معرفی فرودگاه‌های بین‌المللی قبرس

جاذبه‌های گردشگری اروپا
معرفی فرودگاه‌های بین‌المللی قبرس

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های مسافرتی برای دسترسی به مقصد هواپیما است. بنابراین اغلب کشورها و شهرهای توریستی دارای فرودگاه بین‌المللی هستند. از آنجایی که قبرس یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری دنیا بین توریست‌ها است چندین فرودگاه در آن تاسیس شده‌اند. مسافران به منظور داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی و مناسب بهتر است با فرودگاه‌های قبرس آشنا شده و پروازی راحت و خوبی را تجربه کنند. اگر شما نیز قصد سفر با تور قبرس را دارید در این مقاله ما را دنبال کنید تا شما را با فرودگاه‌های بین‌المللی قبرس آشنا کنیم.

 

فرودگاه بین‌المللی لارناکا قبرس (Larnaca International Airport)

فرودگاه بین‌المللی لارناکا یکی از مهم‌ترین پایانه‌های هوایی قبرس برای جابجایی مسافران خارجی است. این فرودگاه در ۴ کیلومتری سمت جنوب غربی شهر لارناکا، قبرس واقع شده است. تاریخ تاسیس این فرودگاه به سال ۱۹۷۴ برمی‌گردد. چرا که در این سال قبرس مورد حمله ترکیه قرار گرفته بود. به همین دلیل فرودگاه بین‌المللی نیکوزیا پروازهای خود را متوقف کرد. در نتیجه دولت قبرس نیاز به افتتاح فرودگاه دیگری را پیدا کرد که لارناکا همان فرودگاه بود.

البته فرودگاه لارناکا در سال‌های قبل (دهه ۱۹۳۰) نیز به عنوان یک فرودگاه در قبرس فعالیت داشت. این فرودگاه در ابتدا یک فرودگاه نظامی بود که توسط انگلیسی‌ها ساخته شده بود. در حال حاضر این فرودگاه یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی قبرس بوده و سالانه توریست‌ها خارجی بسیاری از طریق آن رفت و آمد می‌کنند. از آنجایی که فرودگاه لارناکا با هدف نظامی تاسیس شده بود در ابتدا برای سفرهای بین‌المللی از امکانات محدودی برخوردار بود. اما یک سری نقات قوتی را نیز دارا بوده که سبب شد روز به روز مورد توجه بیشتری قرار گرفته و به نقطه پیشرفته کنونی خود برسد. از جمله مهم‌ترین نقاط قوت آن تعبیه شدن سالن‌های ورودی و خروجی مستقل بود.

از جمله اولین شرکت‌های هواپیمایی که از فرودگاه بین‌المللی لارناکا قبرس پرواز داشتند می‌توان به قبرس ایرویز، بریتیش میدلند و المپیک ایرویز اشاره کرد. طبق آمارهای به دست آمده گفته می‌شود که سالانه بالغ بر ۵ میلیون مسافر از طریق این فرودگاه جابجا می‌شوند. این رقم تقریبا ۲ برابر ظرفیت فرودگاه در سال‌های ابتدایی تاسیس خود است.

 

معرفی ۱۰ رستوران برتر قبرس

 

مشخصه‌های فرودگاه بین‌المللی لارناکا قبرس

مهم‌ترین ویژگی فرودگاه لارناکا موقعیت مکانی آن است. چرا که این فرودگاه در بین قاره‌های اروپا، آفریقا، روسیه و خاورمیانه واقع شده و نقش مهمی را در جابجایی پروازهای هوایی بین قاره‌ای ایقا می‌کند. هم اکنون این فرودگاه شاهد فعالیت بیش از ۳۰ شرکت هواپیمایی از سرتاسر دنیا است. اغلب مسافران تور قبرس می‌توانند از جای جای دنیا پروازهای رفت و برگشت خود را به مقصد این فرودگاه برنامه‌ریزی کنند. فرودگاه لارناکا با قرار گرفتن در جنوب غرب شهر لارناکا توانسته نام خود را در لیست دو فرودگاه مهم و بزرگ قبرس از نظر حمل و نقل هوایی بگنجاند. از جمله مهم‌ترین اطلاعات فرودگاه بین‌المللی لارناکا که دانستن آن‌ها بر هر مسافری الزامی است، عبارتند از:

