میوه‌های استوایی عجیب در مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
میوه‌های استوایی عجیب در مالزی

مالزی کشوری استوایی است بنابراین از نظر ما ایرانیان دارای میوه‌های استوایی عجیب و غریب می‌باشد. جالب اینجاست که بسیاری از میوه‌های مالزی را نمی‌توان در مناطق استوایی دیگر یافت. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین تفریحات توریست‌های خارجی در سفر با تور مالزی مزه کردن میوه‌های عجیب و غریب آن است. اگر شما نیز به دنبال مزه‌های تازه و خوشمزه هستید و دوست دارید تا میوه‌های خاص مالزی را امتحان کنید در این مقاله همراه ما باشید. چرا که سعی کرده‌ایم خوشمزه‌ترین میوه‌های استوایی عجیب و غریب در مالزی را گردآوری کرده و معرفی کنیم.

 

موز (Banana)

در قاره آسیا انواع مختلفی از موز در دسترس است. موزه میوه‌ای درختی بوده که برخی از انواع آن می‌تواند تا ۱۵ متر رشد کنند. اندازه برگ‌های گیاه موز ۴ در ۱ متر است که در طبخ برخی غذاهای مناطق استوایی از این برگ‌ها استفاده می‌شود. نکته جالب اینکه قبل از ورود پلاستیک به جهان، همه چیز توسط برگ موز بسته‌بندی می‌گشت. حتی در حال حاضر، نیز برخی از برندها از برگ موز برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند. در حالت کلی ۵ نوع مختلف موز در دنیا وجود دارد. رایج‌ترین نوع موز در مالزی موز سیب و موز بچه است. انواع دیگر عبارتند از: موز قرمز، موز میوه‌ای و موز پخته. موز منبع خوبی از فیبر، پتاسیم و ویتامین C است. هر چند موز به وفور در ایران یافت می‌شود اما توصیه می‌کنیم که در سفر خود به مالزی حتما انواع موزها را تست کنید.

 

چامپداک (Champedak)

چامپداک نوعی میوه بومی مالزیایی است. طعم میوه شبیه جک فروت و کمی دوریان است. بافت این میوه به این صورت است که یک خمیر شیرین، ملایم و آبدار دانه‌های بادام‌زمینی مانند را در لایه‌ای ضخیم بین پوسته و یک هسته غیرقابل خوردن احاطه کرده است. پوسته بیرونی این میوه کمی چسبنده است. ناگفته نماند که این میوه را بهتر است تازه مصرف کنید. همچنین گاهی اوقات آن را در غرفه‌های فروش موز سرخ شده (goreng pisang) در مالزی می‌توانید پیدا کنید.

 

بهترین کلاس‌های آشپزی در کوالالامپور

 

نارگیل (Coconut)

نارگیل احتمالاً یکی از شناخته شده‌ترین میوه‌های استوایی عجیب و غریب است که در مالزی نیز یافت می‌شود. حتی بیشتر افراد میوه‌های مناطق استوایی را با نارگیل می‌شناسند. درختان نارگیل را می‌توان در سراسر مالزی دید. درختان نارگیل به هوای گرم نیاز دارند و نارگیل سبزی تولید می‌کنند که با آب نارگیل بی‌رنگ پر شده است. اگر نارگیل تازه باشد، داخل آن تقریباً آب میوه و گوشت خواهد داشت. شیر نارگیل سفید رنگ است و از نارگیل رنده شده استخراج می‌شود. آب نارگیل یک نوشیدنی عالی برای خنک کردن شما در گرمای مالزی خواهد بود. فراموش نکنید که سفر به مالزی بدون چشیدن نارگیل تازه کامل نخواهد شد. نارگیل سبز به اندازه یک توپ کوچک است. معمولا غرفه های خیابانی سر نارگیل‌های سبز را بریده و یک نی درون آن قرار می‌دهند و شما می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید. پس از اتمام آب نارگیل می‌توانید از فروشنده بخواهید که نارگیل را تکه تکه کند تا گوشت داخل آن را بخورید.

 

دراگون (Dragon)

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین میوه‌های استوایی مالزی که حتما نام آن به گوشتان خورده دراگون است. نام اصلی این میوه فروت پیتایا است. دراگون میوه‌ای است که با وجود ظاهر بیرونی عجیب و غریب بسیار خوش طعم می‌باشد. توجه داشته باشید که پوست صورتی دراگون غیر قابل خوردن بوده و نباید خورد. میوه را از وسط نصف کنید و با قاشق گوشت آن را بخورید. سیاه دانه‌های درون آن را می‌توان خورد اما قابل هضم نیستند.

 

دوکو لانگست (Duku langsat)

این میوه قهوه‌ای مایل به زرد دارای اندازه چند سانتی‌متری بوده و نهایتا به اندازه انگور است. گوشت سفید آن دارای ۵ بخش است که بسیار شبیه به بخش‌های یک گریپ فروت کوچک می‌باشد. گوشت آن شیرین و آبدار است و طعمی شبیه گریپ فروت بسیار ملایم و شیرین دارد. برخی از دانه‌ها می‌توانند کاملا تلخ باشند، بنابراین بهتر است آنها را گاز نگیرید. در تمامی میوه فروشی‌های مالزی پیدا کردن این میوه ممکن خواهد بود.

 

تجربه ۹ فعالیت برتر در KLCC کوالالامپور

 

دوریان (Durian)

یکی از آن میوه‌های استوایی جالب که در مالزی یافت می‌شود دوریان است. این میوه یا شما را عاشق خود خواهد کرد یا از آن متنفر خواهید بود. دریان بوی بسیار تندی دارد که می‌تواند زننده یا خوش‌آیند باشد. کسانی که دوریان را دوست ندارند بوی آن‌ را شبیه بوی تند پا می‌دانند! در برخی از مکان‌ها در اندونزی، مالزی و هتل‌های تایلند دوریان به دلیل بوی تندی که دارد ممنوع است. با این حال، دوریان یک میوه استوایی بسیار محبوب در مالزی است. بسیاری از خارجی‌هایی که به مالزی می‌آیند به دلیل پیش زمینه فکری که از دوریان دارند تمایلی به امتحان کردن آن ندارند. با این حال، توصیه می‌کنیم تجربه خوردن آن را در مالزی از دست ندهید. گوشت میوه سفید مایل به زرد شیرین است. دوریان معمولا در بازارها و کنار جاده‌های مالزی فروخته می‌شود.

 

جک فروت (Jackfruit)

جک فروت به اندازه دوریان در مالزی رایج نیست، اما می‌توانید آن را در سفر خود پیدا کرده و مزه کنید. جک فروت میوه‌ای خوش طعم است که می‌تواند بسیار بزرگ باشد. به طوری که گاهی اوقات اندازه آن به ۹۰ سانتی متر طول، ۵۰ سانتی متر قطر رسیده و حدودا ۳۵ کیلوگرم دارد. هنگام سفر با تور مالزی به احتمال زیاد جک فروت را در کنار جاده خواهید دید اما به دلیل ظاهر شبیه به هم آن را با دوریان اشتباه نگیرید. دوریان گوشت کمی چسبناک اما شیرین دارد. مشکل جک فروت نیز بوی بد آن که شبیه پیاز است می‌باشد. اما اگر رسیده باشد موی آن کمتر خواهد بود.

 

انبه (Mango)

از نظر بسیاری از گردشگران انبه پادشاه میوه‌های استوایی است. تقریبا در همه جای مالزی می‌توانید غرفه‌های کوچکی را ببینید که انبه با قیمت ارزان می‌‌فروشند. درخت انبه به قدری در مالزی زیاد است که برخی از مردم آنها را حتی در باغ خود نگه می‌دارند. انبه طعم متفاوتی داشته و در رنگ سبز و زرد وجود دارد. برخلاف تصور عموم انبه سبز می‌تواند رسیده بوده و بسیار آبدار و شیرین و خوشمزه تر از انبه زرد باشد. بومیان مالزی از انبه نرسیده برای تهیه سالاد انبه استفاده می‌کنند. سالاد انبه طعمی تند دارد که تندی خود را از طعم فلفل می‌گیرد.

 

معبد سین سیز شی یه کوالالامپور

 

منگوستین (Mangosteen)

میوه منگوستین که با نام منگیس نیز شناخته می‌شود یک میوه استوایی عجیب و غریب است که در مالزی یافت می‌شود و تقریبا تا همین اواخر در کشورهای غربی ناشناخته بود. منگوستین میوه‌ای قهوه‌ای رنگ و کوچک است که ابعادی در حدود توپ تنیس دارد. برای خوردن آن باید میوه را باز کرده و بخش گوشتی سفید رنگ آن را میل کنید. در داخل گوشت آن دانه‌هایی وجود دارد که بهتر است حین خوردن مراقب آن باشید. گوشت آن کمی اسیدی بوده و طعم ملایمی دارد. اغلب افراد بعد از خوردن این میوه عاشق طعم لذیذ آن  می‌شوند. دقت کنید که اگر پوست این میوه خیلی سفت باشد، هنوز نرسیده و بهتر است آن را خریداری نکنید.

 

پاپایا (Papaya)

پاپایا یکی دیگر از میوه‌های استوایی مالزی است که به طور گسترده در سراسر جنوب شرق آسیا در دسترس است. پاپایا به دلیل ارزش ویتامین‌های A و C و پتاسیم آن محبوبیت زیادی دارد. اگرچه این میوه را می‌توان به صورت تازه مصرف کرد، اما در مالزی و تایلند سالاد پاپایا یک میان وعده محبوب به حساب می‌آید. پاپایا به راحتی در بازار قابل یافت بوده و در رنگ‌های زرد و گاهی سبز به فروش می‌رسد. این میوه خوش طعم شکل مروارید دارد و معمولاً به اندازه‌ای در حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر رشد می‌کند. بافت پاپایا گوشتی و آبدار بوده و طعمی شیرین و ترش دارد.

 

آناناس (Pineapple)

مالزی پر از مزرعه‌های آناناس است که گردشگران می‌توانند در طول سفر خود خریداری کرده و از خوردن آن لذت ببرند. به طوری که شما می‌توانید آناناس‌های تازه را در خیابان‌ها مشاهده کرده و خریداری کنید. آناناس به قدری در مالزی محبوب است که از آن برای طبخ غذاها و یا به عنوان چاشنی حین سرو نیز استفاده می‌کنند. خوردن آناناس در گرمای مالزی به شما در خنک شدن بیشتر کمک خواهد کرد. علاوه بر آن این میوه سرشار از ویتامین C بوده و خوردن آن قطعا لذت بخش خواهد بود.

 

معرفی ۱۰ کتابخانه معروف در کوالالامپور

 

پوملو (Pomelo)

یکی دیگر از میوه‌های استوایی ناشناخته بین ایرانیان که در مالزی به وفور یافت می‌شود، پوملو است. این میوه لذیذ با نام شادوک (Shaddock) نیز شناخته می‌شود. پوملو به اندازه یک توپ فوتبال کوچک بوده و رنگ زرد یا سبز دارد. مردم محلی بر این باورند که خوردن پوملو کلیه‌ها را پاکسازی می‌کند و خواص مفید بسیار زیادی دارد. پوست آن کاملا سفت است و داخل آن با گوشت پوست سفید پوشیده شده است. ساده‌ترین راه برای خوردن این میوه آبدار این است که پوست سفید آن را باز کنید و گوشت آن را از پوست بمکید.

 

رامبوتان (Rambutan)

رامبوتان یک میوه استوایی مالزی است که دارای رنگ قرمز و گاهی نارنجی یا زرد می‌باشد. سطح رامبوتان با نوعی مو سبز پوشیده شده است. که نام خود را از ظاهر مویی گرفته است زیرا در زبان مالایی رامبوت به معنای مو است. رامبوتان به اندازه یک تخم مرغ بوده و پوست آن حالت چرمی دارد و زیر آن گوشت نرم سفید و یک دانه است. زمانی که گوشت به راحتی از دانه بیرون می‌آید، رامبوتان در بهترین حالت خود از لحاظ رسیدگی قرار دارند. گوشت آن آبدار و شیرین است. برای باز کردن رامبوتان باید پوست آن را با ناخن یا دست بکنید. رامبوتان جز میوه‌هایی می‌باشد که باید به صورت تازه مصرف شود. شما در خیابان‌های مالزی شاهد موتور سوارها و غرفه‌هایی خواهید بود که رامبوتان می‌فروشند.

۰۲ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران