۱۶ نکته مهم برای سفری خانوادگی به سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
۱۶ نکته مهم برای سفری خانوادگی به سریلانکا

سریلانکا با مردم مهمان نواز و جاذبه‌های گردشگری پر تعدادش، یکی از مقاصد ایده‌آل و البته متفاوت در آسیا برای سفر به حساب می‌آید. کشوری که تاریخی چند هزار ساله را به دوش می‌کشد و از نظر تنوع زیستی، یکی از بهترین‌ها در جهان شناخته شده و تورهای سافاری همیشه در آن‌ سرزمین برپاست. سریلانکا برای سفرهای خانوادگی نیز یک گزینه‌ی فوق‌العاده است اما نکاتی وجود دارد که بهتر است قبل از برنامه‌ریزی برای سفر خانوادگی با تور سریلانکا، در موردش بدانید.

 

۱- ابتدا به خوبی تحقیق کنید

عادت‌های غذایی شبیه به هندی‌ها، مهمان نوازی خاص مردم محلی و شرایط مختلفی که در کشور سریلانکا وجود دارد، باعث می‌شود تا پیشنهاد کنیم، حتما جزییات مختلف درباره سریلانکا را بررسی کرده و برای سفر یک برنامه ریزی درست داشته باشید. ما در مقتدرسیر تابان قبلا خیلی در مورد سفر به سریلانکا نوشته‌ایم و حتما پیش از سفر از منابع مختلف در مورد نکات متفاوتی که برای شما و خانواده‌تان اهمیت دارد، اطلاعات جمع کنید.

 

تفریحات هیجان انگیز در سریلانکا

۲- فصول بارانی بر اساس مقصدی که انتخاب می‌کنید

سریلانکا از آن مقاصد گرمسیری است که در طول سال هیچ گاه زمستان را به خود نمی‌بیند اما در فصل‌ها بارانی، آب و هوا به شکلی خواهد بود که به سختی می‌توانید از سفر خود لذت ببرید. اما مسئله این جاست که فصل بارانی در جاهای مختلف سریلانکا متفاوت است. برای مثال باران‌های موسمی در جنوب غربی از ماه‌ آوریل تا جون خواهد بود در صورتی که بیشترین بارش‌ها در شمال شرقی سریلانکا بین ماه نوامبر تا دسامبر اتفاق می‌افتد. پس حتما به زمان سفر به سریلانکا و جایی که می‌خواهید سفر کنید، دقت کرده تا در فصل بارانی به این کشور نروید.

۳- تجهیزاتی که برای هوای آفتابی سریلانکا نیاز دارید

اگر قصد دارید در سواحل آفتابی سریلانکا گردش کنید یا به تورهای سافاری بروید، حتما یک سری وسایل مهم را باید همراه داشته باشید که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب گیر، دمپایی و لباس سبک و خنک اشاره کرد. برای شنا کردن نیز همراه داشتن عینک شنا و دمپایی مهم است که اولی برای دیدن فضای جذاب زیر آب و دومی برای سواحل مرجانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

 

آیا سریلانکا کشوری امن برای سفر است؟

۴- همیشه آب همراه داشته باشید

هوا در سریلانکا همانطور که تا این جای نوشته چند باری به آن اشاره کردیم، گرم و مرطوب است و همراه داشتن بطری آب از واجبات به حساب می‌آید. پس قبل از سفر با تور سریلانکا در نظر داشته باشید که بهتر است، برای گردش به هر جایی که می‌روید، یک یا دو بطری آب همراه داشته باشید. در واقع آن‌هایی که آشنایی کامل با سریلانکا دارند، می‌گویند که نباید بدون همراه داشتن یک بطری آب پر، هتل را ترک کرد!

۵- صنعت توریستی که در حال توسعه است

یکی از نکات مهم که برای سفر خانوادگی به سریلانکا باید در نظر بگیرید این است که صنعت توریسم در این کشور در حال توسعه بوده و امکانات کامل در همه جای این کشور وجود ندارد و بیشتر به شهرهای شلوغ و گردشگرپذیر سریلانکا محدود است. پس اگر برنامه ریزی دارید به جاهای دور افتاده بروید و از محل‌های خاص دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم همراه بچه‌ها به چنین سفرهایی نروید یا همانطور که در بند بعدی می‌گوییم، راننده اختصاصی گرفته و امکانات کامل و مورد نیاز همه‌ی افراد خانواده را همراه ببرید.

 

۷ مکان دیدنی و زیبا در سریلانکا

۶- راننده‌ی اختصاصی

اگر قصد دارید از نقاط مختلف سریلانکا دیدن کنید و تنها به یک شهر بسنده نمی‌کنید، حتما یک راننده خصوصی برای خود استخدام کنید. این راننده‌ها عموما خیلی گران نیستند و با توجه به هزینه‌هایی که باید برای جمع‌های ۴ نفره برای رفت و آمد و گردش در جاهای مختلف هزینه کنید، کمی بیشتر برایتان آب می‌خورند. با این حال راحتی در رفت و آمد و راه‌ بلدی آن‌ها چیزی است که شما را راحت خواهد کرد. اصلا هم نگران امنیت گشت و گذار با یک غریبه نباشید که سریلانکا یکی از امن‌ترین کشورهای آسیا به حساب می‌آید.

۷- پول خورد همراه داشته باشید

خیلی از فروشگاه‌ها موقع خرید به شما می‌گویند که پول خورد ندارند و به همین دلیل، مواقع زیادی باید پول بیشتری برای جنسی که می‌خرید، بپردازید. مخصوصا اگر بخواهید چیزهای کوچکی مثل اسنک یا بطری آب خریداری کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم همراه خود پول خورد داشته باشید. همیشه فرهنگ انعام دادن در برخی از جاهای سریلانکا رایج است که آن را نیز باید در نظر بگیرید.

 

غذاهای خیابانی سریلانکا را بشناسیم

۸- حواستان به مالیات بر سر قیمت هتل باشد

برای تمامی صورتحساب‌هایی که در سریلانکا محاسبه می‌شود، یک بخش مالیات نیز وجود دارد که برای جاهایی مثل رستوران و کافه و فروشگاه‌ها خیلی چیز زیادی نیست اما وقتی پای حساب و کتاب هتل به میان می‌آید، اهمیت پیدا می‌کند و باید حتما حواستان باشد. البته اگر با تورهای گردشگری سریلانکا به این کشور سفر می‌کنید، به خاطر پرداخت پول هتل و پرواز از طرف متصدی تور، نیازی به محاسبه این اعداد و ارقام نخواهید داشت. همچنین شما می‌توانید از صفحه تور سریلانکا در سایت مقتدرسیر تابان، بهترین قیمت‌ها و تخفیف‌های خیلی خوبی روی قیمت هتل‌ها داشته باشید.

۹- پشه‌ها به توریست‌ها علاقه ویژه‌ای دارند!

اگر چه بیماری مالاریا در سریلانکا اصلا شایع نیست اما در هر صورت در کشورهایی با آب و هوای گرم و مرطوب، پشه زیاد است و مخصوصا در زمان غروب آفتاب در بعضی جاها آزاردهنده خواهند شد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم، حتما لوسیون دور کننده حشرات با خود همراه داشته باشید تا در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر زمان طلوع یا غروب خورشید در فضای باز و یا نزدیک جنگل هستید، حتما آن را استفاده نمایید تا مشکل کم‌تری داشته باشید.

 

آشنایی با مراکز خرید سریلانکا

۱۰- سیم‌ کارت‌های اعتباری

یکی از کارهایی که در همان بدو ورود به سریلانکا باید انجام دهید، خرید یک سیم کارت اعتباری است. شرکت‌هایی مثل Mobitel و Dialog کیوسک‌هایی در سطح شهرهای شلوغ دارند که خرید سیم کارت اعتباری از آن‌ها بسیار ساده بوده و شما تنها با در دست داشتن پاسپورت خود می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. تهیه آن‌ها نیز سر راست است و مثلا بین سه تعرفه ۴۹۹، ۹۹۹ و ۱۲۹۹ روپیه می‌توانید انتخاب کنید که تماس و اینترنت به اندازه‌های متفاوت در خود دارد. حتی در خود فرودگاه نیز کیوسک‌های این دو شرکت حاضر هستند و فعال سازی سیم کارت نیز حدودا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

‌۱۱- فرهنگ مردم محلی

مردم سریلانکا روش و فرهنگ زندگی خاص خود را دارند و حتما باید در طول سفر به آن احترام بگذارید. برای مثال اگر به خانه‌ی کسی می‌روید، باید کفش‌ها را از پا در آورید یا برای بازدید از معابد، لباس پوشیده به تن کنید. به هیچ وجه به تندیس‌های بودا در سطح شهر بی‌احترامی نکرده و با آن شوخی نکنید و بچه‌های خود را نیز در این زمینه توجیه نمایید. نکات فرهنگی زیادی هستند که بهتر است آن را نیز جزو چیزهایی که قبل از سفر درباره‌شان باید تحقیق کنید، قرار دهید. اما یک نکته را نباید هیچ گاه از یاد ببرید که مردم سریلانکا واقعا مهربان و مهمان نواز هستند و خیلی از کارهایشان نه به خاطر جذب شما برای خرید یا چیزهایی از این دست بلکه از سر مهربانی ذاتی‌شان است.

 

بهترین رستوران‌های سریلانکا را بشناسیم

۱۲- برندهای بین‌المللی غذا هزینه‌ی بیشتری برایتان به همراه خواهند داشت

یکی از چیزهایی که می‌تواند در هزینه‌های سفر شما صرفه جویی کند، خرید غذا و نوشیدنی از برندهای محلی است. برندهای بین‌المللی عموما خیلی گران‌تر از برندهای محلی هستند. برای مثال نوشیدنی‌های داخلی سریلانکا بسیار ارزان‌تر از کوکاکولا بوده و در مورد شکلات‌ها و انواع اسنک‌ها نیز همین موضوع صدق می‌کند.

۱۳- یک سایز بزرگ‌تر بخرید

خیلی از لباس‌هایی که در بازارهای ارزان قیمت سریلانکا می‌خرید بعد از شستشو آب می‌روند. لباس‌های بلند زنانه یا تی‌شرت‌های ارزانی که برای به تن کردن در ساحل خریداری می‌کنید را حتما یک سایز بزرگ‌تر بگیرید تا بعد از اولین شستشو بی‌مصرف نشوند.

 

کارهای ممنوعه در سفر به سریلانکا

۱۴- در تورهای مختلف شرکت کنید

چه تورهای سافاری باشد چه گردش‌های دریایی چند ساعته، این سفرها بهترین گزینه برای دیدن نقاط مختلف سریلانکا هستند و شما را به دیدن جاهایی از این کشور می‌برند که خودتان به صورت شخصی خیلی سخت می‌توانید به آن‌جاها رفته یا این که هزینه‌ی بیشتری برایتان خواهند داشت. مخصوصا این که مناطق طبیعی و جنگلی فوق‌العاده زیبایی در سریلانکا وجود دارد که دیدنشان را در طول سفر به هیچ وجه نباید از دست بدهید. جاهایی که حتی بچه‌ها هم از دیدنشان به ذوق خواهند آمد و می‌توانند حیوانات و پرندگان مختلف را مشاهده کرده یا در جاهایی رویایی شنا کرده و خاطره‌ای همیشگی از این سفر با خود به خانه ببرند.

به طور کلی یکی از دلایلی که خیلی از گردشگران به سریلانکا سفر می‌کنند، بازدید از طبیعت و حیات وحش این کشور بوده و به شوق دیدن دسته‌های معروف فیل‌ها پا به این سرزمین می‌گذارند، پس پا را از هتل و سواحل سریلانکا فراتر گذاشته و حتما به دیدن این حیوانات زیبا، خیل زیاد پرندگان و دیگر جانوران در پارک‌های ملی این کشور رفته و این موقعیت را از دست ندهید.

۱۵- غذاهای محلی

سریلانکا به غذاهای دریایی فوق‌العاده خوشمزه‌اش معروف است و اگر به این کشور سفر می‌کنید، حتما از غذاهای محلی‌ سریلانکا میل کنید. غذاهایی که با میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ به روی میز می‌رود و احتمالا بچه‌ها نیز به راحتی آن‌ها را میل کنند. اما یک نکته مهم وجود دارد و آن این که فرهنگ غذایی مردم سریلانکا بسیار شبیه به هندی‌هاست و در غذاهایشان ادویه و فلفل زیاد استفاده می‌کنند. حتما هنگام سفارش غذا برای بچه‌ها، بگویید که غذای مورد نظر تند نباشد.

 

رمانتیک‌ترین اقامتگاه‌های ماه عسل در سریلانکا

۱۶- از آب لوله کشی نخورید

آب لوله کشی در سریلانکا نوشیدنی نیست و حتما باید از بطری‌های آب خوردن در مغازه‌ها خریداری نمایید. برای تمامی بطری‌های آبی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد، تاریخ انقضا در نظر گرفته شده که قبل از خرید حتما به آن توجه کنید.

۲۱ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران