا ۱۰۰۰۰۰ سجده را در اینجا انجام می‌دهند!

عکس: britannica.com

 

پارک ملی جیم کوربت

پارک ملی Jim Corbett، قدیمی‌ترین پارک ملی است که در میان کوهپایه‌های هیمالیا در ناحیه نینیتال اوتاراکند واقع شده و از دیگر جاهای دیدنی هند به شمار می‌آید. این مکان، بیشتر به دلیل حفاظت از ببرهای بنگال که در معرض خطر انقراض هستند شهرت دارد.

همچنین سافاری‌های حیات وحش این پارک طرفداران بسیاری دارند و در عین حال، ریزورت‌های متعددی را در کنار رودخانه شاهد خواهید بود. اینجا، زیستگاه بیش از ۶۵۰ گونه پرنده نادر و مهاجر است و از محبوب‌ترین مکان‌ها برای علاقمندان به پرندگان به شمار می‌آید. از دیگر جاذبه‌های این پارک ملی می‌توان به اقامتگاه جنگلی Dhikala واقع در مرز دره Patil Dun اشاره کرد که از موقعیتی خیره کننده و حیات وحش غنی برخوردار است.

گفتنی است تنها ۱۸۰ وسیله نقلیه در روز، اجازه ورود به پارک ملی را دارند. همچنین این مکان که در مساحتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر مربع گسترده شده، از ژوئیه تا اکتبر، در طول باران‌های موسمی بسته است. سافاری‌ها نیز در تمامی زون‌ها، در دو شیفت توسط مسئولان جنگل سازماندهی می‌شوند.

عکس: indiatoday.in

 

بنای یادبود ویکتوریا

بنای یادبود Victoria، یکی از آثار راج بریتانیا در هند است که در قلب کلکته در بنگال غربی قرار دارد و در شمار جاهای دیدنی هند محسوب می‌شود. این سازه مجلل سفید مرمری، به یاد ملکه ویکتوریا به مناسبت جشن ۲۵ سال فرمانروایی او بر هند ساخته شد و تقریبا کپی یادبود ویکتوریا در لندن است.

این سازه نمادین، توسط یک باغ سرسبز و حفاظت شده احاطه شده که ۶۴ هکتار وسعت دارد و مجسمه‌ها و تندیس‌های متعددی در آن وجود دارند. این بنا خصوصا شب هنگام، با نورپردازی شگفت انگیزش همگان را به تحسین وامی‌دارد و رقص نور و موسیقی، ساعاتی مفرح را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد.

 

آشنایی با غارهای الفانتا در بمبئی

عکس: squareyards.com

 

شهر باستانی هامپی

در انتهای سفر به جاهای دیدنی هند سری، می‌زنیم به Hampi که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و در اعماق سایه‌دار تپه‌ها و دره‌ها در ایالت کارناتاکا واقع شده است. این مکان تاریخی توسط ۵۰۰ بنای باستانی، معابد زیبا، بازارهای خیابانی شلوغ، سنگرها، ساختمان‌های خزانه داری و بقایای فریبنده امپراتوری ویجایاناگارا احاطه شده است. در واقع هامپی، یک موزه فضای باز است که به زیبایی و قدرت هرچه تمام‌تر، از علاقمندان به تاریخ استقبال می‌کند.

گفته می‌شود هامپی در حدود سال ۱۵۰۰ پس از میلاد، پایتخت امپراتوری ویجایاناگار بود و طبق برخی گزارش‌ها، اینجا دومین شهر بزرگ جهان در آن زمان به شمار می‌آمد. در طول قرون بعدی، اهمیت آن از بین رفت و اکنون می‌توانید ویرانه‌های باستانی بسیاری را در اینجا شاهد باشید.

زمین اطراف هامپی نیز، به اندازه خود ویرانه‌ها مرموز است. شهر باستانی توسط تخته سنگ‌هایی با اندازه‌های مختلف احاطه شده است و شما می‌توانید با کمی تلاش به بالای آنها صعود کنید تا منظره‌ای خیره کننده از کل شهر و این جغرافیا را داشته باشید. همچنین می‌توانید بقایای قنات‌های قدیمی، کانال‌ها، پادگان‌ها و اصطبل‌های نظامی را در اینجا بیابید.

عکس: corinthiantravel.co.uk

 

درنهایت از دیگر جاهای دیدنی هند که طرفداران بسیاری دارند می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • دریاچه پانگونگ
  • باغ مهتاب
  • بنارس
  • جیسالمر
  • قلعه آگرا
  • هوا محل
  • مسجد جامع دهلی
  • قلعه مهرانگر

 

منبع ۱

منبع ۲

۰۶ بهمن ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 18 دی 1402)

نظرات کاربران