هر آنچه برای سفر به بالی باید بدانید

جاذبه‌های گردشگری بالی
هر آنچه برای سفر به بالی باید بدانید

اندونزی یکی از تکه‌های بهشت بر روی زمین است که جزایر مختلفی دارد. شما با تور بالی، به سرزمینی سفر می‌کنید که آب و هوای گرمسیری و طبیعت بی‌نظیری را پیش روی گردشگران می‌گذارد. جزیره بالی از چند شهر کوچک و به هم چسبیده و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آنها، دنپاسار واقع در جنوب جزیره، تشکیل شده است. دنپاسار یک فـرودگاه بین‌المللی به نام Ngurah Rai دارد. شما پس از ورود به فرودگاه، بهتر است درباره بالی اطلاعات کافی داشته باشید. خواندن این متن به شما کمک می‌کند تا هر آنچه برای سفر به بالی لازم است را بدانید.


نحوه گرفتن ویزای اندونزی

چند سالی می‌شود که ویزای اندونزی دیگر در فرودگاه برای ایرانیان صادر نمی‌گردد و اگر بخواهید به اندونزی سفر کنید لازم است که از قبل ویزای اندونزی را بگیرید و به مقدار اعتبار آن از اقامت توریستی خود در جزیره بالی لذت ببرید. برای انجام این کار بهتر است حدود یک ماه پیش از سفر خود برنامه‌ریزی کرده و اقدام به گرفتن ویزا کنید. چرا که ممکن است بسته به حجم کاری سفارت و تعداد توریست‌ها، صدور آن ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد. مدارک مورد نیاز اعم از پاسپورت معتبر با حداقل شش ماه اعتبار، دو قطعه عکس ۶ در ۴ زمینه سفید، شناسنامه و کارت ملی، نامه‌ تمکن مالی بانک و پرینت گردش حساب، رزرو بلیط هواپیما و واچر هتل و فرم پر شده سفارت اندونزی را آماده کرده و به آدرس خیابان قائم مقام فراهانی، جنب ساختمان پزشکان ۲۰۰، مراجعه کنید. زمان کاری سفارت اندونزی از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر است. بهتر است صبح زودتر به آنجا بروید تا در ساعات خلوت‌تری کارتان راه بیفتد. پس از ارائه مدارک به سفارت، لازم است مبلغی را در حدود ۶۰ دلار پرداخت کنید و منتظر باشید تا ویزایتان صادر شود.

 

در سفر به بالی خریدی جذاب را تجربه کنید

زبان و دین مردم بالی

زبان بومی مردم، بالی اندونزیایی است و پیرو مذهب هندو هستند. هر چند به خاطر توریستی بودن این منطقه، نیاز نیست به زبان بومی آنها آشنا باشید. آنها می‌توانند با زبان انگلیسی با شما ارتباط برقرار کنند. در این کشور به دین اهمیت زیادی قائل هستند. به همین دلیل سعی کنید که در زمان گشت و گذار در مناطق بومی و مذهبی آنها مانند معابد بالی، در پوشش خود رعایت کنید. مثلا بهتر است یک بلوز آستین‌دار پوشیده و پاهای خود را با شلوار یا دامن بپوشانید و برای احترام از سارونگ استفاده کنید.

واحد پولی بالی

واحد پول بالی، روپیه اندونزی با نماد IDR است. برای خرید و تامین روپیه اندونزی راه‌های مختلفی دارید. به عنوان مثال می‌توانید دلار یا یورو با خود به همراه ببرید و در بانک‌های بالی، آنها را به روپیه تبدیل کنید. در مبالغ زیاد این کار ریسک بالایی دارد. اگر در ایران بتوانید بخشی از پول خود را به صورت نقد، روپیه اندونزی بخرید و به اندازه خرج روزانه‌تان پول رایج بالی را به همراه داشته باشید، خیلی بهتر است. باقی پول‌های خود برای خرید و یا پشتوانه را به صورت دلار ببرید. راه دیگری که برای ما ایرانی‌ها خیلی کاربرد ندارد، این است که کارت اعتباری بین‌المللی به همراه داشته باشیم و مقدار پول مورد نظر را از طریق کارت‌های اعتباری خرج کنیم. در بالی دستگاه‌های خودپرداز زیادی در مناطق مختلف شهر وجود دارند که می‌توانید از آنها پول برداشت کنید. اما پول نقد بیشتر از موارد دیگر توصیه می‌شود.

 

انتخاب بهترین زمان برای سفر به بالی

فرودگاه بالی

فرودگاه بین‌المللی نگورا رای Bali Ngurah Rai در سیزده کیلومتری جنوب دنپاسار، پایتخت بالی قرار دارد که دومین فرودگاه پرتردد اندونزی به شمار می‌رود. دسترسی به این فرودگاه از طریق تاکسی به صورت عمومی یا اختصاصی امکان‌پذیر است. علاوه بر این، اتوبوس‌ها راه‌های ارزان‌تری برای رفت و آمد به فرودگاه هستند که هر نیم ساعت یک بار به طرف مرکز شهر، دنپاسار حرکت می‌کنند.

دنپاسار Denpasar

دنپاسار مرکز بالی به شمار می‌آید و به فرودگاه بسیار نزدیک است. نام این منطقه به معنی در کنار بازار است و پر رونق‌ترین و بزرگترین بازار بالی را دارد که مقصد اصلی گردشگران محسوب نمی‌شود. اما به خاطر کالاهای متنوع و ارزانی که در این بازار به فروش می‌رسد، بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است. شما می‌توانید انواع کفـش و لباس‌های مارک‌دار تا بدلیجات ســنگی و چوبــی، ســرامیک‌های تزیینی، قهوه، ادویه‌جات و پارچه‌های رنگارنگ قشنگی را از بازار دنپاسار خریداری کنید. چرا که فرهنگ هندو عاشق رنگ اســت. علاوه بر خرید اگر اهل موزه‌گردی باشید، می‌توانید به موزه نگری پروپنسی صـد ساله با مجموعه‌ای از عروسک‌های خیمه شـب بازی، ماسک و لباس‌های آئینی اندونزیایی هم سری بزنید.

اوبود Ubud

یکی دیگر مناطق مهم بالی اوبود است کــه در شمال دنپاسار واقع شده است و مرکز فرهنگی و هنری این جزیره به شمار می‌رود. کاخ اوبود و پوری سارن اگونگ از مشهورترین جاذبه‌های بالی در ابود قرار دارد. همچنین معبد پورا ماراجان آگونگ هم که معبد اختصاصی خاندان سلطنتی می‌باشد، در شمال اوبود واقع شده است. یکی دیگر از جاذبه‌های مهم اوبود، جنگل میمون مقدس است. میمون مقدس یا واندالا ویستا وانارا وانا، سه معبد مقدس دارد که یک نوع کمیاب از میمون در آنجا زندگی می‌کنند. شما می‌توانید در بهترین و رویایی‌ترین اقامتگاه‌های ابود اتاق رزرو کنید. در صورتی که در این منطقه ساکن شدید، بازدید از شالیزارهای چند طبقه اوبود را فراموش نکنید. تپه‌های شالی کاری شده پلکانی شکل، چشم‌انداز بسیار زیبا و خاصی را ایجاد کرده است. برای تماشای طبیعت خیره‌کننده و سحرآمیز ابود به دیدن آتش‌فشان‌ها و آبشارهای هم بالی بروید.

آب و هوا و غذاهای بالی

احتمالا تا به حال توجه کرده‌اید که سبک غذایی هر منطقه بنا به آب و هوا و نشات گرفته از فرهنگ آنجاست. بالی آب و هوایی گرمسیری دارد. روزها آفتابی و شب‌ها خنک است. در ماه‌های دسامبر تا مارس معمولا هوا گرما و رطوبت بیشتری دارد اما از ماه ژوئن تا سپتامبر، رطوبت هوا به نسبت کم‌تر می‌شود. به همین خاطر، غذاهای اندونزیایی هم پر از ادویه‌اند و از طعم دهنده‌های مختلفی برای پخت و پز استفاده می‌کنند. غذای سنتی بالی، معمولا برنج یا نـودل سرخ شده همراه با میگو، ماهـی و سبزیجات است که با سرکه یا لیمو سرو می‌شود و طعم لذیذی دارد. غذای خوشمزه دیگری نیز با مرغ کباب شـده درست می‌کنند که مزه تندی دارد. به این شکل که مرغ را با چوب‌های درخـت لیمـو به سـیخ می‌کشند و پس از غلتاندن در سـس مخصوص، آن را بر روی آتش می‌پزند. سعی کنید مزه غذاهای محلی آنها را در مدت زمان سفرتان امتحان کنید.

 

راهنمای سفر انفرادی به بالی

سواحل و تفریحات بالی

بالی این جزیره بهشتی میان آب‌های نیلگون دو اقیانوس آرام و هند احاطه شده است. طبیعت زیبایش غیر قابل توصیف است و شما در کنار جنگل‌های سرسبز و شالیزارها، آسمانی آبی و دریایی بی‌کران را خواهید دید. آب و هــوای گرم بالی و سواحلش، امکان همه تفریحات آبی همچون اسکی روی آب، غواصی، شنا و قایق سواری را فراهم کرده است. در صورتی که در یکی از هتل‌های ساحلی اتاق بگیرید، شاید امکان استفاده از امکانات رفاهی هتل مانند استخر و ساحل اختصاصی داشته باشید. همچنین ســاحل جیمبارا و سواحل بوکیت می‌تواند گزینه مناسبی باشد. کوتا Kuta نیز محله‌ای جذاب برای دوستداران شور و هیجان است که بهترین سواحل بالی را دارد و در اینجا می‌توانید به کافه‌ها و کلوپ‌های شبانه بروید. منطقه ساحل سمینیاک Seminyak هم یکی دیگر از سواحل محبوب گردشگران است که به رستوران‌ها و مراکز خرید زیادی دسترسی دارد. همچنین اگر می‌خواهید در جای لوکسی گشت‌وگذار کنید، ساحل کانگو Canggu در جنوب بالی گزینه خوبی برای شما است. کانگو با منطقه سمینیاک همسایه است.

حمل و نقل در بالی

برای رفت و آمد در شهرهای مختلف بالی می‌توانید به طور معمول و راحت‌ترین شکل از تاکسی استفاده کنید که بهتر است حتما حواستان به تاکسی‌متر باشد. علاوه بر آن، اتوبوس‌ها و بموهــا گزینه دوم شما خواهند بود. همچنین برای راحتی گردش در جزیره می‌توانید دوچرخه، موتور یا ماشین اجاره کنیــد. اجاره موتورها به مدت یک روزه است و قیمت‌های مختلفی حدود پنجاه هزار روپیه اندونزی معادل با حدود ۳.۶ دلار دارد و لازم است که گواهینامه بین‌المللی برای راندن موتور داشته باشید. راه دیگری برای موتورسواری وجود دارد که شما می‌توانید توسط اپلیکیشن‌های Go-Jek و Grab یک موتور برقی را به همراه راننده سفارش دهید که حدود یک دلار برای شما هزینه خواهد داشت.

 

بهترین فعالیت‌ها در شمال بالی

زمان مناسب سفر به بالی

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که فصل مناسب برای سفر به بالی چه وقت است. در پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که در فصل مرطوب بالی که بین ماه‌های اکتبر تا مارس است، این جزیره یک روز بدون باران به خودش نمی‌بیند. آسمان هر روز ابری است و باران می‌بارد. ماه‌های جولای و آگوست های سیزن و اوج شلوغی جزیره بالی است و همه ‌چیز ازجمله هتل‌های بالی گران‌تر از همیشه هستند. اگر می‌خواهید زمانی در بالی گردش کنید که خلوت‌تر باشد تا به دنبال آرامش بگردید، سفرتان را به ماه‌های می، ژوئن و سپتامبر موکول کنید. در این ماه‌ها گردشگران کمتر از ماه‌های دیگر سال هستند.

فراموش نکنید که هر زمان به بالی سفر کردید، پس از گشت و گذار و لذت بردن از تمام زیبایی‌ها و تفریحات بالی، چشیدن طعم آرامش را در بهترین سالن‌های اسپا و ماساژ از دست ندهید. غذاهای خیابانی و میوه‌های استوایی را امتحان کنید و به هنگام گردش در بازارچه‌ها به صدای موسیقی سنتی بالی گوش دهید.

۲۷ دی ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 15 مرداد 1402)

نظرات کاربران