  • نام اصلی: فرودگاه بین‌المللی لارناکا (Larnaca International Airport)
  • کد یاتا: LCA
  • کد ایکائو: LCLK
  • نوع کاربری: توریستی و حمل و نقل همگانی
  • ارتفاع از دریا: ۳ متر

فرودگاه لارناکا دارای دو ترمینال کلی می باشد. به این صورت که یکی از این ترمینال‌ها میزبان کلیه پروازهای ورودی و خروجی می‌باشد. علاوه بر آن ترمینال دیگری نیز وجود دارد که حالت خصوصی داشته و صرفا به منظور نشست و خاست پروازهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر تمامی این موارد شایان ذکر است که فرودگاه بین‌المللی لارناکا قبرس از امکانات رفاهی استاندارد کافی برخوردار می‌باشد. به این صورت که مسافران می‌توانند از امکاناتی نظیر اینترنت رایگان، صندلی‌های استراحت و خواب، فروشگاه‌های خرید، چند رستوران با منو غذایی متنوع و کافی شاپ، اتاق مخصوص استراحت، خدمات حمل بار، پلیس بین الملل، تاکسی اختصاصی و غیره نهایت استفاده را ببرند.

 

راهنمای گردشگری قبرس اروپایی

 

طریقه دستیابی به فرودگاه بین‌المللی لارناکا

برای اینکه مسافران بتوانند از سطح شهر به فرودگاه بین‌المللی لارناکا دسترسی داشته باشند باید از وسیله‌های حمل و نقل عمومی کمک بگیرند. علاوه بر آن فرودگاه دارای وسیله حمل و نقل اختصاصی خود است. بنابراین گردشگران می‌توانند به محض رسیدن به قبرس به بخش‌های کرایه تاکسی فرودگاه مراجعه کرده از آنجا به آدرس هتل خود بروند. فرودگاه لارناکا این امکان را نیز برای توریست‌ها فراهم کرده تا اتومبیلی را کرایه کرده و تا پایان سفر برای جابجایی در سطح شهر از آن استفاده کنند. اما توجه داشته باشید که برای استفاده از چنین خدمات لوکسی باید گواهینامه بین‌المللی داشته باشید.

 

فرودگاه بین‌المللی ارجان قبرس (Ercan International Airport)

مورد بعدی از فرودگاه‌های بین‌المللی قبرس که نقش کلیدی را در جابجایی مسافران دارد، فرودگاه ارجان است. این پایانه هوایی روزانه بالغ بر ۱۰۰ پرواز را مدیریت می‌کند. بنابراین پرترددترین فرودگاه قبرس شمالی به شمار می‌آید. فرودگاه بین‌المللی ارجان قبرس در شهر نیکوزیای واقع شده است. این فرودگاه بزرگترین و پرمسافرترین خطوط هوایی جزیره را دارا می‌باشد. به طوری که در آن باند سنگفرش شده‌ای به طول ۲۷۵۵ متر تعبیه شده است.

این فرودگاه بارها مورد بازسازی و رسیدگی‌های پی در پی قرار گرفته است. در آخرین بازسازی یک باند جدیدی به این فرودگاه اضافه گشت. این باند کاملا سنگفرش شده و طولی در حدود ۱۸۰۰ متر دارد. علاوه بر آن برج‌های کنترل فرودگاه ارجان از پیشرفته‌ترین سیستم‌های کامپیوتری برای مدیریت و نظارت بر خطوط هوایی خود استفاده می‌کنند. مسافران می‌توانند از طریق خطوط هوایی متعددی به فرودگاه ارجان دسترسی داشته باشند. از جمله پرترددترین خطوط هوایی این فرودگاه می‌توان شرکت‌های ترکیش ایر، پگاسوس، اطلس جت و ترکیش ایر قبرس را نام برد. این شرکت‌ها پروازهای رفت و برگشت خود را به صورت چارتر و طبق برنامه ثابت از طریق این فرودگاه دنبال می‌کنند.

 

راهنمای گردشگری قبرس شمالی

 

مشخصه‌های فرودگاه بین‌المللی ارجان قبرس

فرودگاه بین‌المللی ارجان در سمت قبرس شمالی و شهر نیکوزیای قرار دارد. ایرانیان برای سفر به قبرس از طریق این فرودگاه باید مدت زمانی در حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه را پرواز کنند. ناگفته نماند که در حال حاضر هیچ پرواز توسط شرکت‌های هوایی داخلی به صورت مستقیم به مقصد فرودگاه بین‌المللی ارجان قبرس انجام نمی‌شود. بنابراین برای اینکه از ایران پرواز مستقیم به فرودگاه ارجان قبرس را داشته باشید باید بلیط خود را از شرکت‌های هوایی خارجی رزرو کنید. از جمله خطوط هوایی خارجی که از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران به مقصد فرودگاه ارجان پرواز مستقیم دارند می‌توان شرکت هواپیمایی ترکیش ایر، شرکت هواپیمایی اطلس جت و شرکت هواپیمایی پگاسوس را نام برد.  

فرودگاه بین‌المللی ارجان قبرس دارای یک سری اطلاعات خاص خود است که مسافران باید قبل از سفر از آن‌ها مطلع شوند. از جمله مهم‌ترین اطلاعات فرودگاه ارجان قبرس عبارتند از:

  • نام اصلی: فرودگاه بین‌المللی ارجان (Ercan International Airport)
  • کد یاتا: ECN
  • کد ایکائو: LCEN
  • نوع کاربری: توریستی و حمل و نقل خصوصی
  • ارتفاع از دریا: ۱۲۳ متر

فرودگاه‌ بین‌المللی ارجان از نظر امکانات رفاهی و خدماتی که به مسافران خود ارائه می‌دهد در دسته فرودگاه‌های مدرن دنیا قرار دارد. چند نمونه از امکانات این فرودگاه می‌توان به کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها متنوع آن اشاره کرد که به صورت ۲۴ ساعته در حال سرو غذا و نوشیدنی به مشتریان خود هستند. علاوه بر آن مسافران می‌توانند از فروشگاه‌های این فرودگاه سوغاتی‌هایی را برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنند. معمولا مسافران برای سپری کردن زمان خود به گشت و گذار در بین غرفه‌های فروشگاه فرودگاه ارجان می‌پردازند. همچنین شما می‌توانید از امکانات رفاهی از قبیل خدمات پزشکی، اتاق استراحت، پارکینگ اختصاصی فرودگاه، باجه کرایه تاکسی و اتومبیل و ... نهایت بهره را ببرید.

فرودگاه بین المللی ارجان از چند ترمینال تشکیل شده است. جدیدترین این ترمینال ها متعلق به سال ۲۰۰۴ میلادی می باشد که با نام دروازه قبرس شمالی می شناسند. چرا که اغلب سفرهای خارجی از طریق این ترمینال صورت می گیرد. سالانه هزاران توریست از ترمینال دروازه قبرس وارد این کشور جزیره‌ای می‌شوند. نکته قابل توجه دیگر اینکه این ترمینال خود دارای ساختمانی واحد است که سبب شده با وجود پروازهای متعدد ترافیک در پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه ایجاد نگردد.

 

بهترین پارک آبی‌های قبرس

 

طریقه دستیابی به فرودگاه بین‌المللی ارجان

طبق گفته بالا فرودگاه بین‌المللی ارجان قبرس در قسمت قبرس شمالی و در شهر نیکوزیای واقع شده است. محدوده قرار گیری این فرودگاه مسکونی بوده و تیموو (Tymvou) نام دارد. همانند دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی و استاندارد دنیا فرودگاه ارجان نیز از امکانات حمل و نقل عمومی برای دسترسی مسافران به نقاط مختلف قبرس برخوردار است. مثلا توریست‌ها می‌توانند به راحتی سوار بر تاکسی‌های اختصاصی این فرودگاه شده و خود را به هتل یا هر مقصد دیگری برسانند. تاکسی‌های فرودگاه ارجان به صورت ۲۴ ساعته در تمامی ایام هفته آماده خدمت رسانی هستند.

ناگفته نماند که تاکسی جز گران‌ترین وسیله‌های حمل و نقل در قبرس محسوب می‌شود. بنابراین کسانی که به فکر سفر اقتصادی هستند بهتر است گزینه دیگری را از قبیل اتوبوس جایگزین تاکسی کنند. نکته مهم دیگری که گردشگران باید بدانند در مورد واحد پول رایج در قبرس است. مسافران باید از واحد پول یورو برای پرداخت هزینه‌های تاکسی خود استفاده کنند. بنابراین در سفر با تور قبرس بهتر است ارز یورو را با خود به همراه داشته باشید. در غیر این صورت می‌توانید به صرافی فرودگاه مراجعه کرده و در آنجا برای تبدیل ازر خود اقدام کنید.

۰۵ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران